Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 337
Offentligt
1276036_0001.png
1276036_0002.png
1276036_0003.png
1276036_0004.png
1276036_0005.png
1276036_0006.png
1276036_0007.png
1276036_0008.png
Afrapportering DSB S-tog 2. kvartal 20131.Antallet af rejser
I 2. kvartal 2013 blev der foretaget 27,2 mio. rejser på S-banen, hvilket er en stigningpå 0,1 mio. rejser i forhold til samme kvartal sidste år.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2008 til 2013 (mio.)3129Antal rejser (mio.)272523211917151. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal200820092010201120122013
Koncernsekretariat &Jura
14. august 2013
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
Mobil 24 68 67 76[email protected]
2.
Antallet af præsterede personkilometer
www.dsb.dk
På S-banen blev der i 2. kvartal 2013 præsteret 329 mio. personkilometer, hvilket eren stigning på 3 mio. personkilometer i forhold til samme kvartal sidste år.Figur 2:Antal præsterede personkilometer pr. kvartal i 2008 til 2013 (mio.)360Præsterede personkm (mio.)3403203002802602402201. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal200820092010201120122013
3.
Antallet af kørte tog på de i bilag 1 nævnte strækningsafsnit i forhold tiltrafikeringsplanens krav herom
Side 2/8
I bilag 1 og 2 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på destrækningsafsnit, der nævnes i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB S-togom S-togstrafikken udført som offentlig service i perioden 2005-2014. Bilag 1vedrører hverdage og bilag 2 vedrører lørdage og søndage.Tabellerne viser kolonnerne ”TRM”, ”Plan” og ”Faktisk”.”TRM” er den trafik, som er angivet i trafikeringsplanen.”Plan” er den trafik, der planlægges gennemført, når der tages højde for publiceredesærkøreplaner i forbindelse med planlagte infrastrukturarbejder.”Faktisk” er den gennemførte trafik, når der tillige tages højde for uplanlagteaflysninger.Af bilag 1 og 2 fremgår det, at den faktisk gennemførte trafik i 2. kvartal 2013 i alvæsentlighed svarer til den planlagte trafik.
15. august 2013
4.
Erstatningskørsel med bus
Erstatningskørsel med bus opdeles i erstatningskørsel som konsekvens afdriftsforstyrrelser og kørsel som følge af planlagte driftsændringer.I figur 3 og 4 er omfanget af erstatningskørsel vist for 2012 og 2013.Den ikke-planlagte erstatningskørsel med bus fremgår af figur 3. Omfanget udgjorde21 timer i 2. kvartal 2013. I figur 4 vises erstatningskørslen i forbindelse medplanlagte driftsændringer. Omfanget udgjorde 1.567 timer i 2. kvartal 2013.Årsagen til den planlagte erstatningskørsel var sporarbejder. I fire weekender var dertotalspærring mellem Hillerød og Birkerød grundet brorenovering. I 29 dage medførtearbejdet ifm forberedelse til nyt signalsystem en reduktion i trafikken efter kl. 20.Endeligt medførte en omfattende brorenovering på Køre bugt strækningen væsentligetrafikale omlægninger i kvartalets sidste dage – broarbejdet fortsætter i 3. kvartal.Figur 3:Buskørsel i forbindelse meddriftsforstyrrelser (ikke-planlagt)20001800160014001200100080060040020001. kvartal2. kvart al3. kvart al4. kvartal20122013100080060040020001. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal
Figur 4:Buskørsel i forbindelsemed planlagte driftsændringer2000180016001400120020122013
5.
Regularitet
Side 3/8
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt.Figur 5:Regularitet for S-banen i 2. kvartal 2013.
