Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 324
Offentligt
MS‐X‐INT‐SAM‐GEN‐0107/JBO
TilMetroselskabetsejereAtt.:OverborgmesterFrankJensenTransportministerHenrikDamKristensenBorgmesterJørgenGlenthøj
StatuspåCityringsbyggerietMetroselskabets bestyrelse har d. 7. august 2013 afholdt et ekstraordinærtbestyrelsesmøde for at drøfte den aktuelle udvikling vedrørende de verserendeklagesageromudvidetarbejdstidpåbyggerietafCityringen–samtkonsekvenserneheraf.Metroselskabetsbestyrelsemåpåbaggrundafdenaktuelleudviklingkonstatere,atbyggerietafCityringenstårienmegetkritiskfase,samtattunnelbyggerietertruetafendefactostandsning,somvilmedføreatCityringsprojektetstoppes.Ud over de forsinkelser – og dermed fordyrelser – som allerede nu påføresbyggeriet,stårMetroselskabetiensituation,hvordetreeltermuligtforenenkeltborger,derklager,atændreplanlægningenafCityringsbyggeriet.Denne situation betyder, at åbningen af Cityringen udskydes, og at de fremtidige230.000 daglige passagerer i Cityringen må vente på åbningen med deraf afledtbudgetoverskridelseogdriftstab.BaggrundCityringens planlægning er baseret på rammer, som oprindeligt er fastlagt ihenholdsvis Lovgivningen om Cityringen fra 2007, ejernes godkendelse af VVM‐redegørelsenfra2008ogejernesgodkendelseafkontraktvilkårenei2010.Af disse rammer fremgår bl.a. at der er mulighed for døgnarbejde på de 3tunnelarbejdspladser samt at der er mulighed for døgnarbejde på yderligere 4arbejdspladser.Metroselskabet har i foråret 2013 arbejdet med at udmønte mulighederne fordøgnarbejde på en måde, således at færrest naboer blev berørt af døgnarbejdesamtatdenaboer,somblevberørtfikmulighedforøkonomiskkompensationforde påførte gener. Det skal i øvrigt bemærkes, at gennemførelsen af udvidetarbejdstid betyder, at de meget støjende arbejder gennemføres væsentligthurtigere og med et lavere støjniveau, end ved opretholdelse af de nuværendearbejdstider.
2013‐08‐08
1/3
MS‐X‐INT‐SAM‐GEN‐0107/JBO
Dette førte i juni 2013 til en beslutning i hhv. Københavns og Frederiksbergkommune om godkendelse af Metroselskabets forslag til udvidet arbejdstid. Igodkendelsen indgår at der gennemføres døgnarbejde ved Marmorkirken, at detforudsattedøgnarbejdevedØsterSøgadefremrykkessamtatnaboertildeøvrigebyggepladseriperiodervilopleveatderarbejdesfremtilkl.22.Efterudstedelsenaftilladelsernetilatarbejdemedudvidetarbejdstidharnaboervedhhv.Marmorkirken,ØsterSøgadeogGammelStrandklagetovertilladelsernetilarbejdet.Klagen ved Marmorkirken er af Natur‐ og Miljøklagenævnet blevet tillagtopsættende virkning og Københavns Kommune har efterfølgende vurderet, atklagerne ved Øster Søgade og Gammel Strand ligeledes bør tillægges opsættendevirkning.Konsekvensen heraf er, at der vil optræde forsinkelser i det samlede byggeri.Forsinkelserne i byggeriet må foreløbig anslås til at modsvare densagsbehandlingstid, som Natur‐ og Miljøklagenævnet vil bruge på at behandleklagerne. Såfremt Natur‐ og Miljøklagenævnet anvender f.eks. ½ år påsagsbehandling vil forsinkelsen således skønsmæssigt udgøre ca. ½ år Hertilkommer evt. forsinkelser, såfremt Natur‐ og Miljøklagenævnet måtte ændre defastsatterammerforarbejdstiderUdover de verserende klager har Teknik‐ og Miljøforvaltningen i KøbenhavnsKommune modtaget en klage over det døgnarbejde i Nørrebroparken, som erforudsat at understøtte