Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 336
Offentligt
Lige adgang til kunder på Femern Bælt3. september 2013
Agenda
•ScandlinesfortsættermedatsejlepåoverfartenRødby‐Puttgarden efteråbningafdenfasteforbindelse
•Ligeadgangsvejetilfærgeogtunnel
Vi sejler videre efter åbning af den faste forbindelseHVORFOR?Vikanreducereomkostningsniveauetmarkant•Scandlinesyderidagethøjtservice‐niveaumed30min.driftdetmesteafdøgnet•Visejlerdøgnetrundt365dageomåret–ca.34.000afgangeårligt•Vikanreducerefranuværende5skibetil3skibeogstadigvækopretholde40min.drift
Færgeoverfartappellerertilflerekunde‐segmenter•Lastbilkunderopnårlovmæssigkøre/hviletidombord•Shoppingkunderudgør1/3afvoresbilkunder– viforventerikke,atentunnelkanmatchevoresshopping‐produkt•Enandelafdeferierejsendeharfobifortunneller,søgerenmaritimoplevelse,søgerdenbilligstebilletellerharbehovforenpausepådenlangerejse
Femern A/S lægger an til markant nedgradering afScandlines’adgangtilkunderVi har gennem LollandKommuneogFemernA/S’VVM-rapport forstået, atfølgende planlægges:••Den eksisterende motorvej drejesmod øst over mod tunnelåbning 4-5kilometer før Rødby FærgehavnEn del af nuværende motorvej tilRødbyhavn nedlægges ,og deretableres afkørsler og rundkørslermod RødbyhavnResterende del af motorvejenoverdrages til Lolland KommuneHastigheden på vejstykketreduceres fra 110 km/t til 80 km/tJernbane til Rødbyhavn samt Rødbystation nedlæggesMotorvejnedlæggesogderetableresafkørslersamtrundkørslerResterendemotorvejoverdragestilLollandKommune
JernbaneogRødbystationnedlægges
•••
Lolland Kommune overvejer derudover•at reducere vejen til ét spor ihver retning•at etablere lysregulering elleryderligere en rundkørsel påstrækningen
Kilde: VVM-rapport
En ændring af linjeføringen vil skade færgedriftenmarkant
•
FemernA/S’plannedgradererScandlines’nuværendeinfrastrukturog stiller os markant ringere end Femern A/S selv–det erkonkurrenceforvridendeDen planlagte ændring vil vanskeliggøre afviklingen af færgetrækketsamt fjerne togforbindelsen for landgangs- og cykelpassagererne
•
Vi ønsker en lige adgang til kunder–kundes valg af rute skalikke være påvirket af dårligere eller bedre adgang til færgeeller tunnel
Scandlines ønsker fair konkurrence med lige adgang tilfærge og tunnel
Både tunnel og færger giver arbejdspladser nuEn lukning af færgerne vil fjerne ca. 700 danske arbejdspladser i detsydøstlige Danmark–disse kan næppe opsluges af tunnellen, når den erfærdigOptimal løsning for området er at bevare nuværende arbejdspladserog samtidig skabe nyeScandlines vil gerne sørge for at bevare arbejdspladser og beder blot om:
FAIR KONKURRENCE
Tak for jeres opmærksomhed!Vi sejler videre efter åbning af den fasteforbindelse