Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 274
Offentligt
1257266_0001.png
1257266_0002.png
1257266_0003.png
1257266_0004.png
1257266_0005.png
1257266_0006.png
1257266_0007.png
1257266_0008.png
1257266_0009.png
1257266_0010.png
1257266_0011.png
1257266_0012.png
1257266_0013.png
1257266_0014.png
1257266_0015.png
1257266_0016.png
1257266_0017.png
1257266_0018.png
1257266_0019.png
1257266_0020.png
1257266_0021.png
1257266_0022.png
1257266_0023.png
1257266_0024.png
1257266_0025.png
1257266_0026.png
Bilag 1A
BILAG 1B
Forslag til akseltryk og totalvægt på gyllevogne
3- akslede gyllevogneFor gyllevogne (traktorpåhængsvogn/-redskab) tillades 10 t akseltryk på op til tre aksler, på betingelse af, atkøretøjet er monteret med dæk hvor arealet af dækribberne udgør mindst 1/3 af dækkets overflade, ogdæktrykket højst er 3 bar.For gyllevogne med 3 aksler er det desuden en betingelse, at 1. og 3. aksel er tvangsstyrede.Vogntogsvægten tillades op til 48 tons.2-akslede gyllevogneFor gyllevogne (traktorpåhængsvogn/-redskab) tillades 11,5 tons akseltryk på op til to aksler, på betingelseaf, at køretøjet er monteret med dæk hvor arealet af dækribberne udgør mindst 1/3 af dækkets overflade,og dæktrykket er højst 3 bar.For gyllevogne med 2 aksler er det desuden en betingelse at bageste aksel er tvangsstyret.Vogntogsvægten tillades op til 41 tons.Selvkørende gyllenedfældereFor selvkørende gyllenedfældere (motorredskab) tillades 11,5 tons akseltryk, på betingelse af, at køretøjeter forsynet med dæk, hvor arealet af dækribberne udgør mindst 1/3 af dækkets overflade, og dæktrykkethøjst er 3 bar.For selvkørende gyllenedfældere(motorredskab) tillades totalvægt op til 23 tons på to-akslede, op til 34,5tons på 3 - akslede (vogntog) op til 46 tons på 4- akslede (vogntog).Bemærkninger:Det er ikke nødvendigt at stille specifikt krav til dækbredden for at sikre at kontakttrykket ikke overstiger enbestemt værdi. Alene kravet om ar dæktrykket ikke må overstige 3 bar og arealet af dækribberne skal væremindst 30 % vil altid sikre at det maksimale tilladelige kontakttryk på vejen ikke overskrides. Vi gørbestemmelsen mere fremtidssikker ved ikkeatlåse os fast på bestemte dækbredder da der løbende skerudvikling af nye mere vejvenlige dæk. Ved ikke at stille større krav til dækbredder end nødvendigt, undgårvi, at køretøjerne bliver unødigt brede til gene for de øvrige trafikanter.
Der er medtaget et ekstra selvkørende køretøj (4 – akslet) således at vi allerede nu tager højde for enudvikling, hvor det er muligt at montere en ekstra aksel under en selvkørende enhed.
De selvkørende gyllenedfældere kører kun på vejene i begrænset omfang når en vej krydses eller der køresen kort strækning, da det ikke giver mening hverken økonomisk eller kapacitetsmæssigt at fragte gylle iselvkørende enheder over andet end korte strækninger.
Færdselsgruppens medlemmer består af:Sv. Aage Steenholdt fra L&F, Carsten Jensen fra L&F, Henning Sjørslev Lyngvig fra VFL, Knud Erik Clausen fraDanske sukkerroedyrkere, Per Hedetoft fra Dansk Maskinhandlerforening, Allan Pedersen DanskeLandbrugsmaskinfabrikanter, Jørgen Jørgensen DM&E og Mogens Kjeldal DM&E.
BILAG 2A
Høringssvar fra FærdselsgruppenBemærkninger til § 3Formuleringen ”særligt indrettet” kan være med til at gøre det lettere at afgøre om et motorredskab,arbejds- eller påhængsredskab er på vej ud til Landbrugs-, skovbrugs- eller vejarbejde, eksempelvis vil etbufferredskab i forbindelse med gylleudbringning forventelig kunne komme ind under formuleringen”særlig indrettet” til landbrugsarbejde.Men formuleringen kan også give problemer, eksempelvis hvor en gummiged med ”normal udrustning”benyttes til sammenpakning af ensilage hvilket klart betragtes som landbrugsarbejde.Vi kunne foreslå at begge formuleringer anvendes, så teksten lød således ”til, eller særligt indrettet til”Denne formulering vil gøre det lettere at afgøre om køretøjet er på vej ud for at udføre landbrugsarbejdeog Trafikstyrelsen har med den supplerende formulering ”særlig indrettet til” taget