Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 287
Offentligt
1260963_0001.png
1260963_0002.png
NOTAT
DatoJ. nr.
2013 - 1487
Referat fra rådsmøde (transport, telekommunikation og energi –transportdelen) den 10. juni 2013 i Luxembourg
Dagsordenspunkt 1: Kommissionens forslag til forordning om op-rettelse af Connecting Europe-facilitetenRådet opnåede delvis general indstilling om sagen under dansk EU-formandskab på TTE-rådsmødet den 7. juni 2012. Formandskabet fremlagdeen fremskridtsrapport om forslaget på rådsmødet den 10. juni 2013.Rapporten opsummerer fremskridtene nået under irsk formandskab. Irlandhar prioriteret Connecting Europe-faciliteten højt, og man er nu tæt på at opnåenighed mellem Rådet og Europa-Parlamentet. Store knaster som brugen affinansielle instrumenter, projektobligationer og momsstøtteberettigelse er ble-vet løst under irsk formandskab sammen med hovedparten af de transportrela-terede spørgsmål.Tyskland rejste spørgsmålet om, at antallet af godskorridorer med tysk delta-gelse øges fra tre til seks som følge af en harmonisering af linjeføringerne forgodskorridorerne og de kommende TEN-T-hovednetkorridorer. Man er fra tyskside skeptisk over for de forpligtelser til opgradering af baneinfrastruktur, somet forøget antal godskorridorer vil medføre. Det har stor betydning for Dan-mark, at fokus ikke fjernes fra de eksisterende tre godskorridorer med tyskdeltagelse, og derfor udtrykte man fra dansk side forståelse for de tyske syns-punkter i sagen.Dagsordenspunkt 2: Kommissionens forslag til direktiv om inter-operabilitet i jernbanesystemet i Den Europæiske Union (4. Jern-banepakke)Kommissionen fremsatte den 30. januar 2013 forslag til en fjerde jernbanepak-ke som udover en meddelelse indeholder tre forslag til forordninger og tre di-rektiver. Pakkens sigte er at skabe bedre kvalitet og flere valgmuligheder indenfor jernbanetransporten i Europa. Interoperabilitetsdirektivet omfatter forslagtil ændring af godkendelser til ibrugtagning af jernbanekøretøjer på det IndreMarked, samt godkendelse til ibrugtagning af faste og mobile togkontrol- ogsignalsystemer. Forslaget indebærer, at disse godkendelser skal foretages afjernbaneagenturetFra dansk side blev det efterlyst, at ansvarsfordelingen i forhold til Det Euro-pæiske Jernbaneagentur og de nationale sikkerhedsmyndigheder beskrivesmere udførligt. Danmark modtog støtte til at der indsættes en fodnote i dengenerelle indstilling der skal sikre, at der fastsættes faste rammer for den finan-
sielle deling af gebyrerne mellem agenturet og de nationale sikkerhedsmyndig-heder.Rådet vedtog generel indstilling om forslaget.Dagsordenspunkt 3: Kommissionens forslag til forordning om synved vejsiden af erhvervskøretøjerPå Rådsmødet blev landene enige om en generel indstilling til Kommissionensforslag om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer.Forslaget handler om, hvor ofte der skal ske syn af erhvervskøretøjer ved vejsi-den og hvad dette syn skal omfatte. Lastbiler, busser og påhængskøretøjer –alle erhvervskøretøjer – skal ifølge de nuværende fælles EU-minimumsstandarder undersøges ved uventede syn ved vejsiden for at kontrol-lere deres stand mellem de periodiske syn af hensyn til trafiksikkerhed og mil-jø. Kommissionen foreslår blandt andet, at der skal kontrolleres mindst 5 % afdet samlede antal registrerede tunge erhvervskøretøjer per kalenderår ved vej-siden, at varebiler og små påhængskøretøjer skal omfattes af forordningen, ogat der skal anvendes mobile synsenheder eller synsvirksomheder i nærheden.Der var en diskussion af hvorvidt varevogne (N1-kategorien) skal være omfattetaf forslagets anvendelsesområde. Der var flertal for at ekskludere varevogne. Etflertal af landene var af den holdning at en inkludering af varevogne vil væreforbundet med for store administrative omkostninger og det blev nævnt at manbør fokusere synsindsatsen på de tunge køretøjer.Landene var enige om, at niveauet for antal vejsidesyn ikke skal stige i forholdtil niveauet i dag. Det ville være uhensigtsmæssigt dyrt uden at give øget sik-kerhed.
Side 2/2
Dagsordenspunkt 4: Kommissionens forslag til forordning omindberetning af begivenheder inden for civil luftfartKommissionen fremsatte den 18. december 2012 et forslag til forordning omindberetning af begivenheder inden for civil luftfart. Forslaget har til hensigt atharmonisere reglerne og arbejdsgangene for indsamling og opbevaring af ind-beretninger af begivenheder. Formandskabet præsenterede en fremskridtsrap-port på forslaget på rådsmødet i marts.På rådsmødet blev landene enige om en generel indstilling om forslaget. Dan-mark har i drøftelserne lagt vægt på, at der sikres fleksibilitet i bestemmelsen,således at det danske system med straffrihed for indberetteren opretholdes.Denne fleksibilitet indgår i den generelle indstilling således at den danske mo-del med straffrihed kan opretholdes.