Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 303
Offentligt
1266507_0001.png
1266507_0002.png
1266507_0003.png
1266507_0004.png
1266507_0005.png
1266507_0006.png
1266507_0007.png
1266507_0008.png
1266507_0009.png
1266507_0010.png
1266507_0011.png
1266507_0012.png
1266507_0013.png
1266507_0014.png
1266507_0015.png
1266507_0016.png
1266507_0017.png
1266507_0018.png
1266507_0019.png
1266507_0020.png
Forslagtil
Lov om anlæg af Holstebromotorvejen
§ 1.Transportministeren bemyndiges til1) at anlægge en motorvej på strækningen fra Snejbjerg, sydvest for Herning, til Holstebro nord,2) at anlægge en to-sporet landevej i forlængelse af Nordre Ringvej i Holstebro fra Mozartvej til Vilhelms-borgvej, som klassificeres som kommunevej og3) at nedklassificere den nuværende hovedlandevej 422 på strækningen fra Løven Å, syd for Aulum til Ring-vejen i Holstebro til kommunevej når motorvejen er anlagt.Stk. 2.Strækningerne, der omfattes af anlægsprojektet henholdsvis nedklassificeres, fremgår af bilag 1.§ 2.Transportministeren kan i særlige tilfælde efter anmodning fra ejeren ekspropriere en ejendom, der berø-res særligt indgribende af det i loven nævnte projekt, før tidspunktet for de ordinære ekspropriationer.Stk. 2.Erstatningen fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederne efter lov om fremgangsmådenved ekspropriation vedrørende fast ejendom.§ 3.Vejdirektoratet eller den, som Vejdirektoratet bemyndiger hertil, har adgang til en privat ejendom medhenblik på at foretage de arkæologiske forundersøgelser, der er nødvendige for anlægsarbejdet, jf. § 1.Stk. 2.Vejdirektoratet skal mindst 28 dage før gennemførelsen af undersøgelser efter stk. 1 give besked til deberørte grundejere eller brugere. Hvis dette ikke er muligt, skal oplysning herom offentliggøres.Stk. 3.Erstatning for skade og ulempe, som påføres ved undersøgelser efter stk. 1, følger de almindelige er-statningsregler. I tilfælde af uenighed mellem skadelidte og anlægsmyndigheden fastsættes erstatningen aftaksationsmyndighederne efter lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.§ 4.Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse:1. Indledning1.1 Hovedindhold1.2 Baggrund1.3 VVM-undersøgelse og høring2. Redegørelse for lovforslagets hovedpunkter2.1 Vejanlæggets funktion og kvalitet2.2 Linjeføring og tværprofil2.3 Tilslutningsanlæg2.4 Sideanlæg2.5 Lokalvejnet og stier2.6 Faunapassager2.7 Erstatningsnatur2.8 Støjreducerende foranstaltninger2.9 Vejudstyr2.10 Vejafvanding2.11 Naboarealer2.12Plan- og beskyttelsesforhold3. Alternativer4. Trafikale konsekvenser5. Trafiksikkerhed6. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige6.1 Anlægs- og samfundsøkonomi6.2 Konsekvenser for Vejdirektoratet7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet8. Administrative konsekvenser for borgerne9. De miljømæssige konsekvenser9.1 Arealindgreb9.2 Støj, luft og klima9.3 Plante- og dyreliv9.4 Landskab9.5 Kulturarv og arkæologi9.6 Friluftsliv9.7 Overfladevand og grundvand9.8 Ressourceforbrug9.9 Forurenet jord10. Forholdet til EU-retten11. Hørte myndigheder m.v.12. Sammenfattende skema13. Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
1. Indledning1.1 HovedindholdLovforslaget indeholder en bemyndigelse til transportministeren til at anlægge en motorvej på en ca. 39 kmlang strækning fra Rute 15 ved Snejbjerg, sydvest for Herning, til Holstebro nord, samt at anlægge en ca. 3km forlængelse af Nordre Ringvej i Holstebro fra Mozartvej til Vilhelmsborgvej.Lovforslaget er et led i udmøntningen af aftale af den 25. april 2013 mellem regeringen (Socialdemokraterne,Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Kon-servative Folkeparti om ”Linjeføring for Holstebromotorvejen”.1.2. BaggrundFolketinget vedtog i 1996 en projekteringslov for udbygning af rute 18 Vejle – Herning – Holstebro til mo-torvej eller motortrafikvej. Formålet hermed var at styrke den regionale tilgængelighed og koble Midt- ogVestjylland op på de overordnede motorvejsforbindelser.I 2002 blev det besluttet, at rute 18 skulle anlægges som motorvej mellem Vejle og Herning med et forløbøst om Herning og som motortrafikvej på strækningen nord om Herning til den eksisterende motortrafikvejved Sinding.Motorvejen og motortrafikvejen ved Herning blev åbnet for trafik i 2006, og den samlede motorvej mellemVejle og Herning forventes færdig i 2014.Med aftale om ”Bedre veje mv.” fra december 2009 mellem Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti,Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti blev der i 2009-2010 gennem-ført en forundersøgelse for en motorvej på strækningen mellem Herning og Holstebro. I forlængelse herafblev det besluttet, at forundersøgelsen også skulle belyse, hvordan det kommende regionssygehus i Gødstrupved Herning mest hensigtsmæssigt forbindes til motorvejen.På baggrund af forundersøgelsen besluttede parterne samt Det Radikale Venstre i 2011 at gennemføre enVVM-undersøgelse, som udgør det endelige beslutningsgrundlag for projektet. VVM-undersøgelsen omfat-ter et antal forskellige linjeføringer for motorvejen omkring hhv. Herning og Holstebro, en forbindelsesvej tilGødstrup samt en forlængelse af Nordre Ringvej i Holstebro.Med aftalen om ”Linjeføring for Holstebromotorvejen” besluttede parterne, at Holstebromotorvejen ”etable-res som motorvej i en linjeføring fra Holstebro N til Sinding nordvest for Herning og videre som motorvej påvejforbindelsen til Gødstrup frem til krydsningen ved rute 15. Der etableres ved krydsningen ved rute 15 enhøjklasset sammenkobling mellem motorvejsforbindelsen til Gødstrup og den eksisterende motortrafikvejsyd om Herning. I Holstebro etableres en forlængelse af Nordre Ringvej fra Mozartvej til Vilhelmsborgvej.”Den nuværende hovedlandevejsstrækning mellem Herning og Holstebro har en relativ stor trafikbelastning,og trafikken forventes at stige i de kommende år i takt med den generelle samfundsudvikling og som konse-kvens af, at motorvejen mellem Vejle og Herning færdiggøres. Der er i dag fremkommelighedsproblemer imyldretiderne på visse strækninger ved Aulum og Holstebro og for sidevejstrafikken, der skal ud på hoved-landevejen.Anlægget af motorvejen og Nordre Ringvej i Holstebro vil forbedre fremkommeligheden og trafiksikkerhe-den samt reducere køretiden på de aktuelle strækninger. Endvidere vil motorvejen skabe en god vejbetjeningtil det nye sygehusområde ved Gødstrup, hvor der i dag ikke en nogen vejforbindelse fra nord og vest.
