Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 275
Offentligt
1257583_0001.png
1257583_0002.png
1257583_0003.png
1257583_0004.png
ForeningenKøbenhavnertunnelgruppenForetræde for Folketingets Transportudvalg den 11. juni 2013 kl. 14.30
Om Københavnertunnelgruppen:Københavnertunnelgruppen er en privat almennyt-tig forening, stiftet i 2005. Foreningen har til formål at arbejde for en politisk beslutningom at bygge en biltunnel, der leder trafikken fra E20, Amagermotorvejen og Øresunds-motorvejen, uden om vejene i det indre København til Nordhavn med videre forbindelsetil Lyngbyvej, så væsentlige boligområder og bydele i København undgår unødig gen-nemkørende trafik. Populært sagt en trafikal ”bypass” operation. Københavnertunnel-gruppen består dels af en række enkeltpersoner og virksomheder og dels en rækkelandsdækkende organisationer, bl.a. Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Byggeri,DTL, BAT-kartellet og Byggefagenes Samvirke.Konklusion og vigtigste budskaberKøbenhavnertunnelgruppen kvitterer for, at der er sket flere positive afklaringerog beslutninger for realiseringen af en havnetunnel i det seneste halve år, end derer sket i de foregående mange årKøbenhavnertunnelgruppen er fleksibel mht. både konkret projekt, linjeføring ogfinansiering, ligesom vi også gerne ser en etapevis opførelse af en havnetunnel.Dog opfordrer vi til, at Folketingets Transportudvalg tilvejebringer det bedst muli-ge beslutningsgrundlag for politikerne ved at "færdiggøre" Rambøll-rapporten meden fortsat screening af den såkaldte delstrækning B6 som 2. hovedalternativ.Nyere historik vedr. havnetunnel/østlig ringvejInfrastrukturkommissionens rapport fra 2008 anbefalede en Østlig Ringvej omkring Kø-benhavn, hvilket blev fulgt op med aftalen om en grøn transportpolitik fra januar 2009.Her besluttede forligspartierne en strategisk analyse af den langsigtede indretning af ba-ne- og vejkapaciteten i hovedstadsområdet - herunder undersøgelse af muligheden forat anlægge en østlig ringvejsforbindelse omkring København. På den baggrund lodTransportministeriet opgaven ”Undersøgelse af mulige linjeføringer for en Østlig Ringvejom København” udføre af Rambøll, der færdiggjorde sin rapport i november 2012.Hertil kommer, at Borgerrepræsentationen 29. november 2012 traf en principbeslutningom at arbejde på en havnetunnel som led i løsning af storbyens samlede infrastruktur.Trængselskommissionen arbejder på et responsum. Regeringen og Folketingets Trans-portudvalg arbejder med Trafikforliget, der skal behandles i Folketinget i efteråret 2013.Endelig har en række pensionskasser med en fælles undersøgelse og slutrapport fra maj2013 givet forstærket liv til udfoldelsen af OPP i Danmark - og som allerførste og mestrelevante eksempel på et konkret OPP-projekt nævner pensionskasserne en havnetun-nel.Københavnertunnelgruppen ønsker således at udtrykke anerkendelse af, at der fra fleresider arbejdes på en løsning af Københavns trafikproblemer.Københavnertunnelgruppen ændrede selv i 2011 formålsparagraf med det formål, atforeningens arbejde for og støtte til en havnetunnel ikke er bundet op på et bestemtprojekt eller en bestemt linjeføring.Foreningen Københavnertunnelgruppen, Børsen, Slotsholmsgade 1, DK-1217 Kbh. K.Mail:[email protected].Tlf.: 33 74 65 07,www.kbhtunnel.dk.
