Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 29
Offentligt
Status & StrategiMøde med TransportudvalgetØsterport, tirsdag 9. oktober 2012
1
Program1.
IndledningBestyrelsesformand Peter Schütze
2.
Status SUNDT DSBØkonomidirektør Jacob Kjær
3.
Status IC2/4Direktør for Vedligehold Frank Olesen
4.
Den Strategiske RejseAdm. dir. Jesper T. Lok
2
Vi var tæt på ”afgrunden”ResultatprognoseMio krResultat før skat, Koncern. (normaliseret)10008006004002000,200,400,600,800200620072008200920102011201220132014Resultat før skatResultat før skat m. effektiviseringer
FokusområderGruppeSpare1områdeTogserviceLokoførereIndkøbVedligeholdStationer &BygningerKommerciellemulighederAdministra,tion & ledelseFokus
1Resultat før skat u. effektiviseringer
Ændring af service,niveau og salgskoncepterDriftsmæssige optimeringer (vagtplaner,ventetider mv.)Stærkere priskonkurrence, færre leverandørersamt reduceret brug af konsulenterØget operationel effektivitet ogkontraktstyringSammenlægning og effektivisering afdriftsopgaver hhv. ejendomsopgaverDiverse forretningsudviklingsprojekterOverlap af funktioner samt span,of,control
234567
Normaliserede resultattal. Alle tal vedrør den danske forretning.
Stop blødningen
Sundt DSB3
Vi har DSB for athøstestordriftsfordele,30togsæt,min.0,5 mia. kr. årligt,mereend 10.000 tons CO2
4
”Sjov” form for ”konkurrence”….220
Omsætning2009, mia.kr.
majoritetsejerskab60
11DBSNCF TrenitaliaSBBNSArriva Keolis Trans,devDSBNSB
7SJ
Konkurrenter i Europa•Konkurrencen reelt mellem statsejedeselskaber•De private aktører er stort set væk•Kraftig omsætningsvækst ,gennemsnitligt væsentligt mere end DSB•Mellemstore spillere købes af de store(DB / Arriva, NS / Abellio, FS / Arriva DE)•Liberalisering øges, EU reguleringskærpes og konkurrencen mellem destatsejede fortsætter
DSB’s vinkel•DSB’s statsejede konkurrenter ekspanderer, nogle endda i nye industrier•Det handler om at være effektive og fastholde værdien af stordriftsfordelen•Alternativet til DSB vil blive et andet statsejet selskab, opgaven er den samme, menDanmark taber sektorekspertise5
Fragmenteringgør kollektiv transportmindre attraktivtfor kunderne6
Infrastrukturelkompetence1 svær at genopbygge
7
Segmenter og nøgletal1H 2012Mio. kr.
Fjern&Regional
S-tog
Øresund
Udland*
Togdrift
Vedlige-hold
Kort&Godt
Stabe**
Total*P&L2.3432.4766.0711.0621728.87837.46699.3963.536
Billetindtægt- /rejserTrafikkontrakt- /person km.Indtægter i altEBITDAResultat afprimær driftFTE (gns.)Tog km (tus.)Rejser (tus.)Person km(mio.)Kontraktform*excl. DSB First Väst
1.70863270,37 kr. 11,79 kr.6050,28 kr.2.619304-632.97219.06224.2722.189Netto6070,94 kr.1.2395452281.0467.77853.619644Netto
2-2551,09 kr.419-8-83472.39211.659233Brutto
-4020,86 kr.437-32-366478.2349.849470Brutto
2.342-1.8690,53 kr.4.7148091215.01237.46699.3963.536
--89880581.469---
--5112321742---
-----1.564---
** inkl. Kommerciel, Økonomi, Personale og centrale stabe
8
Gæld og aktiverRentebærnede gæld vs. aktiver18.00016.000.14.000rk.oim12.00010.0008.00020062007Aktiver*2008200920102011
• DSB’s samlede kort, og langfristede gælder ca. 18 mia. kr. , i forhold tilvirksomhedens størrelse ikke unormalt.• Forholdet mellem EBITDA ogrentebærende gæld har udviklet sig fraknap 4 i 2006 til i 2011 at nå etuacceptabelt niveau på 7 mod målet ommaksimalt på 5,6• Den samlede aktivmasse for bygninger ogtog er ca. 17 mia. ud af de samledeanlægsaktiver på ca. 23 mia. kr.• Aktiverne består primært af tog ogejendomme, der vurderes passendekonservativt. Væksten i aktiverne er drevetaf investeringer i tog, primært IC4• Egenkapitalen er ca. 5 mia9
Nettorentebærende gæld
*Aktiver består af alene af Transportmateriel, Grund og Bygningerog ikke resten af aktiverne
Største udfordringer•••••IC4RejsekortOverenskomstfornyelsen300 mio. kr………Gennemførelsen af SUNDT DSB
10
Status SUNDT DSB
11
Strategien SUNDT DSBTremål
Seksprogrammer
Fireforberedelses1sporSide 1212
Status SUNDT DSBP1Virksomhed, ejere & partnere•Grundfortællingen ’Den StoreSammenhæng’
P2
