Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 313
Offentligt
1269433_0001.png
BRITISKE JERNBANER STATSEJEDE IGEN.Århus 2013-07-11Erland Egefors.Bring Back British Rail kampagnen indledtes i 2009 og siden har kampagnen fået 15121 tilhængeresamt 40.000 tilhængere på Facebook. Kampagnens hjemmeside er netop lanceret, jf. link herunder, ogvil virke som et barometer for briternes holdning til enten private jernbaneselskaber som nu eller igenet nationalt selskab, British Rail.Briterne har fået nok af private selskaber, der går mere efter aktionærernes interesser endpassagerernes/befolkningens interesser, hvorved Storbritannien har prisstigninger på billetpriser langtover inflationsraten. Meningen med det frie marked er vel, at udbud og efterspørgsel regulerer priserne,men for briterne har det bestemt ikke givet lavere priser på billetter, tværtimod!I Danmark er vi vante til åbne stationer, enhver kan gå ind på en station, hen til en perron og så videre,der er ikke billetkontrol på stationerne. Med rejsekortet er det tilmed blevet lettere, desværre er derregioner, hvor de har ”sovet i timen”, blandt andet Midttrafik. Jeg kan rejse mellem Viby J og Grenå påmit rejsekort, men ikke mellem Viby J og Odder. Selv om det nu er de samme tog, der kører Odder –Århus – Grenå. I Storbritannien er stationer m.m. nærmest blevet fæstninger, der er diverse rækværkmed ”møller” m.m., således ingen kan stå på et tog uden gyldig rejsehjemmel. I flere byer erfodgængerbroer over sporene lukket for andre end de med gyldig rejsehjemmel, hvorved lokale må gåstore omveje eller krydse sporene ulovligt, ellers skal de have en billet! Det er en af de mangeabsurditeter ved et privatiseret jernbanenet.http://www.bringbackbritishrail.org/