Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 280
Offentligt
1258486_0001.png
1258486_0002.png
1258486_0003.png
1258486_0004.png
1258486_0005.png
1258486_0006.png
1258486_0007.png
1258486_0008.png
1258486_0009.png
1258486_0010.png
1258486_0011.png
1258486_0012.png
1258486_0013.png
1258486_0014.png
Statusrapport for IC4
Status pr. 30. april 2013
Rapportperiode: april 2013
Indhold1.Program overordnet ..........................................................................................................................................31.1.Aktiviteter i perioden .......................................................................................................................................31.2.Overordnet status IC4 og IC2 ...........................................................................................................................42.Status på opfølgning på Atkins og DTU anbefalinger.......................................................................................42.1.Arbejde med Aktins anbefalinger .....................................................................................................................42.2.Arbejde med DTUs anbefalinger ......................................................................................................................53.Samarbejde med AnsaldoBreda ........................................................................................................................74.Leverance...........................................................................................................................................................84.1.Leverance IC4 MPTO ........................................................................................................................................84.2.Leverance IC2 ...................................................................................................................................................84.3.NT-materialeleverance.....................................................................................................................................85.Udvikling............................................................................................................................................................85.1.Design IC4........................................................................................................................................................85.2.Design IC2......................................................................................................................................................106.Produktion .......................................................................................................................................................106.1.Produktion IC4- opgradering af MPTO togsæt med pakke 2 ........................................................................106.2.Produktion IC4 - opgraderede NT togsæt......................................................................................................106.3.Produktion IC2................................................................................................................................................107.TCMS IC4 ..........................................................................................................................................................117.1.Udvikling af pakker.........................................................................................................................................117.2.Status på softwarepakkerne ..........................................................................................................................118.Driftssimulering ...............................................................................................................................................118.1.Driftssimulering IC4 ........................................................................................................................................118.2.Driftssimulering IC2 ........................................................................................................................................119.Drift og Vedligehold.........................................................................................................................................129.1.Vedligeholdelse af IC4/IC2..............................................................................................................................129.2.Drift IC4 ..........................................................................................................................................................129.3.Drift IC2 ..........................................................................................................................................................13
Side 2 af 14
1.1.1.
Program overordnetAktiviteter i periodenArbejdet i DSB med at integrere den indgåede aftale med AnsaldoBreda skrider fremIC4 organisationen er nu lagt fast, og nye kompetenceprofiler er i færd med at blive ansatBremsesagen fra Marslev er fortsat uafsluttet, afventer stadig rapport fra HavarikommissionenUdarbejdelse af kontrakt/samarbejdsaftale med Power Pack leverandøren i Italien pågår.Aftale med Gaitor, leverandør af koblingen, er nu indgået, og udviklingsdelen af projektet er startet op.Arbejdsgruppe vedr. effektiv afgangs- og ankomstproces for IC4 er igangsatPlan for IC4 udviklingen er under udarbejdelse.
ƒƒƒƒƒƒƒ
IC4ƒƒƒƒƒ
AnsaldoBreda har ikke leveret IC4 togsæt i april og har fortsat leveret 73 ud af 83 IC4 togsætAnsaldoBreda er nu ikke i stand til at få Libyen togsættet produceret inden deadline.AnsaldoBreda har skiftet til et nyt gear, og takten er mærkbart øget.I april har IC4 med passagerer kørt med en gennemsnitlig rettidighed på 96 % og en pålidelighed på 98 %.Arbejdet med at forbedre driftsstabiliteten har højeste prioritet.
IC2ƒƒƒƒ
AnsaldoBreda har ikke leveret IC2 togsæt i april. I alt er der således fortsat leveret 11 ud af 23 IC2 togsætI april har IC2 med kunder kørt med en gennemsnitlig rettidighed på 97 % og en pålidelighed på knap 99 %.Personale og kunder har udtrykt tilfredshed med IC2Arbejdet med at forbedre driftsstabiliteten har højeste prioritet
i driftenTCMSƒFørste leverance fra AnsaldoBreda siden forliget (pakke 2.1) undergår statiske test planmæssigt under ledelse afAnsaldoBreda og under overvågning af DSB. De næste pakker er i designfasenƒƒ
De første TCMS specialistressourcer er ansat i DSB. Samarbejdet med AnsaldoBreda er opstartet.4 togsæt er stillet til rådighed for AnsaldoBreda for softwareudviklingstest i Fredericia
Multibel 3ƒƒ
To nødvendige, tekniske ændringer på togsættene er under færdiggørelse.Trafikstyrelsen har i april godkendt assessor.
