Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 315
Offentligt
1269994_0001.png
1269994_0002.png
1269994_0003.png
1269994_0004.png
1269994_0005.png
1269994_0006.png
1269994_0007.png
1269994_0008.png
Edvard Thomsens Vej 142300 København STelefon TSEksternTlfFax 7221 8888TSEksternEmailwww.trafikstyrelsen.dk
NotatSagsnr. TS3000710-00023Dato 16. juli 2013
Grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag tilændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning(EF) nr. 216/2008 for så vidt angår flyvepladser, lufttra-fikstyring og lufttrafiktjenesterKOM (2013) 4091. ResuméKommissionen fremsatte den 11. juni 2013 den såkaldte SES II+-pakke, herunder forslag til forordning om ændring af forordning (EF)nr. 216/2008 for så vidt angår flyvepladser, lufttrafikstyring og luft-fartstjenester (EASA1-forordningen).Det overordnede formål med forslaget om ændring af EASA-forordningen (216/2008) er at harmonisere de eksisterende regelsætpå SES- og EASA-området og at få ”ryddet op” i den overlapning, derer i reglerne.Forslaget skal ifølge Kommissions bl.a. sikre at snitfladen mellem delovgivningsmæssige rammer for henholdsvis SES- og EASA-regelsættet forenkles og tydeliggøres, og der sikres en klar opgave-fordeling mellem Kommissionen, EASA og Eurocontrol således, atKommissionen fokuserer på økonomisk og teknisk regulering, EASAfungerer som agentur for Kommissionen og Eurocontrol fokuserer påde operative opgaver.Forslaget skal også sikre, at tjenesteudøvere skal efterleve EU-bestemmelserne, hvis mere end 50 pct. af den betjente trafik udføresefter de civile regler. Dette indebærer bl.a., at hvis en militær flyve-plads primært betjener civil trafik (mere end 50 pct.) skal flyveplad-sen, udstyr, komponenter og personale beskæftiget hermed følge decivile regler i EASA-forordningen.
1
EASA: European Safety Aviation Agency (Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur)
Side 1 (8)
Notat
2. BaggrundSom en del af SESII+-pakken har Kommissionen ved KOM(2013) 409af 11. juni 2013 fremsendt forslag til forordning (EF) nr. 216/2008 forså vidt angår flyvepladser, lufttrafikstyring og lufttrafiktjenester. For-slaget er oversendt til Rådet d. 11. juni 2013 i dansk sprogversion.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF art. 100, stk. 2 og skal be-handles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF art. 294.Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.Kommissionen anfører følgende om baggrunden for forslaget:Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, EASA, har siden 2002spillet en central rolle i EU’s luftfartspolitik. Organisationen har haftsom mål at opnå et højt og ensartet sikkerhedsniveau, at fremmeEU’s traditionelle mål vedrørende lige vilkår, fri bevægelse, miljøbe-skyttelse og at undgå dobbelt lovgivning, samt at fremme de interna-tionale ICAO-regler osv.Den oprindelige grundforordning om EASA fra 2002 er i dag afløst afforordning 216/2008, hvorved EASA’s ansvarsområde blev udvidet tilud over luftdygtighed også at omfatte fælles overordnede regler foroperationer af luftfartøjer (OPS), herunder tredjelandes operatørersamt personcertifikater. I 2009 blev EASA’s ansvarsområdet udvidetyderligere, så det nu også omfatter flyvepladser og lufttrafikstyring(forordning 1108/2009).Udviklingen af rammen for EASA, der bl.a. er fastsat i Rådets forord-ning 216/2008 hænger således nært sammen med udviklingen af ini-tiativet vedrørende det fælles europæiske luftrum – Single EuropeanSky (SES). SES-initiativet sigter mod at forbedre den overordnede ef-fektivitet af den måde, hvorpå det europæiske luftrum organiseres ogforvaltes via en reform af den branche, der udøver luftfartstjenester(Air Navigation Services, ANS). To omfattende lovpakker er indgået iudviklingen - SES I og SES II bestående af fire forordninger(549/2004, 550/2004, 551/2004 og 552/2004) tillige med et størreantal gennemførelsesforordninger, herunder et omfattende projekt ommodernisering af udstyr og systemer for lufttrafiktjenester under detsåkaldte SESAR-projekt (Single European Sky ATM Research Pro-gramme).Udvidelsen af EASA’s ansvarsområde i 2009 til at omfatte lufttrafiksty-ring og luftfartstjeneste (ATM/ANS) indebar, at forskellige elementeraf tekniske bestemmelser for flyvepladser samt lufttrafikstyring ogluftfartstjenester (ATM/ANS) blev omfattet af EASA’s kompetencer,selvom de tilsvarende ændringer i de fire forordninger om det fællesluftrum ikke blev gennemført på samme tidspunkt. Disse opgaver erderfor både dækket af SES-regelsættet og af EASA’s grundforordning