højde for at derløbende bliver udviklet nye maskiner til anvendelse i landbruget.Vi vil tillade os at gøre opmærksom på at begrænsningen i § 3 stk 2 betyder at en maskinstation på trods afat der betales vægtafgift for både traktor og vogn er blevet begrænset i sin kørsel, idet det ikke er tilladt atkøre direkte fra mark til et lokalt biogasanlæg eller til en lokal foderstofforretning, men det er kun tilladt atkøre fra marken til selve avlsgården selv om gården kunne ligge længere væk end selve biogasanlægget.Kørsel til og fra reparatør er ikke tilladt, hvorimod kørsel til og fra syn tillades. Ofte er det således at det erreparatøren/leverandøren som sørger for synet af køretøjerne, men det er ikke tilladt at køre tilreparatør/leverandør med traktor og vogn op til 3 m bredde. Derfor vil vi gerne anmode om at det er tilladtat køre til og fra reparatør med traktor og vogn op til en bredde på 3,00 m.Den tekniske udvikling har medført at en meget stor del af de traktorer som i dag benyttes af landbrug ogmaskinstationer til landbrugsarbejde er forsynet med hjuludrustning som medfører at traktoren istandardudførelse er bredere end 2,55 m.Bemærkninger til § 10Vi hilser forslaget meget velkomment og er meget tilfreds med at skårlæggere med efterfølgendeskærebordsvogn også er medtaget. Det kunne overvejes at benytte teksten ”høstmaskiner ogpåhængsvogn, belæsset med….” således at teksten tager højde for en fremtidig udvikling.Bemærkninger til § 18Vi er glade for at der er taget initiativ til ændringer omkring bestemmelserne med bæltekøretøjer ogbemærker særligt nedenstående formulering:”Påbaggrund af udviklingen i retning af øget anvendelse af helt eller delvis bæltedrevne køretøjer ilandbruget, har Trafikstyrelsen i samarbejde med Vejdirektoratet revideret bestemmelserne om vægte på
disse køretøjer, således at bestemmelserne er a jour med den tekniske udvikling og samtidig ikke belastervejen mere end hvad der svarer til en stor lastbil. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med ændringen i §29”Teksten tilgodeser således den tekniske udvikling og siger samtidig at bæltekøretøjerne ikke må belastevejene mere end en hvad der svarer til en stor lastbil. Vi har forstået det således at ”en stor lastbil”eksempelvis er en 4- akslet lastbil med en totalvægt på 32.000 kg.Desværre bliver konsekvensen af forslaget at kun enkelte af kendte bæltekøretøjer tillades kørsel på vej.Det samlede bæltetryk (sum af højre og venstre) må ifølge forslaget § 18 ikke overstige 7500kg for denførste meter og 5500 kg på de følgende meter afstand mellem bageste og forreste løberulle der harvejkontakt.En traktor helt forsynet med bælter hvor afstanden er 2,8 m må således have en bæltelast/totalvægt på7500 kg+ 1,8 x 5500 kg = 17 400 kg.Ifølge § 29 må totalvægten på traktoren ikke overstige 5 000 kg/meter. Traktorens nye totalvægt bliversåledes af § 29 begrænset til 14 000 kg. En to- akslet traktor med almindelig hjulmontering må have entotalvægt på op til 18.000 kg.Konsekvensen af § 29 bliver, at ingen bæltetraktorer tillades kørsel på vej.Vi undrer os over at totalvægten begrænses til 5000 kg/meter når der sammenlignes over til en 4 – aksletlastbil:I § 21 i dimensionsbekendtgørelsen står følgende omkring den faktiske tilladelige totalvægt:3) for motordrevet køretøj med fire eller flere aksler: 32.000 kg, såfremt de to forreste aksler er styrendeog afstanden mellem køretøjets forreste og bageste aksel er 5,00 m eller mere. For andre motordrevnekøretøjer med fire eller flere aksler dog 29.500 kg, og for ledbus 34.000 kg, afstanden for en totalvægt på32.000 kg skal således være mindst 5 meter. Det betyder at der på en 4 akslet lastvogn tillades entotalvægt/meter på 6400 kg.For køretøjer som er helt eller delvist er forsynet med bælter betyder forslaget at totalvægten kan kommeop på 32 000 kg, hvilket svarer til totalvægten på en stor lastbil.For at opnå denne totalvægt skal en bæltetraktor have en afstand fra forreste til bageste trykrulle på 6,4meter, hvilket er urealistisk.For at et