Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 352
Offentligt
1279990_0001.png
1279990_0002.png
1279990_0003.png
1279990_0004.png
1279990_0005.png
1279990_0006.png
1279990_0007.png
1279990_0008.png
1279990_0009.png
1279990_0010.png
1279990_0011.png
1279990_0012.png
1279990_0013.png
1279990_0014.png
TrafikstyrelsenUdkast 10-09-2013ForslagtilLov om ændring af postloven(ændringer i udmøntningen af befordringspligten og justeringer vedrørende tilladelsespligtig postvirk-somhed, post til døren m.v.)
§1I postloven, jf. lov nr. 1536 af 21. december 2010, foretages følgende ændringer:1.I§ 3, stk. 5,indsættes som nyt pkt.:”Transportministeren kan fastsætte regler om, at postbefordring af adresserede pakker ikke krævertilladelse, hvis befordringen er omfattet af en kontrakt mellem postvirksomheden og afsenderen.”.2.I§ 9, stk. 1 og 2,indsættes efter ”boligen”: ”(folkeregisteradressen)”.3.§ 15, stk. 1,affattes således:”§15.Transportministeren fastsætter i den individuelle tilladelse, der er nævnt i § 14, vilkårene foropfyldelse af befordringspligten, herunder om:1) Fysiske mål samt service- og kvalitetskrav for de befordringspligtige forsendelser, jf. § 14, ogudførelse af ekstern kvalitetsmåling og offentliggørelse heraf.2) Hvilke dage der skal foretages omdeling.3) Principper for organisering af det landsdækkende net af postbetjeningssteder.4) Principper for postbetjeningen af øer samt begrænsninger i postomdelingen.”.4.I§ 28, stk. 1,indsættes efter ”§ 6, stk. 1”: ”§ 7, stk. 1 og 2,”.§2Loven træder i kraft den 1. januar 2014.§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.Transportmin.,Trafikstyrelsen, j.nr. TS40000-00025
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Indledning.2. Udmøntning af befordringspligten.2.1.1. Gældende ret.2.1.2. Lovforslagets indhold.3. Øvrige ændringer af postloven.3.1. Præcisering vedrørende postbefordring af pakker omfattet af en forudgående kontrakt.3.2. Præcisering vedrørende ordningen med ”post til døren”.3.3. Straf for overtrædelse af postlovens ordensmæssige bestemmelser for omdelingen.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-retten.9. Hørte myndigheder og organisationer.10. Sammenfattende skema.
1. IndledningPostloven, jf. lov nr. 1536 af 21. december 2010, trådte i kraft den 1. januar 2011. Siden lovens ved-tagelse er det danske brevmarked faldet med 10-12 pct. om året som følge af substitutionen fra fysiskebreve til elektronisk kommunikation.For fortsat at kunne opretholde en postservice i Danmark af høj kvalitet, som kan varetages påkommercielle vilkår, er de oprindelige parter bag den politiske aftale, som ligger til grund for postloven,den 26. juni 2013 - suppleret med Socialistisk Folkeparti - blevet enige om at justere vilkårene for vare-tagelse af befordringspligten fra 2014 på følgende måde:”Tillæg

til aftale af 27. maj 2010 om sikring af befordringspligten på et liberaliseret postmarked

26. juni 2013Regeringen (Socialdemokratiet, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti ogDet Konservative Folkeparti er enige om at ændre postloven (nr. 1536 af 21. december 2010), så varetagelsen afden landsdækkende befordringspligt sikres i lyset af udviklingen på brevmarkedet.Siden 2010 er brevmarkedet yderligere faldet med 10-12 pct. om året som følge af substitutionen fra fysiske bre-ve til elektronisk kommunikation. Faldet har været større, end det var forventet i forbindelse med indgåelse afaftalen fra 2010 selv i ”worst case” scenariet. Analyser viser, at faldet i brevmængden vil fortsætte i de kommendeår for da ifølge Post Danmark at stabilisere sig.Ekspedition af giroindbetalinger, som tidligere har været det bærende element i økonomien i filialnettets posthu-se og postbutikker, er i dag næsten faldet bort. De serviceydelser, der nu mest efterspørges i filialnettet, er grund-læggende postydelser, såsom at sende og afhente breve og pakker samt købe frimærker.
