Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 333
Offentligt
Statusrapport for IC4
Status pr. 31. juli 2013
Rapportperiode: juli 2013
Indhold1.Program overordnet ..........................................................................................................................................31.1.Siden sidst ........................................................................................................................................................31.2.Største udfordringer .........................................................................................................................................41.3.Overordnet status IC4 og IC2 ...........................................................................................................................42.Status leverancer fra AnsaldoBreda ..................................................................................................................42.1.Samarbejde.......................................................................................................................................................42.2.Leverance IC4 MPTO ........................................................................................................................................52.3.Leverance IC2 ...................................................................................................................................................52.4.Leverance af NT-materialer..............................................................................................................................53.Fortsat udvikling i DSB-regi ..............................................................................................................................53.1.Arbejde med Aktins anbefalinger .....................................................................................................................63.2.Arbejde med DTU anbefalinger ........................................................................................................................63.3.Design IC4........................................................................................................................................................93.4.Design IC2.........................................................................................................................................................93.5.Myndighedsbehandling...................................................................................................................................103.6.TCMS IC4 ........................................................................................................................................................104.Produktion .......................................................................................................................................................114.1.Produktion IC4- opgradering af MPTO togsæt med pakke 2 ........................................................................114.2.Produktion IC4 – opgradering af NT togsæt ..................................................................................................114.3.Produktion IC2 - opgradering med vinterpakken...........................................................................................115.Driftssimulering ...............................................................................................................................................115.1.Driftssimulering IC4 ........................................................................................................................................115.2.Driftssimulering IC2 ........................................................................................................................................126.Drift og Vedligehold.........................................................................................................................................126.1.Vedligeholdelse af IC4/IC2..............................................................................................................................126.2.Drift IC4 ..........................................................................................................................................................126.3.Drift IC2 ..........................................................................................................................................................136.4.Idriftsættelse af nyt materiel..........................................................................................................................14
Side 2 af 14
1.1.1.
Program overordnetSiden sidstRekruttering af Ingeniører pågårHavarikommissionens endelige rapport vedr. Marslevhændelsen afventes fortsatAnsøgning til Trafikstyrelsen om forlængelse af driftstilladelsen efter 30. september 2013 er indleveret den 15.juli.
ƒƒƒ
ƒ
Forhandlinger om kontrakt/samarbejdsaftale med Power Pack leverandøren i Italien afventer underskrift fraderes ledelse.
ƒ
Arbejdsgruppe vedr. effektiv afgangs- og ankomstproces for IC4 er igangsat. Teknisk midtvejsrapport omproblematikken med døre og skydetrin foreligger nu. Indstilling under udarbejdelse.
IC4ƒ
AnsaldoBreda har officielt afmeldt 1 togsæt – nemlig det togsæt, der befinder sig i Libyen. Betaling for dettetogsæt er modtaget fra AnsaldoBreda.
ƒƒƒƒ
AnsaldoBreda har i juli leveret 2 IC4 togsæt. I alt er der dermed leveret 78 ud af 82 IC4 togsæt.I juli har IC4 med passagerer kørt med en gennemsnitlig rettidighed på 95,4 % og en pålidelighed på 95,4 %.Udestående forhold vedr leverancer af reservedele til NT opgradering er afklaret.4 IC4 driftstogsæt er overdraget til AnsaldoBreda for TCMSudvikling og test.
IC2ƒƒ
AnsaldoBreda har i juli leveret 3 IC2 togsæt. I alt er der dermed leveret 18 ud af 23 IC2 togsæt.I juli har IC2 ikke kørt med kunder, da de afgange i regionaltrafikken, som de var indsat i, ikke har kørt isommerferieperioden
ƒƒ
Det har højeste prioritet at forbedre driftsstabiliteten.2 IC2 driftstogsæt er overdraget til AnsaldoBreda for TCMS udvikling og test.
TCMSƒFørste IC4 leverance fra AnsaldoBreda (pakke 2.1) har gennemgået statiske - og dynamiske test. Udeståendetest er således alene test i Vojens. IC2 leverancen undergår statiske tests. De næste TCMS pakker er idesignfasen.ƒƒ
Processen ”at oplære DSB til TCMS/IDU programmering” pågår tilfredsstillende.Trafikstyrelsen behandler ansøgning om test af softwarerelease 2.1 under normale driftsforhold,i spærret spor i Vojens.
Multibel 3ƒ
Sikkerhedsarbejdet vedr. multipel 3 pågår og forventes at ville være klar til kørsel i blandet trafik dec. 2013.