køretøj delvis forsynet med bælter skal kunne opnå en totalvægt på 32 000 kg betyder forslaget atbæltesektionen skal være konstrueret til en bæltelast på 22 000 kg når køretøjet er forsynet med en’hjulaksel og bæltesektionen skal være konstrueret til en bæltelast på 12 000 kg når der er 2 hjulaksler somhver maksimalt må laste 10 000 kg. Der kan være tale om forskellige kombinationer mellem aksler ogbæltesektioner som gør en totalvægt på 32 000 kg mulig.Der er således 2 krav: Det ene krav er at bæltesektionen eller bæltesektionerne må højest belastes med7500 kg på den første meter og 5500 kg på de følgende meter og hjulakslerne højest hver må belastes med10.000 kg. Det andet krav er at den samlede totalvægt ikke må overstige 5 000 kg/meter målt fra forrestetrykrulle til bageste hjulaksel.Når vi således analyserer på kendte motorredskaber med bælter såsom mejetærsker, kartoffeloptager,roeoptager, ærtehøster ud fra ovenstående regler som forslaget bygger på, må vi desværre konstatere at
der kun er ganske få mejetærskere med bælter som tillades kørsel på vej. (Se vedlagte bilag med oversigtover forskellige bæltetraktorer og bæltehøstemaskiner).Det undrer os at totalvægten begrænses til 5000 kg/meter i relation til nedenstående tekst hvor der skalsammenlignes til en 4 – akslet lastbil (stor lastbil)På baggrund af udviklingen i retning af øget anvendelse af helt eller delvis bæltedrevne køretøjer ilandbruget, har Trafikstyrelsen i samarbejde med Vejdirektoratet revideret bestemmelserne om vægte pådisse køretøjer, således at bestemmelserne er a jour med den tekniske udvikling og samtidig ikke belastervejene og broerne mere end, hvad der svarer til en stor lastbil.Nedenstående eksempler gør at vi undrer os over forslaget som således begrænser kørsel med næsten allekendte bæltekøretøjer:En 4 – akslet lastbil skal have en akselafstand på mindst 5 meter således som det fremgår afdimensionsbekendtgørelsen i paragraf 21 hvis totalvægten må være 32 tons svarende til 6,4 ton/m.En GRIMME roeoptager med bælter vejer 32 tons og akselafstanden (fra forreste bærerulle tilbageste hjulaksel)er 5,9 m, svarende til 5,42 ton/mNår en GRIMME roeoptager transporteres på en blokvogn sker det med et seksakslet køretøj meden totalvægt på 56 tons, heraf 26 tons på de forreste 3 aksler og 30 tons på de bageste 3 aksler. Debageste aksler har en indbyrdes afstand på 1,36 m. Der er således placeret 30 tons indenfor enafstand på 2,72 m svarende til 11 tons/meter. (faktuelle oplysninger) Blokvogne kan have tilladelsetil 11 250 kg/aksel ved 30 km/timen svarene til 33 750 kg eller 12 408 kg/mHvis GRIMME kører selv, belaster selve bæltesektionen vejen på 1,85 m med 22 tons svarende til11,89 ton/meter (faktuelle oplysninger).
Med ovenstående eksempler ser vi ikke begrundelsen for at totalvægten med bæltekøretøjer skalbegrænses til 5000 kg/meter. Hvis trafikstyrelsens bekymringer angår broerne eller enkelte broer i etlokalområde er det sandsynligvis heller ikke muligt at benytte broerne med blokvognstransport og der måanvises alternative ruter.Hvis bæltekøretøjerne skal flyttes rundt på blokvogne vil det give betydelige trafikmæssige gener og det vilgå ud over fremkommeligheden. Maskinerne skal på- og aflæsses ude på selve vejen da der skal være fastjævn grund. Det giver både hindringer for trafikken og mindsker trafiksikkerheden. Ofte vil det slet ikkevære muligt at kunne køre helt til bestemmelsesstedet med en stor blokvogn og det kan blive nødvendigtat indhente specielle tilladelser til at køre de sidste 100 – 300 meter.Når høstmaskinerne læsses på en blokvogn forøges højden fra eksempelvis 4,00 m til over 4,5 m, det giveryderligere begrænsninger og besværligheder.Den helt groteske situation er hvor en almindelig hjultraktor med en tilladt totalvægt på 18 tonsmedbringer en traktor af samme størrelse og vægt, men forsynet med bælter, på en blokvogn fordibæltetraktoren ikke selv lovligt må køre på offentlig vej! Nu er både totalvægt, bredde og længde forøget.På de korte afstande gør det ikke den store forskel rent tidsmæssigt om der benyttes en traktor eller enlastbil som trækkraft for blokvognen.