ForeningenKøbenhavnertunnelgruppenBaggrund for Københavnertunnelgruppens foretrædeForetrædet for Folketingets Transportudvalg er begrundet i et ønske om at sikre detbedst mulige beslutningsgrundlag for politikerne ved at opfordre til at "færdiggøre"Rambøll-rapporten med en fortsat screening af den såkaldte delstrækning B6 som 2. ho-vedalternativ, jf. rapportens side 7, hvor der står:”Særligt skal der foretages en yderli-gere screening af anlægsøkonomi og funktionalitet bl.a. ved passagen af metrotunneler-ne i havneløbet.”Københavnertunnelgruppens synspunkter og iagttagelser vedr. formålene forden østlige ringvejKøbenhavnertunnelgruppen har forholdt sig til de formål, som er nedfældet i Rambøll-rapporten, og som er det grundlag som Rambøll-rapporten og det efterfølgende planar-bejde er forankret i (jf. formålsbeskrivelse, side 3):Østlig Ringvej skal primært ses i sammenhæng med det overordnede statslige vejnet.Østlig Ringvej skal kunne aflaste og supplere det overordnede statslige vejnet herun-der fx Motorring 3Østlig Ringvej skal kunne styrke de trafikale sammenhænge i statsvejnettet.Østlig Ringvej skal vurderes ud fra en trafikal optimalitet i forhold til Statsvejnettet.Østlig Ringvej skal sekundært ses som en vejforbindelse, der kan understøtte byud-viklingen i København.Ovennævnte formål indebærer væsentlige nuanceforskelle i forhold til de transportpoliti-ske formål med en kommende østlig ringvej, som Københavnertunnelgruppen anskuerdem. Vi deler de tre øverste formål, men mener ikke byudviklingen i København bør un-derordnes hensigten om en optimering i forhold til Statsvejnettet.Københavnertunnelgruppen mener, at en Østlig Ringvej – udover de tre øverste bulletsfra Rambøll-rapporten – bl.a. skal:aflaste trafikken i den indre by med mindst 25%.skabe fornøden sammenhæng mellem bydelene Nordhavn, Refshaleøen, Indre by,Christianshavn, Islands brygge og Amager.øge fremkommeligheden og derved mindske trængslen, der ifølge COWI koster 8,5milliarder samfundsøkonomiske kroner årligt i spildtid (svarende til 22.000 årsværk).reducere antallet af trafikulykker, herunder ikke mindst højresvingsulykkermindske emissionen af partikler og CO2 i den indre by med mindst 50% ved opsam-ling på filtre i tunnelerne.Det videre forløb frem til RefshaleøenKøbenhavnertunnelgruppen ønsker en hurtig – og gerne etapevis - iværksættelse af enhavnetunnel.Nordhavnsvej mellem Ryparken og Kalkbrænderihavnsgade er som bekendt under opfø-relse – en 2 x 2 motortrafikvej (cut and cover) uden nødspor (efter kommunens vejreg-ler). Efter åbningen i efteråret 2015 vil mindst 1000 lastbiler dagligt blive ledet uden omØsterbro og mange trafikanter får glæde af denne nye forbindelse. Ikke mindst de svagetrafikanter vil opleve en bedre og mere sikker hverdag i trafikken på Østerbro.
Foreningen Københavnertunnelgruppen, Børsen, Slotsholmsgade 1, DK-1217 Kbh. K.Mail:[email protected].Tlf.: 33 74 65 07,www.kbhtunnel.dk.
