Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 314
Offentligt
1269451_0001.png
1269451_0002.png
1269451_0003.png
1269451_0004.png
Edvard Thomsens Vej 142300 København STelefonFax 7221 8888[email protected]www.trafikstyrelsen.dk
NotatDato 26. juni 2013
Grund- og nærhedsnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om typegodkendel-seskrav for indførelse af et køretøjsmonteret eCall sy-stem og om ændring af direktiv 2007/46/EF, KOM(2013)316Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folke-tingets Transportudvalg.1. ResuméeCall er et automatisk system til alarmopkald fra køretøjer til alarm-centralen. Ved opkaldet overføres oplysninger om ulykkesstedet au-tomatisk til alarmcentralen, hvorefter der etableres taleforbindelsemellem bilen og personalet på alarmcentralen. eCall kan også udløsesmanuelt.Parallelt med fremsættelsen af nærværende forslag har Kommissionenfremsat KOM(2013) 315, der pålægger EU-medlemslandene at sørgefor, at eCall kan modtages af alarmberedskabet i de enkelte lande.Derudover har Kommissionen offentliggjort henstilling 2011/750/EU,der retter sig mod mobilnetværksoperatører, med henblik på at mo-bilnetværksoperatørerne skal understøtte eCall.Der blev i 2009 som led i den politiske aftale om ”En grøn transport-politik” afsat 10 mio. kr. til eCall. Dette beløb skønnes at være til-strækkeligt til at kunne dække udgifterne til de nødvendige opgrade-ringer af alarmcentralerne i Danmark.Dannmark deltager sammen med en række andre EU-lande i et ”pre-deployment” projekt om eCall med det formål at gøre alarmcentraler-ne klar til at modtage eCall. I denne forbindelse ydes et tilskud fra EUpå 1,5 mio. kr.2. BaggrundForslaget til forordning er fremlagt af Kommissionen d. 13. juni 2013med henvisning til artikel 114 i traktaten om Den Europæiske Unions
Side 1 (4)
NotatDato 26. juni 2013
funktionsmåde. Beslutningsproceduren er den almindelige lovgiv-ningsprocedure.3. Formål og indholdFormålet med forslaget er at indføre krav i EU’s typegodkendelsessy-stem om montering af et køretøjsmonteret eCall-system. Ifølge for-slaget skal nye typer af person- og varebiler fra 1. oktober 2015 værekonstrueret således, at de i tilfælde af en alvorlig ulykke automatiskudløser et nødopkald (eCall) til 112. Det skal også være muligt at ud-løse nødopkald (eCalls) til 112 manuelt.Kommissionen tillægges beføjelser til at vedtage delegerede retsaktervedrørende detaljerede tekniske forskrifter og afprøvningsmetodermed henblik på typegodkendelse af eCall-systemer. Disse retsakter vilblive baseret på de standarder, der er nævnt i forslagets artikel 5,herunder EN 16072 ”Intelligente transportsystemer – eSafety –Driftskrav til paneuropæisk eCall” og EN 16454 ”Vejtransport og tra-fiktelematik - esikkerhed – ekald – Tilpasningsafprøvning fra ende tilende”.Kommissionen tillægges endvidere beføjelser til at vedtage delegerederetsakter vedrørende beskyttelse af personoplysninger og undtagelserfor køretøjer til særlig anvendelse og i andre begrundede tilfælde.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet vedtog dog i 2012 sin ”Betænkning om eCall: en ny 112-tjeneste for borgerne”, hvori Parlamentet opfordrede Kommissionen tilat fremsætte et forslag indenfor rammerne af EU’s typegodkendelses-system for at sikre obligatorisk indførelse af et offentligt 112-basereteCall-system inden udgangen af 2015.5. NærhedsprincippetRegeringen er enig med Kommissionen i, at der er brug for foranstalt-ning på EU-niveau for at sikre en interoperabel og stabil eCall-tjenestei hele Europa, og at dette ikke kan løses tilfredsstillende af de enkeltemedlemsstater. For øjeblikket er der mere end 100 mio. grænseover-skridende ture om året i EU og antallet er stigende.6. Gældende dansk retDer findes ikke regler om eCall i dansk ret i dag.7. KonsekvenserEn vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekven-ser.Et krav om eCall vil ifølge forslagets konsekvensanalyse kunne forhøjeprisen på en ny person- eller varebil fra fabrikken med et beløb i stør-
Side 2 (4)
NotatDato 26. juni 2013