Side 3 af 14
ƒ
1.2.
Største udfordringer
De største udfordringer er aktuelt:ƒƒƒƒƒƒ1.3.Fortsat pres på AnsaldoBreda giver resultat, men dette kaster opgaver om godkendelse af dokumentationtilbage på DSBAnsaldoBreda er nu på det sidste mht. leverancer af togsæt. DSB er særlig opmærksom på de udfordringerdet afstedkommerDSB afventer fortsat endelig rapport fra Havarikommissionen om hændelsen ved Marslev i november 2011.Indarbejde forbedringer på togsættene således, at driftsstabiliteten stiger som ønsket og planlagtAt forbedre den daglige leverancesituationAt komme tættere på løsningsrummet omkring støj fra udstødningen.Overordnet status IC4 og IC2
DSB havde ved udgangen af juli overtaget 78 IC4 - og 18 IC2 togsæt. 21 IC4-togsæt var klar til drift onsdag den 31.juli 2013 og behovet på 14 togsæt (samt her i sommerperioden 2 togsæt til driftsreserve) til den planlagte kørsel vardermed dækket. For IC2’s vedkommende var der ikke efterspurgt togsæt tildrift, fordi de regionaltogsafgange, hvoriIC2 kører, ikke kører i sommerferieperioden. De øvrige IC4-togsæt og IC2-togsættene blev anvendt til andre formål,jf. tabellen herunder.Herunder fremgår status for IC4- og IC2-togsættene onsdag den 31. juli 2013.Det skal bemærkes, at der er tale om etdynamisk billede, som ændrer sig løbende.ABKontraktIkkeleveretAfmeldtOvertagetAfventerombygningUnderombygningDrifts-simulering
DSBTCMSEftersyn1Inspektioner2Reparationer3Klar tildrift4Køreplans-behov
IC4-NT-MPTOIC2
83146923
4045
1010
78146418
1410544
7342
121117
4-42
3-3-
2-2-
15-153
210210
14--0
1) Kilometerbaseret eftersyn, som udføres efter en godkendt instruktion.2) Sikkerhedsinspektioner, der udføres på togsættene hver 7. døgn.3) Inkl. nulstillinger.4) Tallet Indeholder driftsreserve, som er på 3 togsæt for IC4 og 1 togsæt for IC2.I juli er reserven dog 2 togsæt.5) 4 NT-togsæt afventer opgradering til MPTO, mens 7 NT-togsæt er opgraderet men afventer pakkeindbygning
2.2.1.
Status leverancer fra AnsaldoBredaSamarbejde
DSB og AnsaldoBredas aftale af december 2012 indebærer bl.a., at:1.2.3.4.5.6.DSB får annulleringsret for de togsæt, der ikke er leveret til en bestemt dato (ultimo september 2013 for IC4og ultimo oktober 2013 for IC2). Dog indtræder forsinkelsesregimet igen pr 31 marts.AnsaldoBreda anerkender DSB’s kompensationstilgodehavende på 550 mio. kr. for de forsinkede togsætDSB sikrer aftale om overdragelse af computersoftware mv.Rabataftalen på 500 mio. kr. (hvoraf ca. 200 mio. kr. er udnyttet) forlænges til ultimo september 2013.DSB afgiver ordre på en række vitale reservedele og opgradering af togcomputersoftware (mod sikkerhed)Aftalen afklarer en række væsentlige usikkerheder og stridspunkter
DSB's bestyrelse gav tilslutning til at indgå aftale den 18. december 2012.
Side 4 af 14
AnsaldoBreda er presset af aftalens deadlines og har skriftligt meddelt, at de ikke vil være i stand til at hjembringe ogfærdiggøre Libyen-togsættet, hvorfor de har afmeldt det. Afregning heraf er afsluttet.AnsaldoBreda har præsenteret en plan for færdiggørelse af IC4- og IC2-togsæt inden udgangen af september hhv.oktober. Planen er stram, men med den leverancetakt AnsaldoBreda har lagt for dagen de sidste 3 måneder, vil detvære muligt.2.2.Leverance IC4 MPTO
AnsaldoBreda har i juli leveret 2 MPTO-togsæt, så der nu er leveret i alt 78 MPTO-togsæt til DSB. EfterAnsaldoBredas afmelding af Libyen togsættet udestår 4 togsæt at blive leveret. Heraf er 2 togsæt i AnsaldoBredasvaretægt i Danmark. Det ene af de to sæt, der er i Italien, forventes afskibet primo august. Disse togsæt skal, jf.aftalen fra december 2012, være leveret senest ultimo september 2013.AnsaldoBreda’s aktivitetsniveau på sitene i Italien er synligt forøget. Med udgangen af juli måned blev det sidste IC4togsæt ud afsendt fra Pistoia. Der udestår herefter kun IC4 produktion i Piacenza. Denne site forventes afviklet ultimoAugust, hvor det sidste togsæt forventes sendt til Danmark.Materialeforsyningen er fortsat leverancens største enkeltstående usikkerhedsfaktor.Efter produktionsplanen, som AnsaldoBreda har præsenteret, og som DSB konstant overvåger, forventer de at leverede resterende togsæt inden udgangen af september. Med det aktuelle aktivitetsniveau burde det være muligt.