15. august 2013
Forsinkedeankomster3,1%
Rettidige ankomsterForsinkede ankomster
Rettidigeankomster96,9%
Som det fremgår af figur 5, var regulariteten 96,9 pct. på S-banen i 2. kvartal 2013hvilket er noget højere end trafikkontraktens krav på 94,0. Regulariteten er målt påbaggrund af 2.163.137 ankomster hvoraf 67.640 var forsinkede.Regulariteten i 2. kvt 2012 var ligeledes på 96,9 pct.Større enkelthændelser fremgår af tabellen 1 herunder. Større enkelthændelser erhændelser som har påvirket mere end 100 tog.Tabel 1:Større regularitetspåvirkninger i 1. kvartal 2013DatoStedÅrsagFalsk besættelseFalsk besættelseIld i kabler ved sporetFalsk besættelseFalsk besættelseFalsk besættelseTabt støddæmperFalsk besættelseFejl på tyfonSikringstjenestenPerson fastklemtHKT fejlAntal togPåvirkning øvrige strækningerAlle stræk. ekskl. RingbanenAlle stræk. ekskl. RingbanenFrederikssundAlle stræk. ekskl. RingbanenKøge, Frederikssund, Farum og KlampenborgHøje Taastrup, Frederikssund, Hillerød og KlampenborgAlle strækningerKøge, Frederikssund, Farum og KlampenborgCentrale Afsnit, Køge, Frederikssund, HillerødAlle stræk. ekskl. RingbanenAlle stræk. ekskl. RingbanenKøge, Frederikssund, Farum og Klampenborg
05-04-201310-04-201324-04-201302-05-201314-05-201308-05-201308-05-201316-05-201331-05-201303-06-201303-06-201320-06-2013
VesterportVesterportEgedalKøbenhavn HNordhavnHellerupSkelbækØsterportKøbenhavn HØsterportNy EllebjergØsterport
334356108121111178104152107167101108
6.
Pålidelighed
Side 4/8
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger. Som det fremgår af tabel 2 var pålideligheden 98,3 i 2. kvartal 2013, hvilketopfylder kontraktkravet for pålidelighed i 2013 på 97,5 %.Pålideligheden i 2. kvartal 2012 var 97,6 pct.Det bemærkes at rettidigt varslede aflysninger for DSB S-tog ofte er små i forhold tilde urettidigt varslede aflysninger. Dette skyldes at planlagte stationsankomsterløbende korrigeres som følge af planlagte infrastrukturarbejder.Tabel 2:Pålidelighed på S-banen 2. kvartal 2012
15. august 2013
2. kvartal 2013ÅTD
Planlagtestationsankomster2.200.4424.385.876
Rettidigtvarsledeaflysninger00
Urettidigtvarsledeaflysninger37.30589.580
Pålidelighed98,398,0
7.
DSB S-tog og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold til regularitetenopgjort efter stationsankomster
I figur 6, hvor fordelingen af irregulariteten er vist, fremgår det, at DSB S-tog i 2.kvartal 2013 var ansvarlig for 0,9 pct. af forsinkelserne af den afviklede trafik.Figur 6:DSB S-tog og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold til regularitetenopgjort efter stationsankomster 0 - 2.29 min.
3,0
2,5
2,0
1. kvt 20122. kvt 20123. kvt 2012
1,5
4. kvt 20121. kvt 2013
1,0
2. kvt 2013
0,5
0,0DSBBanedanmarkUdef ra
8.
Belægning
Side 5/8
15. august 2013
Belægningsopgørelsen er vedlagt som bilag 3.I 2013 er opgørelsen suppleret med en standardafvigelse for belægningsprocenterne.Standardafvigelsen er et udtryk for hvor stor spredning der er omkring middelværdien.Jo mindre standardafvigelse, des tættere ligger størstedelen af de observeredebelægningsprocenter på middelværdien.Middelværdien er gennemsnit af belægningsprocent pr. dato for hverdageLigeledes er det udarbejdet en supplerende tabel (bilag 3b) som viser antallet afpersoner der benytter de tog som kører på den pågældende strækning i detpågældende interval”, og ”antallet af sæder som er udbudt i de tog som kører på denpågældende strækning i det pågældende interval”.Der er tale om gennemsnitstal for hverdage.Den ændrede opgørelse har gjort bilag 3 for stor til at tage med i rapporten, hvorforden alene fremsendes som bilag i Excel.
