Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 30
Offentligt
1170558_0001.png
1170558_0002.png
1170558_0003.png
1170558_0004.png
1170558_0005.png
1170558_0006.png
1170558_0007.png
1170558_0008.png
1170558_0009.png
1170558_0010.png
1170558_0011.png
1170558_0012.png
1170558_0013.png
1170558_0014.png
1170558_0015.png
1170558_0016.png
1170558_0017.png
1170558_0018.png
1170558_0019.png
1170558_0020.png
1170558_0021.png
1170558_0022.png
1170558_0023.png
1170558_0024.png
1170558_0025.png
1170558_0026.png
1170558_0027.png
1170558_0028.png
1170558_0029.png
1170558_0030.png
1170558_0031.png
1170558_0032.png
1170558_0033.png
1170558_0034.png
1170558_0035.png
1170558_0036.png
1170558_0037.png
1170558_0038.png
1170558_0039.png
1170558_0040.png
OMFARTSVEJ VED KLINKBYForundersøgelse
>>>Opgradering af vejforbindelsen Lemvig - Thyborøn
R A PPO RT 4 2 2 - 2012
OMFARTSVEJ VED KLINKBYForundersøgelse>>>Opgradering af vejforbindelsen Lemvig - ThyborønRapport 422 - 2012
REDAKTION:
OPLAG:
VejdirektoratetDATO:
150TRYK:
Oktober 2012LAYOUT:
VejdirektoratetISBN (NET):
VejdirektoratetFOTOS:
9788770607049ISBN:
VejdirektoratetGRUNDKORT:
9788770607056COPYRIGHT:
� Copyright Kort- og Matrikelstyrelsen
Vejdirektoratet, 2012
Denne og andre rapporter kan bestilles hos Schultz Boghandel, www.schultzboghandel.dk[email protected] eller på telefon 4322 7300
INDHOLD1.2.3.4.5.6.7.8.INDLEDNING OG SAMMENFATNINGEKSISTERENDE FORHOLDERHVERVSFORHOLDBESKRIVELSE AF LØSNINGSFORSLAGTRAFIKALE KONSEKVENSERAREAL- OG EJENDOMSFORHOLDPLAN- OG MILJØFORHOLDANLÆGSOVERSLAG OG SAMFUNDSØKONOMI48121624283038
1. INDLEDNING OG SAMMENFATNINGThyborøn
Ydby
i
oa
d
Cheminova
Harboøre
NISSUM BREDNINGINGI
181
LemVigHTørring Huse513
KlinkbyHove181
Nørre Nissum
nFIGUR 1.1Kort over området samt undersøgelsesstrækningen (med rød)
LEMVIG
Det fremgår af aftalen mellem regeringen (Socialdemokra-terne, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre), Ven-stre, Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance om”Bedre mobilitet”, af 26. november 2010, at der skal gen-nemføres en forundersøgelse af forbedring af adgangen tilThyborøn Havn ved anlæg af en omfartsvej ved Klinkby.Nærværende rapport sammenfatter resultaterne af forun-dersøgelsen. Forundersøgelsen er gennemført af Vejdi-rektoratet bistået af et teknikerudvalg med deltagelse afLemvig Kommune samt Naturstyrelsen.Den eksisterende rute 181/513 gennem Klinkby er en
2-sporet landevej og er den primære vejforbindelse mellemThyborøn og Lemvig/Struer med forbindelser videre modHolstebro og motorvejsnettet ved Herning. Undersøgelses-strækningen er ca. 5 km lang fra øst for Tørring Huse tilnordvest for Klinkby.Der er ikke kapacitetsmæssige problemer på den eksi-sterende vej, men Klinkby og Tørring Huse er belastet afden tunge trafik, som kører gennem byerne og videre til/fra Thyborøn Havn og Cheminova, samt pendlertrafikken tilvirksomhederne i området.Formålet med forundersøgelsen er at vurdere behov og
4
Thyborøn
Ydby
i
oa
d
Cheminova
Harboøre
NISSUM BREDNINGINGI
181
LemVigHTørring Huse513
KlinkbyHove181
Nørre Nissum
nFIGUR 1.2Kort med løsningsforslag A og B
LEMVIG
Forslag AForslag B
muligheder for at anlægge en fremtidig omfartsvej som kanforbedre adgangen til Thyborøn Havn og aflaste Klinkbyog Tørring Huse for den gennemkørende trafik. Forunder-søgelsen skal belyse de væsentligste konsekvenser afløsningsforslagene i forhold til trafik, miljø, arealanvendelseog økonomi.Forundersøgelsen har endvidere til formål at afklare, hvilkeløsningsforslag der i givet fald kan danne udgangspunkt foren efterfølgende VVM-undersøgelse, såfremt det besluttes atudarbejde et beslutningsgrundlag for anlæg af en omfartsvej.Der er i forundersøgelsen vurderet 2 mulige linjeføringer
(løsningsforslag A og B) nordøst om Klinkby og TørringHuse. Det er undervejs også vurderet om en omfartsvej sydom Klinkby og Tørring Huse kunne være relevant. Denneløsning er udtaget af den videre vurdering, da linjeføringenbl.a. er længere, og herved mindre attraktiv for trafikanter-ne, samt væsentlig dyrere på grund af en evt. omfartsvejskrydsning af jernbanen 2 steder.Det fremgår af trafikberegningerne, at der ikke er for-skelle i de trafikale effekter for de enkelte løsningsforslag.Løsningsforslag A og B er hermed lige attraktive i forholdtil overflytning af trafik til omfartsvej, både med en tilladthastighed på 80 km/t eller 90 km/t.
5
For alle forslag gælder således, at den eksisterende rute513/181 gennem Klinkby og Tørring Huse vil aflastes medmellem 50 % og 74 % trafik, svarende til de knap 4000køretøjer som forventes at benytte en omfartsvej.Løsningsforslag A giver mere kørsel på vejene, da Løsnings-forslag A er længere en den eksisterende rute. LøsningsforslagB er lidt kortere end den eksisterende rute og giver hermed enreduceret kørsel. Begge løsningsforslag giver en tidsbespa-relse, som er størst for løsningsforslag B med 90 km/t.Etablering af en omfartsvej ved Klinkby vil således reduceretrafikbelastningen på den eksisterende vej gennem Klinkbyog Tørring Huse, og medføre en reduceret støjbelastningog luftforurening for borgerne i de to byer.Det er i forundersøgelsen foretaget en vurdering af en op-gradering af den eksisterende vej, fremfor at etablere en nyomfartsvej, en såkaldt 0+ løsning. Det er vurderet, at en 0+
løsning ikke vil kunne forbedre forholdene for den gennem-kørende trafik og hermed adgangen til Thyborøn Havn.Der er generelt få miljømæssige konsekvenser af etable-ring af en evt. omfartsvej ved Klinkby. De miljømæssigekonsekvenser vil blive vurderet nærmere i en evt. VVM-undersøgelse.Der er foretaget en erhvervsanalyse, hvor virksomhedernevia spørgeskemaundersøgelse og fokusgruppeinterviewanmodes om at vurdere mulige effekter af en omfartsvej.Blandt positive effekter nævnes bl.a. tidsmæssige besparel-ser og bedre mulighed for at tiltrække kvalificeret arbejds-kraft, blandt negative anføres bl.a. risiko for butiksdød.På baggrund af resultaterne i forundersøgelsen er det vur-deret, at både løsningsforslag A og B vil forbedre adgangentil Thyborøn Havn og aflaste Klinkby og Tørring Huse forgennemkørende trafik. Anlæg af en omfartsvej vil give den
6
gennemkørende trafik en tidsbesparelse i størrelsesordenen1 - 1 1/2 minut. Det er først efter en nærmere vurdering ogdetaljering af løsningsforslagene i forbindelse med en evt.VVM-undersøgelse, at et endeligt løsningsforslag vil kunnepræsenteres.Der er beregnet anlægsoverslag for alle løsningsforslag,som vist på tabel.1.1.LØSNINGSFORSLAGANLÆGSOVERSLAG
Ifølge de samfundsøkonomiske beregninger giver ingen afløsningsforslagene en positiv samfundsøkonomisk rentabi-litet. Løsningsforslag B som 2-sporet vej med 90 km i timenhar den bedste interne rente på 4,5%. Se tabel 1.2.
LØSNINGS-FORSLAG
I altnettonutids-værdi (NNV)- 62,93- 30,87- 15,09- 35,13
Internrente
Nettogevinstpr. offentligomkostnings-krone’negativ’’negativ’’negativ’negativ’
A, 2-spor og 80 km/tB, 2-spor og 80 km/tB, 2-spor og 90 km/tB, 2+1 vej og 90 km/t
137,7 mio. kr.136,0 mio. kr.142,2 mio. kr.160,2 mio. kr.