1.3 VVM-undersøgelse og høringVVM-undersøgelsen er gennemført i perioden fra april 2011 til august 2012. VVM-processen blev indledtmed en offentlighedsfase, hvor der blev afholdt borgermøder, og borgerne blev opfordret til at indsende idéerog forslag til undersøgelsen.Arbejdet er fulgt af et teknikerudvalg med deltagelse af Holstebro Kommune, Herning Kommune samt Na-turstyrelsen.Resultatet heraf fremgår af Vejdirektoratets VVM-redegørelse, som omfatter følgende 4 rapporter:Rapport 416: Rute 81 Motorvej Herning – Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup. VVM-redegørelse - Sammenfattende rapportRapport 417: Rute 81 Motorvej Herning – Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup. VVM-redegørelse - ProjektplanerRapport 418: Rute 81 Motorvej Herning – Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup. VVM-redegørelse - MiljørapportRapport 419: Rute 81 Motorvej Herning – Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup. VVM-redegørelse - Arealanalyse
Rapporterne kan læses på www.vejdirektoratet.dk.VVM-redegørelsen blev den 28. juni 2012 fremsendt til Folketingets Transportudvalg (Alm. del bilag 378)I VVM-redegørelsen er beskrevet et hovedforslag og 4 alternative linjeføringer for en motorvej fra Herningtil Holstebro samt en forbindelsesvej til Gødstrup. Der indgår således motorvejslinjeføringer til hhv. Holste-bro syd og Holstebro nord samt linjeføringer nord om Herning eller syd og vest om Herning via Gødstrup.Endvidere indgår som mulige tilvalg forlængelse af Nordre Ringvej i Holstebro samt forskellige vejstandar-der for en vejforbindelse til Gødstrup.Den aftalte linjeføring er baseret på VVM-redegørelsens ”alternativ 4” om en motorvej fra Holstebro nord tilHerning syd, dog således, at strækningen syd for Herning fra Messemotorvejen til Snejbjerg ikke udbyggestil motorvej. Endvidere indgår tilvalget om at anlægge en forlængelse af Nordre Ringvej i Holstebro.VVM-redegørelsen har været fremlagt i en offentlig høring fra den 25. juni til den 27. august 2012. Densammenfattende rapport samt rapporten med projektplaner har været fremlagt til afhentning på rådhusene ogbiblioteker i Holstebro Kommune og Herning Kommune. Borgerne har også gratis kunnet rekvirere densammenfattende rapport hos Schultz Distribution.Husstande i en korridor langs med vejprojektet samt en række relevante myndigheder, institutioner, interes-seorganisationer og foreninger har modtaget orienteringsbreve om den afsluttende høring.Der har i høringsperioden været afholdt 2 borgermøder i hhv. Herning og Holstebro d. 14. og 15. august2012.Der er i den afsluttende høringsperiode modtaget 31 høringssvar, heraf 4 fra offentlige myndigheder og 11fra interesseorganisationer, virksomheder og landbrug. De resterende 16 høringssvar er fra borgere og grup-per af borgere (grundejerforeninger m.v.). Størstedelen af høringssvarene fra myndigheder og interesseorga-nisationer vedrører valget af løsningsmulighed. Herunder har Holstebro Kommune m.fl. ønsket en linjeføringfor motorvejen til Holstebro nord, og Herning Kommune m.fl. har ønsket en linjeføring syd og vest om Her-ning.
Holstebro Kommune og Herning Kommune har ligeledes fremført en række konkrete ønsker til ændringer afvejprojektet. Blandt de væsentligste ønsker kan nævnes, at Holstebro Kommune ønsker adgang til erhvervs-områderne i Holstebro nord fra den kommende vej, hvilket kan opnås ved at afslutte motorvejen ved Hjerm-vej, og anlægge de sidste ca. 700 m frem til Struer Landevej som en 4-sporet facadeløs vej.Høringssvarerne fra landbrugsvirksomheder og borgere omhandler primært konkrete ønsker om lokale æn-dringer af vejens linjeføring.Der er udarbejdet et høringsnotat på baggrund af de indkomne høringssvar og Vejdirektoratets bemærknin-ger. Høringsnotatet er også tilgængeligt på Vejdirektoratets hjemmeside.
2. Lovforslagets indholdPå baggrund af aftalen af 25. april 2013 om ”Linjeføring for Holstebromotorvejen” foreslås det, at trans-portministeren bemyndiges til at anlægge den ca. 39 km lange strækning fra rute 15 ved Snejbjerg til Holste-bro nord som en motorvej samt at anlægge den resterende del af Nordre Ringvej i Holstebro fra Mozartvej tilVilhelmborgsvej som en to-sporet landevej. Desuden foreslås det, at transportministeren bemyndiges til atnedklassificere hovedlandevej nr. 422 på strækningen fra Løven Å, syd for Aulum til Ringvejen i Holstebrotil kommunevej, når motorvejen er åben for trafik.Grundlaget for lovforslaget er det anlægsprojekt, der er beskrevet med VVM-redegørelsens alternativ 4 (mo-torvej Herning S til Holstebro N) samt tilvalg 1 (Forlængelse af Nordre Ringvej i Holstebro), dog således atstrækningen syd for Herning fra Messemotorvejen til Snejbjerg ikke udbygges til motorvej. Tilslutningsan-lægget ved Snejbjerg udformes som et tilslutningsanlæg i to plan.Det foreslås endvidere, at Vejdirektoratet eller den, som Vejdirektoratet bemyndiger hertil, gives adgang tilen privat ejendom med henblik på at foretage arkæologiske forundersøgelser, der er nødvendige for anlægs-arbejdet. Hermed kan de arkæologiske forundersøgelser gennemføres før detailprojekteringen og før anlægs-arbejderne påbegyndes. Dermed undgås, at undersøgelserne belaster projektets økonomi eller tidsplan mereen nødvendigt. Uden bemyndigelsen kan arkæologiske forundersøgelser kun gennemføres på baggrund affrivillige aftaler i tidsrummet frem til ekspropriationen til vejanlægget.Endelig foreslås en bemyndigelse til transportministeren til i særlige tilfælde at fremrykke ekspropriation afejendomme, der berøres særligt indgribende af projektet.2.1 Vejanlæggets funktion og kvalitetVejen anlægges som en 4-sporet motorvej og indpasses i det omgivende miljø og landskab på en æstetisk ogmiljømæssigt afbalanceret måde. Den trafiksikkerhedsmæssige standard vil være høj.Motorvejsstrækningen består af en ca. 8 km lang bynær strækning vest om Herning, mens den ca. 31 kmlange strækning nord for Herning forløber i åbent land. I projektets sydlige ende afsluttes motorvejen i ettilslutningsanlæg ved Snejbjerg (rute 15) og tilpasses forløbet af den eksisterende motortrafikvej syd omHerning. I nord afsluttes motorvejen i en rundkørsel eller et signalanlæg ved Hjermvej i Holstebro, hvorfratrafikken føres ad en ny 4-sporet facadeløs vej den sidste kilometer frem til Struer Landevej.Motorvejsstrækningen vest for Herning forventes at have en tilladt hastighed på 110 km/t, mens motorvejs-strækningen nord for Herning forventes at have en tilladt hastighed på 130 km/t, idet beslutningen om ha-stighedsgrænsen på strækningen efter færdselsloven fastlægges af politiet i samarbejde med vejbestyrelsen,dvs. Vejdirektoratet.Forlængelsen af Nordre Ringvej i Holstebro udformes som en 2-sporet landevej med en forventet tilladt ha-stighed på 80 km/t og tilsluttes til Vilhelmsborgvej i en rundkørsel.