Side 3 af 14
1.2.
Overordnet status IC4 og IC2
I nedenstående figur vises aktuel status for 83 IC4 og 23 IC3 togsæt fra levering til ibrugtagning:ABKontraktIkkeleveretOvertagetAfventerombygningUnderombygningDrifts-simulering
DSBTCMSEftersyn1Inspektioner2Reparationer3Klar tildrift4Køreplans-behov
IC4-NT-MPTOIC2
83146923
1001012
73145911
1611551
624-
9185
3-3-
4-4-
4-4-
12-12-
190195
14--2
1) Kilometerbaseret eftersyn, som udføres efter en godkendt instruktion.2) Sikkerhedsinspektioner, der udføres på togsættene hver 7. døgn.3) Inkl. nulstillinger.4) Tallet Indeholder driftsreserve, som er på 3 togsæt for IC4 og 1 togsæt for IC2.5) 4 NT-togsæt afventer opgradering til MPTO, mens 7 NT-togsæt er opgraderet men afventer pakkeindbygning.
2.2.1.
Status på opfølgning på Atkins og DTU anbefalingerArbejde med Aktins anbefalinger
Den af Transportministeriets bestilte Atkins rapport, offentliggjort i oktober 2011 konkluderer, at de basalekomponenter og systemer i IC4 togsættene fundamentalt er sunde, og at toget gennem forbedringer med tiden kanindsættes i landsdelstrafikken som oprindeligt planlagt. Nedenfor vises status for DSB’s arbejde med Atkinsanbefalinger:AnbefalingOptimering af koblings-FunktionalitetenStatusÅbenHandlingOpgaven er af en sådan art, at EU-udbud erpåkrævet. Tilbudsgiverne har afgivet tilbud ogderes prototype er gennemført Evalueringen ogslutforhandlingen er startet i marts med de tretilbudsgivere. Kontrakt er indgået i april.Planƒ
1. kvartal 2013:
Kontrakt underskrevet 25 april.ƒDe første 3 togsæt er opgraderetƒ1. kvartal 2014:
Indbygning færdig (ved 2 togsæt -indbygninger pr. uge)
Oprettelse afpålidelighedsteam (RIT) forat forbedre driftsstabiliteten
Lukket
Organisationen oprettet.Der er per 1.september 2012 opstartet opfølgningpå fokusområder i forhold til tekniskeindmeldinger fra drift kontra værkstedernesreparationsudførelser for at kvalitetsløftereparationer.Ressourcer til RIT:Den aftalte assistance fra Programmet iforbindelse med det forsatte arbejde med IC4/2 erydet
Vejen mod fuldt RIT er delvis afsluttet.Udpegede medarbejdere fra Programmeter overført til RIT organisation i IC4 driftEnkelte fagområder udestår fortsat, ogansættelsesproces er igangsat.
Optimering af klimaanlæg(HVAC)
Atkinsanbefaling :lukket
Optimering af klimaanlægget (varme/køling) erudført i pakke 0, 1, 2D og 2. Pga. grounding vardet ikke muligt at verificere varmeanlæggetseffekt i vinteren 2011/2112. De ændringer, der er
En montagefejl på powerpacken erfundet og rettet, hvilket forventes athave positiv effekt på varme imellemvognene. RIT team arbejderfortsat på at finde fejl, som indebærer, atder er periodiske fejl på varmeanlægget.
Kvalitetlodninger :
foretaget er hard- såvel som software. Fortsatfokus på varmekomfort nu da vinteren 2013 har
Side 4 af 14
åben
afdækket yderligere udfordringer.Juridisk vurdering er ikke færdiggjort.
Optimering afbremsesystemet
åben
Atkins pegede på et mindre forhold relateret tilbremsefølere. Forholdet varetages i DSB’s arbejdemed DTU’s anbefalinger.
se pkt. 2.2
Optimering af dør-/skydetrin
Lukket/Åben
En væsentlig ændring af dørenes funktionalitet erindarbejdet i opgraderingspakke 2. Der er fortsatfokus på individfejl på døre i Drift og Vedligehold.Løsning med fast vandring på skydetrin erindarbejdet i ny software
Løbende opfølgningNy soft- og hardware opdateringforestår.