Præstation i DSB•Værdiskabelsesmodel for DSB•Funktionsbeskrivelser ogindplacering i leverancekæden
P3P4Bedre planlægning•Optimeret planproces ved etableringaf planlægningscenter•Bedre systemudnyttelse•Klar kobling mellem drift ogplanlægning
Kunder til tiden•Etablering af internationalt benchmarksamarbejde•Bedre driftsstabilitet i normalsituation•Hurtig genopretning ved uorden•Fælles rettidighedsprogram
P5
Enkelt DSB•Højere effektivitet ogbesparelse
P6
Individuel kollektiv transport•Standarder for kommunikation•Kvalitetssikring af trafikinformation•Individuel information på nye platforme
13Side 13
Status ”Økonomi i balance”LønIndkøbKommercielSamlet
650m
175m
175m
1000m
To år tilbage. Omkring 40% i mål….14Side 14
Status ”Tog du vil stole på”Rettidighed, F&R (5.59 min.)100%95%
Rettidighed, S-tog (2.29 min.)100%95%
procent
90%85%80%2006200720082009201020112012
procent
90%85%80%2006200720082009201020112012
• I 2012 har DSB på såvel F&R ogS,tog mere end opfyldt kravene tilrettidighed• Der har historisk været enmindre fokus på pålidelighedhvilket afspejles i tallene. I 2012har DSB via et øget fokus og enrække initiativer, ligget ligeomkring og i perioder over detkontraktuelle krav til pålidelighed• Mange forhold medvirker til atforårsage forsinkelser påjernbanenettet. For ca. 40%vedkommende skyldes det DSB’sforhold.
Rettidighed, F&R
Trafikkontraktsmål
Rettidighed, S-tog
Trafikkontraktsmål
Pålidelighed, F&R100%98%
Pålidelighed, S-tog100%98%procent
procent
96%94%92%90%2006200720082009201020112012
96%94%92%90%2006200720082009201020112012
Pålidelighed, F&R
Trafikkontraktsmål
Pålidelighed, S-tog
Trafikkontraktsmål
Forsinkelsesårsag, F&R120%100%80%60%40%20%0%2006DSB2007Banedanmark2008200920102011
Forsinkelsesårsag, S-tog120%100%80%60%40%20%0%20062007S-tog2008Banedanmark200920102011
Andre operatører
Eksterne forhold
Eksterne forhold
15
Status IC2/4
16
IC2/4 – Leverance statusIC4Der er leveret 57 togsæt af den samlede ordre på 83 IC4,togsæt:ƒ53 af disse er leveret af AnsaldoBreda og 4 er såkaldte NT,togsætombygget af DSBƒ32 af disse togsæt indgår i driftspuljenƒDe resterende 25 indgår i driftssimuleringspuljen (13) eller er underombygning (12)IC2Der er leveret 8 togsæt af den samlede ordre på 23 IC2,togsæt :ƒ6 togsæt indgår i driftssimuleringspuljen, og er 2 under ombygning
17
IC4 1 Trafikal statusIndsættelsesplan september1december 2012JuliRettidighed/pålidelighedAugustRettidighed/pålidelighedSeptemberRettidighed/pålidelighed
Blok 1(afsluttet)Blok 2
4 togsæt dagligtAalborg – Aarhus H og Aarhus, Esbjerg13. august –23. september8 togsæt dagligtAalborg – Aarhus H og Aarhus, Esbjerg24. september– 11. novemberDen netop modtagne ibrugtagnings,tilladelse for IC4 af Trafikstyrelsen giverkun tilladelse til kørsel med 140 km/t iløvfaldsperioden. Det betyder, attogsættene tidligst kan indsættes i Lyn,togsløb i december 2012.
97,5/97
97/9997/92,
,
,
Blok 3
,
,
,
ƒ
ƒ
Driften følger indsættelsesplanen og er afviklet tilfredsstillende til dato. Der køresenmandsbetjent på strækningen Aarhus H , Fredericia.Der køres daglige rotationskørsler mellem værkstederne i Århus og København, deraf noglekoblet.18
IC4 1 I løvfaldsperiodenTrafikstyrelsen’s har annonceret ibrugtagningstilladelse for IC4 og IC2frem til 1. oktober 2013 med følgende begrænsninger:ƒMax. hastighed 140 km. i løvfaldsperiodenƒMax. hastighed 160 km. indtil rørføringsforbedringer er udførtDer afventes:ƒForslag til varslingssystem fra BanedanmarkƒRapport om Marslev,hændelsen fra HavarikommissionenƒRapport fra DTUDSB’s vinkel:ƒMyndighederne, Banedanmark og DSB bør færdiggøre rapporter omIC4,bremser og glatte skinner hurtigst og i tæt samarbejde med DTU
19
Den Strategiske Rejse
20
Der skalmere tilend blot en bundlinjeEffektivitet
Rettidighed
Kundevækst
Kundetilfredshed
Den Strategiske Rejse
Side 22
Den Strategiske Rejse
Side 23
Den Strategiske Rejse
Side 24
Den Strategiske Rejse
Side 25
Den Strategiske Rejse
Side 26
Den Strategiske Rejse
Side 27
Den Strategiske Rejse
Side 28
Den Strategiske Rejse
21