Processen, der omfatter projektering, arealerhvervelse, udbud i licitation og det egentlige anlægsarbejde,gennemføres på en måde, hvor projektets forløb er dokumenteret og efterfølgende evalueret.2.2 Linjeføring og tværprofilDen overordnede linjeføring for Holstebromotorvejen fremgår af bilag 1 til dette lovforslag.Med vejens linjeføring er der tilstræbt den bedst mulige afvejning af tilpasning i landskabet, naturmæssigeforhold, begrænsning af de areal- og ejendomsmæssige konsekvenser samt anlægsøkonomiske forhold.Projektet omfatter anlæg af en 4-sporet motorvej i en 29 m bred profil i henhold til Vejdirektoratets standard-tværsnit med to kørespor, nødspor, indre kantbane og yderrabat i begge kørselsretninger samt en midterrabat.På strækninger, hvor vejvand skal håndteres i et lukket system, etableres kantopsamling. Kantopsamlingenetableres ved at udvide nødsporets belagte areal og reducere yderrabattens bredde tilsvarende. Det er muligt,at der skal gennemføres mindre tilpasninger ved detailprojekteringen.På strækningen vest om Herning og fra Aulum til Holstebro nord anlægges vejen i nyt tracé, mens stræknin-gen fra tilslutningsanlægget ved rute 18 (lige nord for Herning) til Aulum syd anlægges som motorvej vedudbygning af den eksisterende motortrafikvej.Forlængelse af Nordre Ringvej i Holstebro anlægges som en 2-sporet vej på 9 meters bredde, heraf 7,0 mkørebane og 1,0 m ydrerabat i begge sider.2.3 TilslutningsanlægPå den samlede motorvejsstrækning fra Snejbjerg til Holstebro N etableres tilslutningsanlæg følgende steder:Snejbjerg/Rute 15 (motorvejsafslutningen)Gødstrup/RegionshospitaletTrehøjevej/Rute 18SindingAulumHerningvej/ Tvis sydViborgvejSkivevej
Anlægget ved Aulum udformes enten som et fuldt tilslutningsanlæg med til- og frakørsel i begge retningereller som to enkeltrettede tilslutningsanlæg. De øvrige tilslutningsanlæg udformes som fulde tilslutningsan-læg. Den endelige udformning af tilslutningsanlæggene fastlægges på baggrund af detaljerede beregninger aftrafikstrømmene i tilslutningsanlægget.Der etableres ved krydsningen ved rute 15 ved Snejbjerg en højklasset sammenkobling mellem motorvejs-forbindelsen og den eksisterende motortrafikvej syd om Herning.2.4 SideanlægDer etableres samkørselspladser i umiddelbar nærhed af tilslutningsanlæggene ved:Snejbjerg/ Rute 15Trehøjevej/Rute 18SindingAulumHerningvej/Tvis sydViborgvejSkivevej
2.5 Lokalvejnet og stierDer etableres niveaufrie krydsninger (over- eller underføringer) af stier og lokalveje på følgende lokaliteter:Nørretanderupvej, Snejbjerg (sti)Helstrupvej, nord for SnejbjergFonvadvej, syd for GødstrupSti (sammen med underføringen af jernbanen, syd for Vildbjergvej)Vildbjergvej, nord for GødstrupØrnhovedvej, nord for GødstrupSchæferivej, syd for SindingRosmosevej, syd for SindingØrrevej (sti), SindingKroghøjvej, nord for SindingRomvigvej, syd for AulumTroelstrupvej, syd for AulumKildevej, vest for AulumGedbovej, øst for TvisLindholtvej, nordøst for TvisHodsagervej, nord for StoråenMejrup Skolevej, nord for MejrupMosebyvej, nordvest for MejrupVirumvej, nordøst for Holstebro
Den endelige fastlæggelse af ændringer i sti- og lokalvejnettet vil ske i forbindelse med detailprojekteringenog ekspropriationskommissionens behandling.2.6 FaunapassagerDer anlægges i alt 5 landskabsbroer på projektstrækningen, der også vil fungere som faunapassager. Broerneanlægges på følgende lokaliteter:Herningholms Å, ved GødstrupTvis ÅStoråSavstrup ÅTilløb til Savstrup Å
Der anlægges desuden en faunabro nord for Aulum samt to faunatunneller, henholdsvis nord for Løven Å ognord for Sinding. Faunabroen har dimensioner, der opfylder anbefalingerne for en krondyrspassage, menstunnellerne har dimensioner, der opfylder anbefalingerne for rådyrpassage. Desuden anlægges et antal min-dre faunapassager i form af tørre og våde rørunderføringer på baggrund af de forekomster, der er registreret iforbindelse med miljøkortlægningen.I forbindelse med faunapassager etableres vildthegn langs vejen i fornødent omfang, således at padder og dyrledes hen til faunapassagerne.2.7 ErstatningsnaturAnlæg af motorvejen og forlængelsen af Nordre Ringvej i Holstebro vil påvirke følgende naturområder somer beskyttet i henhold til naturbeskyttelseslovens 3:1. ca. 5,2 ha beskyttede naturtyper2. 12 beskyttede søer og vandhuller3. 10 beskyttede vandløb
Desuden påvirkes 0,4 ha med fredskov samt 3,5 ha skov med biologisk værdi.Omfanget, udformningen og placeringen af erstatningsskov vil blive afklaret i forbindelse med detailprojek-teringen efter nærmere aftale med Naturstyrelsen. Størrelsen af erstatningsskoven for vejanlægsprojekterberegnes som udgangspunkt som 200 % af det areal, som den skal erstatte, dog mindst 110 %.For at kompensere for de søer og vandhuller, der forsvinder ved udbygning af motorvejen, etableres ca. 32erstatningsvandhuller. Der anlægges ny eng på ca. 4,2 ha, ny mose på ca. 3,4 ha og ny hede på ca. 0,9 ha.Omfanget, placering og evt. naturpleje vil blive afklaret i forbindelse med detailprojekteringen efter nærmereaftale med henholdsvis Holstebro Kommune og Herning Kommune.Formålet er bl.a. at sikre, at de paddearter m.v., der lever i og omkring vandhullerne, også efter etablering afmotorvejen og Nordre Ringvej kan opretholdes i levedygtige bestande. Vandhullerne skal have en størrelse,udformning og placering, som bl.a. sikrer opretholdelse af den økologiske funktionalitet for de dyrearter, derfindes i området og er listet på EU-habitatdirektivets bilag IV, jf. afsnit 10 om forholdet til EU-retten, og somEU-landene har en særlig forpligtelse til at sikre levesteder for. Placeringen af vandhullerne fastlægges veddetailprojekteringen efter nærmere aftale med Naturstyrelsen.I det omfang der skal flyttes paddeyngel/æg o.l. fra nuværende vandhuller til fremtidige erstatningsvandhul-ler, vil der blive søgt om tilladelse hertil, jf. bekendtgørelse nr. 330 af 19. marts 2013 (”artsfredningsbe-kendtgørelsen”).2.8 Støjreducerende foranstaltningerDer etableres støjafskærmning på vestsiden af motorvejen på en ca. 500 m lang strækning ved Sinding samtpå østsiden af vejen på en ca. 1700 m lang strækning ved Ljørring, syd for Aulum. Den præcise udstrækningog udformning af støjafskærmningen vil blive fastlagt ved detailprojekteringen.Der kan ydes tilskud til facadeisolering for særligt støjramte boliger. Ved boliger med en støjbelastning påmere end 73 dB ydes tilskud på 90 % af udgifterne. Er støjniveauet mellem 68 og 73 dB ydes tilskud på 75%, og er støjniveauet mellem 63 og 68 dB ydes tilskud på 50 %. Der er dog fastsat et maksimalt tilskudsbe-løb, som pr. 4. kvartal 2012 er ca. 124.000 kr. inkl. moms (byggeomkostningsindeks 130,2). Udpegning afboliger, der tilbydes tilskud til støjisolering samt tilhørende tilskudsprocent, fastlægges af Vejdirektoratet.2.9 VejudstyrMotorvejen udstyres med vejtavler, autoværn, kantpæle, trafikregistreringsudstyr og vintervarslingsudstyr.Afmærkning på kørebanen vil blive udført med reflekterende afmærkning.Der etableres belysning af nye rundkørsler.Der vil i det videre arbejde foregå en detaljeret planlægning af beredskab og trafikafvikling med de berørtekommuner, politiet og redningstjenester.2.10 VejafvandingVejprojektet vil medføre, at det samlede befæstede vejareal forøges, og der vil derfor ske en stigning imængden af vejvand, der afledes til vandløbene. I områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD-områder) og indvindingsområder ledes vejvand i lukkede systemer til regnvandsbassiner med reguleret afløb.I øvrige områder foregår vejafvanding så vidt muligt i åbne systemer.Afledningen af vejvandet til vandløb mv. kræver tilladelse efter miljøbeskyttelsesloven. I tilladelserne vil derblive fastlagt nærmere vilkår for afledningen. Den endelige dimensionering, udformning og placering afregnvandsbassinerne vil ske i overensstemmelse med disse vilkår.
2.11 NaboarealerMotorvejen og Nordre Ringvej i Holstebro forløber i åbent land og gennem plantager. Det er tilstræbt at ind-passe vejen i det omgivende miljø og landskab på en æstetisk og miljømæssig afbalanceret måde.Hvor vejen forløber i åbent land, anbefales det, at der som hovedregel ikke udlægges byvækstarealer indenfor 300 m fra motorvejen og tilslutningsanlæggene, medmindre der er tale om en klar afrunding af byen iforhold til vejanlægget.Generelt fastlægges en udvidelsesbyggelinje i begge vejsider med en afstand på 50 m fra motorvejens midt-linje og 35 m fra rampernes venstre kørebanekant samt 35 m fra rundkørslens yderste kørebanekant.Byggelinjerne pålægges ejendommene i henhold til § 34 i lov om offentlige veje.For at gennemføre anlægsarbejderne er det nødvendigt at disponere over arbejdsarealer. Disse reetableres ogafleveres efter endt brug tilbage til ejerne.2.12 Plan- og beskyttelsesforholdGennemførelse af anlægsprojektet kræver tilladelser og dispensationer i helhold til gældende lovgivning omplan- og beskyttelsesforhold fra de ansvarlige myndigheder (Naturstyrelsen, Herning Kommune og Holste-bro Kommune).Etablering af motorvejen og forlængelsen af Nordre Ringvej vil medføre konsekvenser for beskyttede sten-og jorddiger og i et vist omfang også for fredede fortidsminder. Vejanlægget vurderes derimod ikke at haveindflydelse på Natura 2000 områder.Motorvejen går gennem områder med drikkevandsinteresser og områder med særlige drikkevandsinteresser.Herning Kommune og Holstebro Kommune har tilkendegivet, at der kan forventes meddelt de nødvendigetilladelser og dispensationer til gennemførelse af vejanlægget efter planloven, naturbeskyttelsesloven, miljø-beskyttelsesloven, vandløbsloven og museumsloven.Naturstyrelsen har den 18. juni 2013 meddelt sin principgodkendelse af projektet i henhold til naturbeskyttel-seslovens § 20. De øvrige konkrete tilladelser og dispensationer, der er nødvendige for anlæggets gennemfø-relse, herunder dispensationer fra gældende lovgivning, vil blive søgt løbende i forbindelse med projekterin-gen af anlægget.
3 AlternativerDer er i VVM-undersøgelsen vurderet fem forskellige løsninger for en motorvej mellem Herning og Holste-bro og en vejforbindelse til Gødstrup:Hovedforslag: Motorvej Herning N – Holstebro S samt 2-sporet landevej til GødstrupAlternativ 1: Motorvej Herning N – Holstebro S, udbygning af Ringvejen i Holstebro og 2-sporetlandevej til GødstrupAlternativ 2: Motorvej Herning N – Holstebro N samt 2-sporet landevej til GødstrupAlternativ 3: Motorvej Herning S (via Gødstrup) – Holstebro S samt udbygning af Ringvejen i Hol-stebroAlternativ 4: Motorvej Herning S (via Gødstrup) – Holstebro NDesuden er vurderet tre mulige tilvalg:Tilvalg 1: Forlængelse af Nordre Ringvej i Holstebro fra Mozartvej – VilhelmsborgvejTilvalg 2: Opgradering af forbindelsesvejen til Gødstrup til motortrafikvejTilvalg 3: Opgradering af forbindelsesvejen til Gødstrup til motorvej
Af VVM-undersøgelsen fremgår, at de forskellige løsninger vil tilgodese forskellige hensyn. Den besluttedeløsning (Alternativ 4 samt tilvalg 1 – dog uden udbygning af strækningen fra Snejbjerg til Herning S) giverde størst mulige rejsetidsfordele for gennemkørende trafik fra området nord og vest for Holstebro mod Her-ning. Desuden bidrager løsningen til at aflaste trafikken gennem Holstebro på den nuværende ringvej. End-videre giver løsningen en direkte motorvejsforbindelse til det nye sygehusområde i Gødstrup ved Herning.
4 Trafikale konsekvenserTrafikbelastningen på motorvejen syd for Sinding forventes i 2020 at være knap 23.000 biler (årsdøgntrafik),mens trafikbelastning i 2020 på motorvejen ved Gødstrup forventes at være 7 – 8.000 biler i døgnet. På mo-torvejsstrækningen øst om Holstebro forventes i 2020 en trafikbelastning på 7- 9.000 biler i døgnet.Forlængelsen af Nordre Ringvej i Holstebro fra Mozartvej til Vilhelmsborgvej forventes i 2020 at have entrafikbelastning på ca. 2.000 biler i døgnet.Etableringen af motorvejen og Nordre Ringvejs forlængelse vil generelt reducere køretiderne til og fra Hol-stebro og Nordvestjylland, og dermed også reducere rejsetiden til det kommende regionshospital i Gødstrup.Ligeledes vil vejforbindelsen aflaste Holstebro Ringvej og den nordlige del af Herningvej for gennemkøren-de trafik fra Holstebro nord og Nordvestjylland.To rundkørsler på rute 18 ved Aulum medfører jævnligt forsinkelser for trafikken mellem Holstebro og Her-ning. Med etablering af motorvejen vil disse trængselsproblemer forventeligt blive løst.Kapacitetsudnyttelsen i 2020 på motorvejen er for en spidstime beregnet til 55 % på den mest trafikeredestrækning, mens motorvejsstrækningen vest om Herning vil have en kapacitetsudnyttelse på 13 % i spidsti-men.
5 TrafiksikkerhedUheldsbilledet på det nuværende vejnet i området kan generelt betegnes som ”normalt” for de vejtyper og detrafikbelastninger, der er på vejnettet.Med etablering af en motorvej vil en betydelig del af trafikken blive overflyttet fra det eksisterende vejnet,og da motorveje generelt er mere sikre, forventes det samlede antal af personskadeuheld pr. år at falde med igennemsnit 2,6 uheld. Den positive udvikling i personskadeuheld kommer fra færre uheld på strækningen,fordi den bliver til motorvej; Endvidere vil den positive udvikling skyldes færre uheld ved kryds på den nu-værende strækning, da trafikken flyttes over på motorvej, hvor der ikke er kryds.
6 Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige6.1 Anlægs- og samfundsøkonomiAnlægsoverslaget for anlæg af en motorvej mellem Herning og Holstebro og vejforbindelse til Gødstrup erudarbejdet efter Transportministeriets retningslinjer for ny budgettering af anlægsprojekter på vej- og bane-området.Anlægsoverslaget er opgjort på 4 niveauer: Fysikoverslag, basisoverslag, ankerbudget (projektbevilling) ogsamlet anlægsbudget, jf.akt 16 af 24. oktober 2006.Fysikoverslaget er udarbejdet ved hjælp af Vejdirektoratets overslagssystem. Det vil sige, at det er baseret påteoretiske mængder fra det foreliggende skitseprojekt og enhedspriser og erfaringer fra de seneste sammen-lignelige anlægsarbejder.
Fysikoverslaget er behæftet med usikkerhed, da udgifter til bl.a. ekspropriationer, jordarbejder og asfaltar-bejder ikke kan beregnes præcist på forhånd. Projektets detaljerede udformning kendes først på et seneretidspunkt, ligesom udviklingen i priserne på ejendomsmarkedet og konjunktur- og konkurrencesituationen pålicitationstidspunktet er af væsentlig betydning for anlægsudgifternes endelige størrelse.I henhold til principperne for ny anlægsbudgettering er der gennemført en ekstern kvalitetssikring, som haromfattet en vurdering af Vejdirektoratets økonomiske overslag, risikostyring og samfundsøkonomiske analy-se samt projektorganisering og udbudsstrategi.Den overordnede konklusion af kvalitetssikringen er, at der ingen vægtige grunde er til, at der ikke kan træf-fes beslutning om at gå videre med projektet på baggrund af det af Vejdirektoratet fremlagte beslutnings-grundlag. Den eksterne kvalitetssikring har dog medført, at der er gennemført nye beregninger af anlægs-overslagene, hvor prisbiblioteket er udvidet med priser fra entrepriser fra området omkring Herning fra peri-oden 2000 – 2006. Denne justering har medført, at anlægsoverslag er reduceret med ca. 2 %.Der er på den baggrund udarbejdet et korrigeret basisoverslag på 2965,4 mio. kr. (prisniveau 2013, indeks183,38). I overslaget indgår udgifter til etablering af vejanlægget, arealerhvervelse, projektering, tilsyn ogadministration.I henhold til ny anlægsbudgettering bevilges basisoverslaget tillagt 10 % til Vejdirektoratets gennemførelseaf projektet (ankerbudgettet). Herudover afsættes yderligere en central reserve på 20 % til Transportministe-riet. Det samlede anlægsbudget vil således udgøre basisoverslaget + 30 % dvs. 3.855 mio. kr. i 2013-priser(indeks 183,38).I tabel 1 er angivet basisoverslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget:Tabel 1: Basisoverslag, ankerbudget og samlet anlægsbudget for hovedforslaget i mio. kr. Prisniveau 2013og indeks 183,38.BasisoverslagAnkerbudgetSamlet anlægsbudgetMio. kr.(basisoverslag + 10 %)(basisoverslag + 30 %)Mio. kr.Mio. kr.2.965,43.261,93.855,1Projektets omkostninger og fordele for samfundet er opgjort i henhold til Transportministeriets manual forsamfundsøkonomisk analyse. På baggrund af disse opgørelser er der beregnet en intern rente for projektet.Den interne rente er den rente, som opnås med den investerede kapital, når alle omkostninger og fordeleopgøres over den samlede projektperiode.Det valgte vejprojekt er ikke fuldt ud identisk med de projekter, der i VVM-undersøgelsen ligger til grundfor de samfundsøkonomiske beregninger. Det aktuelle vejprojekt har dog stort sammenfald med VVM-undersøgelsens Alternativ 4 med Tilvalg 1. I det følgende er resultaterne for den samfundsøkonomiske be-regning for denne løsning beskrevet.Den interne rente skal mindst svare til den samfundsøkonomiske kalkulationsrente, der på beregningstids-punktet var 5 pct., for at projektet har et positivt samfundsøkonomisk afkast. Det bemærkes at en række mil-jøeffekter, herunder barrierevirkning, tab af naturværdier og støj i naturområder samt arealindgreb ved an-lægsprojekter, ikke værdisættes i den samfundsøkonomiske analyse.Den interne rente for det samlede projekt er beregnet til 5,3 % og nettonutidsværdien til 344 mio. kr. (2013-priser).
Anlæg af motorvejen vil kunne gennemføres efter følgende tidsplan:2013-2014: Detailprojektering2014-2015: Besigtigelse og ekspropriation2015-2017: Anlæg (åbning vest om Herning)2017-2018: Anlæg og motorvej åben på resten af strækningenBevillingerne til motorvejen fordeler over årene 2013-2019 som det fremgår af tabel 3Tabel 2: Årsfordelt anlægsbudget (2013-priser og indeks 183,38).BasisoverslagAnkerbudgetMio. kr.(basisoverslag + 10 %)Mio. kr.201337,941,72014115,4126,92015384,6423,12016692,3761,52017769,3846,22018889,0977,9201976,984,6I alt2.965,43.261,9
Samlet anlægsbudget(basisoverslag + 30 %)Mio. kr.50,0150,0500,0900,01000,01155,1100,03.855,1
6.2 Konsekvenser for VejdirektoratetArbejdet forestås af Vejdirektoratet og har således primært økonomiske og administrative konsekvenser forVejdirektoratet i forbindelse med anlæg og drift.Arbejdet med at beskrive anlægget i et detailprojekt, som kan danne baggrund for ekspropriation og udbud,udføres af Vejdirektoratet i samarbejde med eksterne rådgiverfirmaer. Rådgivningsopgaver og anlægsarbej-der udbydes efter gældende regler herfor.Vejdirektoratet og dets bygherrerådgivere fører tilsyn med entreprenørernes arbejde for at sikre, at det aftaltearbejde leveres i den aftalte kvalitet, tid og pris. Herudover skal projektforløbet styres, kontrolleres og do-kumenteres. Trafikafviklingen skal overvåges og den nødvendige information formidles til trafikanter ognaboer. Endelig skal trafiksikkerhedsmæssige og arbejdsmæssige indsatser gennemføres. Vejdirektoratet villøbende undersøge og afprøve mulighederne for anvendelse af nye metoder og ny teknologi med henblik påat optimere projektet trafiksikkerhedsmæssigt, miljømæssigt, økonomisk og tidsmæssigt. Af hensyn til fær-diggørelse af anlægsarbejdet indenfor den fastsatte tidsramme kan det blive nødvendigt at gennemføre an-lægsarbejde udenfor den normale arbejdstid. Det vil ske i dialog med de berørte kommuner, som jf. Miljømi-nisteriets ”bekendtgørelse nr. 1517 af 13. juni 2012 om miljøregulering af visse aktiviteter” (Miljøaktivitets-bekendtgørelsen) er den ansvarlige myndighed vedr. støj i forbindelse med midlertidige anlægsaktivitetermv., med henblik på at sikre et acceptabelt støj- og geneniveau for anlægsprojektets naboer.Til projektering, tilsyn og administration er budgetteret med 17,0 % af de samlede udgifter. Heraf fordelesca. 3 % til lønninger til Vejdirektoratets eget personale, ca. 9 % til omkostninger til eksterne rådgivere og ca.5,0 % til øvrige driftsudgifter.Vejdirektoratets projektbevilling på 3.261,9 mio. kr. optages på finanslovens § 28.21.20 Anlæg af hovedlan-deveje mv. (Anlægsbev.). Projektets bidrag til den centrale reserve på 593 mio. kr. svarende til 20 % af ba-sisoverslaget optages på finanslovens § 28.11.13 Anlægsreserve (Anlægsbev.)
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetEtablering af motorvejen og forlængelsen af Nordre Ringvej i Holstebro vil forbedre trafikafviklingen påstrækningen fra Herning syd til Holstebro nord samt mod Lemvig og Thyborøn og vil derved reducere trans-portudgifterne for erhvervslivet.I anlægsfasen skønnes der at være en direkte og indirekte beskæftigelse på i størrelsesorden 6.000 mandår forhele strækningen.De afledte økonomiske virkninger vil i øvrigt primært være sparet tid og øgede kørselsomkostninger. Densparede tid har en værdi i størrelsesordenen 4,5 mia. kr. fordelt over vejens levetid. En del af tidsbesparelsentilfalder erhvervslivet i form af reducerede transportomkostninger. De øgede kørselsomkostninger som følgeaf trafikanternes ændrede rutevalg efter etablering af motorvejen vurderes at blive i alt ca. 470 mio. kr. for-delt over vejens levetid.For så vidt angår de strukturelle økonomiske virkninger for erhvervslivet kan nævnes, at en forbedret frem-kommelighed normalt forventes at give positive effekter for erhvervslivet, både i form af tidsbesparelser forerhvervstrafikken og fordele for de virksomhedernes ansatte, der pendler arbejde og bopæl. Motorvejen vildesuden give mulighed for at pendle over længere afstande på samme tid, hvilket kan bidrage til at øge virk-somhedernes rekrutteringsopland.
8. Administrative konsekvenser for borgerneAnlæg af Holstebromotorvejen og Nordre Ringvej i Holstebro vil ikke medføre særlige administrative om-kostninger for borgerne.For de borgere langs motorvejen, der er berørt af arealerhvervelse og ekspropriation, vil der være midlertidi-ge administrative konsekvenser, så længe ekspropriationsforretningerne mv. foregår. Ejerne af de berørteejendomme vil blive inddraget direkte ved breve fra Vejdirektoratet og ekspropriationsmyndighederne. End-videre er der i juni 2013 afholdt informationsmøde for alle direkte berørte lodsejer.I det videre forløb vil borgere i området bl.a. på www.vejdirektoratet.dk løbende kunne informere sig omvejarbejdets karakter og tidsplan.
9. Miljømæssige konsekvenserI VVM-redegørelsen har Vejdirektoratet redegjort for de forventede miljømæssige konsekvenser af vejan-lægget. Konsekvenserne er resumeret nedenfor.9.1 ArealindgrebEtablering af motorvej fra Herning syd til Holstebro nord og forlængelsen af Nordre Ringvej i Holstebro vilpåvirke den nuværende arealanvendelse og en del ejendomme vil blive berørt enten direkte ved et arealind-greb, eller ved at motorvejen kommer til at udgøre en barriere, fordi krydsning kun bliver mulig ved over- ogunderføringer. Dette medfører ændrede adgangsforhold for flere ejendomme.Ulemperne for landbrugsejendomme vil blive søgt minimeret ved jordfordeling.Langt de fleste ejendomme langs strækningen vil blive berørt af både permanent arealerhvervelse og af mid-lertidig arealerhvervelse til brug for arbejdsarealer.Der skønnes at være behov for permanent arealerhvervelse ved ekspropriation af ca. 360 - 370 ha til vejan-lægget samt midlertidig arealerhvervelse af ca. 185 – 195 ha til arbejdsarealer og udsætningsområder fordeponering af jord i anlægsperioden. De midlertidigt eksproprierede arealer retableres og leveres tilbage tilde berørte lodsejere efter endt brug.
Vejanlægget vil medføre permanent arealerhvervelse fra ca. 210 – 220 ejendomme, og det vurderes, at 25 -32 af disse ejendomme skal totaleksproprieres.Omfanget af ekspropriationer vil blive fastlagt endeligt af den ekspropriationskommission, der skal godken-de projektet ved en besigtigelsesforretning. Ekspropriationer sker med hjemmel i lovforslagets § 3,vejlovens § 43 og efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf.lovbekendtgørelse nr. 1161 af 20. november 2008.9.2 Støj, luft og klimaAnlæg af motorvejen forventes i 2020 at medføre stort set det samme antal støjbelastede boliger som i ensituation, hvor motorvejen ikke anlægges. Samlet set vil knap 1.400 boliger være belastet af vejstøj over 58dB, og heraf vil ca. 240 boliger være stærkt støjbelastede med vejstøj over 68 dB. Den samlede vægtedestøjbelastning af boliger (det såkaldte SBT) forventes at falde marginalt fra 315 til 313 ved anlæg af motor-vejen.Trafikken på motorveje og øvrige veje i det åbne land kan være betydelig, men luftforureningsniveauerne erforholdsvis lave, fordi der typisk er gode spredningsforhold. Luftforureningen aftager hurtigt med afstandenfra vejen, og boligerne langs motorveje ligger typisk i en vis afstand fra vejen.Der er ingen overskridelse af luftkvalitetsgrænserne hverken i dagens situation eller ved en fremtidig situati-on. Niveauerne vil være langt under grænseværdierne. Emissionen af NOx, NO2, SO2, HC og partikler for-ventes at falde i byområderne som følge af vejprojektet. Tilsvarende vil der udenfor byområder være en visstigning i udledningen af disse stoffer.Den samlede CO2.- udledning forventes at stige med ca. 9.230 ton/år i forhold til en situation, hvor vejenikke anlægges. Stigningen i CO2.- udledning svarer til den gennemsnitlige årlige udledning fra ca. 1.100danskere.9.3 Plante- og dyrelivMotorvejsstrækningen passerer igennem områder med væsentlige naturmæssige værdier. De største natur-mæssige værdier findes i ådalene, hvor specielt de store ådale øst for Holstebro vurderes at have stor spred-ningsmæssig værdi. Her findes også naturtyperne eng og mose med høje biologiske værdier.Der er fundet flere arter af særligt beskyttede dyrearter (Habitatdirektivet, bilag IV-arter) i området, herunderflere flagermusarter, samt odder, spidssnudet frø og stor vandsalamander. Ligeledes findes med stor sandsyn-lighed også birkemus langs flere af vandløbene.Desuden forekommer store bestande af krondyr i nærheden af motorvejens linjeføring.Der er indarbejdet afværgeforanstaltninger i såvel anlægs- som driftsfasen, og der vil blive etableret erstat-ningsnatur for de områder, som vil blive inddraget ved anlægget af motorvejen og Nordre Ringvej i Holste-bro.9.4 LandskabMotorvejsstrækningen vest om Herning vurderes at have mindre negativ påvirkning på landskabelige inte-resser, da den anlægges på kanten af byvækstgrænsen og begrænser berøringen af de sårbare landskaber modvest.På strækningen nordpå til Aulum udvides den nuværende motortrafikvej til motorvej, og den landskabeligepåvirkning vurderes som mindre. Fra Aulum til Holstebro nord vurderes passagen over hedesletten og isærpassagen af de markante vandløb at udgøre en væsentlig negativ påvirkning af landskabet.
Ved passagerne af ådalene tages der størst mulig hensyn til de landskabelige værdier i området ved etable-ring af relativt lange landskabsbroer, som sikrer at både landskabelige, rekreative og naturmæssige værdierbevares bedst muligt.Indpasningen af motorvejen med tilslutningsanlæg inkl. regnvandsbassiner m.m. vil blive udført, så denlandskabelige påvirkning er mindst mulig, og det nuværende landskabsudtryk bevares bedst muligt.9.5 Kulturarv og arkæologiOmrådet mellem Herning og Holstebro er rigt på fortidsminder og beskyttede sten- og jorddiger. På stræk-ningerne i nyt tracé vil vejen ved nogle gravhøje ligge indenfor beskyttelseslinjen, og i anlægsfasen vil detvære nødvendigt enten at etablere særlig beskyttelse af én gravhøj eller at underkaste denne gravhøj arkæo-logisk udgravning.Desuden vil adskillige sten- og jorddiger blive påvirket ved at blive afkortet eller gennembrudt af linjeførin-gen.Det forventes, at der især i det åbne land i motorvejens tracé kan være jordfaste fortidsminder, herunder for-tidsminder, hvor der formodentlig skal gennemføres arkæologiske udgravninger. Inden anlægsarbejderne gåri gang, vil Museum Midtjylland og Holstebro Museum foretage arkæologiske forundersøgelse af de berørtearealer.9.6 FriluftslivDe friluftsmæssige potentialer og naturoplevelser, der i dag er knyttet til ådalene øst for Holstebro, vil for-ringes ved anlæggelse af en ny motorvej. Almen færdsel og jagtinteresser ved plantagerne nord for Tvis vur-deres også at blive påvirket.Som følge af motorvejsstrækningen vest om Herning vil den rekreative benyttelse af Herningsholm Å blivepåvirket, hvor aktiviteter langs og på åen vil være knap så uforstyrrede som i dagens situation. Der vil dogforsat være mulighed for at gennemføre de hidtidige friluftsaktiviteter i området.9.7 Overfladevand og grundvandI områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD-områder) og indvindingsområder ledes vejvand i lukkedesystemer til regnvandsbassiner med reguleret afløb. I øvrige områder foregår vejafvanding så vidt muligt iåbne systemer. Der etableres regnvandsbassiner som dels forsinker afledningen til vandløb, dels sikrer entilbageholdelse af sediment og eventuel olieforurening inden afledning til recipienten.Afvandingssystemet sikrer, at der under normale omstændigheder ikke vil være nogen risiko for indvirkningpå kvaliteten i vandløb, vådområder og grundvand. Hvis der sker spild på vejen, lukkes bassinernes afløb, ogforureningen samles op. Afledningen af vejvandet m.v. kræver tilladelser efter miljøbeskyttelsesloven frapågældende kommuner.I tilladelserne vil der blive fastlagt nærmere vilkår for udledningen til de relevante vandløb og søer m.v. Ri-sikoen for at forringe kvaliteten af drikkevandet i forhold til i dag vurderes derfor som yderst begrænset.Den øverste del af den nuværende rabatjord langs den del af vejen, der udbygges, kan være forurenet. Vedudbygningen af strækningen til motorvejen vil den blive midlertidigt deponeret på et egnet sted og i videstmuligt omfang genindbygget. Der vurderes ikke at være nogen risiko for forurening af grundvandet somfølge af jorddisponeringen af rabatjord i anlægsprojektet.9.8 RessourceforbrugRåstof- og materialeforbruget til etablering af motorvejsudvidelsen består hovedsageligt af asfalt og grus tilbelægningsarbejdet samt beton og stål til konstruktioner (broer, støttevægge mv.).
Forbruget omfatter ca. 738.000 tons asfalt, ca. 300.000 m3stabilgrus og ca. 1.000.000 m3bundsikringssand.Desuden skal tilføres ca. 2.000.000 m3råjord til opfyldning.Affald og genanvendeligt materiale håndteres i henhold til myndighedernes anvisninger.9.9 Forurenet jordEtableringen af motorvejen medfører, at der dels vil være gravearbejder langs med den nuværende motortra-fikvej, dels være anlægsarbejde i åbent land. I rabatterne kan der generelt være en diffus forurening af over-fladejorden med bly, tungere olieprodukter og polyaromatiske hydrocarboner (PAH’er) fra trafikken. Foru-rening af overfladejorden forventes at være sammenlignelig med, hvad der i en række undersøgelser er kon-stateret langs andre danske motorveje, hvor jorden kan betegnes som lettere forurenet.Lettere forurenet jord skal så vidt muligt genanvendes indenfor vejprojektet, f.eks. i vejanlægget, i støjvolde,på nye rabatter, tilslutningsanlæg og ved terrænreguleringer, mens bortskaffelse af forurenet jord til eksternemiljøgodkendte anlæg søges minimeret.Der er kortlagt 4 forurenede eller muligt forurenede grunde tæt på den planlagte linjeføring. Desuden er derkortlagt 13 opfyldninger langs linjeføringen, hvor det skal undersøges nærmere, om der findes forurenet jord.Ved arbejde i forurenet jord vil jorden blive bortskaffet eller indbygget i projektet i henhold til gældendelovgivning og bestemmelser.
10. Forholdet til EU-rettenDe gennemførte miljøundersøgelser og høringer opfylder kravene i Rådets direktiv 85/337/EØF af 27. juni1985 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet med senere ændringer(VVM-direktivet) (EF-Tidende 1985 nr. L 175, side 40) samt Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2003/35/EF af 26. maj 2003 om mulighed for deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer ogprogrammer på miljøområdet og om ændring af Rådets direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF for så vidt angåroffentlig deltagelse og adgang til klage og domstolsprøvelse (EF-Tidende 2003 nr. L 156, side 17).Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder (Natura 2000-områder) i henhold til Rådets direktiv79/409/EØF af 2. april 1979 om beskyttelse af vilde fugle med senere ændringer (Fuglebeskyttelsesdirekti-vet) (EF-Tidende 1979 nr. L 103, side 1) og Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af na-turtyper samt vilde dyr og planter med senere ændringer (Habitatdirektivet) (EF-Tidende 1995 nr. L 1, side135) vil blive negativt påvirket af det samlede anlægsprojekt.