2
Denne udvikling afspejles negativt i Post Danmarks økonomi, hvor resultatet for 2012 blev minus 124 mio. kr.,et væsentligt forringet resultat set i forhold til 2011. For at skabe en holdbar økonomi er det nødvendigt, at PostDanmark de kommende år forbedrer sit årsresultat med mindst 800 mio. kr. primært gennem reducerede om-kostninger. Der skal samtidig ske en tilpasning af det postale serviceudbud til den faktiske efterspørgsel.For fortsat at kunne opretholde en postservice af høj kvalitet, som kan varetages på kommercielle vilkår, er par-terne enige om at justere vilkårene for varetagelse af befordringspligten fra 2014 på følgende områder:Udpegning af befordringspligtig virksomhedPost Danmark pålægges befordringspligt for perioden 2014-2016. Parterne mødes i 2015 for at drøfte rammernefor varetagelsen af befordringspligten efter 2016.Befordringspligtens omfangPost Danmark vil som befordringspligtig virksomhed fortsat være forpligtet til i hele landet at befordre adresse-rede breve m.v. op til 2 kg, pakker op til 20 kg (dog ikke omdeling lørdag) samt gratis blindeforsendelser op til 7kg.Reduktion af antal omdelingsdage, men 6-dages serviceugeParterne er enige om, at der skal gives Post Danmark mulighed for pr. 1. juni 2014 at iværksætte en reduceretomdelingsuge, men med 6-dages serviceuge.Det indebærer følgende:-Dagblade og pakker omdeles som i dag, dvs. pakker dagligt mandag – fredag (begge dage inkl.), dagbladedagligt mandag – lørdag (begge dage inkl.).A-breve afsendt lørdag/søndag til erhvervsmodtagere, herunder landbrug, omdeles som i dag, dvs.mandag.A-breve afsendt lørdag/søndag til private og til fritidshuse omdeles tirsdag frem for som i dag om man-dagen.
-
-
Den eneste ændring i forhold til i dag er således, at Post Danmark ikke omdeler A-breve til private modtagereom mandagen. For at det alligevel skal være muligt at få et brev omdelt til en privat modtager på mandage, vilPost Danmark tilbyde et nyt produkt - et ”mandagsbrev” - hvor brevet sikres omdelt på denne ugedag, om endtil en højere pris end et A-brev. Det forventes, at prisen på et mandagsbrev vil ligge på maksimalt 50 kr.Hvis Post Danmarks økonomi gennem et fortsat fald i brevmængderne yderligere forværres, kan det komme påtale at ændre omdelingsfrekvensen til en egentlig 5 dages uge. Dette kan dog ikke ske uden en forudgående drøf-telse i postforligskredsen.Justering af serviceniveauet for B-breve:Post Danmarks produktions- og distributionssystem bygger på konsolidering af så mange forsendelser som mu-ligt pr. aflevering hos modtagerkunderne. Dvs., at postbuddet har så mange forsendelser med til den enkelte
3
husstand som muligt, således at indtægterne fra de omdelte forsendelser samlet set overstiger udgifterne ved detenkelte besøg.En justering af B-brevets servicekrav fra 3 til 4 dage vil give mulighed for at tilrettelægge omdelingen i to gangeto omdelingsperioder, som giver en meget effektiv omdeling og høj besøgsfrekvens. Denne driftstilrettelæggelsevil kunne holde omkostningsniveaet lavere.Fastholdelse af principper for betjening af øsamfundDe særlige regler for postomdelingen til øsamfund videreføres. Det indebærer, at øsamfund fortsat betjenes efterfølgende principper:--Ved øer uden helårsbeboelse hentes posten i land af modtager, og der ydes ikke nogen betaling.Ved øer med 1-10 fastboende (helårs) husstande leveres posten på fastlandet og hentes af beboerne selv.Der ydes en betaling pr. husstand på 3.000 kr. årligt (2007-niveau – pristalsreguleret). Beboerne skal væretilmeldt folkeregisteret på den pågældende adresse.For øer med 11-1.000 fastboende husstande befordres posten til øen – forudsat at der er offentlig sejladstil den pågældende ø – der etableres en konkret omdelingsordning enten ved Post Danmark selv, vedhjælp af en eller flere kontraktansatte beboere, eller der opsættes et brevkasseanlæg ved færgelejet påøen.
-
Hvis der på en ø er flere end 1.000 fastboende husstande - og offentlig sejlads - befordres posten til øen, hvorden omdeles af Post Danmark selv på samme vis som den postbefordring, der gælder for resten af landet.Parterne er enige om, at følgende fremover skal indgå i de førnævnte principper:-Ved øer med 1-10 fastboende husstande og med daglig offentlig sejlads, kan posten leveres til et brev-kasseanlæg, der placeres ved færgelejet på øen, såfremt:-Der er et ønske fra de fastboende beboere på øen om at få posten sejlet til øen.- Brevkasseanlægget betales af beboerne.- Betalingen på 3.000 kr. årligt (2007- niveau- pristalsreguleret) pr. husstand for afhentning af post påfastlandet bortfalder i tilfælde af, at posten leveres til øen.- Post Danmarks samlede betaling for at posten leveres til øen ikke overstiger den betaling, som de fast-boende husstande ville modtage, hvis de selv afhentede posten på fastlandet (dvs. Post Danmarks mak-simale betaling vil være antal husstande gange 3.000 kr. årligt (2007 niveau-pristalsreguleret)).Betjeningssteder:Det landsdækkende net af betjeningssteder indrettes efter følgende principper:Det er Post Danmarks målsætning, at der etableres op imod 700 postshops, som er et betjeningssted, der tilbydergrundlæggende postydelser (at kunne sende og modtage breve og pakker, herunder afhentning af anbefalede- ogværdiforsendelser, samt købe frimærker).Samtidig sker der en reduktion i antallet af egendrevne posthuse og postbutikker til ca. 200. Disse betjeningsste-der med fuld service tilbyder alle postydelser.
4
Denne målsætning er baseret på virksomhedens forventninger til postkundernes anvendelse af nettet af betje-ningssteder i de kommende år, dvs., hvor mange ekspeditioner vil der blive foretaget i postshops, posthuse ogpostbutikker.Hvis der sker væsentlige ændringer i grundlaget for Post Danmarks målsætning, således at virksomhedens for-ventninger ikke kan indfries, kan der opstå behov for en mindskelse i antallet af betjeningssteder. Forligskredsenmødes i givet fald til en drøftelse herom.Betjeningsstederne placeres efter kundernes behov, dvs. ud fra en vurdering af, hvor kunderne typisk kommer –supermarkeder, købmænd og andre butikker i detailhandelen. Tilsvarende vil betjeningssteder med fuld serviceblive placeret, hvor der er efterspørgsel efter alle postydelser. Et yderligere antal fuld service betjeningsstederplaceres, så der sikres en geografisk spredning.Hertil kommer Døgnposten automater, hvor kunderne på alle tider af døgnet kan sende og afhente pakker ogafhente anbefalede forsendelser og værdiforsendelser samt erhvervsindleveringer, hvor der kan ske indlevering afstørre partier post typisk i forbindelse med sortercentre. Post Danmarks målsætning indebærer, at antallet afservicesteder øges fra ca. 1.000 til 1.180.Som opfølgning rapporterer Post Danmark årligt til Trafikstyrelsen om udviklingen i nettet af betjeningssteder.Principperne for betjeningsstederne tages i alle tilfælde op til revision i 2016 med henblik på at vurdere, om derer behov for at foretage justeringer, set i lyset af borgeres og erhvervslivs benyttelse af postbetjeningsnettet.Post Danmark har i dag betjeningssteder med fuld service på 14 øer. På øer uden fast broforbindelse, som erselvstændige kommuner, bibeholdes fuld service betjeningssteder. Desuden bibeholdes et fuld service betjenings-sted på Fur, Anholt, Orø, Sejerø og Fejø, forudsat det er muligt at finde egnede samarbejdspartnere.På øvrige øer skal Post Danmark bevare disse betjeningssteder som postshops, dvs. med afsendelse og modtagel-se af breve og pakker, herunder afhentning af anbefalede- og værdiforsendelser. Denne forpligtelse gælder, medmindre det bliver umuligt at bevare betjeningsstedet på grund af et åbenbart urimelig lavt antal ekspeditioner,eller det ikke længere er muligt at finde en egnet samarbejdspartner på øen.Konsekvenser for Post DanmarkPost Danmark har indenfor den gældende postlov fra 2010 iværksat en række tiltag, som skal bidrage til at redu-cere virksomhedens omkostninger.Der er således i forlængelse af en pilottest ultimo 2012 gennemført en tilpasning af postkassenettet og arbejds-gangene for tømning af postkasser. Desuden har Post Danmark ønsket at effektivisere sine processer. I den for-bindelse er der pr. 1. januar 2013 sket nogle serviceændringer, herunder ændring af sidste afleveringstidspunkt iomdelingen fra kl. 14.30 til 16.00. Endelig har Post Danmark for at opretholde sin konkurrencekraft pr. 1. april2013 indført differentierede/omkostningsbestemte priser for omdeling af dagblade.Med nærværende aftale opnår Post Danmark en forbedring i rammevilkårene, så varetagelsen af den landsdæk-kende befordringspligt sikres frem til og med 2016 i lyset af det fortsatte fald i såvel brevmængder som de finan-sielle serviceydelser på postbetjeningsstederne.Opfølgning
5
Parterne er enige om at mødes i 2015 med henblik på at drøfte rammerne for varetagelsen af befordringspligtenefter 2016.Forligskredsen modtager et oplæg om en forbedret konkurrencemulighed for andre postvirksomheder på brev-og pakkeområdet. Oplægget skal leveres og være klar til politisk behandling forud for evalueringen i 2016.”