2.3.
Leverance IC2
AnsaldoBreda har i juli leveret 3 IC2-togsæt. Status er, at der i alt er leveret 18 IC2 togsæt til DSB, og at der herefterudestår 5 togsæt, som jf. aftalen fra december 2012 skal være leveret senest ultimo oktober 2013. Med afslutning afIC4 produktionen i Pistoia kan fabrikken alene fokusere på IC2 produktion.Det øgede aktivitetsniveau og udfordringen med materialeforsyning er også gældende for IC2.Som for IC4 tilsiger planen, som AnsaldoBreda har præsenteret, og som DSB konstant overvåger, at de forventer atlevere de resterende togsæt inden fristen, det vil sige inden udgangen af oktober. Med det aktuelle aktivitetsniveauburde det være muligt.2.4.Leverance af NT-materialer
NT-leverancen er en integreret del af aftalen fra december 2012. Her forpligtede AnsaldoBreda sig til inden udgangenaf marts at levere samtlige de materialer, der er nødvendige for, at DSB selv kan opgradere de NT-togsæt, som endnuikke er opgraderet til MPTO-togsæt.DSB har i juni endeligt opgjort lagerstatus og udvekslet mangelliste og økonomisk krav overfor AnsaldoBreda somfølge af for sene leverancer. Forhandlinger med AnsaldoBreda er afsluttet og materialesituationen til NTopgraderingen er nu under kontrol. AnsaldoBreda har frist til den 7. september til at få samtlige udeståendematerialer overdraget til DSB ellers ifalder de yderligere bod.
3.
Fortsat udvikling i DSB-regi
I forbindelse med forliget med AnsaldoBreda i 2009 har DSB overtaget ansvaret for opgradering af togsættene udover den med AnsaldoBreda aftalte leveringsstandard. Ud over disse planlagte aktiviteter arbejder DSB med nedenforoplistede opgaver affødt af undersøgelsesaktiviteter benævnt ”Atkins- og ”DTU anbefalingerne”.
Side 5 af 14
3.1.
Arbejde med Aktins anbefalinger
Den af Transportministeriets bestilte Atkins rapport, offentliggjort i oktober 2011, konkluderer, at de basalekomponenter og systemer i IC4 togsættene fundamentalt er sunde, og at toget gennem forbedringer med tiden kanindsættes i landsdelstrafikken som oprindeligt planlagt. Nedenfor vises status for DSB’s arbejde med Atkins’anbefalinger:
AnbefalingOptimering af koblings-Funktionaliteten
StatusÅben
HandlingEU-udbud er gennemført og kontrakt er indgået iapril.Udvikling er startet op og indbygning er underplanlægning sammen med værkstedet.Der køres pt test med prototype.Brandtest er oplyst opfyldt. Cetifikat afventes.
Planƒ
1. kvartal 2013:
Kontrakt underskrevet 25. april.ƒDe første 3 prototypetogsæt er
opgraderetƒ1. kvartal 2014:
Indbygning færdig (ved 2 togsæt -indbygninger pr. uge)
Oprettelse afpålidelighedsteam (RIT) forat forbedre driftsstabiliteten
Lukket
Ressourcer til RIT:Den aftalte assistance fra Programmet iforbindelse med det forsatte arbejde med IC4/2 erydet
Vejen mod fuldt RIT er delvis afsluttet.Udpegede medarbejdere fra Programmeter overført til RIT organisation i IC4 driftEnkelte fagområder udestår fortsat, ogansættelsesproces er igangsat.
Optimering af klimaanlæg(HVAC)
Atkinsanbefaling:lukket
Fortsat fokus på varmekomfort nu da vinteren2013 har afdækket yderligere udfordringer.Juridisk vurdering er ikke færdiggjort. Der arbejdesmod en revideret software, som vil løse disse.