2.2.
Arbejde med DTUs anbefalinger
Trafikstyrelsen har indgået kontrakt med DTU der skal udrede begrebet lav adhæsion. Arbejdet pågår, og der afholdesløbende statusmøder hvor Banedanmark, DSB og Trafikstyrelsen er repræsenteret.I april har der været afholdt et internationalt seminar om fænomenet lav adhæsion med deltagelse af specialister fraEngland, Holland, Sverige og tyskland. Der arbejdes intenst med fænomenet i disse lande hvor barrierer er etableret.Det forventes, at DTU afrapporterer på dette arbejde sidst på foråret.Med baggrund i Havarikommissionens undersøgelse i forbindelse med hændelsen ved Marslev i november 2011, hvoret togsæt passerede et rødt signal, har DSB indført midlertidige tiltag på IC4s bremsesystem i form af krav udover EU-normkrav. DB Minden har foretaget test af bremseelementerne af det berørte togsæt på deres testbænk. DSBafventer fortsat rapportering af resultater som del af den endelige rapportering fra Havarikommissionen. DSBønsker at inddrage evt. anbefalinger fra Havarikommissionen i den endelige løsning, hvorfor det afsluttendearbejde med de tekniske ændringer afventer.For at fjerne de bagvedliggende årsager til begrænsningerne i ibrugtagningstilladelsen er DSB i gang medimplementering af nedenstående anbefalinger som DTU foreslår samt egne observationer. Havarikommissionensendelige rapport kan ændre på disse forudsætninger og afgrænsningen af det valgte løsningsrum. Disse anbefalingerskulle styrke togsættets evne til at standse ved ekstrem lav adhæsion.
ID
Anbefaling
Status
Handling
Plan
a)
Permanent indkobling afmagnetskinnebremsen, som kunnehave reduceret bremselængden ved
Lukket
DSB har implementeret anbefalingen isikkerhedsinstruks SIN 128 for IC4 siden februar2012 og for IC2 i SIN 136.
Se pkt. b)
Side 5 af 14
ID
Anbefaling
Status
Handling
Plan
Marslev.b)Tilpasning af lognings- ogbremsesystemet, såmagnetskinnebremsen aktiveresautomatisk ved høj ”slide”ÅbenDSB vil følge anbefalingen. P.t. udvikleskravspecifikation for den nødvendige udvikling iTCMS og i bremsecomputer BCU.1Indarbejdes ikommende TCMS ogBCU ændring. Der ersiden 1. martsafventetAnsaldoBredatilbagemelding på, omdet kan indgå i sidsteIC4 pakke.c)Revideret kørepolitik (fx reducerethastighed)LukketDSB har udviklet rev. kørepolitik godkendt afassessor, som indgår i ansøgning omibrugtagningsforlængelse efter 30. september2012.Trafikstyrelsen har sat generelhastighedsbegrænsning som betingelse i nytilladelse.d)Ændring af infosystemet i forhold tilny køreinstruksLukketDSB har udviklet ændret infosystem omfattendeen infokampagne om kørsel ved glatte skinner tillokoførere, brush-up uddannelse, ligesom enhenvisning til varslingssystemet er under udviklinghos Banedanmark.Trafikstyrelsen har sat generelhastighedsbegrænsning som betingelse i nytilladelse.e)Ændring af rørføringsfejlen ibremsepaneletÅben / LukketSamtlige drifttog er ombygget. Ændringengennemføres nu i serieproduktionen. Der erkommunikation med Faiveley om levering af desidste stumper til lagerføring m.m.f)Identificering af årsag til, atretarderen ikke giver denkommanderede bremsekraftSe bemærkningherunderg)Bedre tilpasning af IC4 cross-blending (flytning af bremse-kraftmellem akslerne) til retarderenSe bemærkningherunderÅbenÅbenDSB vil følge anbefalingen. DTU har indvilget i atdeltage i fastlæggelse af løsningsrummet.Diskuteret med Faiveley på møde 9. november2012.DSB vil følge anbefalingen. DTU har indvilget i atdeltage i fastlæggelse af løsningsrummet.Samarbejde mellem Faiveley – KnorrBremse ogDSB er etableret. Koncept for ændretbremsestyring er udviklet og under diskussion. Sefodnote 1.h)Forbedring af reference-hastighed tilATCen, så den bliver mere robust ogpræcisSe bemærkningherunderÅbenDSB overvejer mulige problemløsninger.Diskuteret med Faiveley på møde 9. november2012. Løsningsrummet er nu klarlagt og deforskellige muligheder undersøges. Forbedringerfra de andre tiltag overvåges løbende.i)Tilpasning af Wheel Slide Protektiontil den nyeste standardÅbenToget er monteret med et anerkendt UIC WSPsystem. Større ændringer, herunder udskiftning tilRapport fraHavarikommissionenSe bemærkningherunderSe bemærkningherunderSe bemærkningherunderSamtlige drifttogombygges indenpassagertrafik.
