Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 350
Offentligt
Til TransportudvalgetFolketingetDkFrederiksberg, 10.09.2013.
Landsdækkende net af cykelstier.
Bil/lastbiltrafikken er stadig tiltagende over hele landet og på alle typer af veje. Det er enstigende belastning for både biltrafikken og for gående/cyklister at dele landevej uden cykelstier.
Løsningen er større sammenhæng over hele landet i cykelstinettet.
Sjælland, Nordjylland samt til dels Østjylland er de eneste dele af landet med et sammenhængendenet af cykelstier. Sikkert historisk begrundet i de gamle Amters politik.
Fyn, Midtjylland og i særdeleshed Sønderjylland har ikke et egentlig sammenhængende net afcykelstier. Se bilag 3 (Sønderjylland).
Dette står i skarp kontrast til udviklingen på dette felt syd for grænsen i det Nordvestlige Tyskland.Se bilag 6 (Schleswig-Holsten), og bilag 7 der dækker større områder af Nordvest Tyskland.
Det virker som om man i dele af Tyskland har truffet en overordnet beslutning om at adskille bilerfra cykler/gående?
Hvis man laver en trafikøkonomisk vurdering af disse "overordnede" investeringer isammenhængende cykelstier kan jeg forestille mig, at det faktisk er bilisterne der vinder mest!
Transportudvalget bør medtage dette i sine overvejelser.
Transportudvalget bør indhente informationer om udviklingen på området i Nordvest Tyskland.
Cykelstiinformationerne er hentet fra Googlemaps. De er indlagt af frivillige og ikke komplette. ForHovedstadsområdet er jeg selv ansvarlig for en del kortlægninger. Jeg er ikke bekendt med andresamlede overblik over danske cykelstier.
Venlig hilsenNiels Beck