LukketRIT team arbejder fortsat på at finde fejl,som indebærer, at der er periodiske fejlpå varmeanlægget.
Kvalitetlodninger:åbenOptimering afbremsesystemetÅben
DSB undersøger i øjeblikket om der er tale om enseriefejl.
Atkins pegede på et mindre forhold relateret tilbremsefølere. Forholdet varetages i DSB’s arbejdemed DTU’s anbefalinger.
Se pkt. 3.3
Optimering af dør-/skydetrin
Lukket/Åben
Der er fortsat fokus på individfejl på. Løsning medfast vandring på skydetrin er indarbejdet i nysoftwareEkstern konsulent er tilknyttet.Der er igangsat et arbejde med at analysereankomst og afgangsfunktionalitet, herunder døreog trins driftsstabilitet. Et stort antal forslag eridentificeret. Aktuelt sammenstilles disse medhenblik på beslutning.
Ny soft- og hardware opdateringforestår.
Teknisk midtvejsrapport foreligger.
3.2.
Arbejde med DTU anbefalinger
Trafikstyrelsen har indgået kontrakt med DTU, der skal udrede begrebet lav adhæsion. Arbejdet pågår, og derafholdes løbende statusmøder, hvor Banedanmark, DSB og Trafikstyrelsen er repræsenteret.
Side 6 af 14
I april har der været afholdt et internationalt seminar om fænomenet lav adhæsion med deltagelse af specialister fraEngland, Holland, Sverige og tyskland. Der arbejdes intenst med fænomenet i disse lande, hvor barrierer er etableret.Opfølgende møde med Trafikstyrelsen, Banedanmark og DSB har været afholdt på DTU .Det forventes, at DTU vil afrapportere i sensommeren.Med baggrund i Havarikommissionens undersøgelse i forbindelse med hændelsen ved Marslev i november 2011, hvoret togsæt passerede et rødt signal, har DSB indført henholdsvis blivende og midlertidige tiltag på IC4s bremsesystem iform af krav udover EU-normkrav. DSB afventer fortsat rapportering af resultater som del af den endelige rappor-tering fra Havarikommissionen. DSB ønsker hvis muligt at inddrage evt. anbefalinger fra Havarikommissionen i denendelige løsning.DSB har implementeret 5 af DTU’s nedenstående anbefalinger, hvilke vil ligge til grund for DSB’s ansøgning omfornyelse af ibrugtagningstilladelsen, som pt. er gyldig til 30. september 2013.Ønskes yderligere tiltag gennemført vil det ikke være muligt at nå til den kommende løvfaldsperiode.Havarikommissionens endelige rapport kan ændre på disse forudsætninger og afgrænsningen af det valgteløsningsrum.IDAnbefalingStatusHandlingPlan
a)
Permanent indkobling afmagnetskinnebremsen, som kunnehave reduceret bremselængden vedMarslev.
Lukket
DSB har implementeret anbefalingen isikkerhedsinstruks SIN 128 for IC4 siden februar2012 og for IC2 i SIN 136.
LukketSe også pkt. b)
b)
Tilpasning af lognings- ogbremsesystemet, såmagnetskinnebremsen aktiveresautomatisk ved høj ”slide”
Åben
DSB vil følge anbefalingen. P.t. udvikleskravspecifikation for den nødvendige udvikling iTCMS og i bremsecomputer BCU.1
Indarbejdes ikommende TCMS ogBCU ændringer. Der ersiden 1. martsafventetAnsaldoBredastilbagemelding på, omdet kan indgå i sidsteIC4 pakke.
c)
Revideret kørepolitik (fx reducerethastighed)
Lukket
DSB har udviklet rev. kørepolitik godkendt afassessor, som vil indgå i ansøgning omibrugtagningsforlængelse efter 30. september2013.Trafikstyrelsen har sat generelhastighedsbegrænsning som betingelse i nytilladelse.
Lukket
1
Faiveley har betinget sig, at ændringen kan foregå efter de standarder, som bremsecomputeren er udviklet i henhold til - imodsætning til EN 50128.
Side 7 af 14
ID
Anbefaling
Status
Handling
Plan
d)
Ændring af infosystemet i forhold tilny køreinstruks
Lukket
DSB har udviklet ændret infosystem omfattendeen infokampagne om kørsel ved glatte skinner tillokoførere, brush-up uddannelse, ligesom enhenvisning til varslingssystemet er under udviklinghos Banedanmark.Trafikstyrelsen har sat generel hastighedsbegræns-ning som betingelse i ny tilladelse.
