Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 289
Offentligt
1261546_0001.png
1261546_0002.png
1261546_0003.png
1261546_0004.png
1261546_0005.png
1261546_0006.png
1261546_0007.png
1261546_0008.png
1261546_0009.png
Edvard Thomsens Vej 142300 København STelefon 72218800Fax 7221 8888fth@trafikstyrelsenwww.trafikstyrelsen.dk
NotatJournal TS2060103-4Dato 20. december 2012
HØRINGSNOTAT over landbrugets ønsker om øgede di-mensionerBranchens ønsker1.Branchen ønsker tilladelse til at køre med 3,0 m brede påhængs-vogne overalt. Det er overfor Trafikstyrelsen oplyst, at dette er tilladt iHolland og Tyskland. Ved ændringen 1. juli 2011 blev det tilladt at kø-re med 3,0 m brede traktorer og påhængsvogne mellem mark ogavlsgård, mellem ejendomme, der har redskabet i fælleseje, eller mel-lem en maskinstation og dennes kunder, samt til og fra syn.2.Reglerne om helt ubegrænsede bredder, der gælder for kørsel medmotorredskab, arbejds- eller påhængsredskab til landbrugs- skov-brugs- eller vejarbejde mellem mark og avlsgård, mellem ejendom-me, der har redskabet i fælleseje, eller mellem en maskinstation ogdennes kunder. Denne regel ønsker branchen udvidet til også at om-fatte kørsel til og fra leverandør og reparatør.3.Branchen ønsker ligeledes at få lov til at køre med 25 m langeskærebordsvogntog. Denne vogntogslængde opstår ved, at der efteren meget stor mejetærsker tilkobles en påhængsvogn med mejetær-skerens skærebord liggende på langs. Skærebordet monteres påtværs af mejetærskeren, når mejetærskeren kører i marken og mejerafgrøden. Mejetærskeren er således en nødvendig del af mejetærske-rens udstyr.De indkomne høringssvar er indsat nedenfor:DTU TransportAd 1. DTU Transport kan ikke tilslutte sig landbrugsorganisationernesønske om tilladelse til at køre med 3,0 m brede påhængsvogne over-alt. Dette begrundes i, at vejreglerne kun kræver en vognbanebreddepå 2,75 m, hvilket betyder, at andre køretøjers passage af påhængs-vogne ved passage på veje med denne minimumsbredde kan værevanskelig. Ydermere formodes det, at denne minimumsbredde isærfindes på kommuneveje uden for bymæssig bebyggelse, hvor en stordel af kørslen med de brede påhængsvogne vil foregå.Ad 2. DTU Transport kan dog se det formålstjenlige i at tillade kørselmed landbrugsredskaber, uanset bredde, til og fra leverandør, da et
Side 1 (9)
NotatJournal TS2060103-4Dato 20. december 2012
forbud her imod ville besværliggøre denne nødvendige, men begræn-sede kørsel.Ad 3. I betragtning, at der tillades kørsel med modulvogntog af enlængde på 25,25 m kan DTU Transport tilslutte sig dette ønske fralandbrugsorganisationerne.RigspolitietEfter Rigspolitiets vurdering vil en udvidelse af kørselsområdet forkørsel med 3 m brede påhængsvogne og kørsel med motorredskaber,arbejds- eller påhængsredskaber med ubegrænsede bredder indebæ-re, at kørsel med køretøjer, der er bredere end normalt, oftere vil fin-de sted på almindelige landeveje og i mere trafikintensive zoner endhidtil, hvorved der opstår en forøget risiko for færdselsuheld.Rigspolitiet finder det endvidere færdselssikkerhedsmæssigt betænke-ligt, hvis den samlede tilladte længde af et skærebordsvogntog udvi-des til 25 m, idet der særligt i forbindelse med landbrugskøretøjetssvingning vil være en forøget risiko for færdselsuheld.Afslutningsvis bemærkes, at Rigspolitiet har noteret sig, at Vejdirekto-ratet ligeledes har henledt opmærksomheden på, at landbrugsorgani-sationernes ønsker til ændringer kan påvirke trafiksikkerheden. Sam-let set er det Rigspolitiets opfattelse, at