Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 281
Offentligt
FÆRDSELSGRUPPEN
28-06-2013
DISPENSATIONERFor gyllevogne (traktorpåhængsvogn/-redskab) tillades10 t akseltryk på op til 3 aksler, på betingelse af, atkøretøjet er tvangsstyret på 1. og 3. aksel, er monteretmed mindst 65 cm brede dæk, hvor arealet afdækribberne udgør mindst 1/3 af dækkets overflade,og dæktrykket højst er 3 bar.Vogntogstotalvægten tillades op til 48,0 t.
TRÆDEFLADE PÅ BÆLTEKØRETØJERArealet under bælternePå marken182,5 x 89 = 16242,5 cm2 Last 11 300 kg = 0,69 kg/cm2På vejenRIBBEAREAL = 3600 cm2 Last 11 300 kg = 3,14 kg/cm2 (ribbeareal 22%)
28-06-2013
3 – akslet lastbil6 x 500 cm2 = 3000 cm2Last 24 000 kg= 8 kg/cm2Bæltekøretøj2 x 3600 cm2 = 7200 cm2”Last” 22 600 kg =3,13 kg/cm2
Traktor og traktorpåhængsvognmå have en bredde på indtil 3,00m, såfremt breddensoverskridelse af 2,55 m aleneskyldes hjulmontering samthjulafskærmning. En sådantraktor eller traktorpåhængsvognmå kun benyttes til kørsel mellemmark og avlsgård, mellemejendomme, der har redskabet ifælleseje, eller mellem enmaskinstation og dennes kunder.Traktoren ogtraktorpåhængsvognen måendvidere køre til og fra syn.
NYT1/7 2011
NYT1/7 2011
”For vogntog bestående af traktor og en eller topåhængsvogne må længden ikke overstige 22,00 m.Længden må dog kun overstige 18,75 m, såfremt der køresmellem mark og avlsgård, mellem ejendomme, der harvogntoget i fælleseje, eller mellem maskinstationer ogdennes kunder, og såfremt den samlede ladlængde ikkeoverstiger 15,65 m”
Akselbelastning og totalvægt formotorredskaberNuværende bestemmelserNyt forslagFor motordrevet køretøj med to aksler•At dæktryk aldrig erover 3 bar ogmå den tilladte totalvægt ikke overstigebelastning aldrig over18.000 kgdet foreskrevne fraTilladt akseltryk må ikke overstigedæk ogmaskinleverandør10.000 kg
Dæktryk < 3,0bar28-06-2013
3 aksler makstotalvægt på 28 tonsDe største dæk bærer 8 tons veddæktryk < 3bar
MOTORREDSKABERNuværende bestemmelser
Nyt forslagEt motorredskab er et motordrevet køretøj,som hovedsageligt er indrettet somarbejdsredskab, og som er konstrueret til enhastighed af højst40 km i timen og kun med en væsentligkonstruktiv forandring eller ved ændring i denelektroniske motorstyring kan ændres tilhøjere hastighed””
”Et motorredskab er etmotordrevet køretøj, somhovedsageligt er indrettet somarbejdsredskab, og som erkonstrueret til en hastighed afhøjst 30 km i timen og kun meden væsentlig konstruktivforandring kan ændres til højerehastighed”.
Motorredskaber er konstrueret med en hastighed på 40 km /h og kanændres elektronisk til 30 km ofte blot en kode i computeren.Eneste lande i Europa er DK og Svejts (støjregler) hvor maskinerne skal28-06-2013være konstruktivt begrænset.
28-06-2013
BLOKVOGN
Op til 33750 kg på de tre bageste aksler ved 30 km/h
Højtplaceret lys ogblinklys
28-06-2013
Lys og reflekser på alle markredskaber
28-06-2013
Vigepladser
28-06-2013
AGRO – BREMSETEST
BEREGNINGERTons1012141618202430
Bremsetryk bar14013012050%46%42%41%38%35%35%33%30%31%29%26%28%25%24%25%23%21%21%19%18%17%15%14%
BREMSEEVNE (%) VED 120 BAR VED SAMLETAKSELBELASTNING (TONS)11039%32%28%24%22%19%16%13%10036%30%25%22%20%18%15%12%50%40%30%20%10%0%4 6 8 10 12 14 16 18 20 22 24 26 28 30 32
Tabellen viser bremseevne(%) ved forskelligeBremsetryk og ved forskellige samlede akseltryk28-06-2013
Brug vigepladsOvervej kørselstidspunktOvervej kørselsrute
28-06-2013