Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 293
Offentligt
1263054_0001.png
1263054_0002.png
1263054_0003.png
1263054_0004.png
1263054_0005.png
1263054_0006.png
1263054_0007.png
1263054_0008.png
1263054_0009.png
1263054_0010.png
1263054_0011.png
1263054_0012.png
1263054_0013.png
1263054_0014.png
1263054_0015.png
1263054_0016.png
1263054_0017.png
1263054_0018.png
1263054_0019.png
1263054_0020.png
1263054_0021.png
1263054_0022.png
1263054_0023.png
1263054_0024.png
1263054_0025.png
1263054_0026.png
1263054_0027.png
Femern Bælt-forbindelsen
Teknisk gennemgang afVVMFemern A/S
Præsentationen1.Claus Baunkjær, adm. direktør- Status og proces for projektet
2.Steen Lykke, teknisk direktør- Den tekniske løsning
3.Claus Dynesen, projektdirektør- Miljøvirkningerne
19/06/2013
Femern Bælt med motorvej og jernbane
NN
319-06-2013
Femern Bælt – kyst-kyst projektet
19/06/2013
Moderne infrastrukturModerne, miljøvenlig og sikker infrastruktur - vej og jernbane
Fleksibel transport og tidsbesparelser:Hurtigereognemmeretransport => Bedre mobilitet.Betalt af brugerne – og af EUForbindelsen bidrager til, at Europa bliver koblet sammen.Skandinavien og kontinentet. TEN-T. Gods på jernbanenHele regionen bliver koblet op på det overordnede europæisketransportsystem. Mere robust dansk infrastruktur. Frigør kapacitetInfrastruktur gør en forskel: Arbejdspladser og produktivitet
19/06/2013
Status: Tidslinje til dato1991:Aftalen om Øresundsforbindelsen
2008:2009:
Statstraktat mellem Danmark og TysklandProjekteringslov i Danmark. Undersøgelses-program iværksættes i Femern A/SSænketunnel som foretrukken løsning ogRødby som hovedproduktionsstedUndersøgelsesprogram og prækvalifikationaf entreprenører er afsluttet19/06/2013
2011:
2013:
De centrale aktiviteter og overordnede milepæleTre centrale processer i 2013 +
Dansk godkendelsesproces (VVM => Anlægslov)Tysk godkendelsesansøgningUdbud og forberedelse til byggefasenTidsplan: Alle tre processer afsluttes endeligt i første halvår 2015 =>Underskrift af kontrakter og byggestart i sommeren 2015Kommunikation og dialog
19/06/2013
Planen: Overordnede milepæle fremadrettet2013:- VVM-proces og igangsætning af forberedelse af anlægslov- Udbudsprocessen påbegyndes med de prækvalificerede- Indsendelse af samlet ansøgning til Tyskland- Prisoverslag fra entreprenørerne ultimo 2014- Fremsættelse af anlægslov ultimo 2014- Anlægslov vedtages og tysk myndighedsgodkendelse opnås- Kontrakter med vindende entreprenører underskrives- Byggeriet går herefter i gang i sommeren 2015- Femernforbindelsen åbner december 2021
2014:
2015:
2021:
19/06/2013
Godkendelsesprocessen i DanmarkOffentliggørelse af VVM
12 ugers høringsperiodeOffentligt møde i RødbyhavnHøringsnotatAnlægslov fremsættes ultimo 2014
19/06/2013
Sænketunnelen er den foretrukne løsning
Passagertog:Godstog:Biler:
maks. 200 km/tmaks. 140 km/tmaks. 110 (130) km/t
19/06/2013
Fysiske hovedelementer i projektet4-sporet motorvej med nødspor og 2-sporet elektrificeret jernbaneCut-and-cover-tunneler på dansk og tysk side som forbindersænketunnelen med portalbygningernePortalbygning og vej- og jernbaneramper i tilslutning til tunnelenForbindelse til eksisterende motorvej og jernbaneLandområder ved Lollands og Fehmarns kystBetalingsanlæg på dansk side inkl. drift og vedligeholdOmgivende vejnet, herunder nye lokalveje og cykelstier mv.Etablering af transformerstationErstatningsnatur og faunapassager
19/06/2013
Høj sikkerhed i sænketunnelen
Ventilatorer sikrer god luftkvalitet
Ensrettet trafik
Avancerede sikringssystemer til kontrol af togtrafik(ERTMS 2)
19/06/2013
Tunnelelementer støbes i en fabrik
19/06/2013
Fra produktion til nedsænkning
19/06/2013
SejladssikkerhedVTS sikrer både fri sejlads og sejladssikkerhedSikkerhedszoner omkring byggepladser til søssamt afviserfartøjer
19/06/2013
Belastninger forårsaget af projektet1. Sedimentspild fragravning af tunnelrendenog arbejdshavnene2. Forstyrrelser afmennesker, dyr ogplanter underanlægsfasen
3. Habitater
19/06/2013
Landopfyldning er største permanente virkning19 mio. m3havbunds-materiale330 hektar:land-opfyldning(Lolland)
19/06/2013
Nye naturområder for dyr, planter og mennesker
19/06/2013
Miljøarbejde2 års basisundersøgelser4 anlægstekniske løsningerMiljøkonsekvensvurderingNATURA 2000-områder
VVM-redegørelser (danskVVM 2.000 sider, tyskansøgning 10.000 sider)Grænseoverskridende: Høringi Østersølandene
19/06/2013
ResultaterFire tekniske løsninger ermiljømæssigt acceptableDer er tale ombegrænsede midlertidigeog permanente virkningerUd fra teknik, miljø ogøkonomi er sænke-tunnelen den bedsteløsning
19/06/2013
Midlertidige virkninger under kontrolSedimentspild fragravearbejderne giveruklart vandDyr og planter påhavbunden bliver kunmidlertidigt påvirketVisse badestrande vil blivepåvirket
Spildet holdes inden foracceptable grænser
19/06/2013
Marsvin og fugle påvirkes begrænset2 - 3.000 marsvin iFemern Bælt:• Et fåtal skræmmesmidlertidigt bort
Fugle påvirkesmidlertidigt:• Støj• Sediment i vandet
19/06/2013
Landskabsændringer og erstatninger
19/06/2013
Støj – efter åbning af forbindelsen