relsesordenen 100-120 euro. Dette vil kunne give staten et merpro-venu fra registreringsafgifterne på nye person- og varebiler.Der vil skulle afholdes udgifter til opgradering af de to alarmcentraler iDanmark, der hører under Rigspolitiet, og den alarmcentral, der hørerunder Københavns Brandvæsen. Der blev i den politiske aftale om ”Engrøn transportpolitik” fra 2009 afsat 10 mio. kr. til dette formål ogdisse penge skønnes at kunne dække udgifterne forbundet med atimplementere eCall. Hertil kommer, at Danmark er kommet med i EU-projektet HeERO2, der handler om at implementere eCall i udvalgtemedlemslande, hvor EU yder et tilskud på ca. 1,5 mio. kr. til Dan-mark.eCall skønnes ved fuld indfasning at kunne reducere antallet af trafik-dræbte med mellem 1 og 10 % og at kunne reducere personskader-nes alvor. Dette skyldes dels, at nødopkald foretages automatisk, og-så når føreren er bevidstløs og er ude af stand til at ringe selv, dels atder overføres præcise oplysninger om ulykkesstedet til alarmcentraleni form af GPS-koordinater eller tilsvarende. Mange mennesker er kon-fuse efter et trafikuheld og ude af stand til præcist at forklare perso-nalet på alarmcentralen, hvor de befinder sig. Dermed går værdifuldtid tabt.Reducerede ulykkestal vil påvirke samfundsøkonomien positivt. Kom-missionen anslår forslagets cost-benefit forhold til at være 1,74 for EUsom helhed. Hvor stort cost-benefit forholdet vil være i de enkelte EU-lande, herunder Danmark, afhænger af mange faktorer, fx hvor man-ge alarmcentraler, der er i det enkelte land, hvor tætbefolket landeter, antallet af trafikulykker osv.De administrative konsekvenser af eCall vil være, at der på alarmcen-tralerne i Danmark skal udarbejdes procedurer for håndtering af eCall.Der er i 2013 blevet introduceret en ”112 app” til smart phones, dergør det muligt at overføre telefonens GPS-koordinater automatisk tilalarmcentralen, når der ringes til 112. Det vil dog være noget heltnyt, at alarmcentralerne også skal til at kunne håndtere automatiskenødopkald fra biler (eCall), hvor personerne i bilerne ikke vil kunnetale med personalet på alarmcentralerne, hvis de er svært tilskade-komne. I disse tilfælde har alarmcentralerne derfor alene de automa-tisk overførte minimumsoplysninger om ulykken (herunder ulykkes-stedet) at agere ud fra.Der vil være administrative konsekvenser for erhvervslivet af forsla-get, da de fire mobilnetværksoperatører i Danmark vil skulle opdaterederes netværksprotokoller for at kunne skelne mellem almindelige112 opkald fra mobiltelefon og eCalls.
Side 3 (4)
NotatDato 26. juni 2013
Forslaget vil have en positiv virkning for sikkerhedssniveauet for køre-tøjer i Danmark, da eCall skønnes at ville reducere antallet af dræbteog tilskadekomne i trafikken.8. HøringForslaget er sendt i høring hos medlemmerne af EU-specialudvalgetfor transport. Høringsfristen er 11. juli 201. Der vil blive fremsendt etsupplerende notat, hvor resultatet af høringen fremgår.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerNogle medlemslande ventes at være skeptiske overfor eCall, bådemed hensyn til om eCall er omkostningseffektivt og med hensyn tilrisikoen for ”falske alarmer”, dvs. unødige opkald til 112.10.Regeringens foreløbige generelle holdningFærdselssikkerhedskommissionen har en målsætning om, at antalletaf dræbte i trafikken i 2020 skal være reduceret til 120 personer. Re-geringen ser gerne, at denne målsætning nås.Regeringen har noteret sig, at eCall skønnes at kunne reducere antal-let af dræbte i trafikken med mellem 1 og 10 % afhængigt af befolk-ningstæthed og vej- og alarmberedskabsinfrastruktur i de enkelte EU-lande. For Danmarks vedkommende svarer dette til en reduktion i an-tallet af trafikdræbte på mellem 2 og 20 med de nuværende tal forantallet af dræbte i trafikken pr. år, når eCall er fuldt indfaset. Hertilkommer en reduktion af personskadernes alvor.Da eCall således skønnes at kunne levere et markant bidrag til forbed-ring af færdselssikkerheden på en omkostningseffektiv måde, støtterregeringen forslaget.11.Tidligere forelæggelse for EuropaudvalgetForslaget har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget.
Side 4 (4)