Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 276
Offentligt
1257761_0001.png
Fredericia d. 06-06-2013
Til:Transportministeren/ Transportudvalget.Dato:06. juni. 2013
Undertegnede ønsker svar/belysning af følgende spørgsmål:Under henvisning til daværende indgåede Trafikaftale af d. 12.juni 2012,blev det lovet, at der skulle arbejdes på frembringelse af et såkaldt ”Folketog”,som skulle udmøntes i hjemtagning af 2-3 togsæt til udvælgelse for/af Folket.Jeg fornemmer, en hvis mangelfuld interesse i sagens videre forløb udadtil,og kan anskue igennem udvalgte artikler igennem dagspressen,at projektet så småt, stille og roligt er blevet ”fejet ind under gulvtæppet” eller,er det aflyst..??Min begrundende mistanke/formodning, er bl.a. efter indlæg i Ing.dk, d. 6.juni 2012

Her er Danmarks næste intercity-eltog.

http://ing.dk/artikel/her-er-danmarks-naeste-intercity-eltog-159359Hvor det journalistiske postulat munder ud i, at Transportministeriet,allerede er ude efter, at afprøve eller, at genåbne den gamle option på litra ET,som kører på kystbanen i dag –trods nye TSI´er og andre EU forordninger om nye regler for kollision/stødzoner,med bl.a. togsæt med gumminæser/flexlinere.?.Det kan da godt være, at Bombardier i Hennigsdorf, kan genåbne en afsluttet option,men det får Folket jo ikke noget ”Folketog” ud af.?De formodede 1,2 mia. Kr., der var frigjort til indkøb af 15 nye togsæt (80 millioner Kr. pr. sæt),hvor har man så tiltænkt denne værdianbringelse, hvis der e.v.t –samtidig stilles andre krav fra EU, som f.eks. kommissionens forslag til en 4. Jernbanepakke,for hvis der ikke skal Nationaliseres, er det så rimeligt, at det er DSB der skal afgøre,hvilket togsæt Folket skal slides med de næste 30-40 år, -(som om vi ikke har nok i de 83 MG/ IC4.?)For jeg bifalder ikke litra ET og litra ER på lange strækninger med det interiør de p.t er udstyret med, selvsvenskerne sagde stop i en undersøgelse på Kystbanen, med disse fra og til Göteborg.
Med venlig hilsen,Steen Skovshoved.Fredericia.