Antal støjbelastede

boliger i 2025

Grænseværdi

Sænketunnel uden

færgedrift

Sænketunnel med

færgedrift*

0-alternativ

Jernbanetrafik

>64 dB />85 dB

Vejtrafik

>58 dB

Færgetrafik

(nat)

>40 dB
884
53860
0285325
* Scenarie med fortsat færgedrift 50/50 mellem færge og tunnel
• En del boliger påvirkes i anlægsfasen – men forskelligesteder og i kortere perioder19/06/2013
Støjreducerende tiltag i anlægs- og driftsfasenJordvolde omkring produktionsanlægVibrering af spuns i stedet for ramning hvor muligtIngen pæleramning om aftenen, natten og i weekenderMaterialer levereres så vidt muligt fra søsidenIndbygning ud for Lalandia så vidt muligt i ydersæsonBustransport til og fra arbejdscamp
Linjeføring: Større afstand til beboede områderLokal afskærmning eller forbedret lydisolation forenkelte ejendomme (driftsfase)
19/06/2013
Vurdering af de tre tekniske løsningerSænketunnelMiljøMiljømæssigt acceptabel
SkråstagsbroMiljømæssigt acceptabelI anlægsperioden:- ForsvarligI driftsperioden:- Forsvarlig men risiko forpåsejlingHøjt sikkerhedsniveau- Vind, regn, sne, isStørste kendte frie spændMeget udfordrendeCa. 6 år
Boret tunnelMiljømæssigt acceptabel
Sejlads-sikkerhed
I anlægsperioden:- ForsvarligI driftsperioden:- Ingen påvirkningHøjt sikkerhedsniveauKendt teknikRepetitionKontrolleret risikoCa. 6½ år
I anlægsperioden:- ForsvarligI driftsperioden:- Ingen påvirkningHøjt sikkerhedsniveauPå grænsen af kendt teknikStore geotekniske risiciCa. 8 år
Sikkerhed ogberedskabTekniske risici
Tidsplan
Økonomi(2008-priser)
Anlægsomkostning:40,7 mia. kr.Driftsomkostninger:549 mio. kr./år
Anlægsomkostning:41,3 mia. kr.Driftsomkostninger:451 mio. kr./år
Anlægsomkostning:50,8 mia. kr.Driftsomkostninger:677 mio. kr./år22 November 2012
Godkendelsesprocessen i DanmarkOffentliggørelse af VVM
12 ugers høringsperiodeOffentligt møde i RødbyhavnHøringsnotatAnlægslov
19/06/2013