A, 2-spor og 80 km/tB, 2-spor og 80 km/tB, 2-spor og 90 km/tB, 2+1 vej og 90 km/t
2,8 %4,0 %4,5 %4,0 %
TABEL 1.1Basisoverslag + 50 % for løsningsforslag A og B (prisniveau
TABEL 1.2Samfundsøkonomiske effekter af løsningsforslagene A og
FL2012, indeks 174,4)
B, basisoverslag + 50 % (prisniveau FL2012, indeks 174,4)
7
2. EKSISTERENDE FORHOLDDen eksisterende strækning mellem Lemvig og TørringHuse har rutenummer 513 og mellem Tørring Huse og Thy-borøn rutenummer 181. Den eksisterende rute 513 / 181 eren 2-sporet landevej med en skiltet hastighed på 80 km/t oghastighedsbegrænsning på 50 km/t i byzonerne ved Klinkbyog Tørring Huse. Undersøgelsesstrækningen er placeret iLemvig Kommune.Klinkby er et bysamfund med ca. 370 indbyggere, mensTørring Huse er lidt mindre (under 200). Begge bysam-fund består af randbebyggelse med mange overkørsler tilhovedlandevejen. Der er etableret byporte med midterhelleri begge byer til markering af byerne og hastighedsdæmp-ning. Gennem begge byer er der etableret et antal fodgæn-gerovergange med midterheller.Trafikmængden på rute 513 mellem Lemvig og TørringHuse er i 2010 på ca. 6.900 køretøjer i døgnet. Trafikkenpå rute 513 fordeler sig som lokaltrafik til Klinkby, trafik adVandborgvej (rute 181 syd for Klinkby), samt gennemkø-rende trafik til Harboøre og Thyborøn. På rute 181 nordfor Klinkby kører knap 4.700 køretøjer i døgnet i 2010.Lastbilandelen er ca. 10 %, hvilket er normalt for hovedlan-devejene i området. Der er ikke vurderet at være fremkom-melighedsproblemer for trafikken i myldretiden. Sommertra-fikken er ca. 3 - 11 % højere i juni - august, men skaber ikkefremkommelighedsproblemer.Landskabet omkring Klinkby og Tørring Huse er fladt til letbølget, og rejser sig mod nord. Fra Nissum Fjord til TørringHuse strækker sig et mindre dallandskab.Bevoksningen i området nord for den eksisterende rute513 / 181 er generelt sparsom og består primært af spredt-liggende enkeltstående træer og småbevoksninger. Land-skabet fremstår enkelt og åbent i større skala.
Rute 513 ved Tørring Huse
8
181Agerskovsevnderby
Ellemo
vej
vej
ej
Kort over Klinkby og Tørring Huse
Ho
ve
orybThvønej
Å
Kobb
RefskovvejHouvinkelvej
erholmvej
TørringStigårdvejStigårdvej
Klinkby
Nejrupvej
Houmarkvej
oybThrønjve
vejKokholm
Van
ejdborgv
Hove
181
Balleby
Gjellerod
TørringHuse
LemvBallebyvej
igve
j
devej
513
9
Bebyggelsen i området nord for den eksisterende rute513 / 181 er en blanding mellem større gårde og små hus-mandssteder, som ligger forholdsvist spredt. Landskabetdomineres af intensivt landbrug. Området omkring Klinkbydomineres af store ubrudte dyrkningsflader kun adskilt afinfrastruktur anlæg, bebyggelse og Hove Å.CykeltrafikGennem Tørring Huse er der enkeltrettede cykelstier samtfortov i begge vejsider. I Klinkby er der overvejende fæl-lessti / fortov i begge vejsider, og en kortere strækning medfortov og brede kantbaner til cyklisterne. Der er en skiltetcykelrute / cykelsti mellem Tørring Huse og Klinkby.Der er en skiltet cykelrute, mellem Lemvig og Thyborøn,der ad cykelsti løber langs rute 513 i Tørring Huse, forbiHove Kirke og op til Klinkby. Nord for Klinkby løber cykel-
stien langs rute 181 inden den ved Ellemosevej ledes overByskov og videre mod Thyborøn.Limfjordsruten, som også er en cykelrute, krydser rute 181ved Klinkby og forløber mod vest til havet og videre modThyborøn.Der er besluttet at anlægge dobbeltrettet cykelsti mellemHarboøre og Thyborøn (rute 181) via midler fra De GrønneTransportpuljer (GTP).TrafiksikkerhedPå strækningen igennem Tørring Huse (rute 513) og Klinkby(rute 181) har politiet i perioden fra 2006 - 2011 registreret 9trafikuheld samt 2 ekstra uheld. Ekstra uheld er uheld, der erregistreret af politiet men uden optagelse af rapport. Neden-stående figur viser fordelingen af uheldstyper på strækningen:
10
UHELDSKARAKTERISTIK
UheldPersonskaderUheldstyper
11 uheld fordelt på 4 personskade- og 5materielskadeuheld samt 2 ekstrauheld7 personskader fordelt på 2 dræbte, 3alvorligt og 2 lettere tilskadekomne1 frontalkollision, 1 påkørsel bagfra, 4ene uheld ved ligeud kørsel, 2 uheldi kryds, 1 uheld ved ligeud kørsel påmotorcykel, 1 uheld ved påkørsel afrådyr samt og 1 uheld i forbindelse medU-vending på kørebanenUheld er primært registreret indenforbyzonen i Tørring Huse og Klinkby. I36 % af uheldene var der involveretspirituskørsel
Antallet af ulykker ligger på middelniveau i forhold til øvrigestatsveje.Kollektiv trafikDer er jernbanestation i Klinkby, som del af Lemvigbanen(VLTJ). Lemvigbanen forløber mellem Vemb over Lemvig tilThyborøn. Der er fra Vemb adgang videre mod Holstebro.Der er 2 busforbindelser i Klinkby med forbindelse til Lem-vig. Herudover kører der skolebusser til Klinkby Skole.Lokale vejeDer er flere mindre lokale veje i området, ofte grusveje, somsikrer adgangen til de enkeltliggende ejendomme.LedningerI området øst for Klinkby er der en naturgasledning og enbiogasledning, som deler sig omkring Klinkby. Naturgasled-ningen er en forsyningsledning på 50 bar, der løber i et buetforløb øst om Klinkby. Tracéet for gasledningerne følger etnaturlig forløb for en østlig omfartsvej ved Klinkby. Da deter anlægsøkonomisk dyrt at forlægge en gasledning, er deri forundersøgelsen taget størst muligt hensyn til gaslednin-gerne, så de berøres mindst muligt af en omfartsvej.
Uheldsbelastedelokaliteter
Rute 181 gennem Klinkby
11
3. ERHVERVSFORHOLDDer er gennemført en erhvervsanalyse, hvor den erhvervs-økonomiske struktur i Lemvig Kommune overordnet er kort-lagt. Herudover er der gennemført fokusgruppeinterviewsmed aktører i erhvervssektoren, Nordvestjysk Erhvervsrådog Lemvig Kommune.Der er desuden gennemført en spørgeskemaundersøgelseblandt 47 virksomheder indenfor forskellige brancher,hvoraf 20 virksomheder har besvaret spørgeskemaunder-søgelsen. Spørgeskemaerne er udsendt via NordvestjyskErhvervsråd til deres medlemmer og til deltagere i fokus-gruppeinterviewet.Formålet med erhvervsanalysen er, at vurdere erhvervs-livets behov for vejtransport og de mulige effekter påerhvervsudviklingen af en evt. omfartsvej.Sammensætningen i antallet af arbejdssteder i LemvigKommune i forhold til resten af landet viser, at de primæreerhverv i Lemvig Kommune næsten udgør en tredjedel afarbejdsstederne, se figur 3.1. Dette skyldes primært land-bruget i området og fiskeriet i Thyborøn.De fleste virksomheder har mellem 1 og 9 ansatte. En nær-mere gennemgang af data viser, at de primære erhverv harmellem 1-4 ansatte. I Lemvig Kommune er der 23 virksom-heder med mere end 50 ansatte, hvoraf 8 er industrivirk-somheder. I Lemvig Kommune findes 46 transportvirksom-heder med i overvejende grad 1 - 9 ansatte i 2009.Udviklingen i produktionen i Lemvig Kommune følgerudviklingen i produktionen i resten af landet. På figur3.2 ses, at produktionen i Lemvig Kommune har væretstigende fra 2001 og frem til krisen brød ud i 2008. Fremmod 2017 forventes det, at der er højere vækstrater iproduktionen end i resten af landet. Årsagen skal findes ioptimering af produktionen inden for de primære erhvervog industrien.
ERHVERVSSTRUKTUR
Lemvig Kommune hører til blandt de ti kommuner i landetmed den laveste befolkningstæthed.
Fordeling af arbejdspladser på forskellige branchekategorier, 2009100,0%90,0%80,0%70,0%60,0%50,0%40,0%30,0%20,0%10,0%0,0%LemvigHele landet10,4%32,3%5,5%11,7%Land-, Skov-, Fiskeri ogRåstof32,6%45,9%4,2%3,3%13,6%7,9%6,1%17,4%Bygge og AnlægIndustriFIGUR 3.1Fordelingen
Øvrige virksomhederHoteller og RestauranterTransport4,6%4,5%Handel
af arbejdssteder i Lemvigog hele Landet i 2009.Kilde: Danmarks Statistik,Grontmij.
12
Udvikling i produktion125120115Index 2001 = 10011010510095902001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017FIGUR 3.2.Index over udviklin-gen i produktionen inkl. prognose,2005-priser, mio. kr. Index 2001= 100. Kilde: Danmarks Statistik,Grontmij.