de ønskede ændringer af di-mensionsbekendtgørelsen ikke bør imødekommes.Dansk ErhvervDansk Erhverv er grundlæggende positiv over for alle ændringer, dergiver videre adgang til erhvervsudøvelse, så længe dette ikke skaberforvridning til andre erhvervsgrene, giver uløselige miljøproblemer el-ler vægtige sikkerhedsmæssige spørgsmål.Vi kan dog ikke umiddelbart støtte ønsket om at køre med 3m bredepåhængsvogne, idet vi finder spørgsmålet om sikkerhed samt konkur-rencefladen til vognmandsbranchen underbelyst. Skulle en nærmereanalyse vise, at disse betænkeligheder er ubegrundede, vil vi kunnegenoverveje standpunktet.For så vidt angår ønsket om at kunne køre med ubegrænset breddeogså til reparatør og leverandør, er vi umiddelbart positive men skaldog anbefale, at der indarbejdes en kilometerbegrænsning – idetlangvarige transporter vil kunne genere den øvrige trafik - samt atreglerne for særtransport generelt bør virke analogt på transporten.Endelig har vi forståelse for ønsket om kørsel med 25 m lange skære-bordsvogntog. Hvis kørslen tillades mellem mark og avlsgård, mellemejendomme der har redskaber i fælleseje, eller mellem en maskinsta-tion og dennes kunder, kan vi anbefale det efter kriterierne nævntumiddelbart ovenfor.Fagligt Fælles Forbund, 3F3F transportgruppen har gennemgået det fremsendte dokument oghar i den forbindelse spurgt en række chauffører om, hvilken betyd-
Side 2 (9)
NotatJournal TS2060103-4Dato 20. december 2012
ning en eventuel lempelse vil have for færdslen. Dette har givet an-ledning til følgende bemærkninger:Yderligere udvidelse af dimensionerne, vil efter vores bedste overbe-visning dels ringere fremkommelighed, dels flere farlige situationer,hvilket skal ses i lyset af nedenstående forhold.De tilbagemeldinger 3F Transportgruppen har fået fra chaufførernegår entydigt på to forhold:1. Stort set ingen førere af traktorer respekterer færdselslovens §22, stk. 2, som pålægger dem at give plads for overhaling ogom nødvendigt at standse helt op.2. Det er kun et meget lille antal påhængsredskaber, som er for-synet med velfungerende lys, blink- og stoplygter, ligesom dentrækkende enhed ofte mangler spejle, som rækker længere udend påhængsredskabet.Disse forhold afstedkommer mange farlige situationer, når deruden tegngivning foretages manøvrer og uden at føreren harmulighed for at orientere sig bagud.På baggrund af ovennævnte kan 3F Transportgruppen ikke støtte opom forslaget.DTLDTL har følgende bemærkninger til landbrugsorganisationernes treønsker om ændring af dimensionsreglerne:Ad. 1. Branchen ønsker tilladelse til at køre med 3,0 m brede på-hængsvogne overalt.DTL skal bemærke, at det fra 1. juli 2011 blev tilladt at køre med 3,0m brede traktorer og påhængsvogne mellem mark og avlsgård, mel-lem ejendomme, der har redskaber i fælleseje, eller mellem en ma-skinstation og dennes kunder, samt til og fra syn.DTL savner en nærmere begrundelse for det saglige behov for denkraftige udvidelse af mulighederne for kørsel med 3,m brede på-hængsvogne over alt.Desuden kan en eventuel udvidelse give anledning til trafiksikkerheds-og fremkommelighedsmæssige betænkeligheder. Traktorer og på-hængsvogne er således ikke omfattet af kravet til årligt syn, må kunkøre 30 km/h, og chaufføren skal kun være 16 år.Ad. 2. Udvidelse af at regler om ubegrænset bredde også gælder forkørsel til og fra leverandør og reparatør.DTL finder, at der i givet fald bør sættes en km-begrænsning. Desu-den bør en sådan transport også skulle overholde reglerne for sær-transporter, samt synsreglerne.
Side 3 (9)
NotatJournal TS2060103-4Dato 20. december 2012
Ad. 3. Kørsel med 25 m lange skærebordsvogntog.DTL finder, at der i givet fald bør sættes den begrænsning, at kørslenkun er tilladt mellem mark og avlsgård, mellem ejendomme, der harredskaber i fælleseje, eller mellem en maskinstation og dennes kun-der.Desuden bør der være en overordnet km-begrænsning, og kørselenskal opfylde reglerne for særtransport. I den forbindelse skal det be-mærkes, at man kan køre tilladelsesfrit på til 30 m i længden, 3,3 m ibredden og 4,1 m i højden.ArbejdstilsynetHar ingen bemærkninger.Dansk Fodgænger ForbundMin umiddelbare reaktion på Trafikstyrelsens ansøgning om udvidelseaf dimensionerne på landbrugets arbejdsredskabers kørsel på vejevar: nåh ja. Men ved nærmere eftertanke synes jeg, det er megetvidtgående. Der nævnes ikke noget om tidspunkter for kørslen. Dag-timer kan give problemer i myldretiden med hensyn til at se fodgæn-gere og cyklister, og tusmørketimer kan give problemer med at secyklister og fodgængere.Bem. til 1.Tilladelse til kørsel med 3 m brede påhængsvogne overalt.Jeg kan forudse, at det giver problemer er alle veje dimensioneret tilat kunne rumme det.Når jeg er passager i biler, ser man ofte hvordan traktorer giver tra-fikproblemer, og deraf følgende hasarderede overhalinger. Usikkerhedfor bløde trafikanter overalt er meget vidtgående.Bare fordi det er tilladt i Tyskland og Holland synes jeg ikke at vi skalacceptere det.Bem. til 2Jfr. mine bem. til 1, synes jeg det samme om 12. OK at det er tilladtmellem mark og avlsgård og mellem ejendomme der har redskabet tilfælleseje. Men udvide til også at omfatte kørsel til og fra leverandørog reparatør vil give de samme farlige situationer, som under 1.Bem. til 3Til dette punkt forudser jeg også her mange uheld. Kan det være me-ningen at man kobler flere store arbejdsredskaber sammen og deref-ter kører på? Her nævnes ikke for man har tænkt sig at køre med det-te store vogntog, og ved hvilken hastighed.Hvem har ikke prøvet at køre ved siden af eller bag et vogntog medvindmøllevinger?Når bare der er postet meget og grundig undervisning på en sådanchauffør.At de er afmærket med meget lys eller andet.Måske der skal være 2 personer på sådan et køretøj.
Side 4 (9)
NotatJournal TS2060103-4Dato 20. december 2012
Københavns KommuneKøbenhavns Kommune er af den opfattelse, at der næppe er tale omkørsler, som finder sted på kommunens vej i dag og forventer ej hel-ler at der bliver behov for det i nærmeste fremtid.Kommunen ønsker alligevel at gøre opmærksom på, at langt fra allekommunens veje er dimensioneret til køretøjer af den størrelse og viønsker derfor ikke, at den slags kørsel kan finde sted i København ogfinder det overordnet set uhensigtsmæssigt generelt at tillade denslags kørsler på alle veje. Især findes det betænkeligt inden for tætte-re bebyggede områder. Her tænkes især på trafiksikkerhed i forholdtil cyklister og andre køretøjer.Københavns Kommune skal i stedet foreslå, at den type kørsel (så-fremt det er absolut nødvendigt) kun kan finde sted i tættere bebyg-gede områder med tilladelse fra vejmyndigheden og politiet i stil medde regler, der gælder særtransporter.Forsikring og PensionIngen bemærkninger.FDLFrie danske lastbilvognmændLandbruget ønsker øget bredde for vise køretøjer og øget længde forskærebordvogntog- J.nr.TS2060103-4, nu når landbrugsorganisatio-nerne selv åbner for problematikken med at kunne konkurrere på ligefod i et marked, der omhandler godstransport på offentlig vej, kanFDL som en ansvarlig organisation kun advare mod lempeligere reglerfor især traktorer.FDL har den klare holdning, at alle former for konkurrence skal ske pålige vilkår, herunder helt selvfølgelig også de trafiksikkerhedsmæssigekrav. Det er et område, som FDL tidligere har gjort opmærksom på,hvor landbruget for ofte springer over, hvor gærdet er lavest og i sti-gende omfang driver konkurrerende transport uden tilstrækkelig sik-kerhedsmæssig garanti.Det gælder ikke mindst med hensyn til de trafiksikkerhedsmæssigekrav som skal overholdes. Disse krav skal efter FOL' s opfattelse værede samme for alle parter, altså herunder traktorer, for at kunneleve op til de naturlige krav om lige konkurrencevilkår, hvilket vil sige,at godstransport på offentlig vej skal ske efter de samme love og reg-ler, uanset om der er tale om en lastbil eller en traktor, med en, ellerflere, tilkoblede påhængsvogne.l. Alle krav til chauffører, som udfører godskørsel på offentlig vej skalvære de samme, det være sig kørekort, førerkort, EU efteruddannel-sesbevis, kran-certifikat, og farligt godscertifikat.2. Alle tilladelser og krav til virksomheden, som udfører godskørsel påoffentlig vej skal være de samme, hvad enten det er lastbiler ellertraktorer.3. Køretøjs-indregistreringskrav, vægtafgiftskrav, brændstofafgifts-krav, og forsikringskrav skal være ens, når køretøjet udfører godskør-sel på offentlig vej.