Som følge af aftalen er det nødvendigt at foretage ændringer i affattelsen af postlovens bemyndigel-sesbestemmelse om det nærmere indhold og omfang af befordringspligten.Ved lovforslaget foreslås den gældende bemyndigelse til transportministeren derfor tydeliggjort medhenblik på, at elementerne i den politiske aftale fra 26. juni 2013 efterfølgende skal udmøntes i den nyeindividuelle tilladelse til den befordringspligtige postvirksomhed, som ministeren efter vedtagelsen aflovforslaget administrativt skal udstede for perioden 2014-2016.Samtidig vil ministeren ved den foreslåede ændring af bestemmelsen administrativt kunne udmøntefremtidige politiske aftaler inden for lovens rammer uden fornyet forelæggelse for Folketinget.I forbindelse med ændringen af bestemmelsen om udmøntning af befordringspligtens indhold læg-ges der endvidere op til at foretage ændringer og præciseringer i et mindre antal øvrige bestemmelser ipostloven.Transportministeren vil udpege Post Danmark A/S som befordringspligtig postvirksomhed for pe-rioden 2014-2016, jf. postlovens § 14, stk.1.2. Udmøntning af befordringspligten2.1.1 Gældende retI medfør af postloven fastsætter transportministeren (Trafikstyrelsen) regler om befordringspligten,herunder antallet af omdelingsdage, begrænsninger i postomdelingen, krav til postbetjeningsnettet, ser-vice- og kvalitetskrav samt udførelse af ekstern kvalitetsmåling og offentliggørelse heraf. Dette er sketved den individuelle tilladelse af 28. marts 2011 til Post Danmark A/S, som er offentliggjort på Trafik-styrelsens hjemmeside.2.1.2 Lovforslagets indholdTransportministeren får med lovforslaget bemyndigelse til administrativt at fastsætte vilkår om op-fyldelse af befordringspligten, som udmønter indholdet af den politiske aftale af 26. juni 2013, jf. afsnit1, samt eventuelle efterfølgende justeringer som følge af den indgåede aftale.Aftalen vil komme til at indebære ændringer i udmøntningen af den landsdækkende befordrings-pligt, herunder reduktion i antallet af ugentlige omdelingsdage, justering af serviceniveauet for B-breve,organiseringen af postbetjeningsstederne (egendrevne posthuse, postbutikker og postshops) samt inde-bære en videreførelse af principperne for postbetjening af øsamfund samt adgang til at fastsætte be-grænsninger i postomdelingen.
