Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 279
Offentligt
1258182_0001.png
1258182_0002.png
Til Folketingets transportudvalg.

Ang. Enmandsbetjening på kystbanen

Jeg håber virkelig i vil overveje beslutningen om at fjerne togpersonalet i togene på Kystbanen, for nu erbunden nået.Serviceniveauet i tog og på stationer i Danmark er i forvejen markant lavere end i andre lande, inklusivvores nabolande. I andre europæiske lade er der meget mere personale på stationer til at hjælpe derejsende med information og billetkøb end der er i Danmark. I Danmark findes der kun salgs oginformationspersonale på de allerstørste stationer og efterhånden i et ret kort tidsrum af døgnet. Godt nokhenviser man til 7-eleven på en række stationer, men de kan reelt ikke hjælpe med rejseinformation, da deungarbejdere der står der ikke er uddannet i det. Det er heller ikke i 7-elevens interesse, da de jo hellere viltjene penge på deres varesortiment.I forbindelse med afskaffelsen af personalet på kystbanen henviser man til at lokalbanerne allerede erenmandsbetjente. Hvad med den omvendte tankegang. Genindfør personale i lokalbanernes tog, som påkystbanen? Det er altid laveste serviceniveau man går efter i Danmark. Jeg ved med sikkerhed at der ikkefindes enmandsbetjente persontog i de andre nordiske lande (Kun bybaner/metro ) og sandsynligvis hellerikke i andre europæiske lande, måske bortset for enkelte landstrækninger som betjenes af enkeltkørendeskinnebusser!Men kystbanen er en tættrafikeret regionalbane med mange passagerer. Hvad med at fjerne tilskuddet tilat holde 7-eleven butikkerne kunstigt længe åbent på kystbanen i stedet for? Så kan de drives påkommercielle vilkår hvor der er behov for det, uden offentlige midler og unfair konkurrence overfor andreprivat drevne kiosker i nærområderne. Det er i forvejen meget begrænset hvad disse kiosker kan hjælpepassagerene med (Bortset fra salg af slik osv.) Derimod oplever jeg at togpersonalet kan yde en rigtig godog kompetent service.Uden togpersonale, hvem skal så sørge for trygheden i togene og hvem skal sørge for at folk med kort tilstandard ikke benytter sig af 1.klasse? Derudover er der langt større risiko for ulykker på perroner vedafgang. Selvom man bruger en masse penge på at sætte videokamera op, så er det svært for en enkeltlokomotivføre at overskue et tog på 240 meter og 500 tons som transportere mange hunderedepassagerer.Forslaget om at reducere lidt i antallet af afgange på meget trafiksvage tidspunkter som lørdag og søndagmorgen er en bedre måde at spare på. Det går kun udover meget få passagerer og det er vel også godt fårmiljøet og spare energi at køre lidt færre over 100 tons tunge tog rundt med meget få passagerer tidligtlørdag og søndag, hvor der ikke er mange rejsende. Der skal forhåbentlig ikke et par ulykker til, før manindser det?Venlig hilsenKarsten Jensen