Side 5 (9)
NotatJournal TS2060103-4Dato 20. december 2012
4. Alle krav om køretøjers største bredde, længde, højde, vægt ogakseltryk(Dimensionsbekendtgørelsen) skal ved udførsel af godskørsel på of-fentlig vej være de samme.Eksempel:En traktorchauffør på 16 år med traktorkørerkort, kan i dag lovligtvære chauffør på en traktor meden hjulbrede på 3m, en højde på 4 m, en totallængde på 18,75 m, ogmed en totalvægt på 42 tons.Traktorerne har ofte over 300 HK og en tophastighed på 45 km/timen.Køretøjet skal ikke synes eller forevises i nogen synshal, hvilket stri-der mod al sund fornuft.Der er ingen lovkrav om bremse-effekter eller bremse-procenter.Drejer det sig om et tre akslet påhængskøretøj med en lasteevne på24 tons, skal der kun være bremser på en aksel.En lastbilchauffør skal være 18 år, have bestået teori- og kørerprøvertil personbil, derefter til sololastbil, efterfølgende lastbil med påhængsvogn. Han skal have et 3ugers EU-uddannelses-kursus,inden han må være fører af en lastbil med påhængsvogn med enbredde på 2,60 m., en højde på 4 m og en totalvægt på 42 tons.Lastvognen er underlagt krav om typegodkendelse med specifikkekrav til styretøj, bremser på alle aksler og hjul, dæk, med meget me-re. Krav og godkendelse i synshal inden registrering og årligt periodisksynskontrol. Chaufføren er underlagt reglerne for køre- hviletid, ligesom han hvert 5 år skal vedligeholde EU uddannelsen med et kursuspå en uge.Det, der foregår af godstransport ved landbruget, foregår for ofte un-der groft uforsvarlig lovgivning, udarbejdet af Trafikstyrelsen ogJustitsministeriet i Danmark. Det er på tide, at såvel Trafikstyrelsensom Justitsministeriet viser, man er kompetent til opgaven. Det måvære et absolut minimumskrav, at national godstransport på offentligvej i Danmark, skal harmoniseres nationalt. Godstransport påoffentlig vej i Danmark skal foregå efter et fælles regelsæt.FDL vil i forbindelse med høringen, venligst udbede sig svar på, hvor-for Trafikstyrelsen ikke stiller de samme vidtgående sikkerhedskrav tiltraktorer på offentlig vej, som stilles til lastbilerne?Med hvilken begrundelse stiller Justitsministeriet ikke de samme, me-get vidtgående sikkerhedskrav til føreren af traktoren, når han kørerpå offentlig vej, som der stilles til en lastbilchauffør.Mener man virkeligt i Trafikstyrelsen og Justitsministeriet, at det ikkeer farligt, hvis nu en traktor, uden for kofanger med indbygget under-køring, (det er et krav til en lastbil) er 3 m. bred, 4 m. høj, 18,75 m.lang, og en totalvægt på 42 tons, kører hen over en personbil med enhastighed på 45 km.?Har Trafikstyrelsen og Justitsministeriet fantasi til at forestille sig,hvor meget, eller snarere, hvor lidt, der i en sådan situation, er tilba-ge af personbilen?
Side 6 (9)
NotatJournal TS2060103-4Dato 20. december 2012
Med den stordrift, som i dag er kendetegnende inden for dansk land-brug, bl.a. sammenlægning af flere avlsgårde, kan der være megetlangt mellem marker og avlsgård, det er ikke rimeligt, atlandbruget ødelægger kommunevejenes vejkasser med de 3 meterbrede traktorer og tunge vogne.Man oplever alt for ofte, at de højre hjul konstant kører på kanten afasfalten og ud i rabatten. Det giver store sætnings-skader, hvorvedden yderste kant af asfalten beskadiges, og der opstår storehuller mellem asfalten og rabatten, hvilket igen er ensbetydende medekstra omkostninger, eller i værste fald, forringet sikkerhed for andretrafikanter.Det må være et krav, at når landbruget benytter offentlige veje tilgodstransport, så skal det foregå efter de samme regler, som alle an-dre, der udfører godstransport på offentlige vej skal følge. Det måvære et ufravigeligt krav, at når landbruget anvender offentlig vej tilspecial- eller særtransporter, skal det foregå efter de samme reglersom alle andre, der udfører special- eller særtransporter på offentligvej, skal følge.CADIngen bemærkninger.Dansk Kørelærer UnionIngen bemærkninger.Konkurrence- og ForbrugerstyrelsenIngen bemærkninger.ForbrugerrådetIngen bemærkninger.Dansk Sidevogns KlubDansk Sidevogns Klub har ingen indvendinger udover at vi forventerat belysning/sidemarkeringslys o. lign. sikrer de øvrige trafikantermulighed for at blive gjort opmærksom på de ekstraordinære bre-de/lange køretøjer.VejdirektoratetVejdirektoratet kan oplyse at veje og vejenes udstyr i vejreglerne an-befales dimensioneret ud fra en række dimensionsgivende køretøjer,som er anført i Håndbogen om Forudsætninger for den geometriskeudformning under serien Byernes Trafikarealer, eller som anført i dentilsvarende håndbog under serien Åbent Land.Heri er bredden for det bredeste køretøj, en mejetærsker, anført til3,20 m. Den maksimale længde for et køretøj er anført til 18,75 for etpåhængsvogntog og 22 m for et specialkøretøj, der kører på dispen-sation.Kun i særlige tilfælde, i forsøg med modulvogntog, er vejsystemetvisse steder indrettet med en maksimal længde på 25,25 m.