Siden 1. oktober 2010, hvor der blev givet en dispensation til den før omtalte Grimme roe/kartoffeloptager,har vi på Grimme brugernes vegne søgt om dispensationer ude i de pågældende kommuner hvormaskinerne gerne skulle færdes, og tjene deres værd til de lokale landmænd/skatteborgere.Vi har heldigvis fået positive svar om tilladelse til kørsel fra langt de fleste adspurgte kommuner.Samtidigt har vi en formodning om, at netop disse kommuner har holdt nøje øje med disse maskiner, ogvejene i de områder hvor der er givet dispensation. Der er os bekendt ikke indgivet nogen form for klagerover ødelagte veje, eller farlige trafikale situationer i disse kommuner.Derfor havde vi også håbet på, at denne dimensionsbekendtgørelses ændring ville betyde, at såvel vi somimportørerne ikke længere havde brug for, at skulle sende alle disse individuelle ansøgninger tiltrafikstyrelsen og kommunerne om dispensationer til diverse maskiner.Hvis det er trafikstyrelsens hensigt at de nye bestemmelser skal tilgodese den tekniske udvikling ogbetingelserne er, at et bæltekøretøj ikke må belaste vejene mere end en stor lastbil, vil vi gerne mødes medbåde Trafikstyrelsen og Vejdirektoratet med det formål, at vi i fællesskab kan nå frem til brugbareløsningsforslag, når alle forhold inddrages, herunder ikke mindst hensynet til vejene, broerne,fremkommelighed og trafiksikkerhed.
Endelig vil vi slutteligt gøre opmærksom på følgende:Det drejer sig om specialtraktorer som aldrig vil blive benyttet til transportopgaver på offentligvej.Det drejer sig om høstmaskiner som er beregnet til at køre i marken.Når høstmaskinerne er forsynet med bælter bliver de smallere og det gør transportbreddenmindre.Det drejer sig om sæsonmaskiner som kun kører yderst begrænset på offentlig vej.
Færdselsgruppens medlemmer består af:Sv. Aage Steenholdt fra L&F, Carsten Jensen fra L&F, Tormod Overby fra VFL, Henning Sjørslev Lyngvig fra VFL,Knud Erik Clausen fra Danske sukkerroedyrkere, Per Hedetoft fra Dansk Maskinhandlerforening, AllanPedersen Danske Landbrugsmaskinfabrikanter, Jørgen Jørgensen DM&E og Mogens Kjeldal DM&E.
BILAG 2B
Konsekvenser af høringsforslaget angående bælter
Bælter alenetilladttotalvægt5000 kg/mafstandmkrav 1a0,7537501,0050001,2060001,4070001,6080001,8391252,00100002,20110002,40120002,60130002,80140003,00150003,20160003,40170003,6018000
Krav 1
Med bagaksel
tilladtbæltelast7500 kg/m5500 kg/mkrav 1b61257500860097001080012038130001410015200163001740018500196002070021800
Afstandx) bagakseltotaltons/meter3,210000 1612550003,510000 1750050003,710000 1860050003,910000 1970050004,210000 2080050004,410000 2203850004,610000 2300050004,810000 2410050005,010000 2520050005,310000 2630050005,510000 2740050005,710000 2850050005,910000 2960050006,110000 3070050006,410000 318005000For køretøjer kombineret bælter og en akselkræves der en bæltelængde på 6,4 for at opnåen totalvægt på 31800 kg.
Eksempelvis må en traktor som helt er forsynetMed bælter hvor afstanden mellem forreste ogBageste trykrulle er 2,6 m have en bæltelast på16 300 kg men kun en totalvægt på 13 000 kg !
Konsekvenserne for de enkelte bæltekøretøjerBæltetraktorerKøretøjCH765CH 865JD9460Case quadCH MT800JD9020tHøstmaskiner"DELVIST"afstandmploeggerGrimmeLexion 600Lexion580Lexion 570Lexion 770Lexion 760Lexion 750Lexion 670Lexion 770Lexion 670TTLexion 750TTLexion 760TTLexion 770TTLexion 780TTCR 9090CR 9070AF7230AF8230CR8070CR8080CR9070CR9080CR8080TCR9070TCR9080TCR9090T1,8251,8251,8251,8251,8251,8251,8251,8251,8251,8251,8251,8251,8251,8251,8251,281,281,281,281,281,281,281,281,281,281,281,28aktuelaktueltilladtTilladtafstand bæltelast bæltelast totaltotalvægtmkgkrav 1b vægtkrav 1a2,8180001740018000140003,1240001905024000155002,8210001740021000140000,7532,82100016.00022.6801125018500174002100016.00022.680187501500014000