Side 2 (8)
Notat
(216/2008). Denne regel-overlapning var helt bevidst, fordi man iovergangsfasen ville undgå, at der opstod huller i regelsættet, ogsamtidig ville man sikre, at de nye EASA-baserede rammer byggedepå de eksisterende SES-principper.Det har således fra starten været meningen, at der skal ”ryddes op” idenne overlapning, så regelsættene bliver mere stringente og klare,og der blev taget højde for dette i forbindelse med forordning216/2008 ved at indføre en ny artikel 65 a.Herudover er der på EASA-området et mere generelt misforhold mel-lem den lovgivningsmæssige tilgang til på den ene side lufttrafiksty-ring og luftfartstjenester (ATM/ANS) og på den anden side den øvrigedel af luftfartsområdet (luftdygtighed, personcertificering, flyveopera-tioner etc.).Generelt er tilgangen den, at alle tekniske bestemmelser koncentreresinden for EASA’s ansvarsområde, mens den økonomiske reguleringvaretages af Kommissionens.På lufttrafikstyrings- og luftfartstjenesteområdet (ATM/ANS) er bille-det imidlertid mere broget, fordi de tekniske bestemmelser ikke kunudarbejdes af EASA, men også af eksempelvis den europæiske orga-nisation for luftfartens sikkerhed (Eurocontrol), og andre standardise-ringsenheder.Efter Kommissionens opfattelse vil det derfor være nyttigt at sikre enharmoniseret tilgang til dette vigtige reguleringsområde, således atalle høringer foretages med samme grundighed og alle regler følgerden samme struktur og tjener samme formål, hvilket gør det letterefor dem, der skal rette sig efter reglerne. Endelig vil en sådan harmo-niseret tilgang sikre, at den forestående bølge af teknologiske innova-tioner under SESAR-initiativet kan gennemføres på en koordineretmåde i relation til det udstyr der anvendes i luften og på jorden ogprocedurerne herfor.3. Formål og indholdKommissionens overordnede formål med forslaget er at fjerne alleoverlapninger mellem SES-forordningerne og EASA-forordningen samtat forenkle og tydeliggøre snitfladen mellem de lovgivningsmæssigerammer for henholdsvis SES og EASA regelsættet samt at sikre enklar opgavefordeling mellem Kommissionen, EASA og Eurocontrol, så-ledes at Kommissionen fokuserer på økonomisk og teknisk regulering,EASA fungerer som agentur for Kommissionen i relation til udfærdi-gelse af udkast til tekniske bestemmelser og tilsyn, og Eurocontrol
Side 3 (8)
Notat
fokuserer på operative opgaver særligt i relation til sit ansvar som ud-peget netforvalter2(Network Manager).Hovedelementerne i forslaget er følgende:Anvendelsesområde (artikel 1 i forordning 216/2008)Kommissionen anfører, at selvom Unionen traditionelt har haft megetbegrænsede beføjelser i relation til militære anliggender, har skillelin-jen i forhold til det fælles luftrum traditionelt været følgende: Hvis entjenesteudøver i en lufthavn eller et en-route-center primært (dvs.mere end 50 pct.) betjener civil trafik, børtjenesteudøverenoverhol-de samme bestemmelser, som gælder for andre tjenesteudøvere.De militæreluftrumsbrugerehar imidlertid kunnet vælge om de villeflyve efter ICAO- og SES-bestemmelserne, eller om de ville flyve efterde regler, der gælder for militære operationer. Med denne opdelingopretholdes sikkerheden for den civile trafik, samtidig med at militæ-ret har mulig for at operere i henhold til de regler, der gælder for mili-tære flyvninger.