Side 7 (9)
NotatJournal TS2060103-4Dato 20. december 2012
Det er den enkelte vejbestyrelse, der fastlægger forudsætninger fordimensionering af vejene og vejens udstyr, herunder foretager valg afdimensionsgivende køretøj. Vejdirektoratet har ikke konkret viden omforudsætningerne for alle veje, men kørekurverne for de foreslåedekøretøjer må antages at være væsentligt mere pladskrævende og kanderfor fx give problemer i kryds, på fartdæmpede veje, ved placeringaf faste genstande og generelt være problematisk på mindre veje ogbyområder.Derudover må disse dimensioner forudsættes at nedsætte mulighedenfor oversigt og øge muligheden for flere overhalinger, hvilket vil på-virke sikkerheden. Den lavere hastighed må endvidere antages at for-ringe fremkommeligheden for de øvrige trafikanter.De foreslåede forøgelser af dimensioner kan derudover få økonomiskkonsekvens for vejmyndigheden i form af øget vedligehold, krav omtilpasninger og evt. dyrere nyanlæg.Vejdirektoratet er således enigt med Trafikstyrelsen i, at disse ønskergiver dimensioner, der er væsentligt mere krævende end sædvanligeprojektforudsætninger. Dette kan påvirke trafiksikkerheden, forringefremkommeligheden og give øgede omkostninger.Trafikstyrelsens bemærkninger:Virkeligheden i dag er, at der til stadighed bliver færre, men størrelandbrug. Den samme tendens gælder maskinerne og redskaberne.Hvis kørsel tillades til og fra leverandør og reparatør, vil der blive øgettrafik i byerne med store langsomtkørende køretøjer, da reparatørerog forhandlere ikke er pålagt at placere deres virksomheder uden forbyerne.Det skal tilføjes, at en hel del af disse køretøjer også anvendes af en-treprenørbranchen, herunder i forbindelse med vejbygning.Hvis vi skal tillade køretøjerne med større dimensioner, skal det derforvære, fordi de kan accepteres i trafikbilledet i større omfang.Flere høringssvar er inde på muligheden for at fastlægge en kilometerbegrænsning. En sådan løsning finder Trafikstyrelsen hverken operati-onel eller praktisk mulig, da placeringen af nettet af forhandlere ogreparatører er ikke tæt nok til at der kan fastsættes en kilometerbe-grænsning, der er tilstrækkeligt lav til at sikre, at der kun køres kortestrækninger.De i høringssvarene anførte bemærkninger om førerens uddannelseog alder hører under Justitsministeriets ressort.Specifikt skal det vedrørende bemærkninger til pkt. 3 påpeges, atmodulvogntog alene er tilladt på et særligt udpeget vejnet, hovedsa-geligt bestående af motorvejsnettet og større landeveje. Modulvogn-togene er således, som hovedregel slet ikke tilladt på små kommune-veje.
Side 8 (9)
NotatJournal TS2060103-4Dato 20. december 2012
På baggrund af de indkomne bemærkninger, er det Trafikstyrelsensopfattelse, at det af hensyn til trafiksikkereden ikke vil være hen-sigtsmæssigt at tillade de ønskede lempelser, for så vidt angår pkt. 1og 2. Disse ønsker vil derfor ikke blive imødekommet.Kørsel med 25 m lange vogntog bestående af mejetærskere og på-hængsvogn belæsset med skærebord - som i dag er tilladt med sam-let længde på op til 22 m - vil Trafikstyrelsen dog tillade under hen-syntagen til, at mejetærskere med skærebord årligt kører i et megetbegrænset tidsrum.Det bliver et vilkår, at der på påhængsvognen er- minimum to aksler, og- at alle aksler er tvangsstyrede,når den samlede længde på vogntoget overstiger 22 m.
Side 9 (9)