Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 292
Offentligt
1262733_0001.png
1262733_0002.png
1262733_0003.png
Kære transportminister
19.06.2013
Efter utallige møder med DSB og Rejsekortet A/S, hvor pendlertalsmænd har argumenteret for atrejsekortet ikke er klar til implementering, blev det i sidste øjeblik besluttet at udskyde udfasningen afklippekortet et år. Man kan sidde og undre sig over at man ikke tidligere har lyttet til Pendlertalsmændene.Nu sidder man med en bange anelse om at pendlerkortet udfases i løbet af 2014 og erstattes af rejsekort,sker dette, vil problemerne blive endnu større end dem, som har været nævnt i dagspressen den senestetid.Prisen som pendler bliver højere. Og i Hovedstadsområdet kender vi ikke engang prisen selvom DSB har formere end 8 mdr. siden har sagt at man har sat flere personer til at regne på, hvad prisen vil blive. Indtilvidere kan man derfor kun forholde sig til en stigning på ca 80 % og her er der kun indregnet frem ogtilbage på jobbet ud over dette, skal der betales, hvis man køre en tur til en sportsaktivitet eller ligende.Men det er absolut ikke kun prisen som er problemet men:De passagere som skal skifte tog i myldre tiden opnår en længere rejsetid. Dette sker da der ikke er check instandere andet end for enden af perronerne og mange passagere skifter tog uden at skifte perron. Da duvar på besøg på Kystbanen, så du eksempler på dette. DSBs kamp de senere år om at få passagerene til atfordele sig i hele toget er tabt. Et andet problem er at det er umuligt for passagerne at høre om man ertjekket ind eller ud i myldretiden. Rejsekortet oplyste selv i Tv avisen i går (18/6/13)at man skulle blivestående for at se om man bliver tjekket rigtigt ud. Hvis pendlerne skal til dette, vil det skabe kaos på trafikknudepunkterne.Busserne er også en udfordring. I de fyldte busser bruges alle døre. Dette er ikke muligt da scannere kunkan bruges til enten check ind eller check ud. Dette vil medføre længere rejsetid, færre bus afgange forsamme antal kroner. Og et dårligere miljø til følje.Rejsekortet var ikke tiltænkt som pendlerkort i starten. Hvem der er kommet på den ide er det helt storespørgsmål, men en ting er dog sikkert og det er at bliver pendlerkortet konverteret til rejsekortet bliver detmindre fleksibelt at være pendler og der er pendlere, som har bebudet at de vil vælge den kollektive trafikfra.Ideen med at se pendlernes rejsemønster var god, men udsigten til ovenstående, er prisen for høj.
Så her er 2 gode råd:Lyt til Pendlertalsmændene i fremtiden. Og brug deres informationer til noget nyttigt. Det er trods altpassagerne, som er kunderne og ind direkte er de vel også ejere via skattebilletten.Drop ideen om konvertering af pendlerkort til rejsekort, hvis ikke der bliver ændret i forhold tilovenstående.Med venlig hilsen følgende pendlertalsmænd:
Frank Nørgaard,Jan Wammen DamTorben James JensenRasmus SelsmarkSøren blok MadsenJohn BottingHenrik LarsenBror ArnfastJesper RøpkeMichael Randropp
RingbanenKøgebugt banenFrederikssundsbanenSorø-RoskildeNæstved – KøbenhavnFarumbanenNykøbing F – KøbenhavnÅrhus-StruerGlumsø- KøbenhavnHelsingør-Malmø
tlf. 21288799tlf. 29160401tlf. 44944034tlf. 28517626tlf. 61666688tlf. 3966267628754789tlf. 40856177tlf. 25777732tlf.26397100
For yderligere kommentarer kan vi kontaktes på ovenstående telefonnumre.Bemærk dette brev er også sendt trafikudvalget.