ForeningenKøbenhavnertunnelgruppenNæste etape er at føre Nordhavnsvejen ud til selve Nordhavn. Det drøftes i øjeblikket iBorgerrepræsentationen og teknisk har man forberedt en sådan løsning ved et såkaldtforgreningskammer. Hertil følger efter Københavnertunnelgruppens opfattelse naturligten videre tunnelforbindelse til Refshaleøen.I Folketingets trafikforhandlinger til efteråret må det antages, at det videre forløb fraSvanemøllehavnen ved Kalkbrænderihavnsgade bliver behandlet under betegnelsenhavnetunnellen, idet sammenkædning af bydelene, den nye Nordhavn og Refshaleøen ogPrøvestenen med en undersøisk forbindelse og en cut and cover løsning ligger lige for.Denne nye motorvejsforbindelse skønnes at få høj prioritet, idet disse byområder ønskesbyudviklet hurtigst muligt. Derudover ønsker Prøvestenen med anløb af dybtgåendefragtskibe og med sine anløb af søværts byggematerialer og fossile brændsler en bedrelandværts trafikforbindelse for især lastbiler, hvilket bør indtænkes nu.Det videre forløb efter RefshaleøenMed en passende udslusning af trafikken fra et foreløbigt slutpunkt ved Refshaleøen-Prøvestenen, kan flere scenarier planlægges:1. Videreførelse af B syd og under og på langs af havneløbet med sammenkædningaf indre by og Amager, som omtalt B6, af Rambøll som 2. hovedalternativ2. Videreførelse af B med en boret tunnel som beskrevet i B4 i Rambøll redegørelsen3. Videreførelse af B, men hvor trafikken blot ledes til Prags Boulevard og til AmagerStrandvej og andre lokalveje, og resten af linjeføringen analyses i detaljer før be-slutning.Punkt 1 efterlever de målsætninger som Københavnertunnelgruppen har peget på,Punkt 2 efterlever primært en udbygning af statsvejnettet og delvis de målsætninger,Københavnertunnelgruppen har peget på, men ikke aflastningen af den indre bys trafikog sammenkædningen af de forskellige bydele nævnt på side 2 ovenfor.Punkt 3 er uacceptabel, da der så blot flyttes trafik fra Østerbro/Nordhavn til Amageruden en helhedsløsning.Frygten er, at den valgte B-strækning mellem Helsingørmotorvejen og Kalkbrænderi-havnsgade risikerer at måtte stå alene i mange år i fremtiden og den indre bys trafik-problemer forblive uløste.I 2013 tages der stilling til den optimale trafikpolitiske løsning til aflastning af trafikbe-lastningen af den indre by, idet Trængselskommissionens arbejde fremlægges.I skrivende stund er det efter Københavnertunnelgruppens opfattelse en tunnel langsgå-ende under havneløbet - med et rimeligt antal op og nedkørsler - der bedst kan løse tra-fikproblemerne i den indre by og trafikproblemerne mellem den indre by og Amager.I dette scenarie vil en sænketunnel med 2 x 2 kørebaner (evt. med yderligere nødspor)kunne blive aktuelt.B4 er også et brugbart alternativ, men bør ikke presses igennem en politisk beslutnings-proces som et valg mellem to linjeføringer uden at de opstillede målsætninger analyse-res nøje. B4 ser smidig og realisabel ud på papiret, men der skal bortkøres måske op til1.000.000 m3 jord og beboere og trafikanter vil opleve lignende ulemper som kendes idag fra metrotunnelbyggerierne.Foreningen Københavnertunnelgruppen, Børsen, Slotsholmsgade 1, DK-1217 Kbh. K.Mail:[email protected].Tlf.: 33 74 65 07,www.kbhtunnel.dk.
ForeningenKøbenhavnertunnelgruppenDet må være den mulige opfyldelse af de opstillede formål, der skaber præcedens forden rette endelige trafikpolitiske beslutning og for den kvalificerede bedste løsning.En tilpasset B6 med de mange foreslåede til- og frakørsler vil lette trafikken på tværs afbyen og sikre at person- og varetransportopgaver kan løses hurtigere, bedre og meresikkert end i dag.Figur 1:Oversigtskort over de forskellige linjeføringer, hentet fra Rambøll-rapporten
Rambøll-Analysen har udpeget en såkaldt B4 linjeføring som 1. hovedalternativ, menunderstreget at 2. hovedalternativ er B6. Denne alternative løsning B6 er en kort og di-rekte ringvejsforbindelse fortrinsvis under havneløbet i Københavns Havn.Rambøll fastslår, at der bør foretages en yderligere screening af anlægsøkonomi ogfunktionalitet bl.a. ved passagen af metrotunnelerne. Københavnertunnelgruppen ønskerdenne foreslåede screening gennemført.Københavnertunnelgruppen foreslår gennemført en analyse af 2. hovedalternativ, der ihøjeste grad indtænker anvendelse af det undersøiske havneareal og indtænker en langrække tilslutningsmuligheder til det københavnske vejnet.
Med venlig hilsen, pva. KøbenhavnertunnelgruppenErik Ross Pedersen, formandBo Sandberg, koordinatorTorben Sønnichsen, ekstern rådgiver6. juni 2013
Foreningen Københavnertunnelgruppen, Børsen, Slotsholmsgade 1, DK-1217 Kbh. K.Mail:[email protected].Tlf.: 33 74 65 07,www.kbhtunnel.dk.