Ændringen af EASA-forordningen i 2009 (1108/2009) resulterede i, atder ikke længere er overensstemmelse mellem SES-reglerne ogEASA-reglerne, idet ændringen betød, at tjenesteudøvere og flyvele-dere skal certificeres efter SES-reglerne, mens dette ikke er tilfældetefter EASA-reglerne. Kommissionen anfører, at der ved det forelig-gende forslag rettes op på denne uoverensstemmelse, således at derigen skabes overensstemmelse mellem anvendelsesområdet for SES-forordningerne og EASA-forordningen, og bestemmelserne anvendesefter hensigten, dvs. at tjenesteudøvere skal efterleve EU-bestemmelserne, hvis mere end 50 pct. af den betjente trafik udføresefter de civile regler.Det fremgår ligeledes af forslaget til artikel 1, at denne skillelinje tilli-ge foreslås udvidet til flyvepladser, udstyr, komponenter og persona-le, der er beskæftiget hermed, hvilket indebærer, at hvis en militærflyveplads primært betjener civil trafik (mere end 50 pct.) skal flyve-pladsen mv. følge de civile regler i EASA-forordningen 216/2008.Formål (artikel 2)Kommissionen anfører, at det på EASA-området er EASA, der forbere-der og koordinerer hele spektret af tekniske bestemmelser, hvorimodlufttrafikstyrings- og luftfartstjenesteområdet (ATM/ANS) fortsat eropdelt mellem to rammer. I forslaget til ændring af artikel 2 under-streges det, at ATM/ANS bør behandles på samme måde som de an-dre områder. Kommissionen foreslår derfor, at EASA’s formål tillige er
2
Netforvalterens vigtigste rolle er på daglig basis at forhindre flaskehalse i luftrummet
og overbelastning af systemet samt at muliggøre direkte ruteføring af fly.
Side 4 (8)
Notat
at støtte udvikling og gennemførelse af ATM-masterplanen, og at re-gulere den civile luftfart på en måde, som bedst muligt fremmer densudvikling mv.Erklæringer (artikel 3 mf.)Ved ændringen af EASA-forordningen i 2009 (1108/2009) blev dermulighed for, at visse flyveinformationstjenester (AFIS) i stedet for atblive certificeret kan afgive en erklæring om, at tjenesten opfyldernogle nærmere specificerede flyvesikkerhedsmæssige forhold.Kommissionen anfører, at teksten i forordning 216/2008 er tilpassetde relevante steder for at tage højde for denne mulighed.Definitioner (artikel 3)Kommissionen anfører, at det på grund af de foreslåede ophævelseraf de fire oprindelige SES-forordninger (549-552/2004), er nødvendigtvisse steder at tilpasse og tydeliggøre definitionerne og terminologieni EASA-forordningen (”kvalificeret organ”, ”ATM/ANS”, ”ATM-masterplanen” og ”almen lufttrafik”).ATM/ANS (artikel 8 b)Kommissionen affører, at artikel 8 b foreslås ændret for at tilpasseordlyden til forslaget om ophævelse af forordning 552/2004 (SES) forsåledes at sikre opretholdelsen af de eksisterende principper og be-greber i forordning 552/2004.Væsentlige krav (bilag V b)Kommissionen anfører, at ændringen af EASA-forordningen i 2009(1108/2009) indeholdt en utilsigtet fejl i bilag V, der førte til et uigen-nemførligt krav til flyveledere om at sikre hindringsfrihed for luftfartø-jer, selv om disse befandt sig uden for flyvepladsens manøvreområde.Kommissionen foreslår derfor, at teksten ændres, så den igen svarertil ICAO’s bestemmelser og dermed får konsistent i forhold til SES-forordningerne.Udvidelse af EASA’s beføjelser (artikel 22 a)Kommissionen foreslår, at EASA’s beføjelser udvides til at udstedecertifikater til tjenesteudøvere og organisationer involveret i udform-ning, fremstilling og vedligeholdelse af systemer og komponenter tillufttrafikstyrings- og luftfartstjenester (ATM/ANS), hvis en medlems-stat anmoder om det. I dag har EASA alene beføjelser til at certificerepaneuropæiske tjenester.DiverseKommissionen foreslår endeligt, at forordningen bringes i overens-stemmelse med den ordning, der blev indført ved Lissabon Traktaten(artikel 290 og 291 i TEUF og forordning 182/2011) om anvendelse afgennemførelsesbestemmelser og delegerede retsakter. Ligeledes fore-slås det, at EASA ændrer navn til EAA (Den Europæiske Unions Agen-tur for Luftfart), hvilket svarer til den standardisering, der blev vedta-
Side 5 (8)
Notat
