Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 308
Offentligt
1266929_0001.png
1266929_0002.png
1266929_0003.png
1266929_0004.png
1266929_0005.png
1266929_0006.png
1266929_0007.png
Edvard Thomsens Vej 142300 København STelefon +45 7221 8800[email protected]www.trafikstyrelsen.dk27. juni 2013
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGForslag til Kommissionens forordning om ændring afKommissionens forordning (EU) nr. 965/2012 af 5. okto-ber 2012 om fastsættelse af tekniske krav og administra-tive procedurer for flyveoperationer i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008(Nye flyve – og hviletidsregler)
Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folke-tingets Transportudvalg.1. ResuméKommissionen har fremsat forslag til forordning om ændring af Kom-missionens forordning (EU) nr. 965/2012 af 5. oktober 2012 om fast-sættelse af tekniske krav og administrative procedurer for flyveopera-tioner i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.216/2008 (komitésag). Forslaget regulerer flyve- og hviletidsregler forflyvebesætningsmedlemmer og indebærer en totalharmonisering afområdet. Der blev i Danmark tidligt nedsat en arbejdsgruppe med re-præsentanter for både arbejdstager- og arbejdsgiverorganisationer påluftfartsområdet, hvis anbefalinger har været fremført af regeringenoverfor EASA og Kommissionen gennem hele lovgivningsprocessen.Forslaget er sat til afstemning på et møde i Den Stående Komité fordet Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, EASA den 11.– 12. juli2013. Regeringen agter at stemme for forslaget.

2. Baggrund

Gældende flyve- og hviletidsreglerEU’s p.t. gældende regler om flyveoperationer er indeholdt i bilag III tilforordning (EØF) nr. 3922/1991 med senere ændringer1. Bilag III in-deholder i en særlig del (subpart Q) de gældende flyve- og hviletids-
1
Rådets forordning (EØF) nr. 3922/1991 af 16. december 1991 om harmonisering af
tekniske krav og administrative procedurer inden for civil luftfart, som ændret senesteved Kommissionens forordning nr. 859/2008.
Side 1 (7)
Notat
regler, som trådte i kraft den 16. juli 2008 ved en ændring til forord-ning 3922/19912.Reglerne betød, at man pr. denne dato for første gang fik et fælleseu-ropæisk regelsæt for arbejds- og hviletid for besætningsmedlemmer(cockpit og kabine) indenfor erhvervsmæssig luftfart. EU´s regler forflyve- og hviletid er baseret på timer, mens de dagældende danskeregler, som i øvrigt svarede til reglerne i Norge og Sverige, var baseretpå et særligt pointsystem.De gældende EU-regler er minimumsregler og ikke fuldt dækkende, ogdet er derfor tilladt for EU’s medlemsstater at fastsætte eller oprethol-de strengere krav om arbejds- og hviletid, og ligefrem nødvendigt pånogle områder at fastsætte nationale krav. Danmark har på visse om-råder sådanne nationale bestemmelser, som svarer til hvad, der erfastsat i Norge og Sverige.Forslag til nye flyve- og hviletidsreglerI 2012 blev der med forordning (EU) nr. 965/2012 fastsat nye be-stemmelser om flyveoperationer i EU. Disse bestemmelser blev fastsati medfør af forordning (EF) nr. 216/20083som gennemførelsesbe-stemmelser (Kommissionsforordning) og skal erstatte de hidtil gæl-dende regler i bilag III i forordning (EØF) nr. 3922/1991, med undta-gelse af flyve- og hviletidsreglerne (subpart Q), som ikke var klar pådette tidspunkt.I overensstemmelse med artikel 22(2) i forordning (EF) nr. 216/2008skal der dog også udarbejdes gennemførelsesbestemmelser vedrøren-de flyve- og hviletid og disse skal som udgangspunkt omfatte alle ma-terielle bestemmelser i Subpart Q i billag III til forordning (EØF) nr.3922/1991 under hensyntagen til de seneste videnskabelige og tekni-ske resultater.Kommissionen har gennem en lovgivningsproces, der har varet flereår, nu fremlagt et forslag til et nyt regelsæt, der baserer sig på en ind-stilling og et udkast til forslag fra det det europæiske luftfartssikker-hedsagentur, EASA.Forslaget skal behandles i komitologi efter forskriftsproceduren medkontrol. Dette indebærer, at forslaget skal have støtte fra et kvalifice-ret flertal i komiteen og at det derefter skal til kontrol hos Ministerrå-det og Europa-Parlamentet, der har 3 måneder til at eventuelt forka-ste forslaget. Der er dog ikke tale om en substanskontrol, men ude-
2
Jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1899/2006 af 12. de-cember 2006
3
Europa-parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 216/2008 om fælles regler for civil
luftfart og om ophævelse af et europæisk luftfartsikerhedsagentur, og om ophævelse afRådets direktiv 91/670/EØF, forordning (EF) nr. 1592/2002 og direktiv 2004/36/EF
Side 2 (7)
Notat
lukkende en kontrol af, om forslaget ligger inden for den ramme, somer givet Kommissionen ved basisretsakten, og om det overholder sub-sidiaritetsprincippet og proportionalitetsprincippet.

