Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 296
Offentligt
1263462_0001.png
1263462_0002.png
1263462_0003.png
Folketinget misinformeretSom en del at trafikforliget fra marts 2013 er det besluttet, at der skal byggesen ny bro over Roskilde Fjord. Denne beslutning er en direkte konsekvens afet stort stykke lobbyarbejde udført af borgmesteren, bystyret og noglemagtfulde personer i Frederikssund, for hvem det har været afgørende at fåden bro trumfet igennem. Det faktuelle grundlag, der ligger til grund forbeslutningen om at etablere den nye bro, er imidlertid så tendentiøs ogmanipulerende, at det kan undre, at Folketingets Trafikudvalg kan stå inde forbeslutningen. At firmaet Waterfront har været dybt involveret i forløbet gørikke mistænksomheden overfor lødigheden af beslutningen mindre.Argumentationen for behovet for den nye bro er, at der i 2013 passerer ca.23.248 biler i døgnet over Kronprins Frederiks Bro. Det er en bil over broenhver 3. til 4. sekund eller ca. 1000 biler i timen døgnet rundt, året rundt.Disse analyser er lavet af firmaet Sund & Bælt Partner A/S i en rapport fra2011, hvori man også hævder at med 2 broer over Roskilde fjord vil der i2018 passere 33.130 køretøjer over broerne i døgnet. Hvor skal alle dissemennesker komme fra? Måske har man fundet en mirakelløsning på dedemografiske problemstillinger i Danmark, med aldrende og faldendebefolkningstal og mindre tilgang til arbejdsmarkedet. Til meget sigendesammenligning passeres Storebæltsbroen af ca. 29.000 biler i døgnet, og dettal har været stabilt de sidste 7 til 8 år.Ingeniørfirmaet COWI lavede målinger af trafikken omkring KronprinsFrederiks Bro til en rapport offentliggjort i 1999. Heri konkluderer COWI, atder passerer fra 11.500 til 16.800 biler i døgnet, med det højeste antal isommerperioden på grund af sommerhusbeboelserne på Hornsherred.Dag- og time målinger viste spidsbelastninger på maksimalt 1200 biler itimen. Det ses kun i "rush hour" om eftermiddagen på Frederikssundsiden.Der er et noget lavere antal, ca. 1050 køretøjer i ”rush hour” om morgenenpå Jægersprissiden, i overensstemmelse med at 77% af trafikken overKronprins Frederiks Bro kommer fra Jægersprisområdet.Der er rigtig langt fra COWI’s faktuelle målinger op til tallet på 23.248køretøjer i døgnet, der ligger til grund for beslutningen om den nye bro. Talleti beslutningsgrundlaget er næsten dobbelt så stort som det tal COWIfremfører. Nu er COWI’s tal fra 1999, så det kunne jo være relevant at videhvordan det ser ud i dag. Har Waterfront / Sund og Bælt Partner virkelig ret?