3. Øvrige foreslåede ændringer af postloven:3.1 Præcisering vedrørende postbefordring af pakker omfattet af en forudgående kontraktSom et led i Trafikudvalgets afgivelse af betænkning og tillægsbetænkning henholdsvis den 9. de-cember og den 14. december 2010 over forslaget til postlov har et flertal i udvalget givet udtryk for etønske om, at postloven skulle udmøntes således, at befordring af pakker fra erhvervsafsendere til er-hvervsmodtagere samt fra erhvervsafsendere til private postmodtagere på baggrund af en kontrakt ikkeskulle være omfattet af postlovens tilladelseskrav.Ved Trafikstyrelsens efterfølgende bekendtgørelse nr. 727 af 24. juni 2011 om postbefordring ogpostvirksomheder er det i § 1, stk. 4, derfor fastsat, at bekendtgørelsen ikke omfatter adresserede pak-ker, hvis befordringen er omfattet af en kontrakt mellem transportvirksomheden og afsenderen.6
Transportministeriet er imidlertid blevet opmærksom på, at der ikke er fornøden klar hjemmel til atfastsætte disse regler. Det foreslås derfor med dette lovforslag, at der tilvejebringes klar hjemmel i selvelovteksten til at regulere denne modifikation i forhold til det generelle krav om, at erhvervsmæssigpostbefordring af pakker på op til 20 kg kræver tilladelse.Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 1.3.2 Præcisering vedrørende ”post til døren”Det foreslås præciseret i lovforslaget, at en kommunes afgørelse om, at postmodtagere, som er udeaf stand til selv at hente post i en brevkasse eller i et brevkasseanlæg, skal have bragt adresserede for-sendelser direkte til døren, alene gælder for den pågældende postmodtagers folkeregisteradresse.Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 2.3.3 Straf for overtrædelse af postlovens ordensmæssige bestemmelser for omdelingenDer foreslås indført mulighed for at strafpålægge overtrædelser af de ordensmæssige bestemmelserom omdeling af adresserede og uadresserede forsendelser.Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 4.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget forventes ikke at få økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige.5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.Omorganiseringen af postbetjeningsstederne vil generelt betyde, at der i forhold til i dag vil værenemmere adgang til de grundlæggende posttjenester, idet antallet af postshops øges. Til gengæld vil dervære noget længere til servicesteder, der også tilbyder adgang til sjældent efterspurgte posttjenester.Forslaget forventes ikke at få administrative konsekvenser for erhvervslivet.6. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget forventes ikke at få administrative konsekvenser for borgerne.7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.8. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.9. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været sendt i høring til følgende myndigheder og organisationer m.v.:3F: 3f@3f. dkAE (Arbejderbevægelsens erhvervsråd): [email protected]Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik: [email protected]Bladkompagniet: [email protected]
7
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder: (bestyrelsen): [email protected];[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];[email protected]Coop Danmark A/S: [email protected]Dagbladene (Danske Dagblades Forening): [email protected]Danmarks Rederiforening: [email protected]Dansk Arbejdsgiverforening: [email protected]Dansk Blindesamfund: [email protected]Dansk Erhverv: [email protected]Danske Fragtmænd: [email protected]Danske Handicaporganisationer (DH): [email protected]Dansk Magasinpresses Udgiverforening: [email protected]Dansk Standard: [email protected]Danske Avis-, Post og Reklamedistributører (DAPOR): [email protected]Danske Bank A/S: [email protected]Danske Distriktsblade: Samme som Danske Dagblades Forening: [email protected]Danske Lokalaviser Provinsens Distriktsblade: [email protected]Danske Regioner: [email protected]Danske Reklame- og relationsbureauers brancheforening: [email protected]Danske Specialmedier: [email protected]Danske Speditører (DASP): [email protected]Det Centrale Handicapråd: [email protected]DI (Dansk Industri) [email protected]Distributionsservice A/S: [email protected]DSK (De Samvirkende Købmænd): [email protected]DTL (Dansk Transport og Logistik): [email protected]FDIH (Foreningen for Distance- og Internethandel): [email protected]Finansrådet: [email protected]Forbruger-Kontakt: [email protected]Forbrugerrådet: [email protected]HK/Post & Kommunikation: [email protected]Håndværksrådet: [email protected]International Transport Danmark (ITD): [email protected]KL (Kommunernes Landsforening): [email protected]LAL (Landsforeningen Af Landsbysamfund): [email protected]Landbrug og Fødevarer: [email protected]Landsforeningen Landsbyerne i Danmark: [email protected]LO (Landsorganisationen i Danmark): [email protected]Post Danmark A/S: [email protected]Realkreditrådet: [email protected]Offentligt Ansattes Organisationer: [email protected]UGEAVISERNE: [email protected]8