1
Faiveley har betinget sig, at ændringen kan foregå efter de standarder, som bremsecomputeren er udviklet i henhold til - imodsætning til EN 50128.
Side 6 af 14
ID
Anbefaling
Status
Handling
Plan
nyere WSP systemet, kræver omfattendegodkendelse og grundig teknisk og kommercielundersøgelse.DSB har kontaktet DB Minden for at høre om deresfindings ved de undersøgelser, som de udfører forHavarikommissionen af bremsecomputeren påMarslev togsættet.
afventes
Bemærkning:Trafikstyrelsen kræver, at DSB forholder sig til DTU's anbefaling. For at skabe fuld klarhed og transparens i løsningenomkring at leve op til dette har DSB aftalt med DTU, at de følger og kommenterer DSB's løsningsforslag, således atovenstående anbefalinger fra og med f) til h) i vægtet indsats bidrager med den bedst mulige løsning. I DSB's dialogmed AnsaldoBredas bremseleverandør Faiveley ydes der fuld opbakning, og de såvel som DSB ønsker at foretage deforbedrende tiltag i bremsesoftwaren der skal til for at optimere bremsesystemet under meget glatte forhold. Derrapporteres nu tillige løbende til Trafikstyrelsen om fremdriften for at sikre konsensus, om i hvilket omfang deforventer tiltagene gennemført.Det var forventet, at der kunne ligge en af DTU vurderet optimal løsning sidst på foråret. Det kan ikke til fuldeindfries, da Havarikommissionens rapport ikke foreligger.Trafikstyrelsen er sideløbende orienteret/inddraget.Som følge af ovenstående er det aftalt med Trafikstyrelsen at DSB fremlægger en udviklingsplan for IC4,inkluderende de forventede tidspunkter for implementering af ”DTU tiltagene”. På basis af denne skal det afklaresmed Trafikstyrelsen, hvorledes der opnås tilladelse til igen at fremføre IC4 med 180 km/t.
3.
Samarbejde med AnsaldoBreda
DSB og AnsaldoBredas aftale af december 2012 indebærer bl.a., at:ƒ
ƒƒƒƒƒ
DSB får annulleringsret for de togsæt, der ikke er leveret til en bestemt dato (ultimo september 2013 for IC4og ultimo oktober 2013 for IC2) Dog indtræder forsinkelsesregimet igen pr 31 marts.AnsaldoBreda anerkender DSB’s kompensationstilgodehavende på 550 mio. kr. for de forsinkede togsætDSB sikrer aftale om overdragelse af computersoftware mv.Rabataftalen på 500 mio. kr. (hvoraf ca. 200 mio. kr. er udnyttet) forlænges til ultimo september 2013.DSB afgiver ordre på en række vitale reservedele og opgradering af togcomputersoftware (mod sikkerhed)Aftalen afklarer en række væsentlige usikkerheder og stridspunkter
DSB's bestyrelse gav tilslutning til at indgå aftale den 18. december 2012.AnsaldoBreda er presset af forligets deadlines og DSB vurderer, at AnsaldoBreda ikke vil være i stand til athjembringe og færdiggøre Libyen-togsættet inden deadline. AnsaldoBreda har præsenteret en plan for færdiggørelseaf de togsæt, som forventes færdiggjort inden udgangen af september hhv. oktober. DSB ser tvivlsomt på denneplan, som indebærer et ikke tidligere set leveringstempo.Som det fremgår nedenfor er der ikke overtaget nogen togsæt i april. AnsaldoBreda har søgt overdraget 2 togsætultimo april, som DSB ikke har accepteret på grund af manglende færdiggørelse.