Vi har derfor i år lavet nye tællinger af trafikken over Kronprins Frederiks Bropå onsdage, torsdage og fredage i ugerne 20, 21 og 22, som er blandt demest trafikerede i løbet af året. Tællingerne er udført ispidsbelastningstimerne, men også stikprøvevis på andre tidspunkter.Tidsintervallerne for lysskift i frafiklysene er også registreret. Tællingerne erudført manuelt med elektronisk registrering.Den største spidsbelastning forekommer sidst på eftermiddagen fraFrederikssund mod Jægerspris med et maksimum på 1168 køretøjer i timen.Der er en lidt mindre spidsbelastning om morgenen fra Jægersprissiden modFrederikssund på ca. 1020 køretøjer i timen. Der synes ikke at være nogenvoldsom tendens til kødannelse om morgenen på Jægersprissiden.Om eftermiddagen ses betydelig kødannelse på Frederikssundsiden. Omaftenen og natten er der kun sparsom trafik på broen.De ovennævnte trafiktal er lidt lavere end Cowis tal fra 1999. Omregnet til endøgnbelastning ender vi på maksimalt 16.400 køretøjer i døgnet isommerperioden. Det svarer stort set til Cowis højeste vurdering fra 1999.Der er altså stadig rigtig langt fra dagens maksimale belastning op til degennemsnitstal på 23.248 køretøjer over broen i døgnet året rundt, der liggertil grund for beslutningen om den nye bro.I 1999 konkluderede COWI, at det ikke er broen der er problemet! Den kansagtens håndtere trafikbelastningen. Årsagen til de problemer der oplevesomkring broen skal findes i de trafikchikaner i form af lysfyr, bystyretopstillede på tilkørselsvejen J.F. Willumsensvej til broen påFrederikssundsiden og på Jægersprissiden.Cowi foreslog en ændring af tilkørselsforholdene, men det har dertilsyneladende ikke været vilje til at gennemføre. Vi har talt med en delborgere i området, og de fortæller samstemmende, at der før etableringen afchikanerne med lyskryds på tilkørselsvejene til broen stort set aldrig vartrafikale problemer ved broen.Lokalpolitisk har ønsket om at etablere en ny broforbindelse fraFrederikssund til Hornsherred længe været til stede. Behovet for en nyforbindelse er imidlertid tvivlsomt, og ønsket blandt borgerne om den nye broer direkte fraværende, idet 10 000 borgere har skrevet under på et "nej tak" tilbroen, hvilket ca. svarer til antallet af beboere i Hornsherred.Tidligere forsøg på at få broplanerne gennemført lykkedes ikke, ogbeslutningen om brobyggeriet blev for et par år siden udsat til 2020 da man
ville vurdere trafikudviklingen i området set i lyset af de storemotorvejsarbejder med Holbækmotorvejen og motorvejsindkørslerne syd omRoskilde til ringvejssystemerne omkring København og videre tilNordsjælland. Størstedelen af motorvejsarbejderne er nu afsluttet, og dissenye store motorveje vil trække en stor del trafik væk fra især de sydlige deleaf Hornsherred, og dermed mindske trafikken på Kronprins Frederiks Bro.I begyndelsen af 2012 kom der imidlertid gang i lobbyarbejdet fraborgmesteren og øvrige interessenter. Firmaet Waterfront, med de særdelesgode politiske forbindelser til Christiansborg på det tidspunkt, blev hyret til atsørge for, at brobyggeriet hurtigst muligt blev vedtaget af FolketingetsTrafikudvalg. Waterfronts involvering i projektet er indgående beskrevet i 3artikler i Jyllandsposten i marts 2013.Her i 2013 kan det konkluderes, at COWI’s konklusion fra 1999 stadig holdervand. Målingerne fra den gang holder stadig, hvilket er mere end man kansige om det manipulerende beslutningsgrundlag Folketingets Trafikudvalg hararbejdet udfra.Ved at etablere den nye bro påfører man alle nuværende brugere udgifter tilbetaling for brug af broen og ekstra kørselsudgifter, der skal gennemføresekspropriationer og anlægsarbejder til gene for ganske mange, ogmagtfuldkommenheden er fuldendt ved, at den nye bro placeres midt i etfuglebeskyttelses- og Natura 2000 område.Beslutningen om den nye bro hviler på et faktuelt forkert grundlag! Behovet erikke til stede og ej heller ønsket. De reelle motiver for at trumfe broenigennem hviler derfor i det dunkle. Men hvad der er knap så dunkelt, menderimod direkte umoralsk er at se, hvordan det er lykkedes ved hjælp aflobbyarbejde og talmagi, at få landets lovgivende myndighed manipuleret tilat træffe en så vidtgående beslutning, som en ny bro over Roskilde fjord, påbasis af tvivlsom information. Det er svært at se, hvordan ensamvittighedsfuld politiker i dagens Danmark kan stå ved den beslutning.Skulle broen alligevel ende med at blive etableret, så vil der over Roskildefjord være rejst en skamstøtte over politikernes magtfuldkommenhed. Måttedet ikke komme så vidt!Kurt SørensenSommerhus: Tørslev HageFast bopæl: Løjstrupvej 31, 8870 Langå