tilladtbæltelast krav1b141002200013300123001170013150123501200012000133501200012000120001300013000138921429813856140891150011500115001150016000160001600016000120381203812038120381203812038120381203812038120381203812038120381203812038904090409040904090409040904090409040904090409040
medbelastning køretøjets akseltotalvægt2220032000229002170020000229002215021100190002310020000215002200023000230002293223338228962312918000180001850019000230002300024000240005,805,933,803,803,803,803,803,803,803,803,803,803,803,803,803,703,703,703,703,703,703,703,703,633,633,633,63afstandbageste8100100009600940083009750980091007000975080009500100001000010000975083427980798077008250850085008430843084308430
Tilladttotalvægtkrav 1a2900029625190001900019000190001900019000190001900019000190001900019000190000185001850018500185001850018500185001850018150181501815018150
bæltelast aksel
CX8040CX8050CX8070CX8080CX8090AF9230AF7230TAF8230TAF9230T
1,281,281,281,281,281,281,281,281,28
115001150011500115001150011500160001600016000
904090409040904090409040904090409040
760076007600820082008800880088008800
180001800018000180001800018900240002400024000
3,733,733,733,733,733,733,653,653,65
186501865018650186501865018650182501825018250
BILAG 3
Begrundelse for ændringsforslagene til dimensionsbekendtgørelsen angående længde og bredde:Den nuværende gennemgående tekst: ”må kun benyttes til kørsel mellem mark og avlsgård, mellemejendomme, der har vogntoget i fælleseje, eller mellem en maskinstation og dennes kunder” giver unødigebegrænsninger, som betyder, at det enkelte landbrug eller maskinstation behøver flere maskinsæt tilsamme opgave. Et maskinsæt til kørsel mellem mark og gård hvor bredden må være op til 3,0 m og hvorlængden på et traktorvogntog må være op til 22 m og et andet maskinsæt til kørsel fra mark til aftager afprodukter og til og fra reparatør, som begrænset til i bredden til 2,55 m og i længden til 18,75 m. Kørsel tilog fra syn tillades dog op til en bredde på 3m med traktor og vogn. Ofte er det således at det erreparatøren/leverandøren som sørger for synet af køretøjerne, men det er ikke tilladt at køre tilreparatør/leverandør med traktor og vogn op til 3 m bredde.Den tekniske udvikling har medført at en meget stor del af de traktorer som i dag benyttes af landbrug ogmaskinstationer til landbrugsarbejde er forsynet med hjuludrustning som medfører at traktoren istandardudførelse er bredere end 2,55 m.Eksempelvis for en frakørselsvogn som kun kan anvendes i marken og i ensilagestakken, når den er forsynetmed brede dæk, medfører begrænsningen i tilladelsen til 3 meter, at det ikke er tilladt, at køre fra mark tilaftager. Det kunne eksempelvis være det lokale biogasanlæg, men det er tilladt at køre fra marken til selveavlsgården selv om gården kunne ligge længere væk end selve biogasanlægget. Maskinstationerne bliversåledes kraftigt begrænset i deres kørsel, selv om de betaler vægtafgift på både traktor og vogn på 8 800 –11 200 kr/år.Ved transport af halm med traktor og halmvogn, vil en samlet vogntogslængde på 22 m give mulighed fortransport af 24 baller halm med hvert læs. (Det samme som lastbilerne har mulighed for at transportere)Ved at tillade kørsel til aftagere med en længde på 22 m, betyder det 20 % mindre kørsel på vejene og 20 %mindre Co2 udledning. Konkurrencen over for vognmændene bliver efter vores opfattelse ikke forrykket, dahalmen bliver kørt alligevel med traktor og vogn, på de korte afstande, blot med 20 baller i stedet for 24baller.Jordarbejde på landbrugsejendommeBåde maskinstationer og landbrug er i besiddelse af mindre gummigede og teleskoplæssere mv sombenyttes til begrænset jordarbejde som supplement til landbrugsarbejde (Komprimering af ensilage,læsning af føder, vedligehold af grøfter mv) Det vil give unødig besvær hvis disse maskiner som på grund afdækmontering overskrider 2,55 m skal transporteres på blokvogn mellem ejendomme og mellemmaskinstation og kunder.Færdselsgruppens forslag til formulering af begrænsninger i dimensionsbekendtgørelsen:§3Ved kørsel med motorredskab, arbejds- eller påhængsredskab til landbrugs-, skovbrugs-, eller vejarbejde samt jordarbejde pålandbrugsejendomme og kørsel til og fra reparatør, kan bredden for såvel det trækkende køretøj som påhængskøretøjet overstige2,55 m. Bredden må dog kun overstige 3,30 m, såfremt der køres mellem mark og avlsgård, mellem ejendomme, der har redskabeti fælleseje, og ved opgaver mellem maskinstationer og dennes kunder samt til og fra reparatør. Bestemmelserne i § 2, stk. 5 og 6,finder tilsvarende anvendelse på den i 1. og 2. pkt. nævnte kørsel.
§3 stk. 2Traktor og traktorpåhængsvogn må have en bredde på indtil 3,00 m, såfremt breddens overskridelse af 2,55 m alene skyldeshjulmontering samt hjulafskærmning. En sådan traktor eller traktorpåhængsvogn må kun benyttes til kørsel mellem mark ogavlsgård, mellem ejendomme, der har redskabet i fælleseje, kørsel til nærmeste aftager og ved opgaver mellem maskinstationer ogdennes kunder. Traktor og påhængsvogn må endvidere køre til og fra syn samt til og fra reparatør.§ 10 stk. 5For vogntog bestående af traktor og en eller to påhængsvogne må længden ikke overstige 22,00 m. Længden må dog kun overstige18,75 m, såfremt der køres mellem mark og avlsgård, mellem ejendomme, der har redskabet i fælleseje, kørsel til nærmesteaftager og ved opgaver mellem maskinstationer og dennes kunde, såfremt den samlede ladlængde ikke overstiger 15,65 m. Traktorog påhængsvogn må endvidere køre til og fra syn samt til og fra reparatør.§ 10 stk. 6For vogntog bestående af traktor eller motorredskab med ét påhængskøretøj må længden ikke overstige 22,00 m.For kørsel med skærebordsvogn efter mejetærsker/skårlægger må længden ikke overskride 25 m under forudsætning af, atpåhængskøretøjet til transport af skærebordet er forsynet med 2 aksler hvoraf den forreste aksel er drejbar.Længden må dog kun overstige 18,75 m, såfremt der køres mellem mark og avlsgård, mellem ejendomme, der har redskabet ifælleseje og ved opgaver mellem maskinstationer og dennes kunder samt til og fra reparatør, og såfremt der transporteres etarbejdsredskab, som er tilknyttet det trækkende køretøjs funktion.
Færdselsgruppens medlemmer består af:Sv. Aage Steenholdt fra L&F, Carsten Jensen fra L&F, Henning Sjørslev Lyngvig fra VFL, Knud Erik Clausen fraDanske sukkerroedyrkere, Per Hedetoft fra Dansk Maskinhandlerforening, Allan Pedersen DanskeLandbrugsmaskinfabrikanter, Jørgen Jørgensen DM&E og Mogens Kjeldal DM&E.
Bilag 4
Oversigt over motorredskaber. Under ”hastighed” står nævnt den max hastighed som motorredskaberneer konstrueret til. Færdselsloven begrænser den konstruktive hastighed til max 30 km/timen i DK.ArtMærkeModelHastighed Bemærkning
Gummihjulslæsser
New Holland
W50BTCW60BTCW70BTCW80BTCW110BW130BW170BW190B
35 km/t35 km/t35 km/t35 km/t35,9 km/t38,6 km/t38 km/t37 km/t35 km/t35 km/t35 km/t39 km/t39 km/t39 km/t39 km/t39 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t20 km/t20 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t43,1km/t44,5 km/t46,2 km/t37 km/t37 km/tbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektronisk
Case
121221321D/E521621721821921D/E
Atlas
AR60AR65AR75AR80AR85AR95
Volvo
L20BL25BL30BL35BL45FL50FL60FL70FL90FL110FL120F
L150FL180FL220FL350FLiebherrL506L507L508L509L510L514L524L528L538L542L550L556L566L576L580L586KomatsuWA150PZ-5WA200PZ-6WA250PZ-6WA320PZ-6WA380-6WA430-6WA470-6WA470-6(LC)WA480-6WA480-6(LC)WA500-6WA600-6WA800-6WA900-6JCB403 Agri406411HT412S414S416WLS416S426WLS
38,1 km/t38,1 km/t38,1 km/t40 km/t20 km/t30 km/t20 km/t30 km/t20 km/t30 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t39 km/t38 km/t38 km/t38 km/t39 km/t39 km/t40 km/t39 km/t40 km/t39 km/t43 km/t37 km/t28 km/t28 km/t15km/t20 km/t37,5 km/t37,8 km/t43,5 km/t36,3 km/t43,5 km/t37,9 km/t
begrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektronisk
434S436HT WLS456TM 310TM310S
40km/t37,9 km/t37,4 km/t40 km/t40 km/t
Gravemaskiner påhjul
New Holland
MH2.6MH3.6
33 km/t33 km/t30 km/t30 km/t30 km/t30 km/t30 km/t30 km/t30 km/t30 km/t30 km/t30 km/t30 km/t30 km/t30 km/t35 km/t35 km/t35 km/t35 km/t25 km/t33 km/t30 km/t30 km/t30 km/t30 km/t25 km/t35 km/t35 km/t35 km/t35 km/t35 km/t25km/t30km/t25km/t30km/t
