Transportudvalget 2012-13, Retsudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 320, REU Alm.del Bilag 364
Offentligt
1271892_0001.png
1271892_0002.png
Rådet for Større DæksikkerhedKirkevej 1-3, 2. sal 2630 TaastrupTelefon 39 63 97 79[email protected]www.daekrazzia.dk
Dækrazzia kampagne– ProjektbeskrivelseI maj 2012 udførtes for første gang dækrazzia i Danmark og målet er, at gøre Dækrazzia til en årlig tilbage-vendende aktion i hele landet. Dækrazzia har baggrund i lignende kampagner, som igennem en længereårrække er gennemført i Finland og Sverige, for at øge bevidstheden hos bilisterne om mønsterdybden ogdæktrykkets betydning for trafiksikkerheden, brændstofbesparelse og miljøet. Bag den danske kampagnestår Rådet for Større Dæksikkerhed som er en neutral organisation, hvis medlemmer tæller Politiet, FDM,Teknologisk Institut og dækbranchen.______________________________________________________________________________________________________________________
BaggrundGode dæk af korrekt type spiller en afgørenderolle for at undgå trafikulykker. Ifølge finske un-dersøgelser er dæk en medvirkende faktor i 15 %af alle ulykker med dødelig udgang.Når dækket slides ned til under 3 mm mønster-dybde, øges både bremselængden på våd vejbaneog risikoen for akvaplaning betydeligt. Dæk erulovlige, når mønsterdybden er under 1,6 mm.Med for lidt dæktryk vil bilen blive svær at hånd-tere i en kritisk situation. For lavt dæktryk med-fører derudover, at dækket slides hurtigere ogsamtidig øges brændstofforbruget med yderlige-re CO2 udslip til følge.
Mønsterdybde og dæktryk er vigtige parametrefor god trafiksikkerhed, men lige så vigtig er denkorrekt dæktype til årstiden.Om sommeren sikrer sommerdækkets gummi-blanding og mønsterudformning den optimalevejkontakt, og om vinteren sikrer vinterdækketsblødere gummi og grovere mønster, at vejkontak-ten bevares ved lave temperaturer og i sne ogslud.Mønsterdybde, lufttryk og dæktype er de tre em-ner som kræver fokus. Dækrazzia er en del afRådet for Større Dæksikkerheds arbejde i at in-formere og øge opmærksomheden hos bilisterneom vigtigheden af korrekt dæktilstand.
Ved den første danske dækrazzia i foråret 2012 blev dæk på 488 biler kontrolleret, til gavn for trafik-sikkerheden og miljøet.Projektbeskrivelse_ver524-08-2012 13:39Side 1 af 2
Rådet for Større DæksikkerhedKirkevej 1-3, 2. sal 2630 TaastrupTelefon 39 63 97 79[email protected]www.daekrazzia.dk
Dækrazzia 2012Danmarks første dækrazzia gennemførtes i Kø-benhavns Vestegns Politikreds i maj 2012. Detvar den første af sin art i Danmark, og er kommeti stand som følge af en fælles interesse for at øgebilisternes fokus på dæk fra både VestegnensPoliti og Rådet for Større Dæksikkerhed.Selve dækrazziaen omhandler personbiler ogmindre varevogne.Under en dækrazzia udfører politiet først en or-dinær kontrol af kørekort, promille og køretøj-stilstand. Når denne kontrol er færdig, tilbydesbilisten at få foretaget en udvidet dækkontrol.Dækkontrollen er frivillig.I den frivillige dækkontrol måler dækspecialistermønsterdybde og dæktryk, mens bilisten stilles etpar enkle spørgsmål om hendes/hans egen be-dømmelse af sine dæks tilstand.Når målingerne er udført og noteret, får bilistenen mønsterdybdemåler, en informationsflyersamt et skema som viser resultatet af kontrollen.Hvis der observeres problemer med et eller fleredæk, informeres bilisten naturligvis om dette.Efter endt dækrazzia indsamles alle målinger ogkommentarer fra bilister og kontrollanter, og derudarbejdes efterfølgende en rapport med resulta-tet.
Dækrazzia er planlagt til, at blive afviklet én gangom året i begyndelsen af september måned, ogmindst med deltagelse af fem politikredse pr.gang. Målet for den årlige dækrazzia er en kontrolaf ca. 2500 biler pr. år.
Erfaringer og forventningerI Finland har man udført dækrazzia årligt siden1997. Her viser statistikken, at andelen af bilistermed dårlige dæk er faldet fra 24,4 % i 1997 til13,8 % i 2010. Dårlige dæk karakteriseres i Fin-land som dæk med 0-2 mm mønsterdybde. Isamme periode er andelen af ulovlige dæk (under1,6 mm mønster) faldet fra 8,7 % til 2,5 %.Samme tendens ses i Sverige, hvor 4,6 % kørte påmindst ét ulovligt dæk i 2010 mod 6,5 % i 2005.Danmarks første dækrazzia blev gennemført den30. maj 2012. I alt blev 419 personbiler og 69varebiler kontrolleret i Københavns VestegnsPolitikreds.18 procent af de undersøgte biler havde mindstét dæk med 3 mm eller mindre mønsterdybde.Såfremt denne andel er udtryk for den generelletilstand på person- og varebiler i hele landet,betyder det, at 473.300 biler kører på de danskeveje med mønsterdybde på 3 mm eller mindre.74 procent af de adspurgte var uvidende om, atde kørte på slidte dæk.Tre ud af fire adspurgte førere (76 procent) hav-de ikke kontrolleret lufttrykket i dækkene denseneste måned, eller vidste ikke hvornår det sidstvar gjort.Med dansk dækrazzia er det Rådet for StørreDæksikkerheds håb og forventning, at der overen årrække også i Danmark vil kunne ses en for-bedring i bilisternes bevidsthed om dæktilstandog dækkenes indflydelse på sikkerhed, økonomiog miljø.
Dækbranchens repræsentanter er i neutralpåklædning.
______________________________________________________________________________________________________________________
www.daeksikkerhed.dk
www.politi.dk
www.fdm.dk
www.teknologisk.dk
Projektbeskrivelse_ver524-08-2012 13:39Side 2 af 2