Lukket
e)
Ændring af rørføringsfejlen ibremsepanelet
Lukket
Samtlige drifttog er ombygget. Ændringengennemføres nu i serieproduktionen. Der erkommunikation med Faiveley om levering af desidste stumper til lagerføring m.m.
LukketSamtlige driftstog erombygget, og nyeombygges indenpassagertrafik.
f)
Identificering af årsag til, atretarderen ikke giver denkommanderede bremsekraft
Åben
DSB vil følge anbefalingen. DTU har indvilget i atdeltage i fastlæggelse af løsningsrummet.
Se bemærkningherunder
Sebemærkningherunder
Diskuteret med Faiveley på møde 9. november2012.
g)
Bedre tilpasning af IC4 cross-blending (flytning af bremse-kraftmellem akslerne) til retarderen
Åben
DSB vil følge anbefalingen. DTU har indvilget i atdeltage i fastlæggelse af løsningsrummet.
Se bemærkningherunder
Sebemærkningherunder
Samarbejde mellem Faiveley – KnorrBremse ogDSB er etableret. Koncept for ændret bremse-styring er udviklet og under diskussion. Se fodnote1.
h)
Forbedring af reference-hastighed tilATC’en, så den bliver mere robustog præcis
Åben
DSB overvejer mulige problemløsninger.Diskuteret med Faiveley på møde 9. november
Se bemærkningherunder
Sebemærkningherunder
2012. Løsningsrummet er nu klarlagt og deforskellige muligheder undersøges. Forbedringerfra de andre tiltag overvåges løbende.
i)
Tilpasning af Wheel Slide Protektiontil den nyeste standard
Åben
Toget er monteret med et anerkendt UIC WSPsystem. Større ændringer, herunder udskiftning tilnyere WSP systemet, kræver omfattendegodkendelse og grundig teknisk og kommercielundersøgelse.
Rapport fraHavarikommissionenafventes, hvorefterstillingtagen tilhvorvidt ændringerskal foretages
J)
Ny software til bremsecomputeren(BCU)
Åben/Lukket
Der er identificeret en fejl i BCU. Fejlen iovervågningen af bremsen kan alene identificeresved bremsning på meget glatte skinner. Denindebærer, at toget kan blokere på to aksler.
Er planlagtgennemført indenefterår.
Bemærkning:Trafikstyrelsen forventer, at DSB forholder sig til DTU's anbefaling. I DSB's dialog med AnsaldoBredas bremseleve-randør Faiveley ydes der fuld opbakning, og de såvel som DSB ønsker at foretage de forbedrende tiltag i bremse-softwaren (punkt b) der skal til for at optimere bremsesystemet under meget glatte forhold. Der er løbende dialogmed Trafikstyrelsen om fremdriften for at sikre konsensus, om i hvilket omfang de forventer tiltagene gennemført.
Side 8 af 14
Det var forventet, at der kunne ligge en vægtet løsning sidst på foråret. Det kan ikke opfyldes, da Havarikommis-sionens konklusioner ikke foreligger.
3.3.
Design IC4
I forbindelse med forliget med AnsaldoBreda i 2009 har DSB overtaget ansvaret for opgradering af togsættene udover den med AnsaldoBreda aftalte leveringsstandard. Dette er frem mod 2012 foregået som design af ændringersamlet i "pakker", hvor hver ændring har rekonfigureret togsættene til et højere niveau.Herefter sker udviklingen af IC4 som enkeltændringer, hvilket stepvis vil øge fleksibilitet og muligheder for ad hoc atindføre ændringer.De første nødvendige forbedringer for yderligere indsættelse af IC4 er foreløbigt identificeret til at være:12Hæve hastigheden til 180 km/t (bl.a. DTU anbefalinger), se mere under afsnit 3.2.Gennemførelse af projektet ”forbedring af koblingsfunktionaliteten” (Atkins anbefaling), se mere under afsnit3.1.3Afkortning af stationstiden (tiden, der går fra toget ankommer, til det afgår fra perron), se mere under afsnit3.1.3.3.1. Udvikling af ændringer til IC4Alle ændringer, der indføres efter, at pakke 2 er monteret, bliver i hovedtræk prioriteret således, at 1. prioritet ersikkerhedsforbedrende tiltag, 2. prioritet er driftsforbedrende ændringer og 3. prioritet er kundeforbedrende tiltag.Som tillæg til pakke 2 er indtil nu klargjort yderligere 24 ændringer. Disse bliver løbende monteret i pakkeproduktio-nen i Randers og på driftsværkstedet i Århus.Det har været prioriteret at driftsforbedre togsættene, før der ansøges om sammenkobling af tre togsæt. Arbejdetmed at verificere funktion og sikkerhed med 3 koblede togsæt er nær afslutning. Kørsel i tunnelen er gennemførtuden overraskelser. Erfaringerne fra kørslerne er bearbejdet. Næste skridt er egentlig driftssimulering med 3 kobledetogsæt - ansøgningen om at få indsat konfigurationen med 3 togsæt i blandet trafik afventer den af Trafikstyrelsenforeskrevne 3. parts assessment af arbejdet. Dette samt arbejdet mod den endelige ansøgning om passagertrafik erunder udarbejdning.3.4.Design IC2
I lighed med ændringer på IC4 har DSB gennemført 45 ændringer for IC2 togsættene (pakke A), som har haft detprimære mål at forbedre driftsstabiliteten i vinterperioden. De er godkendt internt iht. den nye bekendtgørelse 56 omgodkendelse af jernbanemateriel, der afløser bekendtgørelse 1030.3.4.1. Udvikling af ændringer til IC2Som for IC4 har DSB overtaget ansvaret for opgradering af IC2-togsættene ud over den med AnsaldoBreda aftalteleveringsstandard. Dette er frem mod 2012 foregået i en samlet pakke ”Pakke A”, hvor hver ændring har rekonfigu-reret togsættene til et højere niveau.Herefter sker udviklingen af IC2 som enkeltændringer, hvilket stepvis vil øge fleksibilitet og muligheder for ad hoc atindføre ændringer.
Side 9 af 14
3.5.
Myndighedsbehandling
På basis af typegodkendelserne, som løbende opdateres, udstedes der for hvert enkelt togsæt en ibrugtagnings-tilladelse, som frigiver togsættene til kørsel med passagerer i blandet trafik.I forbindelse med den nye bekendtgørelse 56 har Trafikstyrelsen krævet, at DSB skal lade sig assessere for derefter atdokumentere, at der på værkstederne arbejdes efter en styringsmodel, som sikrer en ensrettet serieproduktion af deændringer, som DSB påfører togsættene. Dette fordi IC4 Programmet agerer som togproducent med Vedligehold somunderleverandør i lighed med AnsaldoBreda. Verifikation sker gennem anvendelse af en 3. parts assessor, der efterendt proces udsteder et certifikat til værkstedet. Trafikstyrelsen har den 28. november 2012 godkendt en sagkyndigfra ScanPower til certificering af produktionsprocesserne fra 1. januar 2013. Audit ved ScanPower er gennemført i uge12, og der er foretaget reaudit den 18. juni. Certifikat blev udstedt den 5. juli, og DSB er nu igen i stand til at søge omtilladelse til passagertrafik for ombyggede togsæt. (i alt 7 stk).Efterfølgende har Trafikstyrelsen kommenteret certifikatet, så auditor skal udarbejde at nyt certifikat, Det har dogingen betydning for DSBs mulighed for at søge tilladelse til passagertrafik for ombyggede togsæt.I takt med, at DSB udvikler togets funktionalitet, skal der løbende etableres nye processer, der sikrer, at toget somindivid fortsat er sikkert. Der vil med udviklingen af sikkerhedsledelsessystemet og Trafikstyrelsens forvaltning aflovsættet løbende være behov for at justere anvendelse af assessorer til at foretage verifikation af processer for atsikre, at processer gennemføres korrekt og ens hver gang.DSB har den 15. juli fremsendt ansøgning om opdatering af DSB ibrugtagningstilladelse efter 30. september 2013,hvor den nuværende tidsbegrænsede ibrugtagningstilladelse bortfalder. DSB afventer fortsat Havarikommissionensendelige rapport.3.6.TCMS IC4
3.6.1. Udvikling af pakkerGrundlaget for den videre udvikling af TCMS er skabt gennem aftalen med AnsaldoBreda, og første skridt er tagetmed ansættelse af personale, der kan bidrage til, at viden om TCMS programmering kan overføres til DSB.Hen over de kommende år vil specielt opgaven med at overføre viden fra AnsaldoBreda til DSB kræve en indsats for,at DSB kan opnå uafhængighed af AnsaldoBreda. Processen mod at blive uafhængig af Ansaldobreda er nu sat i værk,og AnsaldoBredas tilknyttede underleverandør, der udvikler TCMS på vegne af AnsaldoBreda, arbejder velvilligt medden fælles udfordring det er at oplære de programmører DSB har tilknyttet.Videre er aftalens indhold analyseret og det eksakte antal togsæt, der skal anvendes til TCMS test, er fastsat. Antalleter under validering ved indhentning af information fra AnsaldoBreda. Ansaldobreda har senest meddelt at de ikke kanvurdere overordnet antal togsæt længere end tre måneder ud i fremtiden. Disse togsæt vil, når de anvendes til testikke være til rådighed for passagertrafik.3.6.2. Status på softwarepakkerneMed aftalen i december 2012 og kravspecifikationer til de ændringer, der ønskes gennemført, er grundlaget for denvidere udvikling etableret. Funktionalitetsudvidelserne omfatter følgende: Pakke 2.1, 2.2.a og 2.2, som primært erdriftsforbedringer, IC4 sammenkobling af 4 togsæt, tilpasning til det nye signalsystem ERTMS samt IC2 Porting, dvs.overførsel af TCMS forbedringer fra IC4 softwaren til IC2 softwaren.Internt i DSB er der arbejdet med specifikationer af de mere komplekse punkter i pakke 2.2, så de bliver klar til viderebearbejdelse af AnsaldoBreda. Specifikationerne er sendt til AnsaldoBreda.