get i Europa-Parlamentets og Rådets erklæring fra juli 2012 om de-centrale agenturer.Slutteligt indeholder forslaget en række mindre redaktionelle ændrin-ger.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.5. NærhedsprincippetInden for civil luftfart er der allerede i dag på EU-niveau fastsat for-ordninger på området.Kommissionen anfører, at forslaget harmonerer med nærhedsprincip-pet, idet målene ikke i tilstrækkeligt omfang vil kunne gennemføres afmedlemslandene. Medlemslandenes egne tiltag, vil således ikke på enog samme tid kunne sikre en optimal udbygning af kapacitet og sik-kerhed i de tjenester som EU’s lufttrafikstyring leverer samtidig medat omkostningsniveauet reduceres.SES II+ initiativerne sigter mod at opnå en ensartet implementeringaf EU-regelsættet på lufttrafikområdet, og dermed en konsolideretlovgivning til gavn for brugerne af luftrummet.Forslaget om ændring af EASA-forordningen 216/2008 er således medtil at sikre en sådan ensartethed i lovgivningen.Fra dansk side er man enig i Kommissionens vurdering af at nærheds-princippet er overholdt, da der allerede er fællesskabsret på området,og da der er tale om en tilpasning af disse regelsæt.6. Gældende dansk retReglerne inden for civil luftfart er i dag allerede reguleret gennem EU-forordninger på området.7. KonsekvenserEn vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekven-ser.Forslaget forventes umiddelbart heller ikke at have væsentlige statsfi-nansielle konsekvenser, når der ses bort fra eventuelle konsekvenseraf den usikkerhed, der måtte være i relation til de foreslåede ændrin-ger for militære flyvepladser med primær civil trafik.Forslaget medfører ikke i sig selv administrative konsekvenser for er-hvervslivet, men da der bl.a. er tale om en harmonisering af de for-skellige regelsæt og om at effektivisere, simplificere og undgå regel-
Side 6 (8)
Notat
overlapning vurderes dette at kunne have en positiv afledet effekt forbrugerne.8. HøringForslag er den 12. juni 2013 sendt i høring i EU-specialudvalget fortransport og til andre relevante høringsparter med frist den 10. juli2013.Der er modtaget følgende høringssvar:Brancheforeningen Dansk Luftfart (BDL):BDL takker for det fremsendte materiale, der omhandler Kommissio-nens forslag til ændringer i EASA grundforordningen.Forslaget har til formål, som led i SES II+ initiativet, at fjerne over-lapninger mellem SES- og EASA-forordningerne samt tydeliggøre lov-grundlaget, således at der sikres klar opgavefordeling mellem Kom-missionen, EASA og Eurocontrol, hvor Kommissionen har ansvar forøkonomisk og teknisk regulering, EASA for formulering af tekniskeforskrifter og tilsyn, mens Eurocontrol fokuserer på operative opgaveri relation til netforvaltningen.BDL kan tilslutte sig forslaget. Der er et påtrængende behov for at ac-celerere implementeringen af SES, der indeholder store fordele formiljø og effektivitet, men som for længe er blevet bremset af snævrenationale hensyn. Det foreliggende forslag vil medvirke til en styrkelseaf det lovmæssige grundlag for at gennemføre SES, og bør derforstøttes.Organisationer der ikke har haft bemærkninger til forslaget: Erhvervs-flyvernes sammenslutning.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerVisse større lande har forud for fremsættelsen givet udtryk for at fo-kus bør være på fortsat implementering af eksisterende SES-lovgivning (SESII-pakken fra 2009) fremfor vedtagelse af nye reglerpå området.10. Regeringens foreløbige generelle holdningFra dansk side er man generelt positiv indstillet over for forslaget, oghar principielt ingen indvendinger mod at EASA-forordningen(216/2008) ændres for at tilpasse denne med ændringerne til de fore-slåede SES-forordninger om det fælles europæiske luftrum.Regeringen er således generelt positiv over for Kommissionens ambi-tioner om at skabe størst mulig enkelthed og gennemsigtighed i forde-lingen af opgaverne mellem de forskellige europæiske institutioner(Kommissionen, EASA og Eurocontrol).
Side 7 (8)
Notat
Regeringen er endvidere enig i Kommissionens ambitioner om at ef-fektivisere, simplificere og undgå overlapning i regelsættene.Med forbehold for at de foreslåede ændringer for militære flyveplad-ser, der primært betjener civil trafik, ikke er analyseret til bunds ogkonsekvenserne heraf derfor ikke er kendt, kan regeringen tilslutte sigKommissionens overordnede principper om, at civil trafik skal regule-res af de civile luftfartsregler.11. Tidligere forelæggelser for EuropaudvalgetForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 8 (8)