liebherr
A309A311A312A314A316A900C LitronicA900C ZWA904C LitronicA914A924A934A944A954
Volvo
EW140CEW160CEW180CEW210CEW230C
Case
WX 95 - 125WX145WX165WX185WX210WX240
Komatsu
P140-7P160-7P180-7P200-7P220-7
JCB
JS130WJS145WJS160WJS175W
JS200W
30km/t
Rendegraver
VolvoNew Holland
BL61PlusBL71PlusB90BB100BB110BB115B
35,9 km/t37,6 km/t38,9 km/t38,9 km/t38,9 km/t39 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t41,4 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t45 km/t45 km/t45 km/t35 km/t43 km/t43 km/t43 km/t11 km/t34,2 km/t38,3 km/t38,1 km/t28km/t
begrænses elektroniskbegrænses elektronisk
CMICase
885888580590695
Komatsu
WB93R-5WB93S-5WB97R-5WB97S-5
Lännen
8600E8600Ee8800E
Hydrema
906908926928
JCB
1CX2CX3CX4CXMidi CX
Grader
New Holland
F106.6F140F156.6F170F200
37,7 km/t43 km/t37,7 km/t43 km/t43 km/t44,9 km/t48,8 km/t44,9 km/t48,8 km/t44,9 km/t
Volvo
930HTE 840930HTE 1160940HTE 840940HTE 1160946HTE 840
946HTE 1160960HTE 840960HTE 1160970HTE 840970HTE 1160976HTE 840976HTE 1160990HTE 840990HTE 1160
48,8 km/t44,9 km/t48,8 km/t47,4 km/t52 km/t47,4 km/t51,5 km/t47,4 km/t50,5 km/t
Dumper
Volvo
A25EA30EA35EA40E
60 km/t60 km/t60 km/t60 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t50 km/t50 km/t
begrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektronisk
Bell
B25B25 smalB30B40
JCB
714ADT718ADT722ADT
Fintsnitter
KRONENew Holland
BigMFR9040FR9050FR9060FR9080FR9090
40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t30 km/t40 km/t
Leveres elektronisk begrænset til 25 eller 30begrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektroniskbegrænses elektronisk
Claas
Jaguar 850Jaguar 870Jaguar 890Jaguar 900Jaguar 930Jaguar 940Jaguar 950Jaguar 960Jaguar 970Jaguar 980
John Deere
7250 mekanisk7350 Prodrive
begrænses elektronisk, og med controller
7350 mekanisk7450 Prodrive7450 mekanisk7550 Prodrive7550 mekanisk7750 Prodrive7750 mekanisk7950 Prodrive7950 mekanisk
30 km/t40 km/t30 km/t40 km/t30 km/t40 km/t30 km/t40 km/t30 km/tbegrænses elektronisk, og med controllerbegrænses elektronisk, og med controllerbegrænses elektronisk, og med controllerbegrænses elektronisk, og med controller
Teleskoplæsser
New Holland
LM5040deltaLM5060deltaLM5080deltaLM5040plusLM5060plusLM5080plus
40km/t40km/t40km/t40km/t40km/t40km/t42km/t42km/t42km/t35km/t35km/t40km/t
Kat. Traktor? elektronisk begrænsetKat. Traktor? elektronisk begrænsetKat. Traktor? elektronisk begrænsetKat. Traktor? elektronisk begrænsetKat. Traktor? elektronisk begrænsetKat. Traktor? elektronisk begrænset
Manitou
MLT630MLT634MLT735MLT731MLT1035MLT741
MT1440 Privilége 35km/tMT1840 Privilége 35km/tMRT1850MRT2150MRT2540MRT3050liebherrTL435-10TL445-13TL435-10TL442-13MerloP28.8LP28.8L PLUSP28.8 PLUSP28.8 TOPP32.6LP32.6L PLUSP32.6 PLUSP32.6 TOPP3435km/t35km/t35km/t50 km/t25km/t25km/t25km/t25km/t40km/t40km/t40km/t40km/t40km/t40km/t40km/t40km/t25km/t
P36P38.P39P40.9P40.16/17P45HMP60P55 CSP71P80P101LandiniKomatsuTTHWH609WH613WH713WH714HWH716JCB520-40520-50524-50527-55531-70533-105535-125 NIVIZ535-95540-140540-170541-70
25km/t25km/t25km/t25km/t40km/t40km/t40km/t40km/t40km/t40km/t40km/t40km/t38km/t38km/t35km/t38km/t38km/t20km/t30km/t29 km/t29 km/t33 km/t33 km/t33 km/t33 km/t33 km/t33 km/t33 km/tKat. Traktor? elektronisk begrænset
Skårlægger(græs)Skårlægger(raps)
ClaasKRONEMC Donald
Gougar 1400Big MM100M150M200A400R450
40 km/t
John DeereHesston
94359635Massey Ferguson 922594359635ChallengerSP85B
40 km/tLeveres elektronisk begrænset til 25 eller 3036km/t36 km/t37km/t33,8km/t33,8km/t24km/t24km/t17,7km/t24,14km/t24,14km/t17km/t
SP115BSP185C
24km/t24km/t
Selvkørende sprøjte
AGCOJohn Deere
Spra-Coupe46304730483049305430i
40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t40 km/tbegrænses elektronisk
ScansprayHydrema
Spra-Coupe912
Terra-GatorVredoVervaet
Terra-Gator
22243224VT 2716Hydro trike
40 km/t40 km/t40 km/t40 km/t
begrænses elektronisk
Selvkørenderoeoptagere
HolmerRopa
TerradosTiger
25 km/t25 km/t
Selvkørendemejetærsker
New HollandClaasMF
8000 serie
30 km/t30 km/t30 km/t
Bilag 5
BILAG 6
Trafiksikkerhed

