Til Folketingets Transportudvalg
Landbrugets Færdselsgruppe vil gerne uddybe og drøfte følgende på det kommende foretræde om’Færdsel med Landbrugsmaskiner’ for Transportudvalget tirsdag den 11. juni kl. 14.45.Vi er i hele fødevarekæden stærkt optaget af at styrke produktion og beskæftigelse. Landbrugs- ogfødevareerhvervet opererer på det internationale marked og har fortsat et stort vækstpotentiale. Vi skalløbende skærpe konkurrencedygtigheden på alle fronter. Fødevarevirksomhederne er afhængige aflandbrugsbedrifternes produktivitet og råvaregrundlag. Derfor bliver maskinparken til landbruget i taktmed den globale og teknologisk udvikling større, stærkere og mere opdateret til nutidens produkter,marker, miljøkrav, klimaforhold mv.Det er derfor vigtigt, at disse maskiner også har mulighed for komme ud på vejene, når de kører mellembedrifterne, maskinstationerne og markerne mv. En transport, der giver mulighed for færdsel medlandbrugsmaskiner og tager højde for vejenes beskaffenhed, fremkommelighed og trafiksikkerhed. Vi har iet godt samarbejde med Trafikstyrelsen og Vejdirektoratet opnået en række forbedringer. Der manglerimidlertid følgende, som lægger unødvendige restriktioner på færdslen med de maskiner mv., som voreskolleger og konkurrenter i nabolandene ikke er så begrænset af.Det er kort sagt en ligestilling, vi ønsker. Dvs. ingen forskelsbehandling mellem kommunerne vedgylleudbringning. Dvs. ligestilling med de europæiske landmænd og danske lastbilernes akseltryk vedbæltekøretøjer mv. Nedenfor er en kort gennemgang af de udestående, som vi gerne vil drøfte og få rettet.I øvrigt vedlægges et notat med en nærmere gennemgang af de enkelte emner.1. Dispensation for akseltryk ved gylleudbringning
Trafikstyrelsens dispensation blev givet i 2011 og gælder på statsvejene. De enkelte kommuner erefterfølgende hvert forår blevet kontaktet med anmodning om dispensation til kommunevejene.Ikke alle kommuner meddeler dispensation (bilag 1 A og 1 B).Vi anmoder om en permanent lovgivning for hele vejnettet svarende til den midlertidigedispensation på statsvejene, så kommunerne og erhvervet slipper for unødig sagsbehandling ogusikkerhed, og der ikke længere sker forskelsbehandling mellem de enkelte kommuner oglandmænd.2. Akseltryk og totalvægt på bæltekøretøjer
Der blev i 2010 meddelt dispensation til Grimme roe- og kartoffeloptager forsynet med bælter.Siden er der ikke meddelt yderligere dispensationer, idet Trafikstyrelsen i september 2012 oplyser,at der arbejdes på en løsning, der så vidt muligt vil imødekomme ansøgerne. Trafikstyrelsen har iforåret 2013 sendt et forslag i høring, der imidlertid ikke giver bæltekøretøjerne den tilsigtedeajourføring med den tekniske udvikling og med en belastning, som svarer til en stor lastbil (bilag 2 Aog 2 B).Vi anmoder om en lovgivning for landbrugsbæltekøretøjer, som er tidssvarende og gør det muligt atfærdes på vejene uden at skulle benytte blokvogne.
3. Længde og bredde på traktorer og vogne mv.
Bredde på traktorer og vogne og længde på traktorvogntogI 2011 blev der givet tilladelse til kørsel med traktor og påhængsvogn med en bredde på op til 3,0m, når det er dæk og skærme, som forøger bredden ud over 2,55 m. Kørslen er begrænset til kun atmå foregå mellem mark og gård samt mellem maskinstation og kunder. Der må således ikke kørestil reparatør eller til aftagere af landbrugsprodukter. Moderne traktorer leveres med dæk, sommedfører en større bredde end 2,55 m. I 2011 blev der også givet tilladelse til kørsel med traktor ogpåhængsvogn(e) med en samlet længde på op til 22 m. Kørslen er begrænset til kun at må foregåmellem mark og gård samt mellem maskinstation og kunder. Der må således ikke køres til reparatøreller til aftagere af landbrugsprodukter (bilag 3).Vi anmoder om, at bestemmelserne ændres, så der med såvel godkendte som indregistreredetraktorer med den nye bredde og længde kan køres til aftagere af landbrugsprodukter og tilreparatør.4. Totalvægt, akseltryk og konstruktionsbestemt hastighed på motorredskaber
Moderne høstmaskine med to aksler bør tillades et større akseltryk og en større totalvægt. Detdrejer sig især om de nyeste mejetærskere og roeoptagere (bilag 4).Vi vil derfor foreslå, at der gives dispensationsmuligheder for disse køretøjer, som kun kører påvejene i et meget begrænset omfang med hensyn til totalvægt og akseltryk5. Bufferredskaber til gylle
Der er en udvikling i gang, hvor mere gylle transporteres med lastbiler på vej, hvorefter deromlæsses i et bufferlager 40 – 100 m3, og gyllen udbringes herfra med traktor og gyllevogn. Dissebufferredskaber er bygget i en bredde på op til 3,30 m. Det er ikke afklaret, hvilke regler etbufferredskab skal følge med hensyn til bredde (bilag 5).Vi vil anmode om, at et bufferredskab henføres under kategorien et påhængsredskab tillandbrugsarbejde med en tilladt bredde på op til 3,30 m.6. Transport med gyllenedfælder efter gyllevogn
Der er udviklet bugserede nedfældere til gylle, som kan fraspændes gyllevognen og således blive imarken, mens traktor og gyllevogn henter gyllen ved gylletanken og kan køre på offentlig vej udenat skulle medbringe nedfælderen ved kørsel frem og tilbage mellem mark og gård.Vi vil derfor anmode om, at det bliver tilladt at efterspænde en bugseret nedfælder efter engyllevogn.Færdselsgruppen har desuden flere forslag til forbedring af Trafiksikkerheden - blandt andet med bedre ogændret synlighed og afmærkning af landbrugskøretøjer (bilag 6).Vi ser frem til et konstruktivt foretræde.Færdselsgruppens medlemmer består af:Sven-Aage Steenholdt fra Landbrug & Fødevarer, Carsten Jensen fra Landbrug & Fødevarer, Henning Sjørslev Lyngvigfra Videncentret for Landbrug, Knud Erik Clausen fra Danske Sukkerroedyrkere, Per Hedetoft fra DanskMaskinhandlerforening, Allan Pedersen fra Danske Landbrugsmaskinfabrikanter, Jørgen Jørgensen fra DanskeMaskinstationer og Entreprenører og Mogens Kjeldal fra Danske Maskinstationer og Entreprenører.