3. Formål og indhold

Forslaget til nye flyve-hviletidsregler indebærer en totalharmonisering,således at det ikke længere er muligt at have nationale regler, herun-der strengere regler. Desuden indeholder forslaget ifølge EASA enrække sikkerhedsmæssige forbedringer i forhold til gældende EU-regler og introducerer nye begrænsninger for planlægning af flyvebe-sætninger.Regelsættet tager i den sammenhæng ifølge EASA hensyn til at fati-gue (træthed) er en af de væsentlige faktorer, som påvirker menne-skelige præstationer, og der fastsættes ikke regler, der medfører øgetflyvetjenestetid for flyvebesætningen. Derimod begrænses nattjene-steperioden, hviletid for flyvninger med krydsning af tidszoner udvidesbetragteligt, og der indføres nye regler for standby tid (tilkaldevagt).Ifølge EASA vil forslaget medvirke til at skabe lige konkurrencevilkår iEU og dermed bidrage til retfærdig konkurrence. Hvis de nationaleforskelle mellem EU medlemsstaternes flyve- og hviletidsbestemmel-ser fjernes, vil det hjælpe med at forhindre social dumping baseret påFlyve- og hviletid, da man hermed fjerner muligheden for at få gavnaf et mere lempeligt flyve- og hviletidssystem i en anden EU-medlemsstat.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Ikke relevant.

5. Nærhedsprincippet

Der er tale om gennemførelsesbestemmelser i henhold til forordning(EF) nr. 216/2008, hvor nærhedsprincippet er vurderet opfyldt. Luft-farten er således i vid udstrækning international og effektive regler forluftfartens sikkerhed vil derfor bedst kunne varetages på fællesskabs-niveau. Med den liberalisering af luftfarten, der har fundet sted, erensartede sikkerhedskrav også med til at sikre, at de europæiske luft-fartsselskaber opererer på lige vilkår.4
4
Der henvises til Grundnotat af 13. december 2005 om Kommissionens forslag til Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) Nr. 1592 af 15.juli 2002 om fælles regler for civil luftfart og om oprettelse af et europæisk luftfartssik-kerhedsagentur, KOM (2005) 579 endelig.
Side 3 (7)
Notat

6. Gældende dansk ret

Som nævnt under afsnit 2 har Danmark på visse områder nationalebestemmelser om flyve- og hviletid, som supplerer EU-reglerne. Dis-se bestemmelser er fastsat i Trafikstyrelsens bekendtgørelse, BL 5-18Bestemmelser om flyve- og tjenestetidsbegrænsninger samt hviletidfor besætningsmedlemmer under erhvervsmæssig lufttransport, ud-gave 2, af 2. juni 2008.Disse bestemmelser vedrører blandt andet standby (tilkaldevagt) oglangdistanceflyvninger øst/vest. Derudover sætter BL 5-18 EU’s flyve-og hviletidsregler i kraft for luftfartsforetagender hjemmehørende iGrønland og på Færøerne.

7. Konsekvenser

En vedtagelse af forordningsforslaget forventes at medføre konse-kvensændringer i Trafikstyrelsens bekendtgørelse, BL 5-18.Forslaget forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser, sam-fundsøkonomiske eller væsentlige administrative konsekvenser.Forslaget vurderes generelt at have en positiv effekt på konkurrence-vilkårene i EU.

8. Høring

Kommissionens forslag til forordning har ikke været sendt i selvstæn-dig høring, men det har de udkast udarbejdet af EASA, som Kommis-sionens forslag i vidt omfang bygger på.EASA udsendte den 20. december 2010 sit første udkast til nye flyve-hviletidsregler. Der har derefter været en proces med 2 høringsfaser,hvor medlemslandene og branchen og organisationerne har kunnetfremsætte sine synspunkter til EASA’s udkast.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Det forventes, at medlemslandene kan støtte forslaget.