Produktion Lemvig
Produktion Hele landet
TURISME
Turismeerhvervet er en vigtig del af erhvervsstruktureni Lemvig Kommune. Af det samlede udbud af varer ogtjenesteydelser i Lemvig Kommune udgør turismen 2,6 %.Til sammenligning udgør turisme 1,4 % af forbruget af ud-buddet for Landsdel Vestjylland og 1,6 % på landsniveau iDanmark.Det er Vesterhavet, som trækker turister til i dette område,hvorfor det også primært klassificeres som et feriehusom-råde. I området fra Thyborøn by og ned langs kysten modFerring sø er der en del feriehuse. Derudover er der encampingplads og flere overnatningsmuligheder i Thybo-røn, samt flere attraktioner relateret til Nordsøen. Mangeturister med mål i Thyborøn og feriehusene ved Vester-havet, anvender derfor rute 513/181 gennem Klinkby ogTørring Huse.Lemvig Kommune har planer om et oplevelsescenter”Northsea Living” ved Thyborøn, som forventes at til-trække flere besøgende til Thyborøn og derved mere trafikpå strækningen.
har godsmængden til Thyborøn Havn gennem de senesteår vist en stabil stigning, hvor det især er erhvervene inden-for sten- og grus indvinding, samt søtransport af råvarer forkemikalievirksomheden Cheminova, der har givet fremgangi godsmængderne. Havnevirksomhederne i Thyborøn Havndækker over virksomheder bl.a. indenfor fiskeforædlingherunder fiskemelsproduktion, losning, marineolie, skibs-tømrere og malere, sten og grus indvinding, samt transport-virksomheder.Thyborøn Havn har i 2011 færdiggjort en sydhavnsudvi-delse med et nyt 365.000 m2nyt erhvervsareal til brug forprimært råstofaktiviteter. Desuden har Thyborøn Havn pla-ner om udvidelse, bl.a. via midler fra Havnepakke II somvedtaget med aftaler om ”Bedre mobilitet”i Folketinget franovember i 2010, hvor den planlagte udvidelse forventesat øge produktionen med hertil hørende virksomheder,arbejdspladser og godstransport ifm. Thyborøn Havn.Havnepakke II afsatte 25 mio. kr. til at sikre moler påThyborøn Havn, 1 mio. kr. til forundersøgelse af udvidelseaf sejlrenden og 35 mio. kr. til en ny tørdok på havnen. Istedet for at etablere en tørdok anvendes pengene dogpå at gennemføre betydelige uddybninger i havnen. Disseforventes igangsat i 2012 og gennemført i 2013. I 2012 erder også igangsat et 150 m kajanlæg med 9 m vanddybde,og der etableres yderværker (heraf 25 mio. kr. fra Havne-pakke II).Løsningsforslag A og B, som beskrevet i nærværenderapport, vurderes at kunne tilgodese de igangværende ogplanlagte udbygninger af Thyborøn Havn.
ERHVERVSLIVET OMKRING RUTE 181/513
Det er primært virksomheder med relation til Harboøre,Thyborøn Havn, samt Cheminova som benytter Rute181/513 til erhvervskørsler og pendling.Thyborøn Havn er en af de større fiskerihavne i Danmark,med hertil mange relaterede virksomheder. Sideløbende
13
KONSEKVENSERNE VED ANLÆG AFEN OMFARTSVEJBedre mulighed for at tiltrække kvalificeretarbejdskraftRingere mulighed for at tiltrække kvalificeretarbejdskraftButiksdødØget detailhandelØget tilgang af turisterFraflytningTilflytningVed ikkeAndet
PROCENT(%)36027090551836
RESULTATER FRA SPØRGESKEMAUNDERSØGELSEOG FOKUSGRUPPEINTERVIEW
Nedenfor er listet en række af resultaterne fra spørgeske-maundersøgelsen og fokusgruppeinterviewene.91 % af respondenterne mener, at der vil være tidsmæs-sige besparelser for virksomhederne ved etablering af enomfartsvej. 18 % af respondenterne vurderer, at etableringaf en omfartsvej vil medføre færre produktionsforsinkelser.I spørgeskemaundersøgelsen er der desuden spurgt til be-tydningen af en omfartsvej. Tabel 3.1 viser nogle af svarenefra spørgeskemaet.
TABEL 3.1.Betydning af etablering af en omfartsvej. Deltagere har
gerne måttet krydse af ved flere muligheder.
14
Svarene i tabel 3.1 viser, at det på den ene side forventes,at en omfartsvej vil kunne øge muligheden for at tiltrækkekvalificeret arbejdskraft, øge turismen og sikre tilflytning. Påden anden side mener respondenterne, at en omfartsvej vilskabe butiksdød. Besvarelserne i tabel 3.1 under ”Andet”har givet anledning til følgende kommentarer:Uddybende bemærkninger til valg af ”andet”:Mere ro og større interesse for køber ved salgHøjere huspriser, langt bedre samfundBedre sikkerhed for skolebørn, og andre cykelisterVejene gennem byerne er ikke beregnet til tung trafik ide mængder
Set fra et byudviklingsperspektiv er man fra Lemvig Kom-munes side interesseret i en omfartsvej, da man bl.a. vilkunne tilføre området nye muligheder i form af bl.a. byforny-else, hvis trafikbelastningen sænkes.De mulige beskæftigelsesmæssige og afledte sociale kon-sekvenser for bylivet ved etablering af en omfartsvej ansessom værende begrænset.Desuden mener fokusgruppeinterviewdeltagerne, at Thybo-røn og Harboøre vil få en gevinst ved, at kørselstiderne medambulancer vil blive nedsat. Ambitionen i lokalområdet er, atman skal kunne nå området med en såkaldt akuttid på 45 mi-nutter, hvilket en omfartsvej vil kunne medvirke til at realisere.
Rute 181 ved Tørring Huse
15
4. BESKRIVELSE AFLØSNINGSFORSLAGI nærværende forundersøgelse er vurderingerne og beskri-velsen af løsningsforslag foretaget på overordnet niveau.Det er først, hvis der træffes politisk beslutning om atigangsætte en VVM-undersøgelse, at projektet detaljeresi en sådan grad, at de enkelte forslag og konsekvenserneheraf kan vurderes nærmere. Den endelige udformningog placering af bl.a. vejanlægget og kryds vil således førstblive endeligt fastlagt i forbindelse med en evt. VVM-under-søgelse.deringer af broernes æstetiske udformning. Men da omfartsvejenvil ligge i det åbne land, forventes overføringer etableret somåbne konstruktioner i form af 3 fags betonbroer samt underførin-ger i form af skråbenstunneler.AutoværnDer er forudsat opsætning af nyt enkeltsiddet stålautoværn,hvor det er påkrævet i forhold til påfyldning og ved overføringer ihenhold til vejreglerne.AfvandingDer etableres grøfter på påfyldningsstrækninger og trug på af-gravningsstrækninger. Hvis det på strækningen ikke er hensigts-mæssigt med grøfter eller trug f.eks. pga. særlige naturområderThyborøneller drikkevandsinteresser, etableres kantopbygning til opsam-ling af al overfladevand. Alt vejvand afledes til regnvandsbassininden udledning til recipient.TværprofilerDer er i forundersøgelsen undersøgt 3 typer af tværprofil forløsningsforslagene.
FORUDSÆTNINGER FOR LØSNINGSFORSLAG
Trafikmængden på strækningen er af sådan en størrelse,at en 2-sporet vej vil have den nødvendige kapacitet. Deter ikke vurderet ud fra kapacitetsmæssige overvejelser atanlægge 4-sporede veje.Der er i forundersøgelsen vurderet løsninger som 2-spo-rede veje med en skiltet hastighed på henholdsvis 80 og 90km/t. Herudover er der vurderet en løsning med etableringaf en 2+1 vej med en skiltet hastighed på 90 km/t. En 2+1vej vil give bedre mulighed for overhaling af lastbiler i retnin-gen med 2 kørespor.Projekteringen er udført med dimensioneringsmæssigeforudsætninger fastlagt ud fra foreliggende vejregler, vejre-gelforslag mv. vedrørende anlæg af 2-sporede landeveje og2+1 veje, samt udformning af kryds. Linjeføringer og læng-deprofil tager hensyn til eksisterende landskab, ledningsan-læg og krav til stopsigt samt ønske om mødesigt på størstedele af en ny omfartsvej.Der er gennemført en trafiksikkerhedsrevision på trin 1 forløsningsforslagene. Der på baggrund af trafiksikkerhedsre-visionen foretaget mindre justeringer af løsningsforslagene.Dimensionsgivende køretøjerSættevognstog er det dimensionsgivende køretøj for dengeometriske udformning af krydstilslutninger. Den eksiste-rende rute 181/513 indgår ikke i vejnettet for modulvogn-tog. Det kan dog ikke udelukkes, at modulvogntog skalkunne benytte strækningen i fremtiden, og det er forudsati løsningsforslagene, at modulvogntog skal kunne kommeigennem krydstilslutningerne.BygværkerNye overføringer og underføringer har en frihøjde på mini-nmum 4,63 m. Der er i forundersøgelsen ikke foretaget vur-
a
2-sporet vej2-sporet vejCheminova90 km/tmed 80 km/tmedFORSLAG AFORSLAG B+++
2+1 vej med90 km/t
+
TABEL 4.1Typer af tværprofil som vurderet for de enkelte løsningsforslag
Harboøre
NISSUM BREDN
181
LemVigHTørring Huse513
KlinkbyHove181
Forslag AForslag BFIGUR 4.1Kort med løsningsforslag A og B
LEMVIG
16
med 80 km/t
d 90 km/tYderrabatKøresporKøresporYderrabat
I forslag A er kun en 2-sporet vej med 80 km/t undersøgt.Dette skyldes løsningsforslagets tracé, som ikke tagerudgangspunkt i en skiltet hastighed på 90 km/t. I forslag Ber alle 3 tværprofiler medtaget.I tværprofilet for en 2-sporet vej med 80 km/t har køreba-nerne en bredde på 3,5 m og med en tilstødende kantbanepå 0,5 m. Rabatten er 1,5 m bred. Det belagte areal har enbredde på 8 m og kronekant bredden er på 11 m.I lighed med tværprofilet for en 2-sporet vej med 80 km/t,anvendes der for en 2-sporet vej med 90 km/t køreba-nebredder på 3,5 m og 0,5 m brede kantbaner. Enesteforskel på tværprofilet i forhold til en 2-sporet vej med 80km/t er, at der etableres et overkørbart midterareal på 1 mmed rumleriller og hvid afmærkning.For en 2+1 vej etableres det ydre kørespor med en breddepå 3,75 m, af hensyn til lastbiltrafikken, hvorimod overha-lingssporet har en bredde på 3,5 m.Skillerabatten mellem de to retninger udføres som et over-kørbart midterareal på 1 m med rumleriller og hvid afmærk-ning. Kantbanerne har en bredde på 0,5 m og der etableresikke nødspor.Der er i forundersøgelsen vurderet 2 løsningsforslag til lin-jeføringer, benævnt som forslag A og B. I det efterfølgendeer løsningsforslagene beskrevet nærmere.