tunnelboringen. Dette døgnarbejde var en del af detoprindelige beslutningsgrundlag i VVM‐redegørelsen fra 2008, og indgår som entekniskforudsætningforheleCityringsbyggeriet.Detskaliøvrigtbemærkes,atdefremtidige aktiviteter i Nørrebroparken vil være mindre støjende og atentreprenørenorganisererarbejdet,så demeststøjendeaktiviteter,såvidtmuligliggerindenfortidsrummetkl.7‐18.Teknik‐ogMiljøforvaltningeniKøbenhavnsKommunehar,bl.a.påbaggrundafdenævnte forudsætninger, afgjort at klagen ikke bør tillægges opsættende virkning,ogklagenerderforsendttilviderebehandlingiNatur‐ogMiljøklagenævnet.Såfremt klagen over døgnarbejdet ved tunnelarbejdspladsen imødekommes, vilMetroselskabet være nødt til at standse den netop påbegyndte boring aftunnelerne til Cityringen. Dette skyldes, at det ikke – på nuværende tidspunkt‐vurderes at være sikkerhedsmæssigt forsvarligt at fortsætte boringerne efter enhidtil ukendt metode, hvor tunnelboringen kun kan foretages mellem kl. 7‐18.Tunnelboremaskiner er bygget til kontinuerlig drift og det er Metroselskabetsvurdering, at en metode med daglig standsning og igangsætning vil skabevæsentligt øgede risici for både tunnelboremaskinerne, for gennemførelsen aftunnelarbejderneogforøgedesætningerpåovenliggendebygninger.Metroselskabetharforetagetenskønsmæssigvurderingaftidskonsekvenserneveden sådan ændret udførelsesmetode – såfremt den overhovedet kunnegennemføresteknisk.Denforeløbigevurderingpegerpå,atbyggerietafCityringenvilleblive5‐6årforsinket,hvistunnelbyggerietikkekangennemføresidøgndrift.
2/3
MS‐X‐INT‐SAM‐GEN‐0107/JBO
ØkonomiskekonsekvenserMetroselskabet har tidligere vurderet, at en forsinkelse på 1 år vil betyde enfordyrelseafprojektetpåistørrelsesordenen1,2‐1,5mia.kr.Såfremt Natur‐ogMiljøklagenævnetf.eks. anvender½år på sagsbehandlingen viludgiften således udgøre i størrelsesordenen 600‐750 mio. kr. Hertil kommer evt.konsekvenser, såfremt Natur‐ og Miljøklagenævnet måtte ændre de rammer forarbejdstider,somerblevetbesluttetafejerne.Den forsinkelse som opstår ved standsningen af arbejdet, kan ikke umiddelbartforudses indhentet, og byggeriet af Cityringen er således de facto forsinket i dennuværendesituation.Deterdogikkemuligtfornuværendeatvurderestørrelsenafforsinkelsen,idetdenneisærafhængerafsagsbehandlingstideniklagenævnet.Såfremttunnelarbejdetidøgndriftstandseserdetvurderingen,atforsinkelsenharet omfang, der betyder, at selskabets økonomi ikke længere ville er bæredygtig,såfremtmerudgifternepr.åreristørrelsesordenen1,2‐1,5mia.kr.VidereforløbPå den baggrund har Metroselskabets bestyrelse igangsat en belysning af dejuridiske problemer, som har tilknytning til sagens foreløbige udvikling samt dejuridiske muligheder, som Metroselskabet har for at få ændret Natur‐ ogMiljøklagenævnetsafgørelse–ogfåsikretengrundigbelysningafkonsekvenserneaf klagenævnets opretholdelse og udbredelse af afgørelsen. Dette skyldes bl.a. atklagenævnet ikke har haft mulighed for at kunne vurdere tids‐ ogøkonomikonsekvenserafafgørelsenpåbaggrundafkommunenspåbud.Metroselskabetsbestyrelsevilseneresikre,atennærmerebelysningafdesamledekonsekvenser tilgår ejerne, men afventer foreløbig, hvorvidt flere arbejdspladserstandseselleromtunnelboringenstandses.MedvenlighilsenHenningChristophersenBestyrelsesformand
JesperChristensenNæstformand
JørgenGlenthøjNæstformand
3/3