10. Regeringens generelle holdning

Regeringens generelle holdning til Kommissionens forslag er baseret påanbefalingerne fra en arbejdsgruppe med repræsentanter for både ar-
Side 4 (7)
Notat
bejdstager- og arbejdsgiverorganisationer på luftfartsområdet, somallerede i 2009 blev nedsat af den daværende transportminister.Regeringen er af den holdning, at Kommissionens forslag som EASApeger på vil indebære en række sikkerhedsforbedringer i forhold til dennuværende EU-lovgivning.Arbejdsgruppen har af de danske myndigheder været inddraget igen-nem hele lovgivningsprocessen, senest på et møde i Trafikstyrelsenden 8. maj 2013.Følgende anbefalinger fra arbejdsgruppen har på den baggrund væretfremført overfor EASA og Europa-Kommissionen:Flyve- og hviletidsreglerne skal være fælleseuropæiske, fuldt dækken-de (totalharmonisering) og baseret på videnskabelig forskning og re-sultater. Der bør indføres krav i EU om udvikling og implementering afet lovpligtigt Fatigue Risk Management System. Der bør ses nærmerepå reglerne for forlængelse af den daglige flyvetjenesteperiode, forfordelingen af den ugentlige tjenesteperiode for natarbejde og omstandby tjeneste (tilkaldevagt).Med forbehold for disse synspunkter, er regeringens generelle hold-ning til Kommissionens forslag overordnet positiv,På nuværende tidspunkt kan følgende konstateres vedrørende de dan-ske synspunkter:Fælleseuropæiske og fuldt dækkende reglerSynspunktet om at de nye regler skal være fælleseuropæiske og fuldtdækkende (totalharmonisering) er imødekommet.Regler baseret på videnskabelig forskning og resultaterSynspunktet om at reglerne skal være baseret på videnskabelig forsk-ning og resultater er delvis imødekommet. På tre konkrete områderindeholder regelsættet bestemmelser, der ikke følger de videnskabeli-ge ekspertvurderinger. Det drejer sig om:Nattjeneste med op til 11 timers tjeneste, hvor de videnskabe-lige eksperter foreslår et maksimum på 10 timer. Den tidsperi-ode, hvor nattjenestereglerne finder anvendelse i stedet for delempeligere dagtjenesteregler, er dog udvidet fra 11 til 12 ti-mer (fra kl. 17.00 – 05.00).Reducering af den maksimale daglige flyvetjenesteperiode vedtre eller flere flyvninger, hvor de videnskabelige eksperter ikkevar enige om, at den foreslåede model er tilstrækkelig.Mulighed for forlængelse af den maksimale daglige planlagteflyvetjenesteperiode op til 14 timer, når tjeneste starter i engiven periode på dagen kl. 0700-1329, hvor videnskabelige ek-
Side 5 (7)
Notat
sperter anbefaler at denne periode på dagen indskrænkes tiltidsrummet 0800-1200.Når Kommissionen ikke har fulgt de videnskabelige anbefalinger påalle områder, skal dette ses i sammenhæng med, at der ifølge EASAikke på alle områder har været tilstrækkeligt videnskabeligt materiale,som har været fuldt opdateret og validt i forhold til den nuværendetrafikstruktur. Endvidere har der været væsentlige forskelle på de for-skellige eksisterende nationale regler på nogle af disse områder, eks.på standby-reglerne, og Kommissionen har skullet finde et kompro-mis, som vel at mærke stadigvæk forbedrer en i forvejen høj flyvesik-kerhed i EU.Kommissionens forslag indeholder nu krav om, at EASA skal foretageen vurdering af regelværket indenfor 3 år efter de finder anvendelse. Ivurderingen skal der igen inddrages videnskabelig ekspertise og ind-samles operationelle data fra medlemslandene.Fatigue Risk Management SystemSynspunktet om at der bør indføres krav om et Fatigue Risk Manage-ment System er delvis imødekommet.Der er således krav om udvikling og implementering af Fatique RiskManagement System, hvis operatøren ønsker at anvende lempeligereregler vedrørende specifikke dele af flyve- og hviletidsbestemmelser,men ingen klare og bindende krav om generel implementering heraf.Forlængelse af den daglige flyvetjenesteperiodeDer henvises til det anførte underRegler baseret på videnskabeligforskning og resultater.Fordeling af den ugentlige tjenesteperiodeMed hensyn til reglerne om fordeling af den ugentlige tjenesteperiode,var der i EASAs regelsæt foreslået en begrænsning på 110 timer tje-nestetimer pr. løbende 14 dage og Danmark har ønsket 100 tjeneste-timer pr. løbende 14 dage.Det foreslåede regelsæt indeholder stadigvæk en begrænsning på 110timer pr. løbende 14 dage, men der er nu tilføjet en flyvtidsbegræns-ning på 1000 flyvetimer pr. løbende 12 måneder, som betyder, atman ikke konsekvent kan have høj ugentlig tjenesteperiode.Regler om standby tjenesteDer var i den danske arbejdsgruppe bekymring for, hvorvidt de fore-slåede regler vedrørende standby tjeneste er tilstrækkelige til at be-skytte mod uacceptabel træthed under flyvning. Kommissionens for-slag til forordning indeholder ikke specifikke regler om standby tjene-ste. Disse regler forventes fastsat af EASA i underliggende regelsæt.Der forventes fortsat en delvis imødekommelse af det danske syns-
Side 6 (7)
Notat
punkt ved en reduktion af samlet tjenestetid regnet fra standby tjene-stens start.Det vurderes ikke for sandsynligt, at Danmark vil blive imødekommetyderligere end ovenfor anført.Regeringen vil derfor med forhandlingssituationen taget i betragtningstemme for forslaget i den nuværende form, hvor der forventes atkunne opnås enighed.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Kommissionens forslag til nye regler har ikke tidligere været forelagtFolketingets Europaudvalg, men udvalget er blevet orienteret om sa-gen under forslagets forberedelse og senest på et møde i udvalget den10. juni 2011, hvor den daværende transportminister tilkendegav, atEuropaudvalget ville blive inddraget, når sagen bliver fremlagt somkomitésag.
Side 7 (7)