1,5 0,5
3,5
3,5
0,5 1,5
8mFIGUR 4.2Tværprofil for 2-sporet vej med 80 km/t
2+1 sporet vej med 90 km/tYderrabatKørespor
1,5 0,5
3,5
Overkørbartmidterareal
Kørespor
Yderrabat
1,0
3,5
0,5 1,5
9mFIGUR 4.3Tværprofil for 2-sporet vej med 90 km/t
Yderrabat
Kørespor
Kørespor
1,5 0,5
3,75
3,5
Overkørbartmidterareal
Kørespor
Yderrabat
1,0
3,75
0,5 1,5
13 mFIGUR 4.4Tværprofil for 2+1 vej med 90 km/t
17
181Agerskovseveje rbnd
Ellemo
vej
yve
j
Hove
orybThjveøn
Å
Kobb
RefskovvejHouvinkelvej
erholmvej
TørringStigårdvejStigårdvej
Klinkby
Nejrupvej
Houmarkvej
oybThrønjve
vejKokholm
orgveVandb
j
Hove
181
Gje
TørringHuseForslag ANy lokalvejKryds
igve
j
Balleby
FIGUR 4.5Forslag A
FORSLAG A
Løsningsforslag A omfatter en nordøstlig omfartsvej, dertilsluttes rute 513 umiddelbart øst for Tørring Huse ogforløber nordøst omkring Klinkby med tilslutning til rute 181nord for Klinkby ved Ellemosevej. Løsningsforslag A har enlængde på 3,5 km mellem tilslutningerne i hver ende.Løsningsforslag A tager omfattende hensyn til landskabetseksisterende udformning omkring Hove Å. Løsningsforslag Ahar for at følge landskabets udformning med ådal og slugteret forløb med små horisontalradier og er derfor kun vurderetsom en 2-sporet vej med 80 km/t. Løsningsforslaget krydserde eksisterende gas- og biogasledninger 5 steder.KrydstilslutningerI løsning A er der foreslået i alt to tilslutninger, en i hver endeaf omfartsvejen, øst for Tørring Huse og nord for Klinkby.Tilslutningen øst for Tørring Huse foreslås etableret som enrundkørsel med tilslutning mellem Lemvigvej, Rute 513, ogomfartsvejen.
Etableringen af rundkørslen vil udover at være en trafiksik-ker krydstilslutning, fungere som en byport til Tørring Husemed en hastighedsdæmpende effekt på trafikken ind tilTørring Huse.På den eksisterende rute 181, Lemvigvej, er der i dag dob-beltrettet cykelsti, som i Tørring Huse deler sig til to enkel-rettede cykelstier. Overgangen mellem enkeltrettet cykelstiog dobbeltrettet cykelsti er i dag etableret som et hellean-læg ved byzonetavlerne i Tørring Huse. Ved etablering afen rundkørsel vurderes det hensigtsmæssigt, at etablereen cykelsti omkring rundkørslen, således at skiftet mellemdobbelt- og enkeltrettet cykelsti sker ved selve rundkørslen,hvor bilisterne allerede er nede i fart.Umiddelbart nord for rundkørslen er der i dag en pumpe-station til spilde- og regnvand. Det vurderes umiddelbart atpumpestationen kan bibeholdes, men etableringen af enrundkørsel vil medføre større skråningsarbejder med evt.støttemur samt at adgangsvejen til pumpestationen skalflyttes.
18
lleroddev
LemvBallebyvej
ej
513
FIGUR 4.6Krydsudformning iforslag A øst for Tørring Huse
EnkeltrettetcykelstiDobbeltrettetcykelsti
Nytsfaromjve
Rute 5
13 mod
Tørring
HuseRute513 mod Lemvig
Enkeltrettetcykelsti
Nord for Klinkby foreslås etableret en tilslutning mellemeksisterende rute 181/Thyborønvej og omfartsvejen som etT-kryds.T-krydset foreslået etableret med venstre og højresvings-bane på omfartsvejen med adgang til/fra den eksisterenderute 181 i Klinkby, samt etablering af helleanlæg i krydsetstre ben. Hastigheden på omfartsvejen omkring T-krydset erforudsat til 80 km/t.I forbindelse med etablering af T-krydset foreslås Ellemose-vej lukket for trafik ved Klinkby. Trafikken fra Ellemosevej kanbenytte den eksisterende nordlige tillslutning på rute 181.o sev
e
18
Ellem
Rut
Agerskovvej, som er en grusvej, har to udkørsler til Thybo-rønvej, hvoraf den ene forudsættes lukket.Cykelruten mellem Harboøre og Lemvig, der er en dob-beltrettet cykelsti på denne delstrækning, foreslås atkrydse omfartsvejen i en cykelstitunnel umiddelbart øst forT-krydset, således at cykelister har en niveaufri krydsningaf omfartsvejen.
1
m
od
Th
ej
yb
or
øn
Dobbeltrettetcykelsti
Ny
om
farts
vej
Rute 181modKlinkby
FIGUR 4.7Tilslutning for forslag A og B
nord for Klinkby
19
Lokale vejeFlere lokale veje vil blive berørt af løsningsforslag A.Houmarkvej, som er en grusvej, lukkes ved krydsningenaf omfartsvejen. Der etableres nye lokale adgangsveje tilbetjening af de landbrugsejendomme, der i dag benytterHoumarkvej.Stigårdsvej, som er en grusvej, betjener flere ejendommemed vejadgang. I løsningsforslag A etableres nye adgangs-veje til det lokale vejnet, for de ejendomme som får afskåretadgangen via Stigårdsvej.Stigårdsvej føres over omfartsvejen og Kobberholmvejforlægges med en nordligere tilslutning til Stigårdsvej. Sti-gårdsvej forløber tæt ved Hove å dal, og Stigårdsvejs forløbbør vurderes nærmere i en evt. senere VVM-undersøgelse.Sønderbyvej er en lokal asfaltvej, der forbinder Klinkbymed det nordliges opland landbrugsejendomme og huse.I løsningsforslag A foreslås Sønderbyvej derfor ført overomfartsvejen.
FORSLAG B
Løsningsforslag B omfatter ligeledes en nordøstlig omfarts-vej, som tilsluttes rute 513 mere østligt for Tørring Huse endløsningsforslag A, og forløber igennem Hove Å dal medtilslutning nord for Klinkby ved Ellemosevej. Løsningsfor-slag B har en længde på 3,4 km mellem tilslutningerne ihver ende.Løsning B er et forslag til en omfartsvej, der tager ud-gangspunkt i at opnå de bedst mulige oversigtsforholdsamt mulighed for en skiltet hastighed på 90 km/t. Løs-ningen har derfor et forløb med større horisontalradier ogskærer i en lige linje landskabet nord for Tørring Huse ogHove Ådal.For løsningsforslag B kan tværprofilet således etableressom enten 2-sporet vej med 80 eller 90 km/t, eller som 2+1vej med 90 km/t.Løsningsforslaget krydser de eksisterende gas- og biogas-ledninger 5 steder.
181nde
Ager
skov
Ellemo
vej
sev
ej
rbyv
ej
Ho
ve
Å
ThyborvønejKobberholmvej
RefskovvejHouvinkelvej
TørringStigårdvStigårdvej
Klinkby
Nejrupvej
ej
Houmarkvej
ybThorøejnv
Kokholm
orgveVandb
j
Hove
vej
181
Gje
TørringHuseForslag BNy lokalvejKrydsFIGUR 4.8Forslag B
Balleby
20
llero
igve
j
dde
LemvBallebyvej
vej
513
2+1 vejFor en 2+1 vej anbefales det, at længden af overhalings-sporet er på mellem 1,5 km og 2,5 km. Det er kun muligtat etablere 1 skifte mellem overhalingsporet i de to retnin-ger. Skiftet på 2+1 vejen foreslås derfor etableret omkringHove Å, hvor overhalingssporet etableres for trafikken modLemvig på stigningen ved Tørring Huse og for trafikken modThyborøn på strækningen fra Hove Å og frem til eksiste-rende rute 181, Thyborønvej.KrydstilslutningerI løsning B er der foreslået i alt to tilslutninger, en i hverende af omfartsvejen, øst for Tørring Huse og nord forKlinkby.Tilslutningen øst for Tørring Huse foreslås etableret som etT-kryds. T-krydset etableres med højre og venstresvingsba-ner på omfartsvejen og rute 513, samt tilhørende hellean-læg i krydsets tre ben. Derudover føres den eksisterendedobbeltrettede cykelsti langs rute 513 i en stitunnel underomfartsvejen og tilsluttes eksisterende cykelsti i Tørring
Huse. Kokholmvej, som er en grusvej, lukkes ved T-krydsetog der etableres en ny adgangsvej til de berørte ejendom-me.Tilslutningen nord for Klinkby foreslås etableret som etT-kryds. T-krydset har samme udformning som i løsnings-forslag A, dvs. Ellemosevej lukkes for trafikadgang vedKlinkby og Agerskovvej får lukket den ene af to udkørs-ler til Thyborønvej. Den dobbeltrettede cykelsti mellemHarboøre og Lemvig føres under omfartsvejen i form af encykelstitunnel umiddelbart øst for T-krydset. Se figur 4.7.Den skiltede hastighed er forudsat til 80 km/t for alle løs-ningsforslag omkring T-krydsene.Lokale vejePå grund af etablering af T-krydset øst for Tørring Huse,lukkes Kokholmvej, som er en grusvej, ved rute 513. Vejenbetjener to landbrugsejendomme, og der foreslås derforetableret en forlængelse af eksisterende grusvej til Engdal-vej
FIGUR 4.9Krydstilslutning i forslag B øst for Tørring Huse
Ny
om
fa
rts
ve
j
Rute 513mod Tørring HuseRute51
Dobbeltrettetcykelsti
3m
od
Le
mvig
21
Houmarkvej og Stigårdsvej, som er grusveje, lukkes forgennemkørsel. Grusvejene, der primært betjener to land-brugsejendomme nord for omfartsvejen, foreslås omlagtsåledes at ejendommene får adgang via Kobberholmvej.I løsningsforslag B lukkes Houvinkelvej og Kobberholm forgennemkørsel. På grund af Hove Å og gasledningen er detikke muligt at etablere en overføring af Houvinkelvej detpågældende sted.I løsningsforslag B er det derfor foreslået, at Kobberholmvejforlænges over Hove Å med en ny vejforbindelse til Sønder-byvej. Det bør i en evt. senere VVM-undersøgelse vurderesnærmere, hvorledes den lokale adgang til det øvrige vejnetomkring Houvinkelvej og Kobberholmvej kan opretholdes,da den foreslåede løsning med krydsning af Hove Å 2 ste-der ikke er optimal.Sønderbyvej er en lokal asfaltvej, der forbinder Klinkbymed det nordlige oplands landbrugsejendomme og huse.I løsningsforslag B foreslås Sønderbyvej derfor ført underomfartsvejen.
MINDRE FORBEDRINGER AF DENEKSISTERENDE VEJ
Det er i forundersøgelsen foretaget en vurdering af enopgradering af den eksisterende vej, fremfor at etablere enny omfartsvej, en såkaldt 0+ løsning.Formålet med forundersøgelsen er, at vurdere mulighe-derne for at forbedre adgangen til Thyborøn Havn. Ejen-dommene i Klinkby ligger tæt ud til den eksisterende vej,og det vurderes ikke muligt at udbygge den eksisterendevej. Eventuelle krydsombygninger vurderes ikke at forbedreforholdene for den gennemkørende trafik og hastighedengennem byerne vil ikke kunne øges.Samtidigt vil en evt. opgradering af den eksisterende vejformentlig medføre flere gener for lokalbefolkningen iKlinkby og Tørring Huse.Der er i dag eksisterende cykelstiforbindelser mellemLemvig og Harboøre/Thyborøn, og det vurderes ikke at enevt. udbygning af cykelstisystemet vil have en effekt for dengennemkørende trafik til/fra Thyborøn Havn.Der er derfor ikke foreslået alternative 0+ løsninger til enomfartsvej ved Klinkby.
UNDERSØGT ALTERNATIV TIL EN OMFARTSVEJSYDVEST OM KLINKBY OG TØRRING HUSE
I forbindelse med forundersøgelsen er der undersøgt enalternativ omfartsvej sydvest om Klinkby og Tørring Huse.En sydvestlig omfartsvej vil have en længde på 5 km ogderved være længere end en nordøstlig omfartsvej (løsningA og B). Herved vil en sydvestlig omfartsvej være min-dre attraktiv for trafikanterne end løsningsforslag A og B.Endvidere vil der være to krydsninger af jernbanen mellemThyborøn og Lemvig. Derudover vil en sydøstlig omfartsvejberøre naturområdet syd/vest for Klinkby og vil være mindrehensigtsmæssigt ud fra et miljø- og landskabeligt hensyn.Det er derfor i forundersøgelsen vurderet, at en sydvestligomfartsvej ikke er relevant i forhold til anlægsøkonomi,trafikale effekter og miljøforhold og er derfor ikke vurderetnærmere i forundersøgelsen.
GENNEMFØRELSE AF PROJEKTET
Anlæg af løsningsforslag A eller B forventes gennemførtsom én etape. Der kan i forbindelse med anlægsarbejdetforekomme mindre fremkommelighedsproblemer over korttid på de lokale veje som overskæres af omfartsvejen.Der forventes ikke anvendt et større trafikledelsessystemunder anlægsarbejdet, da der kun vil forekomme periodevi-se fremkommelighedsproblemer i forbindelse med omfarts-vejens tilslutning til den eksisterende vej.Der vil i forbindelse med en evt. VVM-undersøgelse bliveforetaget en nærmere vurdering af projektets gennemfø-relse.
22
23
5. TRAFIKALE KONSEKVENSERDer er gennemført trafikberegninger for forslagene til enomfartsvej ved Klinkby. Beregningerne tager udgangspunkti trafikmodellen for Jylland-Fyn. Da trafikmodellen ikkedækker området mellem Lemvig og Thyborøn, er der i for-undersøgelsen etableret en ny zonestruktur og udbygningaf trafikmodellen for at kunne beregne de trafikale konse-kvenser.Modellen belyser de trafikale konsekvenser af at etablereen omfartsvej ved Klinkby, som beskrevet i løsningsforslagA og B. Trafikanternes valg af rute hænger nøje sammenmed rejsetiden på de forskellige, alternative ruter. Rejseti-den er afhængig af længden, hastigheden og kapacitetenpå vejene. Fastlæggelse af disse parametre i modellen ersåledes afgørende for, hvordan trafikken fordeler sig påvejnettet.De to løsningsforslag adskiller sig trafikalt ved længden afforslagene, samt at løsningsforslag B også indeholder 90km/t som 2-sporet eller 2+1 vej.En omfartsvej vil være et attraktivt alternativ for den gen-nemkørende trafik, både med 80 og 90 km/t, samt som2-sporet vej eller 2+1 vej. Der vil være en større tidsmæssiggevinst ved 90 km/t i forhold til 80 km/t.Der er med de gennemførte trafikberegninger gjort enrække antagelser om den forventede trafikvækst frem til2020 og 2030. Disse antagelser hviler bl.a. på, hvordan tra-fikken igennem en hel række år rent faktisk har udviklet sig.Trafikvæksten er i disse år imidlertid ikke så kraftig, somman har været vant til. Årsagen er formentlig den aktuelleøkonomiske krise. Derfor er der en vis usikkerhed knyttet tildisse vækstforudsætninger.På figur 5.1 ses trafikbelastningen i hverdagsdøgn for Basis2010 og Basis 2020.
Thyborøn
a
Cheminova
BEREGNINGER
31003550
BasissituationenDer er gennemført 2 basisberegninger med trafikmodellen.Basisberegningerne har til formål at beskrive de eksisteren-de forhold (Basis 2010) og de forventede fremtidige forhold,såfremt der ikke etableres en omfartsvej på strækningen(Basis 2020).Modellen er kalibreret med faktiske trafiktællinger og ennummerskrivningsanalyse for at beskrive Basis 2010.Nummerskrivningsanalysen foretages for at fastsætte dengennemkørende trafik. Afvigelserne mellem de modelbe-regnede og de faktisk registrerede trafikmængder er små.For den fremtidige situation i år 2020 er der gennemførtberegning for en basissituation uden etablering af enomfartsvej ved Klinkby (Basis 2020). Basis 2020 indeholderen generel stigning i antal ture på 14,4 % (1,5 % per år) iforhold til Basis 2010.
Harboøre
NISSUM BREDN
46905370
LemVig
Klinkby25002860xxxxxxxxBasis 2010Basis 2020
Hove
62607160
HTørring Huse69407940
n
LEMVIG
FIGUR 5.1Trafiktal for Basis 2010 og 2020
hverdagsdøgn
24
Basis 2020 anvendes til at beskrive de forventede fremti-dige forhold, såfremt der ikke etableres en omfartsvej oganvendes herefter som sammenligningsgrundlag for bereg-ningerne af løsningsforslagene.
Thyborøn
TRAFIKALE KONSEKVENSER AF LØSNINGS-FORSLAGENE
Ved etablering af en omfartsvej ved Klinkby er der beregneten hverdagsdøgntrafik på vejnettet og omfartsvejen i 2020som ses på figur 5.2.Det fremgår af trafikberegningerne, at der ikke er forskelle itrafikbelastningen for de enkelte løsningsforslag.Løsningsforslag A som 2-sporet vej med 80 km/t er hermedlige så attraktiv i forhold til overflytning af trafik fra deneksisterende vej til omfartsvejen, som løsningsforslag Bmed 2-spor som enten 80 km/t eller 90 km/t eller som 2+1vej med 90 km/t. Dette skyldes, at der ikke er kapacitets-problemer på strækningen, hvorfor det alene er længde oghastighed, der er bestemmende for trafikanternes rutevalg.Alle gennemkørende trafikanter vil derfor vælge en omfarts-vej ved Klinkby fremfor at fortsætte ad den eksisterenderute 181 / 513, da både forslag A og B giver en tidsgevinst iforhold til at køre på den eksisterende vej.For alle forslag forventes således, at den eksisterende rute181 / 513 gennem Klinkby og Tørring Huse vil aflastes medmellem 50 % og 74 % trafik, svarende til de 3.970 køretøjersom forventes at benytte en omfartsvej. Der er ikke forudsattrafikspring i beregningerne, da en omfartsvej ikke forventesat tiltrække nye trafikanter, og det er således det sammeantal ture, der omfordeles i modelområdet ved etablering afen omfartsvej. Nyskabt trafik vurderes at være ubetydelig.På den eksisterende rute 181 / 513 vil trafikbelastningenreduceres til 3.970 køretøjer gennem Tørring Huse i forholdtil 7.940 køretøjer i 2020, såfremt der ikke etableres en om-fartsvej. Syd for Klinkby vil trafikbelastningen reduceres til3.190 køretøjer og 1.390 køretøjer nord for Klinkby i forholdtil henholdsvis 7.160 køretøjer og 5.370 køretøjer i 2020,såfremt der ikke etableres en omfartsvej.Da området besøges af mange turister, er der foretageten vurdering af sommertrafikken i området på baggrundaf løbende trafiktællinger. På rute 181 nord for Klinkby ertrafikken ca. 7-11 % højere i juni-august og på rute 5133 % højere end på et hverdagsdøgn fordelt på hele året.
a
Cheminova35503550
Harboøre
NISSUM BREDN
5370537039700
LemVigH
Klinkby319028602860xxxxxxxxLøsingsforslag A+BBasis 20207160Hove
Tørring Huse79407940
n
LEMVIG
FIGUR 5.2Trafiktal for basis2020 samt løsningsforslag A og B
Den øgede trafikbelastning i sommerperioden giver ikkeanledning til kapacitetsproblemer på strækningen eller enevt. omfartsvej.