Side 7 af 14
4.4.1.
LeveranceLeverance IC4 MPTO
AnsaldoBreda har i april ikke leveretnogle MPTO-togsæt, så der er fortsat ialt leveret 73 MPTO-togsæt. Såledesudestår 10 togsæt, som jf. forligs-aftalen fra december skal være leveretsenest ultimo september 2013.AnsaldoBreda's plan for MPTO-leverancen viser, at de fremoverforventer at levere 1,5-2 MPTO-togsæt pr. md. og dermed leverer alleMPTO- togsættene inden den aftaltedeadline.Alle ikke leverede MPTO-togsæt er under bearbejdning/produktion i Italien ellerDanmark, undtagen det togsæt, som fortsat befinder sig i Libyen.AnsaldoBreda’s aktivitetsniveau på sitene i Italien er synligt forøget. Resultaterne lader imidlertid vente lidt på sig,idet manglende materialer dagligt forstyrrer/forsinker produktionen. Denne udfordring er p.t. leverancens størsteenkeltstående usikkerhedsfaktor.4.2.Leverance IC2
AB har i april ikke leveret IC2-togsæt. Status ultimo april er således fortsat, at der er leveret 11 IC2 togsæt til DSB,og der herefter udestår 12 togsæt, som jf. forligsaftalen fra december skal være leveret senest ultimo oktober 2013.Det øgede aktivitetsniveau og materialeudfordringen er også gældende for IC2.4.3.NT-materialeleverance
NT-leverancen er en integreret del af forligsaftalen fra december 2012, hvorved AB forpligtede sig til inden udgangenaf marts, at levere samtlige de materialer, der er nødvendige for, at DSB selv kan opgradere de NT-togsæt, somendnu ikke er opgraderet til MPTO-togsæt.AB har leveret en meget stor mængde materialer, som er under afklaring for at sikre, at AnsaldoBreda hartilendebragt deres forpligtelser i henhold til forliget.
5.5.1.
UdviklingDesign IC4
I forbindelse med forliget med AnsaldoBreda i 2009 har DSB overtaget ansvaret for opgradering af togsættene udover den med AnsaldoBreda aftalte leveringsstandard. Dette er frem mod 2012 foregået som ændringer samlet i"pakker", hvor hver ændring har rekonfigureret togsættene til et højere niveau.Herefter sker udviklingen af IC4 som enkeltændringer, hvilket stepvis vil øge fleksibilitet og muligheder for ad hoc atindføre ændringer.
Side 8 af 14
De første nødvendige forbedringer for yderligere indsættelse af IC4 i landstrafiktrafik er foreløbigt identificeret til atvære:123Hæve hastigheden til 180 km/t (bl.a. DTU anbefalinger)Gennemførelse af projektet ”forbedring af koblingsfunktionaliteten” (Atkins anbefaling)Afkortning af stationstiden (tiden der gå fra toget ankommer til det afgår fra perron)
Udvikling af ændringerAlle ændringer, der indføres efter at ”tvangspakke” 2, er monteret bliver i hovedtræk prioriteret således, at 1.prioritet er sikkerhedsforbedrende tiltag, 2. prioritet er driftsforbedrende ændringer og 3. prioritet kundeforbedrendetiltag.Som tillæg til Pakke 2 er indtil nu klargjort yderligere 24 ændringer. Disse bliver løbende monteret ipakkeproduktionen i Randers og på driftsværkstedet i Århus.Det har været prioriteret at driftsforbedre togsættene, før der ansøges om sammenkobling af tre togsæt. Arbejdetmed at verificere funktion og sikkerhed med 3 koblede togsæt er nær afslutning. Kørsel i tunnelen er gennemførtuden overraskelser. Erfaringerne fra kørslerne er bearbejdet. Næste skridt er egentlig driftssimulering med 3 i multipel,ansøgning om at få indsat konfigurationen med 3 togsæt i blandet trafik afventer den af Trafikstyrelsen nyligforeskrevne 3. parts assessment af arbejdet. Dette samt arbejdet mod den endelige ansøgning om passagertrafik erfor nuværende under udarbejdning.Trafikstyrelsen har oplyst, hvordan sagsgangen vedrørende sikkerhedsdokumentation nu ønskes udført.MyndighedsbehandlingTypegodkendelse af pakke 2 konfigurationen er modtaget fra Trafikstyrelsen den 20. juni 2012.Ibrugtagningstilladelser er opnået for samtlige togsæt klargjort til drift før 20. juni og er opnået løbende indtilårsskiftet 12-13.Overgangen til bekendtgørelse 1030 kræver ændringer til sikkerhedsledelsessystemet. Disse er indarbejdet successivti DSB’s og IC4s sikkerhedsledelsessystem. Trafikstyrelsen har efterfølgende udsendt ny bekendtgørelse 56, der erlettere modificeret. Denne bekendtgørelse har kun givet anledning til yderligere minimale ændringer i IC4’skvalitetsledelsessystem men ikke i DSB’s