Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 352
Offentligt
1279991_0001.png
1279991_0002.png
NOTAT
DatoJ. nr.
10. september 20132013-1873

Resumé af forslag til lov om ændring af postloven

Transportministeren får med lovforslaget bemyndigelse til at udmønte de æn-dringer i vilkårene for opfyldelse af befordringspligten, som er indeholdt i denpolitiske aftale af 26. juni 2013. Dette sker gennem ændringer i den individuelletilladelse til den befordringspligtige postvirksomhed (Post Danmark A/S), somudstedes af transportministeren. Aftalen af juni 2013 er et tillæg til den politi-ske aftale af 27. maj 2010 om sikring af befordringspligten på et liberaliseretpostmarked.Den politiske aftale af 26. juni 2013De aftalte ændringer om vilkårene for opfyldelse af befordringspligten er: 1)mulighed for at reducere antallet af ugentlige omdelingsdage til 5 dage, menmed 6 dages service, 2) justering af serviceniveauet for B-breve, hvor den mak-simale befordringstid ændres fra 3 dage til 4 dage samt 3) ændret organiseringaf nettet af postbetjeningssteder, således at der etableres et større antal posts-hops med grundlæggende postservice. Samtidig med gennemførelsen af punkt3 reduceres antallet af posthuse i egendrift/postbutikker.Desuden fastslås i lovforslaget de gældende principper for postbetjening aføsamfund samt den fortsatte adgang til, at transportministeren kan fastsættebegrænsninger i postomdelingen. Hjemlen til at begrænse postomdelingen tilsærligt afsides eller utilgængelige steder eller til øsamfund, hvortil der ikke ernormal forbindelse med færge eller båd, har været til stede også forud for dengældende postlov. I overensstemmelse hermed har omdelingen til en rækkesmåøer været begrænset i en længere årrække, således at beboerne som ud-gangspunkt har skullet hente deres postforsendelser på fastlandet mod en øko-nomisk kompensation. Med lovforslaget tydeliggøres denne hjemmel.Præcisering af bemyndigelsesbestemmelseLovforslaget vil endvidere indeholde forslag om en tydeliggørelse af den nuvæ-rende bemyndigelsesbestemmelse i postloven. Dette giver grundlag for at ud-mønte ændringer af befordringspligten i overensstemmelse med den politiskeaftale af 26. juni 2013. Samtidig vil ministeren med den foreslåede ændring afbemyndigelsesbestemmelsen administrativt kunne udmønte fremtidige politi-ske aftaler inden for lovens rammer, uden fornyet forelæggelse for Folketinget.
ØvrigeSide 2/2
I lovforslaget lægges der endvidere op til at foretage ændringer og præciserin-ger i et mindre antal øvrige bestemmelser i postloven.Det foreslås således præciseret, at postbefordring af pakker omfattet af en for-udgående kontrakt ikke er omfattet af postlovens krav om tilladelse til at udøveerhvervsmæssig postbefordring.Desuden foreslås en præcisering af ordningen med ”post til døren”, hvorefteren postmodtager kan få adresserede forsendelser leveret direkte til døren, hvisvedkommende selv er ude af stand til at tømme sin brevkasse, men kun på sinfolkeregisteradresse.Endelig foreslås indført mulighed for at strafpålægge overtrædelse af de or-densmæssige krav til omdelingen af adresserede og uadresserede forsendelser.I postloven er det fastsat, at adresserede og uadresserede forsendelser ikke måafleveres andre steder end i adressatens brevkasse, brevkasseanlæg, brevind-kast, postboks eller andre med modtager aftalte afleveringssteder.