Side 10 af 14
Aktiviteter pågår i et TCMS testcenter i Fredericia, hvor 6 togsæt under AnsaldoBredas ledelse gennemgår indledendetest.Til de dynamiske test i Fredericia er tilladelse fra Trafikstyrelsen modtaget. Til de kommende test i Vojens eransøgning udarbejdet. Dialog med Trafikstyrelsen herom er gennemført, tilladelse forventes snarest.Ansaldobreda/Starts arbejde med pakke 2.1 går fremad efter planen, således er fase 1, 2 og 3 meldt færdig afAnsaldobreda. Dette er nu under vurdering af DSB og Assessor.3.6.3. ØvrigeAftalen af 18. december 2012 beskriver at DSB har ret til at ordre for 20 mill. kr hardwarekomponenter efter DSB’seget valg. Den ordre er afgivet rettidig.
4.4.1.
ProduktionProduktion IC4- opgradering af MPTO togsæt med pakke 2
Aktuelt er 60 togsæt opgraderet med pakke 2D/2.I Juli er 2 togsæt blevet opgraderet med pakke 2, og yderligere 1 togsæt er klar test.4.2.Produktion IC4 – opgradering af NT togsæt
I NT-MPTO produktionen er de sidste NT-togsæt i Randers for indsyn og funktionstest forud for ombygningsopstart.Alle omløbsdele er returneret til AnsaldoBreda rettidigt for opgradering. AnsaldoBreda skulle have returneret dissedele til DSB i februar, men der er stadig udeståender, der gør, at DSB ikke kan opstarte produktionen jf. afsnit 2.4DSB’s plan var at starte NT-produktionen af de sidste 4 togsæt op igen efter sommerferien. Det forlig DSB ogAnsaldoBreda indgik før sommerferien beskriver, at alle udestående materialer senest skal være leveret 7. september.NT ombygningerne afventer fuld klarhed over materialesituationen, før produktionen af disse togsæt igangsættes.Aktuelt pågår test af et togsæt, som vil være færdig i august.4.3.Produktion IC2 - opgradering med vinterpakken
Aktuelt er 12 togsæt opgraderet med vinterpakken.I Juli er 1 togsæt blevet opgraderet med vinterpakke og yderligere 1 togsæt forventes leveret i medio august.For at sikre, at alle IC2 togsæt er blevet opgraderet inden årets udgang, er ressourcer tilført, så gennemløbstiden kanreduceres.
5.5.1.
DriftssimuleringDriftssimulering IC4
Der er pt. 12 IC4 (1 NT og 11 MPTO) togsæt i driftssimulering puljen:ƒƒƒƒ
1 togsæt afventer godkendelse til passagerdrift,2 togsæt under driftssimulering2 afventer at komme i driftssimuleringskørsler7 togsæt afventer tilladelse fra Trafikstyrelsen til at køre driftssimulering.
Side 11 af 14
5.2.Driftssimulering IC2DSB har 7 IC2 togsæt i driftssimuleringspuljenHeraf:ƒƒƒ
2 togsæt er under driftssimulering4 togsæt afventer tilladelse til driftssimulering.1 togsæt afventer tilladelse til passagerdrift.
6.6.1.
