Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 327
Offentligt
1274439_0001.png
1274439_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
22. august 2013
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Jeg vedhæfter til orientering for Transportudvalget en redegørelse for DSB'shovedregnskabsopstilling og strækningsregnskab for 2012, som ministerietmodtog ultimo marts 2013.På siderne 9 - 13 vil man kunne finde økonomien i 5 grupper af DSB's togsy-stemer. Hertil kommer DSB S-tog, som har aflagt selvstændigt regnskab for2012.Resultaterne kan opsummeres i nedenstående tabel, som for 2012 viser stræk-ningsresultatet eller tilskudsbehovet pr. personkm for de enkelte strækninger.Tilskudsbehovet giver en indikation af den nødvendige kontraktbetaling for deforskellige togsystemer. Endvidere angives, hvor stor en del af omkostningerneder dækkes af indtægterne fra passagererne.Foreløbigt DSB strækningsregnskab før kontraktbetaling 2012

Mio.kr.

Lyntog

IC-tog

Regio-

naltog

Øst

Passagerindtægter8231626570

Regio-

naltog

Vest

237

Interna-

tionale

tog

1721293

S-tog

Omkostninger
1250
2177
1573
928
216
2290
Tilskudsbehov
427
545
1003
691
44
997
Indtægtsdækning (pct.)
66
75
36
26
80
56
Tilskudsbehov pr. per-sonkm. (kr./personkm)
0,44
0,28
1,11
2,11
0,22
0,78
Der er tale om en foreløbig opgørelse. Som min forgænger Henrik Dam Kri-stensen oplyste på samråd den 20. juni 2013, så arbejder DSB på at øge validi-teten af materialet med henblik på at give et bedre grundlag for eksempelvisprioriteringer af trafikken.
DSB er anmodet om at frembringe en uddybende opgørelse af tilskudsbehovet i2012 samt en fordeling på hver enkelt togsystem. Når en sådan mere detaljeretopgørelse foreligger, vil jeg sende den til orientering for udvalget.Jeg skal endelig gøre opmærksom på, at opgørelsen netop handler om 2012,mens DSB i 2013 og 2014 forventer at forbedre sin økonomi yderligere.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr