Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 302
Offentligt
1265889_0001.png
1265889_0002.png
Transportminister Henrik Dam KristensenTransportministerietFrederiksholms Kanal 27 F1220 København Kkopi sendt til:samtlige medlemmer af Folketingets Transportudvalg,til samtlige trafikselskaber, ogtil Rejsekort A/S27. juni 2013MTN/PSKære Henrik Dam KristensenFor ældre, der ikke er på internettet og/eller ikke har Dankort, bliver det i stigendegrad besværligt at få købt billet til toget eller bussen – ikke mindst hvis man bor udenfor de store byer. Problemerne er blevet accentueret med indførelse af Rejsekortet ogudsigten til udfasning af både klippekort og pensionistkort.Vi ser derfor en klar risiko for, at en stor gruppe ældre bliver forhindret i at bruge denkollektive trafik. Denne mindskede mobilitet er skadelig, fordi den gør det svært atopretholde et liv med aktiviteter, kontakt med familier og venner osv. Den manglendemobilitet kan desværre resultere i både kedsomhed og ensomhed – og dermed i sidsteende også forværret helbred og øgede udgifter til hjemmehjælp, sundhedsområdet mv.Vi henvender os derfor til dig for at sikre, at også denne gruppe af borgere fremover vilhave gode muligheder for at benytte sig af den kollektive trafik og derved udfolde etaktivt liv.Konkret vil vi foreslå dig:Bevar periodekortet, som pensionister kender det i dag. Vi ved, at det fungerer,og det kan godt eksistere parallelt med Rejsekortet.Skab flere muligheder for at tanke Rejsekortet op med kontanter andre stederend på stationerne.
Vi får for øjeblikket en del henvendelser fra vores medlemmer. De føler sig utrygge pågrund af rygter om, at pensionistkort mv. (alle periodekort på nær pendlerkort) skalintegreres med Rejsekort.Rejsekortet, som det fungerer i dag, rummer for mange uhensigtsmæssigheder til atvære anvendeligt for den store gruppe ældre borgere, der hverken har interneterfaringeller bærer rundt på et dankort. Vi får henvendelser om:Uklare pris- og rabatsystemer, herunder usikkerhed om pensionistkortManglende muligheder for at bruge Rejsekort, hvis man ikke er på nettetLang geografisk afstand til personlig serviceManglende mulighed for kontantbetalingDårligt fungerende check-ud-funktion, særligt i busser.
Ældre Sagen ¶ Nørregade 49 ¶ 1165 København KTlf.: 33 96 86 86 ¶ Fax 33 96 86 87 ¶ [email protected] ¶ www.aeldresagen.dkGavebeløb til Ældre Sagen kan fratrækkes efter gældende skatteregler ¶ Giro 450-5050Protektor: Hendes Majestæt Dronning Margrethe II
Vi kan i Ældre Sagen godt se de fordele, som Rejsekortet kan give – og det skal siges,at vi også har medlemmer, som er digitale, har betalingskort og bruger Rejsekortetmed tilfredshed. Vi mener, at Rejsekortet, hvad angår enkeltrejser, rummer etvæsentligt potentiale til at skabe et landsdækkende, ensartet, lettilgængeligt ogmoderne billetsystem, som er billigt og let at bruge for kunderne.Vores anke er imidlertid, at Rejsekortet endnu er ikke modent til at blive bredt ud tilhele befolkningen som eneste billetform til enkeltrejser. Og det er langt fra klar til aterstatte periodekort.Det er Ældre Sagens opfattelse, at to konkrete oggratisinitiativer, som vi kort nævnteindledningsvis, vil kunne imødekomme mange af de problemer, som ældre borgeremøder ifm. Rejsekortet.For det første bør man bevare periodekortet, som pensionister kender det i dag.Hvorfor gå bort fra et system, der virker, skaber sikkerhed og giver stor tilfredshed hosældre borgere? Det mener vi godt kan eksistere parallelt med Rejsekortet.For det andet mener vi, at der skal være mulighed for at tanke sit Rejsekort op medkontanter andre steder end på stationerne, dvs. i nærområderne. Teknologien til dettefindes efter Ældre Sagens oplysninger allerede og benyttes i flere af DSB’s Kort og Godtbutikker. Den skal bare udbredes, især uden for de større byer.På denne baggrund vil vi derfor gerne høre, hvad du konkret vil foretage dig for at fåtrafikselskaberne til at løse de problemer, vi har nævnt, herunder at forbedremulighederne for at benytte Rejsekortet, når man er ikke-digital?Dernæst: Vil du sikre, at periodekort for ældre (pensionist-, 65+- eller såkaldtmimrekort) bevares indtil videre, og først integreres i Rejsekort, når dette er blevetmeget lettere at bruge, også for ikke-digitaliserede borgere, end tilfældet er i dag? Vitænker her bl.a. på flere og bedre ikke-internetbaserede muligheder for anskaffelse,rejseoversigt, optankning mv.Kollektiv transport er for mange ældre uden bil den eneste mulighed for selv attransportere sig rundt, når man skal til lægen, købe ind i supermarkedet, skal tage del ikultur- og samfundslivet, eller bevare god kontakt til familie og venner. Og så skal densamfundsgevinst, der ligger i, at mange ældre passer børnebørn, så mor og far kanblive længere tid på arbejdet, ikke underkendes.Vi ser frem til at høre dit syn på de udfordringer, som den kollektive trafik lige nu giveret stort antal ældre borgere, samt dine svar på vores to konkrete spørgsmål.
Venlig hilsenMichael Teit NielsenUnderdirektør
Side 2 af 2