Drift og VedligeholdVedligeholdelse af IC4/IC2
Leverancen af materiel til drift er udfordret i forhold til målet. I den forgangne måned har ombygningsarbejdet påLillebæltsbroen betydet, at IC4 kørsler mellem landsdelene har været indstillet og dermed har der ikke kunne kørestogsæt til værkstedsfaciliteterne i KAC, Dette har betydet, at alle 7 døgnsinspektioner er blevet udført i værkstedet iAarhus, hvilket har givet udfordringer. Der arbejdes på at kunne effektivisere inspektioner og dermed kunne sikre enstabil leverance medio august.Reservedelssituationen forsinker løbende vedligeholdet og giver togsæt ude af drift. Dette problem vil blive mereudtalt efterhånden som kilometerproduktionen stiger. Dette vil udgøre en flaskehals i fejludbedringerne et stykke tidfrem i 2013. Der er løbende dialog om problemstillingen, men hele indkøbs organisationen med identificering ogindgåelse af leveranceaftaler med tidligere AnsaldoBreda underleverandører er en omfattende og langsommeligproces.Der arbejdes ligeledes med at optimere eftersynsintervaller. Ud fra løbende opfølgning på togsættenes dagligepræstationer arbejdes der desuden med forbedringer af delsystemer og enkeltkomponenter på togsættene, sådriftsstabiliteten og pålideligheden øges.6.2.Drift IC4
ƒIndsættelsesplanI forbindelse med K13 med start 9. december 2012 er IC4 blevet indsat i landsdelstrafikken. Efter en pause hen oversommer vil IC4 blive genindsat i landsdelstrafikken den 18. august.ƒDriftsstabilitet IC4Herunder ses den foreløbige indsættelse af IC4 i passagerdriften. Tallene er opgjort pr. 5. august 2013 og er udendriftsreserve.
Side 12 af 14
Idriftsættelse IC4
Fase0123Fra11. juli 201213. august201224. september201209. december2012 (K13)KorridorAarhus-EsbjergAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-Frederikshavn1København-Aarhus X-lynAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-Frederikshavn1København-Aarhus X-lynX-lyn dobbelttraktion(udsat, ej behov)Aarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-FrederikshavnKøbenhavn-Aarhus X-lynAarhus-EsbjergAalborg-AarhusAarhus-FrederikshavnKøbenhavn-Aarhus X-lynAntaltogsæt1224491329132091329130
Driftsstabilitet
Pålidelighed97,7%93,7%98,0%Rettidighed95,7%96,1%93,2%Km. ml.hændelser3.2194.7153.394Km. ml.nedbrud57.94659.72827.526
96,8%
95,4%
3.745
42.567
4
25. februar2013
96,1%
98,2%
3.148
32.801
5
02. april 2013
95,4%
94,7%
3.469
45.460
6
30. juni2013
95,4%
94,8%
3.629
48.697
Ses der isoleret på juli måned, har IC4 ikke kørt i landsdelstrafik, men udelukkende regionaltog i vest.Rettidighed og pålideligheden ligger meget stabilt og er stort set som i juni.Der er forbedring på både antallet af km. mellem hændelser og nedbrud i forhold til juni måned.Nedenstående graf viser udviklingen i daglige leverancer af IC4 togæt til passagerdrift målt kl. 8.00 hver morgen.
6.3.
Drift IC2
ƒIndsættelsesplanIC2 er indsat i regionaltogssystemet Vejle-Fredericia-Kolding. Fordelen ved dette system er, at det kun kræver totogsæt.
Side 13 af 14
Yderligere IC2 indsættelse er udskudt indtil videre, men vil ske i nuværende regionaltogssystem mellem Vejle-Fredericia-Kolding samt på Vestfyn. Fordelen ved at vælge mindre togsystemer er, at der vil være tale om småisolerede systemer, hvor eventuelle driftsproblemer i opstarten kun vil have begrænsede konsekvenser for andrestørre togsystemer.
ƒDriftsstabilitet IC2I sommerferieperioden kører regionaltogssystemet mellem Vejle og Kolding ikke. Der er derfor – helt efter planen –ikke anvendt IC2 i passagerdrift i juli måned.6.4.Idriftsættelse af nyt materiel
Idriftsættelse af nyt materiel er ikke nogen nem opgave. I figuren herunder vises den gennemsnitlige udvikling ikilometer mellem hændelser for IC4 og IC2 og for DSB’s øvrige litra. Sammenligningen tager afsæt i 1.idriftsættelsesår.
Side 14 af 14