KØRSEL OG TIDSFORBRUG
Trafikanternes valg af rejserute beror på en afvejning af ru-telængde og tidsforbrug. Tidsforbruget vejer typisk tungestved trafikantens rutevalg, og mange trafikanter kører gerneen omvej, hvis de kan spare tid ad en anden vej.Trafikanternes sparede kørsel og tidsforbrug beregnes udfra de gennemførte trafikberegninger. De samlede trafikant-besparelser på kørsel og tidsforbrug for løsningsforslag Aog B fremgår af tabel 5.1.
25
26
Løsningsforslag A giver mere kørsel på vejene, da Løs-ningsforslag A er længere en den eksisterende rute. Løs-ningsforslag B er lidt kortere end den eksisterende rute oggiver hermed en reduceret kørsel. Begge løsningsforslaggiver en tidsbesparelse, som er størst for løsningsforslag Bmed 90 km/t.Besparelsen i responstid for ambulancekørsel til / fra Thybo-røn er skønnet til ca. 1 ½ minut.TIDSBESPARELSEMERKØRSEL
UHELDSMÆSSIGE KONSEKVENSER
De registrerede uheld på rute 181 / 513 sker primært inden-for byzonen i Tørring Huse og Klinkby. Ved etablering af enomfartsvej vurderes trafiksikkerheden i Klinkby og TørringHuse at blive væsentlig forbedret, da en større del af trafik-ken ledes uden om byerne. Specielt uheld i kryds og vedpåkørsel bagfra vurderes reduceret på strækningen.Trafiksikkerhedsrevisionen påpeger, at den eksisterendevej bør hastighedstilpasses i forbindelse med etablering afen omfartsvej, da trafikaflastningen på den eksisterende vejkan medføre en øget hastighed.
(timer/døgn)637998
(km/døgn)199- 996- 996
Løsningsforslag ALøsningsforslag B(80 km/t)Løsningsforslag B(90 km/t)
TABEL 5.1Tidsbesparelse og merkørsel for løsningsforslag A og B
27
6. AREAL- OGEJENDOMSFORHOLDArealbehovet til løsningsforslag A og B omfatter udeluk-kende arealer i landzone. De berørte arealer anvendes stortset alle landbrugsmæssigt.Der er flere store landbrugsejendomme af størrelsesorde-nen 50-70 ha som gennemskæres af de nye vejlinjer.Arealerhvervelsen til den nye vej vil ske ved ekspropriation.Foruden areal til selve vejen skal der eksproprieres arealtil skråninger og grøfter, regnvandsbassiner og omlægningeller nyanlæg af lokale adgangsveje til ejendomme. Derskal også eksproprieres midlertidige arbejdsarealer til brugfor entreprenørerne i forbindelse med anlægsarbejdet. Demidlertidige arbejdsarealer leveres tilbage til ejerne efterafslutning af anlægsarbejdet.Tabel 6.1 indeholder bl.a. et skøn over antallet af forventedetotalekspropriationer, hvor hele ejendomme skal ekspro-prieres. Antallet af totalekspropriationer forventes at væremeget begrænset i begge løsningsforslag.Detailudformningen af vejprojektet efter en VVM-under-søgelse har betydning for omfanget af ekspropriationer ogdermed påvirkning af de enkelte ejendomme.Da den nye vej gennemskærer landbrugsarealer, fremkom-mer der mindre markarealer, hvor landbrugsdriften bliverurentabel, både på grund af størrelse og form af arealerne,men også fordi der ikke bliver direkte adgang til markernefra den nye vej, og der derfor bliver tale om omveje til mar-kerne.For at afbøde og formindske ulemperne ved gennemskæ-ringerne, vil der i forbindelse med ekspropriationer blivesøgt gennemført en jordfordeling.Ejendomme tæt på en omfartsvej vil blive påvirket af æn-drede adgangsforhold og evt. nærhedsgener i form af støj.For nogle af disse ejendommes vedkommende kan derblive tale om at give erstatning for støjgener eller tilskud tilfacadeisolering.Af tabel 6.1 fremgår det skønnede arealbehov til perma-nente ekspropriationer til vejanlægget. Det vil sige arealer,der skal afstås til vejudbygningen. Da det præcise ekspro-priationsomfang ikke er kendt på det nuværende stade afprojektet, er antallet af totalekspropriationer og arealstørrel-ser angivet i intervaller.Arealkonsekvenserne vil fastlægges mere præcist i en evt.senere VVM-undersøgelse.
VEJADGANGE
Enkelte lokale veje skal forlægges, og der skal endvidereetableres nye adgangsveje til ejendomme. I forbindelsemed en evt. VVM-undersøgelse vil omfanget af nye lokaleveje og vejadgange blive vurderet nærmere.
LEDNINGSOMLÆGNINGER
I området øst for Klinkby er der en naturgasledning og enbiogasledning, som deler sig omkring Klinkby. Både løs-ningsforslag A og B vil krydse gasledningerne flere steder.Herudover vil flere mindre ledninger skulle omlægges.
LØSNINGSFORSLAG A
LØSNINGSFORSLAG B
Permanent arealbehov tilvejanlægget (antal ha)Forventet behov for arbejdsareal(antal ha)Antal ejendomme der forventestotaleksproprieretAntal ejendomme der skal afgivejord til vejanlægget
15-2010-15010-12
15-2010-151-28-10
TABEL 6.1Arealmæssige konsekvenser af løsningsforslag A og B
28
29
7. PLAN- OG MILJØFORHOLDDer er foretaget en overordnet vurdering af de planmæs-sige bindinger, national og international lovgivning ogbestemmelser, som har betydning for etablering af enomfartsvej ved Klinkby.KommuneplanretningslinjerI Lemvig Kommuneplan 2009-21 er der udpeget om-råder med natur, landskab, geologi, kultur mv. og fordisse udpegninger er der fastsat retningslinjer for area-lanvendelsen. Retningslinjerne er fastsat med henblikpå at varetage beskyttelsesinteresser for de forskelligeudpegninger, herunder plante- og dyrelivet. Det drejer sigbl.a. om at sikre gode passagemuligheder i de økologiskeforbindelser samt sikre landskabelige -, kulturhistoriske -og geologiske værdier.Området omkring løsningsforslag A og B er i det efterføl-gende gennemgået for de forskellige udpegninger i detåbne land, der kan blive berørt af løsningsforslagene. Ennærmere vurdering af påvirkningerne af beskyttelsesområ-derne vil blive belyst i en evt. VVM-undersøgelse.
PLANFORHOLD
KommuneplanrammerLemvig Kommuneplan 2009-21 fastlægger rammer forarealanvendelsen i rammeområder, som udgør bestemmel-ser for indholdet af lokalplanlægningen. Løsningsforslag Aog B berører ikke udpegninger i kommuneplanrammer.VindmøllerLøsningsforslagene berører ingen eksisterende eller plan-lagte vindmølleområder.
R4.03.0
3.0
2.0
R
Tilslutning til eksisterende vejLøsning ALøsning BEl-60KvNaturgasledningBiogas
2.01.0
1.0
!
CenterbyByformålByzone
RR
LokalplanerBolig- og erhvervsområdeBoligområdeLokalcenter
FIGUR 7.1Kommuneplanrammer
30
31
R4.03.0
3.0
2.0
2.01.0
R
Tilslutning til eksisterende vejLøsning ALøsning BLandskabsområderSFL områderSkovrejsning uønsketKystnærhedszoneLavbundsområderGeologiske interesseområder1.0
RR
FIGUR 7.2Kommuneplanretningslinjer
KystnærhedszonenKystnærhedszonen har til formål at friholde kystområ-derne for bebyggelse og anlæg, som ikke er afhængigeaf kystnærhed. Begge løsningsforslag ligger i udkanten afkystnærhedszonen på den østligste del af strækningen.Økologiske forbindelserØkologiske forbindelser skal sikre, at bestande af planter ogdyr kan spredes i landskabet.Ingen af løsningsforslagene berører økologiske forbindelser.Lavbundsarealer og potentielle vådområderLavbundsarealer er områder med høj grundvandsstand,eller områder der tidligere har været vådområder, som kangenoprettes til værdifulde naturområder. På lavbundsarea-ler, som er kunstigt afvandede, skal nødvendigt byggeri oganlæg udformes på en sådan måde, at det tager hensyn tilen eventuel fremtidig vandstandshævning, såfremt genop-retning af området kan blive aktuel.VMPII (potentielle vådområder) er lavbundsområder, hvorder kan ske naturgenopretning for at leve op til målsætnin-gen i Vandplanen og Vandmiljøplanerne om at reducereudledningen af kvælstof til vandmiljøet.
Lemvig Kommune har gennemført en forundersøgelse forgenopretning af et vådområde ved Vesterø og Hove Å.Begge løsningsforslag berører området omkring krydsnin-gen med Hove Å. Dette forhold vil blive vurderet nærmereifm med en evt. VVM-undersøgelse.SkovrejsningSkovrejsningsområder har til formål at beskytte grund-vandet, samt fungere som spredningskorridorer for dyr ogplanter og som rekreative udflugtsmål. Ingen af løsningsfor-slagene berører skovrejsningsområder.Geologiske værdierGeologiske interesse- og beskyttelsesområder er områ-der, der i særlig grad illustrerer den geologiske udviklingsamt områder, hvor dannelser fra forskellige tidsperioderkan erkendes eller hvor de geologiske processer stadig eraktive.Begge løsningsforslag ligger i udkanten af et geologiskinteresseområde (”Kronhede og Lem Vig”) på den østligstedel af strækningen. Lem Vig er det havdækkede indløb til enaf Danmarks mest iøjnefaldende tunneldale, der udmunder iKlosterheden ved Rom By.
