Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 349
Offentligt
1279252_0001.png
1279252_0002.png
1279252_0003.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
14. maj 2012
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. april 2012 stillet mig følgende spørgsmål(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 607:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. marts 2012 fra Dansk Han-dicap Forbund jf. TRU alm. del – bilag 285.

Svar:

Individuel handicapkørselDe i loven antal nævnte ture er et minimum, hvorfor der indenfor lovens ram-mer gives mulighed for, at de enkelte trafikselskaber samt kommuner kan tilby-de flere ture eller kan give mulighed for tilkøb af flere ture. Der er således ikkei loven fastsat et loft for, hvor mange ture der kan tildeles.Det er op til trafikselskaberne selv, hvordan de administrerer den individuellehandicapkørsel, så længe det foregår indenfor lovens rammer.Det fremgår dog af forarbejderne til lov om trafikselskaber, at der ikke kan stil-les krav om, at den enkelte bruger fordeler sine ture jævnt hen over året.Bl.a. derfor vil det også være problematisk at lave en ordning, hvor der oprettesen pulje, der bevirker, at borgere der har brug for flere end de tildelte ture, kanbruge andres ture, da der ikke før årets udgang kan konstateres, om en borgerhar brugt samtlige tildelte ture.Jeg er opmærksom på, at prisen for individuel handicapkørsel med få undtagel-ser generelt er højere end almindelig rutekørsel. Transportministeriet har tidli-gere henstillet til samtlige trafikselskaber, at taksterne ikke må være væsentlighøjere end taksten for øvrig trafik, der varetages af trafikselskaberne.Jeg har forståelse for, at det kan være begrænsende for brugeren, at ordningenalene kan anvendes i et bestemt geografisk område. Flere af trafikselskaberneer dog på nuværende tidspunkt behjælpelige med at arrangere længere ture,hvis den handicappede skal fra f.eks. Sjælland til Jylland.
TaxiMaksimaltakster for taxikørsel, herunder særlige tillæg til taksterne, fastsættesaf kommunalbestyrelserne.Kommunalbestyrelserne kan således fastsætte særskilte maksimaltakster fortaxier over en vis størrelse og med særlig indretning og udstyr, f.eks. lift. Taxi-lovgivningen indeholder dog et udtrykkeligt forbud mod opkrævning af et sær-ligt tillæg for brug af lift til f.eks. kørestole.Det er derfor i dag op til kommunalbestyrelserne, om maksimaltaksterne skalensrettes.I den nærmeste fremtid nedsætter jeg et Personbefordringsudvalg, som bl.a.skal se på erhvervsmæssig befordring i personbiler, herunder de forskelligetilladelsestyper og rammevilkår. Her vil det være naturligt, at Dansk HandicapForbunds synspunkt kan indgå.Den kollektive trafik – busserBussernes ramper kan anvendes, hvis kørestolsbrugeren har en ledsager med,der vil kunne hjælpe kørestolsbrugeren med at betjene rampen.Forordningen om buspassagerers rettigheder, der træder i kraft den 1. marts2013, stiller krav om, at personale, herunder buschauffører, skal modtage enhandicapbevidstgørende uddannelse.Der vil derfor fra 2013 være større fokus på at uddanne buschauffører, så dehar større forståelse for den handicappedes situation.Den kollektive trafik – togJeg er af DSB blevet oplyst om, at aftalen vedrørende handicapassistance til dekunder, der er visiteret til at få et ledsagerkort, er en del af den landsdækkendehandicapkørselsordning der blev indgået mellem DSB, den daværende Amts-rådsforening og Trafikselskaberne. Aftalen indebar, at kunder, der er visiterettil handicapassistanceordningen, i perioden 06.00 til 24.00 tilbydes en samletdør til dør transportløsning.Det blev samtidig aftalt, at handicapassistancen skulle bestilles senest 72 timerfør rejsens start, for dør til dør rejser, henholdsvis 48 timer før, for DSB rejser(station til station), for at sikre, at kunder med et synshandicap, eller som be-nytter kørestol eller har anden mobilitetsnedsættelse, kunne sikres den bedstmulige service med hensyn til hjælp til at komme ind og ud af toget på de udpe-gede stationer i forbindelse med dør til dør rejser og DSB rejser.Denne aftale udgør samtidig baggrunden for den handicapservice, der behand-les i DSB’s trafikkontrakt med Transportministeriet for perioden 2005 -2014.
Side 2/3
Modellen er videreført i trafikaftalerne med andre togoperatører, såsom Arrivaog DSBFirst/DSBØresund.Udvidelse af tidsrummet vil forudsætte ændringer i kontrakterne med operatø-rerne. Jeg har ikke på nuværende tidspunkt planer om at indgå sådanne æn-dringer af kontrakterne.RejseplanenJeg henviser til min besvarelse af TRU alm. del spm. 225.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen