Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 337
Offentligt
1276035_0001.png
1276035_0002.png
1276035_0003.png
1276035_0004.png
1276035_0005.png
1276035_0006.png
1276035_0007.png
1276035_0008.png
Notat
Afrapportering Fjern- og Regionaltog, 2. kvartal 2013
1.
Antallet af rejser
I 2. kvartal 2013 blev der foretaget 12,3 mio. rejser med DSB's fjern- og regionaltoghvilket er en stigning på 0,2 mio. i forhold til 2. kvartal 2012.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2010 - 201320,018,016,014,0Mio. rejser12,010,08,06,04,02,00,0
Koncernsekretariat &Jura
15. august 2013
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
Mobil 24 68 67 76[email protected]
2.
Antallet af kørte tog på de i trafikkontraktens bilag 1 nævnte stræknings-afsnit i forhold til Trafikeringsplanens krav herom
I bilag 1 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på de strækningsafsnit,der nævnes i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB om fjern- og regio-naltog udført som offentlig servicetrafik i perioden 2005-2014, med trafikerings-planen.Et sporarbejde fra 1. april til 5. maj medførte at tog blev erstattet af bus mellemRoskilde og Køge.
3.
Erstatningskørsel med bus
Erstatningskørsel med bus opdeles i driftsforstyrrelser og planlagte driftsændringer.I figur 2 og 3 er omfanget af erstatningskørsel vist for 2013.DSB har i 1. kvartal 2013 revideret opgørelsesmetoden for erstatningsbuskørselhvorfor der fra 2013 ikke er medtaget historik da tallene ikke kan sammenlignes.Omfanget af ikke-planlagt erstatningskørsel i 2. kvartal 2013 fremgår af figur 2nedenfor og udgjorde 1.645 timer. Omfanget af den planlagte buskørsel udgjorde31.222 timer i 2. kvartal, hvoraf den væsentligste del skyldes det omfattendesporabejde på Nordvest banen
va2. rtakv l 201a03. rtal2kv01a04. rtakv l 201a01. rtakv l 201a02. rtal2kv01a13. rtakv l 201a14. rtal2kv01a11. rtakv l 201a12. rtal2kv01a23. rtakv l 201a24. rtakv l 201a21. rtal2kv01a22. rtakv l 20arta 13l2013
www.dsb.dk
1.k
Figur 2:Buskørsel i 2013i forbindelse med driftsforstyrrelserIkke planlagt
Figur 3:Buskørsel i 2013i forbindelse med planlagte ændringerPlanlagt
Side 2/8
15. august 2013
12000
35000100008000600040002013
30000250002000020131500010000
200001. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal
500001. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal
4.
Regularitet
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt. Af figur 4 nedenfor fremgår det, at 93,9 pct. af togene i 2. kvartal 2013totalt set var rettidige inden for intervallet 0 - 5.59 minutter. Rettidigheden erberegnet på baggrund af 258.217 ankomster, hvoraf 15.768 var forsinkede.Fjern- og regionaltogs regularitetsmål er for 2013 aftalt til 90,5 % indenfor intervallet0 – 5:59 minutter, hvorfor målsætningen er opfyldt i 2. kvartal 2013.I 2. kvartal 2012 var rettidigheden 94,9 pct. hvilket ligeledes var væsentligt overtrafikkontraktens mål.Inden for intervallet 0 - 4.59 minutter var 92,6 pct. af togene rettidige jf. figur 5. I 2.kvartal 2012 var rettidigheden 93,8 pct.Det lille fald i rettidigheden i forhold til 2. kvartal 2012 skyldes en kombination afforskellige forhold. DSB-relaterede forhold er steget 0,3 procentpoint ogBanedanmark forhold er steg med 0,8 procentpoint. Eksterne rettidighedseffekterfaldt 0,1 procentpoint.For DSB skyldes afvigelsen en stigning i fejl- og nedbrud på materiel samtdriftsledelsens disponeringer. For Banedanmark skyldes afvigelsen en stigning iantallet af påvirkninger fra sikringsanlæg og sporarbejder.Figur 4:Regularitet hele landet2. kvartal 2012, 0-5.59 minutterFo r si n k e dea nk om st e r6 , 1%
Figur 5:Regularitet hele landet2. kvartal 2012, 0-4.59 minutter
Fo r si n k e d ea n k o m st e r7,4%
R e t t i di gea n k o m st e r93,9%
R e t t i di gea n k o m st e r92,6%
I tabel 2 nedenfor fremgår regulariteten opdelt på forskellige dele af landet.Regulariteten i vesttrafikken var bedst med 96,4 pct.Tabel 2:Regularitet 2. kvartal 2013 (rettidige tog = 0 - 5,59 min)
Side 3/8
15. august 2013
Hele landetFjerntrafikØstVest
Antal ankomster258.217134.72982.72346.687
Heraf forsinkede15.76811.8483.2841.698
Regularitet93,9 %91,2 %96,0 %96,4 %
Hele landetFjerntrafikØstVest
År til dato93,0 %90,2 %94,9 %95,7 %
5.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger. Pålideligheden i 2. kvartal 2013 var på 99,1 pct. hvilket er en lille stigning iforhold til 1. kvartal 2013 og på niveau med 2. kvartal 2012. Målet i trafikkontraktener i 2013 på 99,3 %, hvorfor målsætningen ikke er opfyldt.Tabel 3:Pålidelighed 2. kvartal 2013
Planlagte ankomsterUdførte ankomsterAflyste ankomster i altRettidige aflysningerUrettidige aflysningerPålidelighed
296.193292.1774.0161.7512.26599,1%
6.
