Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 273
Offentligt
1257133_0001.png
1257133_0002.png
- A K T 331546 -- BILAG 2 -- [ Brev til Transportudvalget vedr. tilpasninger af togbetjeningen af Helsingør - Pebeiho!
Transportministeriet
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketingetChristiansborg1240 København K
DatoJ . nr.
0 6 JUNI 20132013 -1064
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Tilpasninger i togbetjeningen af strækningen Helsingør - Lande-grænsenGrundet lavere passagerudvikling end forventet er det nødvendigt at foretagebesparelser på op mod 30 mio. kr. ift. togbetjeningen af strækningen Helsingør- Landegrænsen for at sikre, at bevillingen på Finansloven kan overholdes.Transportministeriet har som følge heraf besluttet at iværksætte nogle tilpas-ninger i togbetjeningen af strækningen Helsingør - Landegrænsen fra køreplan2014, dvs. fra og med den 15. december 2013, jf. nærmere nedenfor. Disse til-pasninger er valgt ud fra hensynet om at minimere konsekvenserne for passa-gererne.1. På Kystbanen vil den nuværende 10-minuttersbetjening af stationerneNivå, Kokkedal og Hellerup i weekenden først påbegyndes ved 9-tidenom morgenen (i stedet for ved 5-6-tiden som i dag). De øvrige stationervil ikke opleve ændringer i togbetjeningen. Herved vil alle stationer påstrækningen Hellerup - Helsingør have 20-minuttersbetjening frem tilved 9-tiden i weekenden. Transportministeriets analyser viser, at derstadig vil være rigeligt med siddepladser i togene efter denne ændring.Det bemærkes, at der med dette tiltag skabes en ensartet betjening påKystbanen og S-togene i weekendkørslen om morgenen, idet 10-minuttersbetjeningen i S-togene også først påbegyndes ved 9-tiden iweekenden.Mellem Østerport station og Københavns Lufthavn vil der fortsat være10-minuttersbetjening fra tidlig morgen til sen aften i weekenden.2. Ud over disse tilpasninger i togtrafikken ændres billetkontrollen ogsåpå Kystbanen, så der fremover i højere grad vil ske stikprøvevis billet-kontrol, som detbl.a. kendes fra Metroen, Lokalbanen, S-tog m.fl. Dervil således fremover ikke være togførere på alle afgange. Mellem Kø-benhavn H og Malmo C vil der dog stadig altid være mindst én togførerpå alle togafgange, ligesom der fortsat vil være en togfører på togafgan-ge på Kystbanen mandag-fredag kl. 20-02 og i weekenden kl. 20-08.3. Over Øresundsbroen vil 10-minuttersbetjeningen i sommerperioden fraKøbenhavns Lufthavn til Malmo C ændres til 20-minuttersbetjeningom morgenen, medens 10-minuttersbetjeningen bibeholdes i dens nu-værende form i eftermiddagsmyldretiden. Der vil til gengæld blive kørtmed længere tog i det omfang, det måtte vise sig nødvendigt.
4. Herudover vil en enkelt afgang ende på Københavns Lufthavn kl. 07:52i stedet for at køre videre til Malmo C. Desuden vil 10-minutters-betjeningen om eftermiddagen fra Malmo C til Københavns Lufthavnstarte kl. 15.53 i stedet for kl. 15.33.Det understreges, at Øresundstrafikken stadig vil have en markant udvidettogtrafik både set i forhold til tiden før udbuddet og set i forhold til den plan-lagte trafik ved udbudsstart i 2009.Ovenstående tiltag forventes at give en årlig besparelse på omkring 25 mio. kr.,idet yderligere besparelsesbehov forventes at kunne ske bl.a. via løbende opti-meringer af togstørrelser.I en situation, hvor det er nødvendigt at finde nogle besparelser i 2014, gælderdet naturligvis om at foretage de ændringer, der samlet set påvirker togpassa-gererne på Kystbanen og Øresundsbroen mindst muligt. Det er min opfattelse,at vi har opnået dette med de ændringer, der nu foretages.
Med venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen