Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 355
Offentligt
Edvard Thomsens Vej 142300 København STelefon 7221 8800Fax 7221 8888info@trafikstyrelsenwww.trafikstyrelsen.dk
NotatDato 19. august 2013
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag tilændring af Rådets forordning (EF) 219/2007 om opret-telse af et fællesforetagende til udvikling af en ny gene-ration af det europæiske lufttrafikstyringssystem(SESAR) for så vidt angår en forlængelse af fællesforeta-gendet indtil 2024KOM (2013) 5031. ResuméSESAR fællesforetagendet blev oprettet i 2007, og er overordnet be-skrevet den teknologiske del i politikken for det fælles europæiskeluftrum (Single European Sky).SESAR fællesforetagendet blev oprettet med henblik på at samleforsknings- og udviklingskræfter i EU for at udvikle en ny generationaf europæisk lufttrafikstyringssystemet, som skal muliggøre en effek-tiv, sikker og miljøvenlig udvikling inden for lufttransporten. SESARfællesforetagendet og lufttrafikstyringssystem er således vigtige ele-menter i udviklingen og implementeringen af Single European Sky.I 2007 blev det fastsat, at fællesforetagendet skulle ophøre med ateksistere den 31. december 2016. Fællesforetagendet har dog endnuikke fuldt ud færdiggjort dets arbejde, og Kommissionen vil derformed dette forslag forlænge fællesforetagendets løbetid indtil 2024.BaggrundFællesforetagendet for forskning i lufttrafikstyring i det fælles europæ-iske luftrum (SESAR fællesforetagendet) blev etableret i 2007 som etoffentligt/privat partnerskab, det skulle sikre gennemførelsen af denteknologiske del i politikken for det fælles europæiske luftrum (SES)og skulle dermed varetage forsknings- og innovationsaktiviteterne iSESAR-projektets udviklingsfase. Det vil sige, at fællesforetagendetskulle stå for gennemførelsen og opretholdelsen af den europæiskeATM-masterplan.Med forordning (EF) 219/2007 blev det vedtaget, at fællesforetagen-det var et midlertidigt organ, der skulle ophøre med at eksistere den
Side 1 (7)
NotatDato 19. august 2013
31. december 2016, da fællesforetagendes udviklingsfase var afgræn-set til den periode, der var omfattet af de finansielle ramme for 2007-2013.Det er ifølge Kommissionens forslag nødvendigt, at fællesforetagendetfortsætter forskningen og innovationen inden for luftfartsstyring(ATM) efter 2016 for at opfylde de definerede præstationsmål. Detteforslag skal derfor forlænge fællesforetagendets løbetid ud over 2016for at sikre en kontinuitet i forskningen. Den flerårige finansiering afde nye aktiviteter, der er fremhævet i ATM-masterplanen fra 2014-2020 under Unionens nye finansielle ramme, udgør en del af Horizon2020.Kommissionen fremsatte den 10. juli 2013 forslag til ændring af for-ordning (EF) 219/2007. Forslaget er fremsat under henvisning til arti-kel 187 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF)og skal vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure og høringaf Det Økonomiske og Sociale Udvalg efter de i TEUF artikel 183, 184og 185, jf. TEUF artikel 188, omhandlede bestemmelser. Forslagetforelå i dansk sprogversion den 19. juli 2013.2. Formål og indholdHovedformålet med Kommissions forslag er at forlænge fællesforeta-gendets løbetid til 31. december 2024 for at opnå de fastsatte mål iATM-masterplanen.Forslaget ændrer i forordning (EF) nr. 219/2007 vedat forlænge fællesforetagendets løbetid frem til 31. december2024at lade henvisninger til Rådets godkendelse af ATM-masterplanen og til forelæggelse af planen for Europa-Parlamentet udgå, da dette allerede har fundet stedudtrykkeligt at give fællesforetagendet ret til at yde tilskud tilsine medlemmer og andre deltagere i overensstemmelse medreglerne for deltagelse i Horizon2020at fjerne begrænsningen på 8 år for midlertidigt ansattes ogkontraktansattes ansættelseskontrakter, samt ophævelse afbegrænsningen af ansættelseskontrakter til en fastsat periode.Det fastholdes, at ansættelsesperioden ikke kan overstige fæl-lesforetagendets løbetidat tilføje beløbsstørrelsen på EU’s nye bidrag på op til 600 mio.EUR (inklusiv EFTA’s bidrag) for den finansielle ramme for2014-2020 under Horizon2020
Der er indsat tre overgangsbestemmelser i forslagets artikel 2-4. Dis-se vedrører
Side 2 (7)
NotatDato 19. august 2013
den administrerende direktørs mandatperiode, der herefter ud-løber senest den 31. december 2016medlemskab af fællesforetagendet, hvorefter medlemskab formedlemmer, der ikke bidrager til omkostningerne, ophører se-nest den 31. december 2016aktiviteter, der finansieres inden for Unionens finansielle ram-me for 2007-2013, som herefter skal være afsluttet senest den31. december 2016
Herudover ændres følgende i forordningens bilag vedrørende fællesfo-retagendets vedtægter:Det tydeliggøres, at fællesforetagendet kan give tilskud tilgennemførelsen af ATM-masterplanen i overensstemmelsemed reglerne for deltagelse i Horizon2020, og proceduren fortildelingen præciseres.Antallet af obligatoriske bestyrelsesmøder ændres fra 4 gangeårligt til 3 gange.Den administrerende direktørs mandatperiode ændres fra 3 årtil 5 år med mulighed for forlængelse én gang.Der indsættes en henvisning til den finansielle ramme for2014-2020.
Forordningen er endvidere blevet tilpasset Lissabontraktatens artikel291 om gennemførelsesretsakter. Således vedtager Kommissionenden holdning, som Unionen skal indtage i fællesforetagendets besty-relse med hensyn til afgørelser om væsentlige ændringer af ATM-masterplanen. Disse gennemførelsesretsakter vedtages efter under-søgelsesproceduren3. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlaments holdning foreligger ikke endnu.4. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.5. Gældende dansk retForslaget vil ved dets ikrafttræden have umiddelbar retsvirkning iDanmark, således som det gælder for den nugældende forordning(EF) nr. 219/2007. Forslaget kræver i den foreliggende form ikkelovændring.6. KonsekvenserKommissionen har foreslået, at der afsættes et beløb på op til 600mio. EUR (ca. 4.5 mia. DKR) på den flerårige finansielle budgetramme
Side 3 (7)
NotatDato 19. august 2013
i Unionens budget for perioden 1. januar 2014 til den 31. december2020.Der foreslås hermed en øvre grænse for hvor meget, der må tilføresSESAR Joint undertaking, men det endelige beløb vil være genstandfor de årlige budgetforhandlinger mellem Budgetmyndigheden (Rådetog Europa-Parlamentet) og Kommissionen. Det foreslåede beløb på600 mio. EUR ligger på niveau med hvad, der tidligere er blevet tilførtprojektet.Det årlige danske bidrag til EU udgør ca. 2 % af EU-budgettet. Hvisfællesforetagendet får tilført 600 mio. EUR, som foreslået af Kommis-sionen, vil det svare til et dansk bidrag på ca. 12. mia. EUR (ca. 90mio. DKR) over perioden.Det bemærkes at, Kommissionen og Eurocontrol årligt har bidra-get/forventes at bidrage med 100 mio. euro hver i perioden 2007-2015. Det danske bidrag til Eurocontrol udgør knap 1,5 % af de sam-lede bidrag til Eurocontrol. Det fremgår af Kommissionens forslag, atEurocontrol ikke forventes at bidrage til fællesforetagendet efter den-ne periode.På lang sigt vurderes de samfundsøkonomiske konsekvenser af SESARprojektet at være positive. Et af formålene med SESAR-projektet er atsikre en koordineret udvikling af lufttrafikstyringssystemer i Europa -blandt andet med henblik på at tage et proaktivt skridt for at brydetendensen til stadigt stigende omkostninger til lufttrafikstyring i Euro-pa.Kommissionen har fået gennemført en omfattende cost-benefit analy-se af SESAR-projektet og anslår i den forbindelse, at projektets nu-tidsværdi er mere end 20 mia. euro. De største samfundsøkonomiskegevinster opstår som følge af blandt andet øget produktivitet i lufttra-fikstyringen og mere direkte flyvninger. Ifølge Kommissionen vilSESAR-projektet, særlig ved udnyttelse af mulighederne i GALILEO-programmet (satellit radionavigation), medføre mere direkte flyruterog dermed mindre forbrug af brændstof, hvilket vil betyde en redukti-on i udslippet af drivhusgasser på 4 - 6% pr. flyvning. Kommissionenanfører endvidere, at dette sammen med de nye start- og landingssy-stemer vil optimere flyveruterne omkring lufthavnene, hvilket vil for-bedre forholdene for befolkningen omkring lufthavnene.Det bemærkes endvidere, at forlængelsen af fællesforetagendet ikkehar nogen betydning for forsvaret.7. HøringForslaget blev sendt i høring den 17. juli 2013 i EU Specialudvalget forTransport. Høringsfristen var den 14. august 2013. Der er indkommetfølgende høringssvar:
Side 4 (7)
NotatDato 19. august 2013
Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL) og Dansk Industri Transport(DI Transport)”BDL takker for muligheden for at afgive kommentarer til Kommissio-nens forslag. Kommissionen foreslår med forslaget, at bemyndigelsentil SESAR Joint Undertaking (SJU) forlænges til 2024.BDL finder det af stor vigtighed for luftfarten, at det fælleseuropæiskeluftrum (SES) etableres uden forsinkelser. Udvikling og implemente-ring af det teknologiske ben, SESAR, er en helt afgørende faktor i op-fyldelsen af dette. Vi forstår Kommissionens forslag således, at for-længelsen er nødvendig for at holde momentum i det samlede udvik-lingsforløb. Vi kan på det grundlag tilslutte os Kommissionens forslag,men dog ikke uden forbehold.Vores forbehold knytter sig til det forhold, at SES ikke udvikler sigsom forudsat, men plages af gentagne forsinkelser. Af samme grundhar Kommissionen for nylig fremsat forslag til accelerering af SES-processen (SES II+). Udover den tidsmæssige forlængelse på hele 8år, indeholder nærværende forslag også (som vi forstår den ret ukon-krete argumentation) tilførsel af øgede midler til projektet. Vi har der-for stor bekymring for, om projektet omfattes af tilstrækkelig kontrolog styring. Vi anbefaler derfor, at der fra dansk side lægges vægt påspecifikke krav til konkret fremdrift, og til prioritering af de mangeprojekter og initiativer, der iværksættes.Flere interessenter påpeger, at man oplever stor lukkethed omkringspecifikationer mm. fra SJU’s side. Der synes således at være stortbehov for langt større åbenhed om de konkrete beslutninger og aktivi-teter i SESAR-udviklingen. Forslaget om forlængelse bør således giveanledning til pres på Kommissionen for at sikre større offentlighedomkring SESAR-strategier og om SJU’s aktiviteter.BDL står naturligvis til rådighed i den videre proces. Bemærkningerneafgives også på vegne af DI Transport.”
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES)“ES takker for muligheden for at deltage i emne høring om Europa-Kommissionens forslag COM (2013) 503 “Proposal for a Council Regu-lation amending Regulation (EC) No 219/2007 on the establishment ofa Joint Undertaking to develop the new generation European air trafficmanagement system (SESAR) as regards the extension of the JointUndertaking until 2024”.ES har noteret sig den store opbakning, som forslaget har blandtKommissionens m.fl. medlemmer. ES noterer også, at der lægges op
Side 5 (7)
NotatDato 19. august 2013
til streng kontrol med mål og midler. Denne kontrol er fundamental iet projekt, som både har klart definerede præstationsmål, men somogså har mål, som bygger på forventelige udviklingsresultater og for-hold, som teknologien i dag ikke har løsning på.”
Naviair”Naviair støtter forlængelsen af Joint Undertaking ind til 2024 og haringen bemærkninger til det fremsendte forslag eller dets enkeltståen-de bestemmelser.Supplerende kan vi gøre opmærksom på, at Naviair som udgangs-punkt støtter, at SESAR skal være en integreret del af ATM systemetsudvikling. Naviair ønskerAt SESAR skal være operationelt orienteret samt, at initiativer skalvære baseret på solide business casesAt ANSP’erne og deres kunder skal have indflydelse på arbejdet,da de bærer en betydelig forretningsmæssig risiko i forbindelsemed nyudviklingAt samarbejdet mellem myndighederne i de involverede stater skalindeholde koordinering af lovgivning og regelsæt på områdetAt der ikke finder nogen duplikering af arbejde eller af eksisteren-de strukturer stedAt finansieringen af SESAR er gennemsigtig og ikke har negativindflydelse på ANSP’ernes økonomi, som skal dækkes af kunderneog ANSP’erne selv.At ANSP’erne bevarer ledelsesmæssig kontrol og beslutningskom-petence for så vidt angår behovet for infrastruktur og tjenesterAt SJU må stå som garant for at integrere forskning, udvikling ogimplementeringAt SJU må sikre støtte fra alle ANSP’er under udviklingsfasen ogvidere fremAt ANSP’erne bliver aktivt involveret i enhver opgradering af denEuropæiske ATM Master Plan
At der kræves et intensivt samarbejde mellem myndighedsudøvernefor at øvelsen kan lykkes og regional lovgivning ikke er i vejen her-for.”
Dansk Erhverv
Side 6 (7)
NotatDato 19. august 2013
”Af tidsmæssige årsager har det ikke været muligt at gennemgå for-slaget i detaljer, men Dansk Erhverv støtter generelt tiltag, der styr-ker og effektiviserer europæisk luftfart.”
8. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget har endnu ikke været behandlet i Rådet, og regeringen harikke kendskab til, hvordan de øvrige medlemslande vil stille sig til for-slaget.9. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter formålet med fællesforetagendet om at etablere enhøjtudviklet lufttrafikinfrastruktur i EU, som vil muliggøre en effektiv,sikker og miljøvenlig udvikling inden for lufttransporten.Regeringen er positiv over for en begrænset forlængelse af fællesfore-tagendets løbetid for derved at opnå en kontinuitet, der kan sikre, atfællesforetagendet kan afslutte det arbejde, som fællesforetagendetblev oprettet til. Regeringen kan dermed støtte en færdiggørelse afarbejdet i fællesforetagendet. Fællesforetagendet bør dog afsluttesinden for den finansielle ramme for 2014-2020.Regeringen mener derfor at fokus bør være på at afslutte aktiviteter-ne under SESAR Joint Undertaking, og derfor kan regeringen ikke til-slutte sig en forlængelse frem til 2024. Kommissionen har ikke frem-ført tilstrækkelige argumenter for, hvorfor der er behov for at fælles-foretagendet skal fortsætte helt frem til 2024. Regeringen mener, aten forlængelse af mandatet frem til 2024 kan skabe grundlag for, atfællesforetagendet bliver permanent.Der bør samtidig ikke afsættes flere midler til projektet end der er fo-reslået i dette forslag.I forbindelse med dette finder regeringen, at det kan overvejes, omman kan overlade dele af forskningen til branchen i stedet for at over-lade det til fællesforetagendet, og om andre organer eksempelvis Eu-rocontrol kan stå for innovationen og udviklingen inden for ATM.10.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere være forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 7 (7)