Andele af forsinkelser
I figur 6 herunder vises forsinkelserne i 2. kvartal 2013 opdelt efter, hvorvidt de erforårsaget af DSB, BaneDanmark eller eksterne forhold.I 2. kvartal 2013 forårsagede DSB 33,1 pct. af forsinkelserne i hele landet hvilket er påniveau med 2. kvartal 2012. DSB’s andel af forsinkelserne var nogenlunde jævntgeografisk fordelt med en lille overvægt i den fynsk/jyske regionaltogstrafik. DSBforårsagede 30,4 pct. i fjerntrafikken, 33,3 pct. i den sjællandske regionaltrafik og43,5 pct. i den fynsk/jyske regionaltrafik.DSB’s væsentligste forsinkelsesårsager var materielfejl og driftsledelsensdisponeringer mens Banedanmarks væsentligste forsinkelsesårsag var fejl påsikringsanlæg og sporarbejder.
Side 4/8
Figur 6:Andele af forsinkelser i 2. kvartal 2013100%90%80%70%60%Ekster ne f or hol d50%40%30%20%10%0%Banedanmar kDSB
15. august 2013
7.
DSB’s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold til regulariteten ogopgjort efter stationsankomster 0 - 5.59 min.
I figur 7 herunder vises udviklingen i forsinkelsesandele for DSB, BaneDanmark ogeksterne forhold.Det fremgår at der er en nogenlunde stabil fordeling af forsinkelser, og at DSB havdeansvaret for 1,9 procent point af det samlede forsinkelser på 6,1 pct. i 2. kvartal 2013.Figur 7:DSB og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold til regulariteten opgjortefter stationsankomster 0 - 5.59 min.4,0
3,5
3,0
2,5
1. kvart al 20122. kvart al 2012
2,0
3. kvart al 20124. kvart al 2012
1,5
1. kvart al 2013
1,0
0,5
0,0DSBBanedanmarkEkst er ne f orhold
Side 5/8
8.
Belægningsprocent15. august 2013
DSB tilrettelægger togproduktionen således, at alle passagerer kan få siddeplads(belægning < 100 pct.) ved 90 pct. af togafgangene i myldretiden og i 95 pct. af deøvrige togafgange i det omfang, at materielbeholdningen tillader det.DSB har indsat det til rådighed værende materiel.I bilag 2a erandelenaf togafgange i og uden for myldretiden på defineredestrækningsafsnit med en belægningsprocent over 100 pct. fremhævet. Endviderevises andelen af tog med en belægningsprocent over 100 på henholdsvis DSB 1’,standard og på strækninger hvor både DSB 1´ og standard var overbelagt.Bilag 2b viserantalletaf overbelagte tog på de samme strækninger med de sammekriterier.Det fremgår af bilag 2 at de væsentligste problemer med belægningen var påstrækningen mellem København og Århus, hvilket skyldes passagerudviklingen samtDSB’s generelle materielsituation.
Side 6/8
Bilag 1:Antallet af kørte tog pr. strækningsafsnit.