sikkerhedsledelsessystem. Trafikstyrelsen forventes at fortsætte med at”optimere” godkendelsesprocessen. DSB (og herunder IC4) følger løbende med i den takt justerede regler ogretningslinjer frigives.I forbindelse med den nye bekendtgørelse 1030 har Trafikstyrelsen krævet, at DSB skal lade sig assessere for derefterat dokumentere, at der på værkstederne arbejdes efter en styringsmodel, som sikrer en ensrettet serieproduktion.Dette fordi IC4 Programmet agerer som togproducent med Vedligehold som underleverandør i lighed medAnsaldoBreda. Dette verificeres gennem anvendelse af en 3. parts assessor, der efter endt proces udsteder etcertifikat til værkstedet. Trafikstyrelsen har den 28. november 2012 godkendt en sagkyndig fra ScanPower tilcertificering af produktionsprocesserne fra 1. januar 2013. ScanPower og DSB er nu i aktiv dialog om opgaven, ogaudit er gennemført i uge 12. Audit rapport er modtaget og bemærkninger og afvigelser, som assessor har påpeget,er under behandling.I takt med, at Programmet udvikler togets funktionalitet, skal der løbende etableres nye processer, der tilsikrer, attoget som individ fortsat er sikkert. Der vil med udviklingen af sikkerhedsledelsessystemet og Trafikstyrelsensforvaltning af lovsættet løbende være behov for at justere anvendelse af assessorer til at foretage verifikation afprocesser gennemføres korrekt, og at processerne gennemføres ens hver gang.
Side 9 af 14
5.2.
Design IC2
DSB har gennemført 45 ændringsforslag for IC2 togsættene (pakke A), som har haft det primære mål at forbedredriftsstabiliteten i vinterperioden. De er internt godkendte iht. den nye EU-bekendtgørelse 1030 om godkendelse afjernbanemateriel.
6.6.1.
ProduktionProduktion IC4- opgradering af MPTO togsæt med pakke 2
P.t. er 53 togsæt opgraderet med pakke 2D/2.I april er 1 togsæt blevet opgraderet med pakke 2, og yderligere 2 togsæt er under test.Efter flytning af produktion til Randers forventes det, at produktionen vil være på højde med planen i maj. Forbrug aftid og økonomi følger budgettet.6.2.Produktion IC4 - opgraderede NT togsæt
Aftalen i december 2012 indebærer, at DSB uden AnsaldoBredas deltagelse skal foretage opgradering fra NT tilMPTO.I NT-MPTO produktionen er alle resterende NT-togsæt nu i Randers for indsyn og funktionstest forud forombygningsopstart, og alle omløbsdele er returneret til AnsaldoBreda rettidigt for opgradering. AnsaldoBreda skullehave returneret disse dele til DSB i februar, men der er stadig mange udeståender.Reservedelssituationen hos NT-opgraderingen i Randers er også stadig kritisk. Materialerne modtages fra AB ucykliskog i tilfældig rækkefølge, hvilket gør produktionsplanlægningen vanskelig. Produktionen beskæftiges derudover medreparationer fundet ved indsyn og adskillelse af togsæt, der afventer direkte NT-produktion.NT-produktionen af de sidste 4 togsæt vil starte op igen efter sommerferien, hvor de vil blive NT/MPTO-opgraderetsamtidig med, at de får indbygget pakker. Aktuelt pågår test af to togsæt, der vil være færdige ultimo juli og sluttestaf et togsæt, der vil blive færdigt i maj.Det vil kunne få indflydelse på leveringsplanen, hvis komponenterne ikke leveres inden opstart af produktionen eftersommerferien.Der er afsat en ressource til en tæt opfølgning på AB vedrørende materielleverancer, og der er i april igangsat enstatus på lagrene i Randers, for at sikre overblik over, at der er materialer til de 4 NT-togsæt. Ligeledes er derforetaget en ny gennemgribende inspektion/status af to af de togsæt, som skal ombygges efter sommerferien, for atsikre bedst muligt, at vi ikke kommer til at mangle komponenter/dele. De sidste NT-togsæt i produktionsforløbetfremstår i dårlig stand. Det skyldes, at togsættene har været hensat i en længere periode, da de ikke har været en delaf driftspuljen.6.3.Produktion IC2
IC2 opgraderingen starter med en ”vinterpakke”, som indeholder et minimum af ændringer, der skal sikre, attogsættene bedst muligt kunne driftes i vintervejr. Produktionen har indbygget vinterpakken på de første 10 togsæt.AnsaldoBreda har ikke leveret IC2-togsæt, og der har derfor ikke været materiel at opgradere i marts og april.Produktionen forventes opstartet igen i uge 21.Forbrug af tid og økonomi følger budgettet.
Side 10 af 14
7.7.1.
TCMS IC4Udvikling af pakker
Grundlaget for den videre udvikling er skabt gennem aftalen med AnsaldoBreda. Ansættelser til håndtering af dissenærmer sig afslutningen og den umiddelbare organisering er tillige bragt på plads.Henover de kommende år vil specielt transfer-opgaven kræve en indsats for at kunne opnå uafhængighed afAnsaldoBreda. AnsaldoBredas underleverandør på TCMS software-siden arbejder til nu velvilligt og godt med på deudfordringer, der er i projektet.Ressourcebehovet er klarlagt og arbejdet med at finde de nødvendige ressourcer pågår. Første skridt er taget medansættelse af personale, der kan bidrage til, at viden om TCMS programmering kan overføres til DSB.Videre er aftalens indhold analyseret og det eksakte antal togsæt, der skal anvendes til TCMS test er fastsat. Antalleter under validering ved indhentet af information fra AnsaldoBreda. Disse togsæt vil i givet fald ikke være til rådighedfor drift.7.2.Status på softwarepakkerne
Med aftalen i december 2012 og kravspecifikationer til de ændringer, der ønskes gennemført, er grundlaget etableretfor den videre udvikling. Funktionalitetsudvidelserne omfatter følgende:Pakke 2.1, 2.2.a og 2.2, som primært er driftsforbedringer, IC4 sammenkobling af 4 togsæt, tilpasning til det nyesignalsystem ERTMS samt IC2 Porting, dvs. overførsel af forbedringer fra IC4 til IC2.Internt i DSB er der arbejdet med specifikationer af mere komplekse punkter i Release 2.2, så de bliver klar til viderebearbejdelse af AB. Specifikationerne er blevet sendt til AB.Indgåelse af aftalen indebærer en øgning i TCMS udviklingsaktiviteter.Aktiviteter pågår i et TCMS testcenter i Fredericia, hvor 4 togsæt under AnsaldoBredas ledelse gennemgår indledendetestTil de senere dynamiske test er tilladelse fra Trafikstyrelsen modtaget. Dialog med Trafikstyrelsen herom foregår
8.8.1.
DriftssimuleringDriftssimulering IC4
Driftssimuleringen er genstartet i januar måned 2013 og pt. er 9 IC4 (4 NT og 5 MPTO) togsæt under driftssimulering.Der er færdigsimuleret 3 togsæt i marts, disse er ombyttet med de 3 TCMS togsæt som frem til nu har været benyttettil TCMS test i Fredericia for at sikre den kontraktuelle forventning.Det er planlagt, at yderligere 2 togsæt er driftssimuleret i uge 17 og udestående pulje driftssimuleres frem til uge 21.
8.2.Driftssimulering IC2DSB har 2 IC2 togsæt til driftssimulering. Disse er planlagt til at køre simulering i uge 18.
Side 11 af 14
9.9.1.