32
RåstofområderIngen af løsningsforslagene berører råstofområder.Områder med landskabsinteresserLandskabsområder er karakteristiske og oplevelsesrigelandskaber af høj kvalitet, og planlægningen er rettet modbevaring af de værdifulde landskaber og landskabselemen-ter, som f.eks. åse, dale, bakker og kystområder. Områdermed særlige landskabelige kendetegn eller værdier skal ividest mulig omfang beskyttes mod udvikling og forandring,der vil forringe områdets karakter.Begge løsningsforslag ligger i udkanten af et landskabsom-råde på den østligste del af strækningen, og der er i forun-dersøgelsen foretaget en overordnet landskabsscreening,som er beskrevet senere i dette kapitel.KulturmiljøVærdifulde kulturmiljøer er geografisk afgrænsede områder,som afspejler væsentlige træk af den samfundsmæssigeudvikling. Ofte indeholder et kulturmiljø flere kulturhistoriskeenkeltelementer, der ikke nødvendigvis hører sammen.Begge løsningsforslag berører perifært et kulturmiljø ved El-lemosevej og bronzealderhøje på Hygum Bakke som beståraf knap tredive fredede bronzealderhøje. Løsningsforslageneligger dog uden for beskyttelseslinjerne. Området rummerdesuden en milesten eller markeringssten fra 1700-tallet vedfoden af bakken. Påvirkningen vurderes at være mindre.
DrikkevandsinteresserI områder med særlige drikkevandsinteresser (OSD) og iindvindingsoplande til almene vandforsyningsanlæg udenfor OSD skal grundvandet i særlig grad beskyttes modforurening.Begge løsningsforslag ligger delvist indenfor områder medsærlige drikkevandsinteresser (OSD) og områder med drik-kevandsinteresser (OD), samt beskyttelseszone omkringdrikkevandsboringer. Det vurderes, at der vil være behovfor at etablere kantopsamling for de strækninger, der liggeri område med særlige drikkevandsinteresser. Der forventesetableret regnvandsbassiner inden udledning af vejvand tilrecipienter.
NATUR- OG MILJØFORHOLD
Natura 2000-områderNatura 2000 er et netværk af internationale naturbeskyt-telsesområder, der samlet består af habitatområder ogfuglebeskyttelsesområder. Områderne er udpeget for atbeskytte levesteder og rasteområder for fugle, beskyttebestemte naturtyper samt beskytte truede, sårbare ogsjældne arter af planter og dyr.Løsningsforslagene ligger ca 2,3 km fra nærmeste Natura2000-område, og det vurderes umiddelbart, at etablering afen omfartsvej ikke vil påvirke området.
R4.03.0
3.0
2.0
2.01.0
Løsning ALøsning BJordforurening V1Jordforurening V2OmrådeklassificeringAlmindelige drikkevandsinteresserBegrænsede drikkevandsinteresserSærlige drikkevandsinteresserVand hygiejniskzoneIndvindingsopland for vandværk1.0
RR
FIGUR 7.3Drikkevandsinteresser og jordforurening
33
R4.03.0
3.0
2.0
R
Tilslutning til eksisterende vejLøsning ALøsning BBeskyttede vandløbÅbeskyttelseslinjerSøbeskyttelseslinjerVådområde projekt Vestersø§3 Beskyttet eng§3 Beskyttet hede§3 Beskyttet mose§3 Beskyttet overdrev§3 Beskyttet strandeng§3 Beskyttet søFredskovRamsarområder
2.01.0
1.0
RR
FIGUR 7.4Naturforhold
NaturbeskyttelseslovenBeskyttede dyr og planterHabitatdirektivets bilag IV indeholder en liste over dyrear-ter, som alle EU-lande er forpligtet til at beskytte. Dennebeskyttelse betyder et generelt forbud mod forsætligt atforstyrre bilag IV-arterne med skadelig virkning for arteneller bestanden, samt at arternes yngle- eller rasteområderikke må beskadiges eller ødelægges, jf. habitatdirektivetsartikel 12.Odder forekommer muligvis i Hove Å. Det vurderes, at pad-dearterne strandtudse og spidssnudet frø, samt krybdyrartermarkfirben har potentielle yngle- og rastesteder i området.Desuden forekommer der sandsynligvis sydflagermus,vandflagermus, damflagermus, brunflagermus og trold-flagermus. I forbindelse med evt. VVM undersøgelser vilforekomster af bilag IV- arter skulle undersøges nærmere.Beskyttede naturtyperNaturområder som søer, vandhuller, moser, ferske enge,strandenge, strandsumpe, heder og overdrev og udpegedevandløb er beskyttet efter Naturbeskyttelseslovens § 3 modtilstandsændringer.Der er flere små søer og vandhuller i området, der kan blivepåvirket afhængig af løsningsforslagene. Ved inddragelseaf beskyttede søer og søer med arter på habitatdirektivetsbilag IV vil der være krav om erstatningsvandhuller.
De 2 løsningsforslag krydser et enkelt beskyttet vandløb,Hove Å.FaunapassagerVandløb er ofte naturlige ledelinjer for flere dyrearter. Vedvejens passage af vandløbet Hove Å, anlægges der under-føringer med banketter, der er egnede for små og mellem-store, landlevende pattedyr (underføring type B1). Særligtodder må forventes at have raste- og ynglesteder i og om-kring vandløbet, og derfor skal faunapassagen, suppleresmed naturlige banketter i forlængelse af vandløbsbrinken.En endelig vurdering af udformning og placering af fauna-passagen i forbindelse med vandløbskrydset skal foretageskonkret i forbindelse med en evt. VVM-redegørelse.Sø- og åbeskyttelseslinjerLøsningsforslagene berører ingen åbeskyttelseslinier.SkovbyggelinjerLøsningsforslagene berører ikke skovbyggelinjer.Fredede områderDe nærmeste fredninger ligger mere end 1 km fra løsnings-forslagene (fredninger omkring kirkerne i Klinkby, Tørringog Heldum). Den nærmeste landskabsfredning ligger nordog syd for Lemvig by ca. 3,5 km fra løsningsforslagene. Dersker ingen påvirkning af fredede områder.
34
KirkebyggelinjerOmkring næsten alle kirker er der jf. Naturbeskyttelseslovenfastlagt en kirkebyggelinje på 300 m.Der er kirkebyggelinje og kirkefredninger omkring kirkernei Klinkby, Tørring og Heldum. Løsningsforslagene berørerikke direkte byggelinjerne og berører ikke kirkezoner.SkovlovenFredskovFredskovspligtige arealer er omfattet af Skovloven ogreserveret til skovdrift. Ingen af løsningsforslagene berørerfredsskov.MuseumslovenBeskyttede jord- og stendigerDer må ikke foretages ændringer i tilstanden af sten- ogjorddiger jf. Museumsloven. Begge løsningsforslag krydseret beskyttet dige nord for Tørring Huse. Der vil i givet faldskulle indhentes dispensation fra museumsloven ved ind-dragelse af det beskyttede dige.Fredede fortidsminderDer må ikke foretages ændringer i tilstanden af fredede for-tidsminder. Dvs. at alle aktiviteter, der påvirker fortidsminderneikke er tilladt. De fleste fortidsminder er desuden omgivet afen 100 m beskyttelseszoner, jf. § 18 i Naturbeskyttelsesloven.Der er høj tæthed af fredede fortidsminder i kulturmiljøetnord for Agerskov/Byskov og en høj tæthed imellem Klinkbyog Lemvig. Ingen af løsningsforslagene passerer dog inden-for 100 m beskyttelseslinjen af disse fortidsminder.
JordforureningslovenEfter reglerne i jordforureningsloven kortlægger regionernejordforureninger. Der skelnes mellem V1 og V2 kortlægning,hvor V1-kortlægning ofte foretages ud fra arkivmateriale ogoplysninger om, hvordan arealet har været anvendt, menset areal V2-kortlægges, hvis der er konstateret en forure-ning. Lettere forurenet jord kortlægges ikke, men er i stedetomfattet af reglerne om områdeklassificering.Der er enkelte V1 og V2 kortlagte arealer i området. Løs-ningsforslagene berører ikke V1 og V2 kortlagte arealereller områdeklassificeret jord.
VURDERING AF LANDSKABSMÆSSIGE KON-SEKVENSER
Der er foretaget en screening og vurdering af landskabetomkring Klinkby, som er dannet som moræne under isen. Entidligere fjordarm, som nu er drænet og opdyrket, strækkersig fra Nissum Fjord i nord og mod Tørring Huse i syd. Deninderste del af fjordarmen er smal og fremstår som en mar-kant og langstrakt terrænlavning lige nord for Tørring Huse.Terrænet er jævnt til let bølget omkring Klinkby og falderjævnt fra den eksisterende rute 513/181 gennem Klinkby ogi nordlig retning, hvorefter det igen rejser sig mod nord. Modsyd rejser landskabet sig ligeledes mod højere liggende ogmere bakkede landskaber. De højere liggende landskabermod nord danner den visuelle afgrænsning af det land-skabsrum omfartsvejen evt. placeres i, men berøres dogikke direkte af løsningsforslag A og B. Terrænet omkringHove Å sænker sig omkring åen men ikke markant.
R4.03.0
3.0
2.0
R
Tilslutning til eksisterende vejLøsning ALøsning BNational cykelruteRegional cykelruteKirkezone IKirkezone IIKirkezone III
2.01.0
1.0
!
Arkæologiske fundKulturmiljøerSærlige kulturmiljøerSten- og jorddigerKirkebyggelinierFredede områder
RR
!
