Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 277
Offentligt
Løftebrud.Bedre kollektiv trafik blev vi lovet og hvad sker nu….Færre afgange på kystbanen og meget mindre sikkerhed det er det vi vil opleve som bruger på Kystbanenfra 15. december 2013. Det er helt uacceptabelt.Færre afgange
Med hensyn til færre afgange aflyser man de gennemkørende tog i weekenderne frem til kl. ca. 9.00. Dettevil betyde længere rejsetid for passagerer som bruger stationerne som er placeret fra Helsingør tilKokkedal.Den officielle forklaring er faldende billetindtægter. Det er klart, når man har fået leveret så ringe produktfalder antallet af passagerer. Vores tidligere analyse har vist at det er et passagerer potentiale på 20 %mere hvis produkt var tip top. Man kan altid gisne om hvad årsagen er, men det er jo kendt man manglertogsæt rundt om i Danmark så er det der Kystbanens togsæt skal hen?
Mindre sikkerhed
Der er ikke sensorer i toget modsætning til feks. S- toget hvilket sætter sikkerheden under pres når der ikkeer en trainmanger i toget. Disse bliver skåret væk på de fleste afgange i dag timerne. Vores perroner erbuet og det gør det svært for lokofører at se om man er færdig med ind og ud stigning. Og man må stille sigdet spørgsmål??? Hvad vil man gøre i det tilfælde ikke alle kan komme med toget…hvem skal styre slagetsgang?
Ministeren skriver at Øresundstrafikken stadig vil have en markant udvidet togtrafik set i forhold til denplanlagte trafik ved udbudsstart i 2009. For dem som bruger stationerne Helsingør, Espergærde ogHumlebæk er dette ikke tilfældet og der er ikke en eneste station som har fået udvidet antallet af afgangemellem Østerport og Helsingør. Efter DSBFirst overtog i 2009 var vi de første som sagde at der skulle færreafgange mellem Helsingør og Nivå for at få en bedre rettidighed. Dette blev en realitet i 2011 men det kravat der ikke skulle pilles yderligere ved køreplanen.Er det kontrakt brud dette er vi ved at undersøge – men uanset om det er lovligt eller ej er det et løftebrud.Denne artikel er også sendt frem til trafikudvalget.
Med venlig hilsenPendlertalsmand KystbanenMichael Randropp