2. kvartal 2013StrækningKøbenhavn H - Kbh LufthavnKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - PadborgTrafikRealiseretkontrakt Realiseret ift. plan
15. august 2013
6.54629.1375.1045.1045.1045.6753.99521.46921.4106.3166.2866.2861.62510.64010.61014.25511.01314.58810.5056.4958.1596.3624.1274.1276.7193.3056.9904.1381.9712.3013.4374.0373.9178.9905.5065.6483.4193.419694395364182
6.34428.8273.1755.0365.0225.6123.87521.20921.1346.2056.1706.1521.65110.63810.66314.09610.63314.23410.4186.5198.1496.3424.1184.0846.6943.2896.9694.1761.9512.2933.4434.0303.8878.8085.4085.6083.3963.369688392365180
96,9%98,9%62,2%98,7%98,4%98,9%97,0%98,8%98,7%98,2%98,2%97,9%101,6%100,0%100,5%98,9%96,5%97,6%99,2%100,4%99,9%99,7%99,8%99,0%99,6%99,5%99,7%100,9%99,0%99,7%100,2%99,8%99,2%98,0%98,2%99,3%99,3%98,5%99,1%99,2%100,3%98,9%
Side 7/8
Bilag 2a:Belægningsprocent i 2. kvartal 2013 (andel tog med belægning > 100)Myldretid man-fra 7-9 & 15-17StrækningKøbenhavn H - Kbh Lufth,KastrupKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FærgeRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - PadborgTotal1'0,60%8,60%0,00%0,00%0,00%0,60%0,10%12,90%12,90%0,40%0,20%0,20%0,00%30,60%27,20%15,10%18,60%11,80%13,20%0,10%0,10%0,00%0,00%0,00%0,10%0,30%0,20%0,30%0,00%0,20%0,20%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%7,40%Std0,10%18,80%1,30%1,40%1,40%4,50%0,00%14,90%14,90%7,80%1,60%1,60%1,00%23,70%18,00%6,60%4,30%5,60%10,80%9,40%5,00%1,30%2,10%0,10%1,80%7,10%1,40%3,50%0,00%1,00%7,90%2,40%0,00%4,90%10,00%8,90%0,00%0,00%3,40%0,00%0,80%0,00%8,50%1' + Std0,10%16,00%1,30%1,40%1,40%3,40%0,00%13,80%13,80%3,90%1,00%1,00%0,30%24,40%19,20%6,30%4,70%5,40%9,60%5,10%2,90%0,70%1,10%0,10%1,00%5,00%0,60%2,50%0,00%0,40%6,10%1,50%0,00%4,90%9,90%8,80%0,00%0,00%3,40%0,00%0,00%0,00%7,60%1'0,10%2,20%0,00%0,00%0,00%0,10%0,00%2,60%2,60%0,20%0,10%0,10%0,10%4,20%4,30%2,80%3,30%2,70%4,30%0,10%0,00%0,00%0,00%0,00%0,10%2,00%0,60%0,10%0,10%0,30%0,30%0,10%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,60%0,00%0,00%0,00%1,50%Øvrig tidStd0,30%6,90%0,20%0,10%0,10%0,80%0,20%6,80%6,80%4,20%1,30%1,30%3,70%9,40%7,90%3,00%3,30%4,40%6,90%4,00%1,60%0,90%0,90%0,10%0,80%2,00%0,20%2,00%0,10%1,20%3,20%0,30%0,00%0,60%0,70%1,10%0,40%0,40%0,80%1,80%0,00%0,00%3,60%15. august 2013
1' + Std0,30%4,80%0,20%0,10%0,10%0,50%0,20%4,80%4,80%2,30%0,50%0,50%2,10%7,20%6,10%2,20%2,40%2,90%5,00%2,50%1,00%0,50%0,50%0,10%0,60%1,50%0,10%1,40%0,10%0,70%2,10%0,20%0,00%0,60%0,70%1,10%0,40%0,40%0,50%0,80%0,00%0,00%2,60%
Side 8/8
Bilag 2b:Belægningsprocent i 2. kvartal 2013 (andel tog med belægning > 100)Myldretid man-fra 7-9 & 15-17Antal tog overbelagtStrækningKøbenhavn H - Kbh Lufth,KastrupKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FærgeRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - PadborgTotal1'6541000516246245330659638407379402355310001232011000000000004666Std1117891616360718718106202035114221798719228921294264412847202605522408511610600201054101' + Std1100291616270663663531212152645016995183258115541522116339180240150851151050020004803Alletog936625870411731173800697482148211361124212422952157234526982038340126832253186820352077107315476631428734299480660101077117461165118859859859012160632781'649600021419419833235937031528529237473330752342158210000040003486Øvrig tid15. august 2013Antal tog overbelagtStd13154952217611241124205626251799686348283478595279104555634053147022288903930471010570083541' + Std131083522106787787110272729612534253206318434178633031232398492125850393047101033005896Alletog4746225832435385838582167318016409164094841493749371365849686991141086021084086397039633561006185302651562630578034531652181427833021311770664243442028012801616392246182229269