Fredede fortidsminder
FIGUR 7.5Kulturmiljø
35
36
Bevoksningen i området nord for den eksisterende rute513/181 er generelt sparsom og består primært af spredtlig-gende enkeltstående træer og småbevoksninger. Landska-bet fremstår enkelt og åbent og i stor skala.Tørring Huse, Hove og Klinkby, ligger som en næstenubrudt række af bebyggelse omkring den eksisterende vej.I Tørring Huse er bebyggelsen orienteret omkring vejen ogudsynet til landskabet fra byen er begrænset. Hove liggerpå den vestlige side af den eksisterende rute 513 / 181,omkring Hove Å og er mere orienteret i sydlig retning. Fradenne strækning af den eksisterende vej er der åbne kigi retning af Tørring og Tørring Kirke. Klinkby er ligeledesorienteret omkring vejen og udsynet til landskabet fra byener begrænset.Området er i mindre grad præget af tekniske anlæg, sompåvirker landskabet visuelt. Deriblandt jernbanen og deneksisterende rute 513/181 der begge forløber i nordvestgående retning. Nord for den eksisterende vej forløber en(lav) højspændingsledning, og der er placeret en rækkevindmøller med samme orientering i dallandskabet ved dentidligere fjordarm.Vurdering af løsningsforslag ALinjeføring A er placeret under hensyn til de væsentligstestrukturer i landskabet ved at følge terrænets form, ogsikrer derved, at dallandskabet ikke brydes og skæres over.Etablering af overføring over Hove Å vil bryde det langekig, der er på langs af åen, men vurderes ikke at påvirkelandskabet markant.Området, hvori vejen placeres, falder jævnt fra den eksi-sterende rute 513/181 og oplevelsen af de højere liggendemorænelandskaber mod nord samt Tørring Kirke vurderesikke at blive påvirket væsentligt set fra den eksisterenderute 513 / 181. Dog formodes oplevelsen af landskabet iKlinkby morænelandskab at blive påvirket i nogen grad setfra de højere liggende morænelandskaber.
Vurdering af løsningsforslag BLøsningsforslag B forløber i en mere ret linje gennem land-skabet, der i nogen grad skærer landskabets form og struktu-rer. Her kan en omfartsvej bryde oplevelsen af det sammen-hængende landskabsstrøg som dalen danner. Etableringaf bro over Hove Å vil bryde det lange kig der er på langs afåen, men vurderes ikke at påvirke landskabet markant.Det anbefales på baggrund af de landskabelige hensyn,samt oplevelsen af landskabet set fra den nye vej at vælge etløsningsforslag, der friholder Tørring Huse dallandskab, sådet sammenhængende landskab ikke forstyrres og gennem-skæres af en omfartsvej. Der vurderes ikke at være markantforskel på den landskabelige effekt af løsningsforslag A og Bpå den resterende strækning. De landskabelige konsekven-ser vil blive vurderet nærmere i en evt. VVM-undersøgelse.
ANDRE FORHOLD
KulturarvsarealerKulturarvsarealer er kulturhistoriske interesseområder medsærlig høj kulturhistorisk og arkæologisk værdi.Løsningsforslagene berører ikke kulturarvsarealer.StøjEtablering af en omfartsvej ved Klinkby vil ændre støjbe-lastningen til omgivelserne. Støjbelastningen vil blive redu-ceret langs den eksisterende vej (Thyborønvej), og forøgetlangs en omfartsvej, som er beliggende i det åbne land.Der er lavet en overordnet vurdering af støjbelastningen udfra den forventede trafikbelastning. På den baggrund for-ventes der ikke at være grundlag for opsætning af støjskær-me. Da strækningen ligger i åbent land forventes der ikkeanvendt støjreducerende asfalt.Støjforholdene vil blive vurderet nærmere i forbindelse meden evt. VVM-undersøgelse, herunder omfang og udform-ning af støjreducerende tiltag.
37
8. ANLÆGSOVERSLAG OGSAMFUNDSØKONOMIDer er beregnet anlægsoverslag for løsningsforslag A ogforslag B som 2-sporet vej og 80 km/t eller 90 km/t, samt2+1 vej med 90 km/t - 4 i alt. Overslagene er udarbejdet ihenhold til Transportministeriets budgetteringsprincipper foranlægsprojekter på vej- og baneområdet. Vejdirektoratetserfaringer med gennemførte entrepriser og enhedspriser,er beskrevet i et samlet overslagssystem, som er benyttet tiloverslagene.Detaljeringsniveauet for løsningsforslagene er i forun-dersøgelsen ikke præcise nok til, at kunne angive depræcise mængder af f.eks. jord eller længde af nye lokaleveje. Overslagene er derfor baseret på følgende forud-sætninger:Der er anvendt enhedspriser ud fra erfaringer fra deseneste anlægsarbejder, som eksempelvis mængder im3, m2og ved vejlængder i priser pr km, som er baseretpå tværsnit i henhold til løsningsforslagene.For jordarbejde er der gjort en række forsimpledeantagelser om terrænforhold, idet det aktuelle terrænikke er opmålt. Sikkerhedsskråninger er medtaget i deskønnede jordmængder og vejafvanding er fastsat udfra kilometerpriser.Der er afsat skønnede beløb pr. km til nye adgangsvejem.v. og midlertidige foranstaltninger i anlægsperioden.Nye faunaunderføringer (rør), paddehegn, afvær-geforanstaltninger ved vandløb, erstatningsbiotopersamt støjafskærmning er indeholdt i anlægsoverslagetbaseret på et skøn, da der ikke er foretaget egentligefeltundersøgelser. De vil blive gennemført i forbindelsemed en evt. kommende VVM-undersøgelse.Til mindre ledningsomlægninger er der afsat beløb medbaggrund i kilometerpriser samt erfaringstal.Der er afsat skønnet beløb til krydsning og omlægningaf gasledningerArealbehovet er opgjort ud fra det skønnede arealbehov tilpermanente ekspropriationer. Heri indgår en vurdering afomfanget af de forventede totalekspropriationer. Arealbud-gettet er opstillet ud fra ejendomspriserne i området og påbaggrund af ekspropriations- og taksationskommissionenserstatningsfastsættelse på sammenlignelige strækninger.Der er afsat beløb til arkæologiske forundersøgelser ogmarkundersøgelser baseret på kilometerpriser.
38
BASISOVERSLAG
På baggrund heraf er der beregnet et basisoverslag, somomfatter udgifter til etablering af anlægget, arealanvendel-se, projektering, tilsyn og administration, eksklusive moms.Basisoverslaget tillægges 50 % til dækning af fremtidigeændringer og usikkerheder jf. Transportministeriets budget-teringsprincipper for økonomistyring af anlægsprojekter.I tabel 8.1 ses basisoverslaget + 50 % for de enkelte løs-ningsforslag.LØSNINGSFORSLAGANLÆGSOVERSLAG
en forventning om en trafikvækst frem til år 2030. Et projektvurderes som rentabelt, hvis det har en positiv nutidsværdi ogen intern rente over diskonteringsrenten, som er 5 %.I forbindelse med en forundersøgelse er vurderingen ba-seret på en række simple antagelser, hvor der endnu ikkeforeligger præcis viden. Den samfundsøkonomiske vurde-ring indeholder ikke forhold, som landskab og bykvalitet,dyr og planteliv, sammenhængen med fysiske planlægningog regionaløkonmiske effekter.Udeladelsen af disse effekter vil højst sandsynligt ikkepåvirke det samlede resultat væsentligt. Det skal bemær-kes, at anlægsoverslaget indeholder omkostninger til atimødegå negative effekter på f.eks. dyre- og planteliv i formaf faunapassager.Den samfundsøkonomiske beregning af uheld er opgjort påstrækningsniveau.
A, 2-spor og 80 km/tB, 2-spor og 80 km/tB, 2-spor og 90 km/tB, 2+1 vej og 90 km/t
137,7 mio. kr.136,0 mio. kr.142,2 mio. kr.160,2 mio. kr.
TABEL 8.1Basisoverslag + 50 % for løsningsforslag A og B
(prisniveau FL2012, indeks 174,4)
VURDERING AF RESULTATERNE
SAMFUNDSØKONOMISKE EFFEKTER
Den samfundsøkonomiske rentabilitet er vurderet for alleløsningsforslag. Her er omkostninger i form af anlægsudgif-ter, øgede udgifter til drift og vedligehold, skatteforvridningmv. sammenholdt med gevinster i form af tidsbesparelser.Vurderingen er foretaget i henhold til Transport- og Energimi-nisteriets manual for samfundsøkonomisk analyse og ministe-riets samfundsøkonomiske beregningsmodel ”TERESA”. Vur-deringen er foretaget med en 50 års beregningshorisont og
De samfundsøkonomiske effekter er beregnet for løsnings-forslag A og B som 2-sporet vej og 80 km/t eller 90 km/t,samt 2+1 vej med 90 km/t. Resultaterne ses på tabel 8.2.Ifølge de samfundsøkonomiske beregninger giver ingen afløsningsforslagene en positiv samfundsøkonomisk rentabi-litet.Løsningsforslag B etableret som 2-sporet vej med 90 km/thar den bedste interne rente af løsningsforslagene. Detteskyldes en større tidsgevinst end ved en 2-sporet vej med80 km/t, samt at anlægsoverslaget er lavere end ved en2+1 vej med 90 km/t. Løsningsforslag B etableret som2-sporet vej med 90 km/t er dermed det forslag, som giverden bedste forrentning af investeringen.LØSNINGS-FORSLAG
I altnettonutids-værdi (NNV)- 62,93- 30,87- 15,09- 35,13
Internrente
Nettogevinstpr. offentligomkostnings-krone’negativ’’negativ’’negativ’’negativ’
A, 2-spor og 80 km/tB, 2-spor og 80 km/tB, 2-spor og 90 km/tB, 2+1 vej og 90 km/t
2,8 %4,0 %4,5 %4,0 %
TABEL 8.2Samfundsøkonomiske effekter af løsningsforslagene A og B,
basisoverslag + 50 % (prisniveau FL2012, indeks 174,4)
39
Vejdirektoratet har lokale kontorer i Aalborg, Fløng, Middelfart,Næstved og Skanderborg samt hovedkontor i København.Find mere information på vejdirektoratet.dkVEJDIREKTORATET
Niels Juels Gade 13Postboks 90181022 København KTelefon 7244 3333[email protected]vejdirektoratet.dk