Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 326
Offentligt
Tidslommen DSBEn beretning fra det virkelige livEfter en beslutning om at besøge den svenske by Kalmar og at køre derover med toget gik jeg indpå Rejseplanen, der har en fane for rejser over Øresund. Her kunne jeg uden større problemer findepassende tidspunkter, men da jeg klikkede på ”se priser”, meddelte Rejseplanen, at dette ikke kunnelade sig gøre, jeg skulle ringe til 70 13 14 18.Det virkede som en selvfølge, at jeg ikke kunne købe billetten over nettet og selv printe den ud.Nå, heldigvis har vi et DSB udsalg, ”Kort og Godt” i byen, så jeg henvendte mig her. Efter en deltastearbejde bag disken fik jeg oplyst en pris for de 2 returbilletter, der – pænt sagt – lå i den højeende af mine forventninger.Jeg takkede og lovede at vende tilbage, hvis det blev aktuelt, men jeg skulle lige fordøjeoplysningen om prisniveauet, der tydede på, at vi skulle benytte privat salonvogn og ville fåchampagne om bord.En opringning til det anførte telefonnummer medførte oplysning om min plads bagest i en åbenbartmeget lang kø, men her var DSB sandelig fremme i skoene, de tilbød at ringe tilbage, når det varmin tur, og det fungerede. En venlig medarbejdet oplyste mig om, at der ikke fandtespensionistrabat, men at der var rabat, når man var 2 voksne, og det var jo alligevel et fremskridt iforhold til oplysningerne i ”Kort og Godt”. Så var prisen lidt nærmere det forventede.Medarbejderen oplyste, at jeg skulle købe billetten i Lyngby, så jeg kørte derhen med S-tog. Pådøren til lokalet, hvor DSBs rejsebureau har holdt til i umindelige tider, hang et skilt, der forkyndte,at rejsebureauet var lukket pr 01.05, dvs for 3 ½ måned siden, men OK, den information varåbenbart endnu ikke nået frem til den medarbejder, jeg havde talt med tidligere. Skiltet henviste bl.a til billetsalget på hovedbanegården.Jeg havde ikke tjekket rejsekortet ud i Lyngby, så jeg fortsatte med S-toget til Hovedbanen. Ved ettilfælde kom jeg forbi det svenske billetudsalg (SJ). Her var der ingen kunder, og den søde dameved skranken kunne sagtens lave den pågældende billet.Efter en del tastearbejde nåede hun frem til det samme beløb, som jeg tidligere havde fået oplyst i”Kort og Godt”, men nu vidste jeg jo, at der var rabat på billetterne, men det kunne SJ ikke givemig, hun henviste til DSBs billetudsalg. Jeg vandrede derover og kunne dårligt klemme mig ind forrejsende, der formodentlig skulle til alle mulige eksotiske steder at dømme efter de mængder afkufferter og rygsække, der stod rundt omkring.Her stoppede min tålmodighed desværre – en hurtig gang hovedregning førte frem til en ventetid påminimum ½ time, og så ville indtjekningen på mit rejsekort formentlig blive for gammel med deuoverskuelige økonomiske konsekvenser, det ville medføre.Hvis man vil til mærkelige steder i Centralasien, kan man købe en flybillet over nettet og selv printeden ud, men hvis man vil en smuttur til Sydsverige, skal man åbenbart investere en halv dags tid ien rejse til København samt ventetid i et kontor med personlig betjening. Alternativt kan manopgive at få sin rabat og købe billetten lokalt.Den tredje mulighed, som jeg på forhånd havde afstået fra, nemlig at tage bilen, bliver nok alligevelden endelige løsning. Det er billigere end toget, og man undgår frustrerende oplevelser med enorganisation, der tilsyneladende ikke er nået frem til det samme århundrede, som vi andre lever i.
Mogens JensenPilegårdsvej 5,3450 Allerød