Ældre Sagen: [email protected]Sammenslutningen af Danske Småøer: [email protected]MEFA: [email protected]Juliana: [email protected]Boxop: [email protected]Edenpark: [email protected]Postopak: [email protected]Kazo DeZign: [email protected]Postkasse.nu: [email protected]Fairmail: [email protected]Høringssvar ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne måtte give anledning til, fremsendes tilTransportudvalget samtidig med fremsættelsen af lovforslaget.10. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindre Negative konsekvenser/merudgifterudgifterØkonomiske og administrati- IngenIngenve konsekvenser for det of-fentligeØkonomiske og administrati- Kortere afstand til betjenings- Længere afstand for så vidt angårve konsekvenser for erhvervs- stederspecielle posttjenesterlivetAdministrative konsekvenser IngenIngenfor borgerneMiljømæssige konsekvenserIngenIngenForholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1
Med det foreslåede nye pkt. i § 3, stk.5, foreslås det, at transportministeren kan fastsætte regler,hvor det specifikt anføres, at postbefordring af adresserede pakker falder uden for postlovens tilladel-seskrav, hvis befordringen er omfattet af en kontrakt mellem postvirksomheden og afsenderen.Det følger af postlovens § 3, stk. 1, at virksomheder, der udøver erhvervsmæssig postbefordring,skal have en tilladelse hertil af transportministeren. Af den gældende postlovs § 3, stk. 5, fremgår detblandt andet, at transportministeren fastsætter nærmere regler om tilladelsen til postbefordring. Der erimidlertid efter den gældende bestemmelse ikke hjemmel til at fastsætte regler med det foreslåede ind-hold.Det bemærkes, at det vil være en forudsætning for, at pakkebefordringen falder uden for postlovenstilladelseskrav, at der er tale om en kontrakt med afsenderen, som omfatter forsendelse af flere pakker,og aftalen skal være indgået forud for postbefordringen. Forslaget er møntet dels på postbefordring af9
pakker fra erhvervsafsendere til erhvervsmodtagere samt på internethandelen, hvor erhvervsafsenderehar indgået en fast aftale med en transportvirksomhed eller en postvirksomhed om udbringning af af-senderens produkter og ydelser til forbrugerne (privatmodtagere).Forslaget indebærer alene, at postbefordring af adresserede pakker omfattet af en kontrakt med af-senderen ikke kræver tilladelse efter postloven. Sådanne kontraktpakker vil imidlertid fortsat være om-fattet af lovens øvrige regler, herunder eksempelvis afleveringsreglerne i § 7, reglerne om posthemme-lighed, jf. §§ 11 og 12, eller befordringspligten, jf. § 14, for så vidt angår Post Danmark A/S’ befordringaf pakker fra erhvervsafsendere til forbrugere.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.1.Til nr. 2Det foreslås i § 9, stk. 1 og 2, at kommunens afgørelse om at kunne få afleveret forsendelser direktetil boligen udelukkende gælder for den pågældende postmodtagers folkeregisteradresse.I medfør af postlovens § 9 har postmodtagere, som er ude af stand til selv at hente post i brevkas-sen eller brevkasseanlægget, efter afgørelse fra de pågældendes kommune krav på at få adresserede for-sendelser afleveret direkte til boligen (”post til døren”). Forpligtelsen gælder for alle postvirksomheder,som omdeler adresserede forsendelser.Ordningen om ”post til døren” er uafhængig af postmodtagerens alder eller boligtype. Ordningentilgodeser således også personer, som anvender et fritidshus som helårsbolig og dermed er tilmeldt fol-keregisteret på den pågældende adresse.På landsplan er ca. 23.000 personer p.t. tilmeldt ordningen om ”post til døren”, som administreresaf Post Danmark A/S på den samlede postbranches vegne.Der har efter lovens ikrafttræden været eksempler på, at postmodtagere med en sådan bevilling harment at have et retskrav på at få ”post til døren” overalt, dvs. også under midlertidige ophold uden forhjemmet, såsom i et fritidshus.Ved ansøgning fra en postmodtager om at få bevilget post til døren, vil kommunen skulle behandleog oplyse sagen i overensstemmelse med de forvaltningsretlige principper, men kommunen vil ofte iforvejen have kendskab til ansøgeren i forbindelse med kommunens behandling af ansøgninger omhjælp efter serviceloven, hvor det kan være påkrævet med en visitation af den pågældende borger, her-under besigtigelse af boligen.Med forslaget sikres det, at en meddelt bevilling af ”post til døren” alene omfatter postmodtagerensfaste bopæl, som kommunen i forvejen vil have kendskab til eller mulighed for nemt at skaffe sig kend-skab til. Postmodtageren bør derimod ikke have nogen forventning om, at kommunen som led i sinsagsbehandling derudover ligeledes vil skulle tage stilling til afleveringsforholdene i for eksempel etfritidshus, uanset om fritidshuset befinder sig i kommunen eller ej, eller tage højde for postmodtagerenseventuelle kortvarige ophold hos et familiemedlem. Administrative hensyn taler endvidere imod, at enpostmodtager, der har opnået bevilling om ”post til døren”, kan være registreret med flere adresser påsamme tid.Efter Trafikstyrelsens vejledning om ”post til døren”, udstedt i medfør af postloven, er der dog mu-lighed for at etablere midlertidige post-til-døren-ordninger af en vis varighed efter ansøgning, for ek-sempel i forbindelse med tilskadekomst og rekonvalescens. En sådan midlertidig ordning gælder i 6måneder, men kan fornys efter ansøgning. Ordningen fortsætter som hidtil uanset den foreslåede æn-dring af § 9.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.2.Til nr. 3
10
I § 15, stk. 1, foreslås, at transportministeren som hidtil kan fastsætte vilkår i den individuelle tilla-delse til den befordringspligtige postvirksomhed om de fysiske mål for breve og pakker omfattet afbefordringspligten, således at målene svarer til de internationalt fastsatte mål ifølge Universal PostalUnion (UPU) og øvrige internationale aftaler, samt fastsætte regler om service- og kvalitetskrav for debefordringspligtige forsendelser og udførelse af ekstern kvalitetsmåling og offentliggørelse heraf.Endvidere foreslås, at transportministeren administrativt skal kunne fastsætte vilkår, der fastlægger detøvrige indhold af befordringspligten. Det foreslås således, at transportministeren administrativt kanfastsætte, hvilke dage der skal foretages omdeling. Endelig foreslås det, at transportministeren skal kun-ne fastsætte krav til postbetjeningsnettet samt videreføre principperne for postbetjeningen af øer. Des-uden foreslås det, at transportministeren kan fastsætte begrænsninger i postomdelingen. Muligheden forat begrænse postomdelingen til særligt afsides eller utilgængelige steder eller for øsamfund, hvortil derikke er normal forbindelse med færge eller båd, har været til stede i den forud for postloven gældendepostlovgivning. I overensstemmelse hermed har befordringspligten i relation til en række danske små-øer med fra 1-10 fastboende husstande i en længere årrække været begrænset, således at beboerne somudgangspunkt har skullet afhente postforsendelser på fastlandet mod en økonomisk kompensationherfor.I første omgang vil transportministeren udmønte den politiske aftale af 26. juni 2013, jf. afsnit 1.Der henvises hertil for en nærmere beskrivelse af de forhold, som vil blive udmøntet, når loven er trådti kraft.Det er hensigten, at den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse også vil kunne anvendes til ud-møntning af fremtidige politiske aftaler på området.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 1 og 2.Til nr. 4Det foreslås med bestemmelsen, at postvirksomheder eller distributionsvirksomheder, som tilside-sætter de ordensmæssige krav til korrekt aflevering af forsendelser, vil kunne straffes med bøde.Postlovens § 28 indeholder lovens strafbestemmelser. Det er ikke i medfør af den gældende strafbe-stemmelse muligt at sanktionere overtrædelse af de ordensmæssige krav til korrekt aflevering af forsen-delser f.eks. ved aflevering af et brev eller en pakke på en dørmåtte, uden at der foreligger en aftale her-om, eller hvis der efterlades reklamebundter på havegangen, i en opgang eller lignende steder.Postlovens § 7, stk. 1 og 2, fastlægger de ordensmæssige krav til aflevering af både adresserede oguadresserede forsendelser. Sådanne forsendelser må således ikke afleveres andre steder end i adressa-tens brevkasse, brevkasseanlæg, brevindkast, postboks eller andre med modtager aftalte afleveringsste-der (som for eksempel Post Danmark A/S’ Modtagerflex-ordning eller Døgnposten). Adresserede for-sendelser må derudover alene udleveres til den, der har fået fuldmagt til at modtage forsendelsen.Med bestemmelsen vil der kunne pålægges bødestraf for overtrædelse af disse krav.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit 3.3.Til § 2Det foreslås, at de foreslåede ændringer træder i kraft den 1. januar 2014.Til § 3Det foreslås, at loven i lighed med den gældende postlov ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