Drift og VedligeholdVedligeholdelse af IC4/IC2
Leverancen af materiel til drift er udfordret i forhold til målet, men der har de seneste måneder været en lille positivtrend i udviklingen af leverancer.Reservedelssituationen forsinker løbende vedligeholdet og giver togsæt ude af drift. Dette problem vil blive mereudtalt efterhånden som kilometerproduktionen stiger. Dette vil udgøre en flaskehals i fejludbedringerne et stykke tidfrem i 2013. Der er løbende dialog om problemstillingen, men hele indkøbssetuppet med identificering og indgåelse afleveranceaftaler med tidligere AnsaldoBreda underleverandører er en omfattende og langsommelig proces.
ƒStatus på ibrugtagningerIbrugtagne togsætTidligere år20122013JanFebrMartsAprilAkkumuleret301168100010IC43132IC209
9.2.
Drift IC4
ƒIndsættelsesplanI forbindelse med K13 med start 9. december 2012 er IC4 blevet indsat i landsdelstrafikken. DSB arbejder hen imod atindsætte dobbeltkoblede togsæt i landsdelstrafikken med forventet opstart den 19. august 2013, men det kan blivejusteret i forhold til den oprindelige indsættelsesplan på baggrund af leverance, regularitet og pålideligheds historik.Mandag den 29. april genåbnede Limfjordsbroen. Det har været en succes – også for IC4.
ƒDriftsstabilitet IC4

April

Planlagt produktion (km.)Faktisk produktion (km.)Rettidighed (pct.)Pålidelighed (pct.)Km./hændelserKm./nedbrudKomfort:Klimaanlæg i driftKøleskabe i driftKaffemaskiner i driftToiletter i driftInd/udstigningsdøre i drift95,8 pct.93,8 pct.80,8 pct.96,5 pct.97,6 pct.97,2 pct.94,3 pct.87,7 pct.97 pct.98,2 pct.293.724230.99196,198,64447126.749

År til dato

1.020.244854.21195,2963.35040.677
Side 12 af 14
I april har der kun været 2 nedbrud, hvilket er en meget positiv udvikling.
ƒUdvikling i rettidighed og pålidelighed
MåltalRegularitetPålidelighed
Km/pct.92,598,8
Jul-129797
Aug 129799
Sept 129792
Okt 129391
Nov 129393
Dec129492
Jan 139496
Febr 139798
Mar 139392
Apr 139698
ƒLeverancer af IC4 fra december til april
Grafen beskriver leverance af IC4 togsæt kl. 8.00 hver morgen (måltal på 23 togsæt)
9.3.
Drift IC2
ƒIndsættelsesplanIC2 indsættelsen er opstartet med indsættelse af op til to togsæt i regionaltogssystemet Vejle-Fredericia-KoldingFordelen ved dette system er, at det kun kræver to togsæt.Den 2. april 2013 var det planen at der skulle indsættes yderligere IC2 materiel. Denne indsættelse er udskudt indtilefter sommerferien. Indsættelsen vil ske i nuværende regionaltogssystem mellem Vejle-Fredericia-Kolding samtVestfyn. Fordelen ved at vælge mindre togsystemer er, at der vil være tale om små isolerede systemer, hvoreventuelle driftsproblemer i opstarten kun vil have begrænsede konsekvenser for andre større togsystemer.
Side 13 af 14
ƒDriftsstabilitet

April

Planlagt produktion (km.)Faktisk produktion (km.)Rettidighed (pct.)Pålidelighed (pct.)Km./nedbrudKm./hændelserKomfort:Klimaanlæg i driftKaffemaskiner i driftToiletter i driftInd/udstigningsdøre i drift96,5 pct.89 pct.89 pct.98,7 pct.97,8 pct.92,2 pct.86,7 pct.98 pct.115.7109.77397,198,8Ingen nedbrud6.246

År til dato

164.49047.20296,398,323.6013.631
Den faktiske produktion er langt under den planlagte produktion for perioden. Årsagen hertil er, at der ikke erleveret IC2 materiel siden køreplansskiftet. Derfor er det ikke muligt at indsætte yderligere togsæt i kommercieldrift.Udviklingen i april er fortsat flot, da det er tredje måned i træk uden nedbrud for IC2.
ƒUdvikling i rettidighed og pålidelighedMåltal IC2RegularitetPålidelighedKm/pct.92,598,8Dec129698Jan 139698Febr 139899Marts139397April139798,8
ƒLeverancer af IC2 fra december til april månedGrafen beskriver leverance af IC2 togsæt kl. 8.00 hver morgen (måltal på 3 togsæt).
Side 14 af 14