1.

Højt placerede baglys og blinklys på traktorer og efterspændte ”store” redskaber.

Med det formål at undgå venstresvingsulykker, hvor bagfra kørende biler overser at et landbrugskøretøj er ifærd med at svinge til venstre fordi en bil eller varebil som kører bag landbrugskøretøjet spærrer for baglysog blinklys.

2.

Placering af markeringslygter så langt ude som muligt.

Detailforeskrifter tillader placering op til 40 cm fra køretøjets yderste kant, hvilket efter vores opfattelse ikkeer tæt nok ved kanten til markering af et landbrugskøretøj.

3.

Fabriksmonterede bagkofangere(underkørselssikring) på visse arbejdsredskaber

En frakørselsvogn med bundkæde som fyldes af en finsnitter betragtes som en transportvogn og skal væreforsynet med bagkofanger. Er frakørselsvognen forsynet med et opsamleaggregat betragtes den som etpåhængsredskab og et påhængsredskab skal ikke være forsynet med bagkofanger. Vi foreslår at der skalfabriksmonteres bagkofanger på identiske køretøjer uanset hvordan de fyldes.

4.

Bedre reflekser

I Danmark er der ikke krav om ”store” reflekser på redskaber, det betyder i praksis at reflekspladerafmonteres på Landbrugsmaskiner til levering i Danmark. Vi tror på at ”store” reflekser påLandbrugsmaskiner er vigtige for trafiksikkerheden.5.

Etablering af vigepladser,

suppleret med 2+1 veje med henblik på at forøge trafikfremkommeligheden.

Agro-bremsetest

Færdselsgruppen har 2012 udviklet et helt nyt koncept til afprøvning af bremser på landbrugskøretøjer medhenblik på at bremseevnen altid er intakt og at der er fokus på en effektiv vedligehold af bremser. Medbremsetesten føler et mærkat som kan påsættes vognen når bremseevnen lever op til kravene.
Færdselsgruppens medlemmer består af:Sv. Aage Stenholt fra L&F, Carsten Jensen fra L&F, Henning Sjørslev Lyngvig fra VFL, Knud Erik Clausen fraDanske sukkerroedyrkere, Per Hedetoft fra Dansk Maskinhandlerforening, Allan Pedersen DanskeLandbrugsmaskinfabrikanter, Jørgen Jørgensen DM&E og Mogens Kjeldal DM&E.