11. Hørte myndigheder mv.Lovforslaget har været i høring hos Holstebro Kommune, Herning Kommune, Region Midtjylland, Kommu-nernes Landsforening, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Erhverv, DI Transport, Dansk Transport ogLogistik (DTL), ITD, Midttrafik, DSB, Forenede Danske Motorejere (FDM), Rådet for Sikker Trafik, DanskCyklistforbund, Dansk Byggeri, Dansk Ledningsejerforum, Dansk Vejforening, Rådet for Bæredygtig Trafikog Det Økologiske Råd.
12. Sammenfattende skemaPositivekonsekvenser/mindreudgifterMindre udgifter for stat og kom-muner som følge af færre trafik-uheldNegativekonsekvenser/merudgifterUdgift for staten til anlæg af mo-torvejen på 3.855 mio.kr.(prisniveau 2013, inkl. tillægpå 30 %), samt merudgifter tildrift og vedligeholdelse.Begrænset meradministration forVejdirektoratet i anlægsfasenIngen
Økonomiske konsekvenser forstat, regioner og kommuner
Administrative konsekvenser forstat, regioner og kommunerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivet
IngenReduktion af transportomkostnin-gerne.Øget beskæftigelse i bygge- oganlægssektoren i anlægsperiodenIngen
Administrative konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenser forborgerneMiljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forbedret håndtering af vejafvan-dingen.
Ingen, bortset fra mindre konse-kvenser i forbindelse med ekspro-priationerNegativ påvirkning af landskab ognatur, især på strækningen øst omHolstebro.
Forholdet til EU-retten
Mindre reduktion i emission afmiljøskadelige stoffer i byområ-Mindre forøgelse af CO2-derneudledningenDe gennemførte miljøundersøgelser og høringer opfylder kravene iEU-retten. Ingen fuglebeskyttelses- eller habitatområder (Natura 2000-områder) i henhold til Rådets direktiver bliver hverken direkte ellerindirekte berørt af vejanlægget. Det vil gennem afværgeforanstaltnin-ger og kompenserende tiltag blive sikret, at de arter, der er omfattet afhabitatdirektivets bilag IV, ikke påvirkes negativt af vejanlægget
13. Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Den foreslåede bestemmelse indeholder en bemyndigelse til transportministeren til at anlægge motorvej fraSnejbjerg til Holstebro nord samt en forlængelse af Nordre Ringvej i Holstebro fra Mozartvej til Vilhelms-borgvej.Desuden foreslås en bemyndigelse til Transportministeren til nedklassificering af den eksisterende hovedlan-devej 422 fra Løven Å, syd for Aulum, til Ringvejen i Holstebro til kommunevej.Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit [??] og bilag 1.
Til § 2Den foreslåede bestemmelse istk. 1,indebærer, at transportministeren i særlige tilfælde efter anmodning fraejeren kan ekspropriere en ejendom, der berøres særligt indgribende af projektet, før tidspunktet for de ordi-nære ekspropriationer.Det betyder, at transportministeren vil have hjemmel til i særlige tilfælde at fremrykke ekspropriationstids-punktet for ejendomme, der berøres særligt indgribende af projektet. Ved »særligt indgribende« sigtes al-mindeligvis til en situation, hvor det vurderes, at der er stor sandsynlighed for, at den pågældende ejendomvil blive totaleksproprieret i forbindelse med projektet. Selv om kravet om, at ejendommen skal berøres sær-ligt indgribende af motorvejsplanerne, er opfyldt, skal også betingelsen om, at der skal være tale om et sær-ligt tilfælde være opfyldt, førend transportministeren kan ekspropriere de pågældende ejendomme på et tids-punkt forud for de ordinære ekspropriationer. Som eksempler på særlige tilfælde kan nævnes, at en fremryk-ket ekspropriation kan afværge væsentlige økonomiske konsekvenser, eller at ejendommen ønskes overtagetaf særlige personlige årsager, herunder sygdom, alder, familieforøgelse eller andre sociale forhold. Forvente-de ændringer i ejendomspriserne kan ikke i sig selv anses for at udgøre en væsentlig økonomisk konsekvens.De ordinære ekspropriationer til vejanlægget vil ske med hjemmel i vejlovens § 43 og efter lov om frem-gangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom, jf. lovbekendtgørelse nr. 1161 af 20. november2008. Ekspropriationerne ledes af Kommissarius ved Statens Ekspropriationer i Jylland.De ordinære ekspropriationer til vejanlæg af denne type kan normalt forventes gennemført 1½-3 år eftervedtagelsen af en anlægslov, da ekspropriationerne først kan gennemføres, når Vejdirektoratet har udarbejdetet detailprojekt, og ekspropriationskommissionen har afholdt de nødvendige besigtigelser.Endvidere foreslås det istk. 2,at erstatningen fastsættes af ekspropriations- og taksationsmyndighederneefter lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Til § 3Den foreslåede bestemmelse istk. 1,indeholder en bemyndigelse til, at Vejdirektoratet eller den, som Vejdi-rektoratet bemyndiger hertil, har adgang til privat ejendom med henblik på at foretage nødvendige arkæolo-giske forundersøgelser på projektstrækningen Det vil sige forundersøgelser, som under alle omstændighedervil skulle gennemføres.I forbindelse med projektering af nye vejanlæg eller ændringer af bestående vejanlæg gennemføres arkæolo-giske forundersøgelser for at få en indikation af, om der er sandsynlighed for at støde på arkæologiske fund iforbindelse med anlægsarbejderne. På baggrund heraf fastlægges, hvor der i givet fald skal gennemføresegentlige arkæologiske udgravninger.Hvis det vurderes, at der er behov for at foretage arkæologiske forundersøgelser, er det mest hensigtsmæs-sigt, at disse undersøgelser gennemføres før detailprojekteringen og før anlægsarbejderne påbegyndes, såle-des at den tid, der anvendes til undersøgelserne, ikke belaster projektets økonomi eller tidsplan mere endnødvendigt.Bemyndigelsen gør det muligt at igangsætte arkæologiske forundersøgelser straks efter vedtagelse af anlægs-loven. Uden en sådan bemyndigelse kan arkæologiske forundersøgelser kun gennemføres på baggrund affrivillige aftaler i tidsrummet frem til ekspropriationen til vejanlægget.Det følger af det foreslåedestk. 2,at der mindst 28 dage før gennemførelsen af arkæologiske undersøgelserskal gives besked ved brev til de berørte grundejere eller brugere. Hvis dette ikke er muligt, skal oplysningom de arkæologiske forundersøgelser offentliggøres i de lokale medier.
Efter det foreslåedestk. 3, 1. pkt.,ydes der erstatning for skader og ulemper som følge af undersøgelserneefter det foreslåede stk. 1. Der vil almindeligvis være tale om skader på afgrøder, beplantning og befæstedearealer mv., ligesom det kan være ulemper ved, at færdselsmulighederne på grunden begrænses, når de ar-kæologiske søgegrøfter er udgravet.Det vil følge af forslaget tilstk. 3, 2. pkt.,at erstatningen fastsættes af taksationsmyndighederne efter lov omfremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast ejendom i tilfælde af uenighed mellem skadelidte oganlægsmyndigheden.
Til § 4Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, således at transportministerenhurtigst muligt kan påbegynde gennemførelsen af projektet.