11
Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1
Bilag 1
I postloven, jf. lov nr. 1536 af 21. december2010, foretages følgende ændringer:§ 3.Virksomheder, der udøver erhvervsmæssigpostbefordring, skal have tilladelse hertil fratransportministeren.Stk. 2.Tilladelse i henhold til stk. 1 kan meddelesvirksomheder,som1) ikke er under konkurs,2) ikke har forfalden gæld til det offentlige på over50.000 kr.,3) har økonomisk grundlag for at drive virksom-heden forretningsmæssigt forsvarligt,4) ikke er dømt for strafbart forhold, der begrun-der en nærliggende fare for misbrug af adgangentil at udøve postbefordring, jf. straffelovens § 78,stk. 2,5) ikke er dømt for alvorlige eller gentagne over-trædelser af lovgivningen på det social- og ar-bejdsretlige område, herunder lovgivningen ombeskyttelse af arbejdstagere,og6) i øvrigt kan sandsynliggøre, at virksomhedenkan drives på forsvarlig måde.Stk. 3.Betingelserne i stk. 2 gælder også for med-lemmer af en ansøgende virksomheds ledelse.Stk. 4.Meddelelse af tilladelse er betinget af, atvirksomheden forpligter sig til at bidrage til denudligningsordning, der er nævnt i § 19, medmin-dre virksomheden er pålagt befordringspligt,jf. § 15.Stk. 5.Transportministeren fastsætter nærmereregler om indholdet af ansøgningen og tilladelsentil postbefordring.§ 9.Postmodtagere, som er ude af stand til selv athente post i brevkassen eller brevkasseanlægget,har efter afgørelse fra de pågældendes kommunekrav på at få adresserede forsendelser afleveretdirekte til boligen.Stk. 2.Transportministeren kan fastsætte nærmere1.I§ 3, stk. 5,indsættes som nyt pkt.:”Transportministeren kan fastsætte regler om,at postbefordring af adresserede pakker ikkekræver tilladelse, hvis befordringen er omfat-tet af en kontrakt mellem postvirksomhedenog afsenderen.”.
2.I § 9, stk. 1 og 2, indsættes efter ”boli-gen”: ”(folkeregisteradressen)”.
12
regler om levering af forsendelser direkte til boli-gen. Endvidere udarbejder transportministeren envejledning herom.§ 15.Transportministeren fastsætter regler omfysiske mål for de forsendelser, der er nævnt i §14, samt det øvrige indhold af befordringspligten,herunder antallet af omdelingsdage, begrænsnin-ger i postomdelingen, krav til postbetjeningsnet-tet, service- og kvalitetskrav samt udførelse afekstern kvalitetsmåling og offentliggørelse heraf.Stk. 2.Den befordringspligtige postvirksomhedskal for de posttjenester, som er omfattet af § 14,stk. 3, nr. 1-5, anvende takster, som er omkost-ningsægte, gennemsigtige og ikke-diskriminerende.Stk. 3.Den befordringspligtige postvirksomhedskal anvende landsdækkende enhedstakster forbreve og pakker, som indleveres til befordringsom enkeltforsendelse.Stk. 4.Transportministeren godkender takstfast-sættelsen for indenlandske, frimærkefrankerede B-breve på op til 50 g, der sendes som enkeltforsen-delse.Stk. 5.Transportministeren kan i tilladelsen tilden befordringspligtige postvirksomhed, jf. § 14,stk. 1, fastsætte regler om:1) at den befordringspligtige postvirksomhed skaloverholde beslutninger fra Universal Postal Union(UPU) og internationale aftaler, herunder vedtag-ne standarder på postområdet samt,2) betaling af en bod for manglende opfyldelse aftilladelsen, herunder manglende opfyldelse af kva-litetskrav.§ 28.Medmindre højere straf er forskyldt efteranden lovgivning, straffes med bøde den, derovertræder § 6, stk. 1, § 8, stk. 1-3, § 9, stk. 1, §11, § 12, § 13, stk. 3-5, § 16, § 19 og § 24.Stk. 2.Den, der udøver postbefordring uden tilla-delse efter § 3, stk. 1, straffes med bøde.3.§ 15, stk. 1, affattes således:”§15.Transportministeren fastsætter i denindividuelle tilladelse, der er nævnt i § 14, vil-kårene for opfyldelse af befordringspligten,herunder om:1) Fysiske mål samt service- og kvalitetskravfor de befordringspligtige forsendelser, jf.§ 14, og udførelse af ekstern kvalitetsmå-ling og offentliggørelse heraf.2) Hvilke dage der skal foretages omdeling.3) Principper for organisering af det lands-dækkende net af postbetjeningssteder.4) Principper for postbetjeningen af øer samtbegrænsninger i postomdelingen.”.
4.I § 28, stk. 1, indsættes efter ”§ 6, stk. 1”:”§ 7, stk. 1 og 2,”.
§2Loven træder i kraft den 1. januar 2014.§3Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.13
14