Bilag 1
Hverdag
S-tog pr. 20. min. - hverdageTRMDet centrale afsnitValby-DybbølsbroDybbølsbro-KøbenhavnHKøbenhavn H-ØsterportØsterport-SvanemøllenSvanemøllen-HellerupKøge-strækningenKøge-Solrød StrandSolrød Strand-HundigeHundige-DybbølsbroHøje Taastrup-strækningenHøje Taastrup-GlostrupGlostrup-ValbyFrederikssund-strækninenFrederikssund-BallerupBallerup-ValbyFarum-strækningenSvanenøllen-BuddingeBuddinge-FarumHillerød-strækningenHellerup-LyngbyLyngby-HolteHolte-HillerødKlampenborg-strækningenHellerup-KlampenborgRingbanenHellerup-FlintholmFlintholm-Ny Ellebjerg
Grundbetjening2. kvartal 2013ÅTDPlan FaktiskPlan Faktisk
TRM
Supplement2. kvartal 2013ÅTDPlan FaktiskPlan Faktisk
TRM
Ekstra kørsel2. kvartal 2013ÅTDPlan FaktiskPlan Faktisk
3,05,05,04,03,01,01,02,0
3,05,05,04,03,01,01,02,0
2,94,94,93,92,91,01,02,0
3,05,05,04,03,01,01,02,0
2,94,94,93,92,91,01,02,0
2,04,04,04,03,01,02,02,0
2,04,04,04,03,01,02,02,0
2,03,93,93,92,91,02,01,9
2,04,04,04,03,01,02,02,0
2,03,83,83,82,90,91,91,9
1,01,01,01,0
1,01,01,01,0
0,90,90,91,0
1,01,01,01,0
0,90,90,91,0
1,01,01,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,01,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,01,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,01,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,01,01,91,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,01,01,01,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,01,01,01,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,01,01,00,90,92,01,91,01,02,02,0
1,01,01,01,01,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,01,01,00,90,91,91,91,01,01,91,9
1,01,0
1,01,0
0,90,9
1,01,0
0,90,9
1,01,0
1,01,0
1,01,0
1,01,0
1,01,0
Bilag 2
Side 7/8
15. august 2013
Lørdag
SøndagSupplement2. kvartal2013ÅTDPlan FaktiskPlan FaktiskGrundbetjening2. kvartal 2013Plan FaktiskÅTDPlan Faktisk
S-tog pr. 20. min. - lørdagTRMDet centrale afsnitValby-DybbølsbroDybbølsbro-KøbenhavnHKøbenhavn H-ØsterportØsterport-SvanemøllenSvanemøllen-HellerupKøge-strækningenKøge-Solrød StrandSolrød Strand-HundigeHundige-DybbølsbroHøje Taastrup-strækningenHøje Taastrup-GlostrupGlostrup-ValbyFrederikssund-strækninenFrederikssund-BallerupBallerup-ValbyFarum-strækningenSvanemøllen-BuddingeBuddinge-FarumHillerød-strækningenHellerup-LyngbyLyngby-HolteHolte-HillerødKlampenborg-strækningenHellerup-KlampenborgRingbanenHellerup-Flintholm
Grundbetjening2. kvartal2013ÅTDPlan FaktiskPlan Faktisk
TRM
TRM
2,03,03,03,02,01,01,01,0
2,03,03,03,02,01,01,01,0
2,03,03,03,02,01,01,01,0
2,03,03,03,02,01,01,01,0
2,03,03,03,02,01,01,01,0
2,03,03,03,02,01,02,02,0
2,03,03,03,02,01,01,01,0
2,03,03,03,02,01,01,01,0
2,03,03,03,02,01,01,01,0
2,03,03,03,02,01,01,01,0
2,03,03,03,02,01,01,01,0
2,03,03,03,02,01,01,01,0
2,03,03,03,02,01,01,01,0
2,03,03,03,02,01,01,01,0
2,03,03,03,02,01,01,01,0
1,01,01,01,01,01,01,01,01,01,02,0
1,01,01,01,01,01,01,01,01,01,02,0
1,01,01,01,01,01,01,01,01,01,02,0
1,01,01,01,01,01,01,01,01,01,02,0
1,01,01,01,01,01,01,01,01,01,02,0
1,01,01,01,01,01,01,01,01,01,0
1,01,01,01,01,01,01,01,01,01,0
1,01,01,01,01,01,01,01,01,01,0
1,01,01,01,01,01,01,01,01,01,0
1,01,01,01,01,01,01,01,01,01,0
1,01,01,01,01,01,01,01,01,01,02,0
1,01,01,01,01,01,01,01,01,01,02,0
1,01,01,01,01,01,01,01,01,01,02,0
1,01,01,01,01,01,01,01,01,01,02,0
1,01,01,01,01,01,01,01,01,01,02,0
Flintholm-Ny Ellebjerg
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
Side 8/8
15. august 2013