Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 269
Offentligt
Afrapportering DSB S-tog 1. kvartal 20131.Antallet af rejser
I 1. kvartal 2013 blev der foretaget 26,9 mio. rejser på S-banen, hvilket er en stigningpå 0,4 mio. rejser i forhold til samme periode sidste år. Kvartalet er påvirket af atpåsken i 2013 allerede faldt i marts.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2008 til 2013 (mio.)3129Antal rejser (mio.)272523211917151. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal200820092010201120122013
Koncernsekretariat &Jura
21. maj 2013
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
Mobil 24 68 67 76
2.
Antallet af præsterede personkilometer
På S-banen blev der i 1. kvartal 2013 præsteret 325 mio. personkilometer, hvilket eren stigning på 7. mio. personkilometer i forhold til samme periode sidste år.Figur 2:Antal præsterede personkilometer pr. kvartal i 2008 til 2013 (mio.)360Præsterede personkm (mio.)3403203002802602402201. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvartal200820092010201120122013
3.
Antallet af kørte tog på de i bilag 1 nævnte strækningsafsnit i forhold tiltrafikeringsplanens krav herom
I bilag 1 og 2 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på destrækningsafsnit, der nævnes i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB S-toga/s om S-togstrafikken udført som offentlig service i perioden 2005-2014. Bilag 1vedrører hverdage og bilag 2 vedrører lørdage og søndage.Tabellerne viser kolonnerne ”TRM”, ”Plan” og ”Faktisk”.”TRM” er den trafik, som er angivet i trafikeringsplanen.”Plan” er den trafik, der planlægges gennemført, når der tages højde for publiceredesærkøreplaner i forbindelse med planlagte infrastrukturarbejder.”Faktisk” er den gennemførte trafik, når der tillige tages højde for uplanlagteaflysninger.Af bilag 1 og 2 fremgår det, at den faktisk gennemførte trafik i 1. kvartal 2013 i alvæsentlighed svarer til den planlagte trafik.
4.
Erstatningskørsel med bus
Erstatningskørsel med bus opdeles i erstatningskørsel som konsekvens afdriftsforstyrrelser og kørsel som følge af planlagte driftsændringer.I figur 3 og 4 er omfanget af erstatningskørsel vist for 2012 og 2013.Den ikke-planlagte erstatningskørsel med bus fremgår af figur 3. Omfanget udgjorde586 timer i 1. kvartal 2013. I figur 4 vises erstatningskørslen i forbindelse medplanlagte driftsændringer. Omfanget udgjorde 568 timer i 1. kvartal 2013.De primære årsager til den ikke-planlagte erstatningskørsel skal findes i tabel 1, mensårsagen til den planlagte skal findes i sporarbejder, herunder sporarbejdet mellemVanløse og Herlev i slutningen af marts.Figur 3:Buskørsel i forbindelse meddriftsforstyrrelser (ikke-planlagt)20001800160014001200100080060040020001. kvartal2. kvart al3. kvart al4. kvartal20122013
Figur 4:Buskørsel i forbindelsemed planlagte driftsændringer20001800160014001200100080060040020001. kvart al2. kvartal3. kvartal4. kvart al20122013
5.
Regularitet
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt.Figur 5:Regularitet for S-banen i 1. kvartal 2013.
Forsinkedeankomster3,2%
Rettidige ankomsterForsinkede ankomster
Rettidigeankomster96,8%
Som det fremgår af figur 5, var regulariteten 96,8 pct. på S-banen i 1. kvartal 2013hvilket er højere end trafikkontraktens kraf på 94,0. Regulariteten er målt påbaggrund af 2.119.237 ankomster hvoraf 67.243 var forsinkede.Regulariteten i 1. kvt 2012 var på 96,5 pct.Større enkelthændelser fremgår af tabellen 1 herunder. Større enkelthændelser erhændelser som har påvirket mere end 100 tog.Tabel 1:Større regularitetspåvirkninger i 1. kvartal 2013
Dato16-01-201324-01-201331-01-201304-02-2013
StedKarlslundeØsterportKarlslunde-KøgeKH-Østerport
10-02-201311-02-201314-02-201318-02-201328-02-201307-03-201311-03-201331-03-2013
ValbySkælbækKøbenhavn HHundigeFlintholmKøbenhavn HNy EllebjergNordhavn
ÅrsagFalsk besættelseSignalfejlNedrevet køreledningManglende kørestrømBombetrusselMistænkelig taskefundetfalsk besættelse ogdobbelt laskebrudSignalfejlKøreledningsnedfaldSkinnebrudPersonpåkørselKabeltyveriPersonpåkørsel
Antal tog145129309224
Øvrig påvirkningKøge, HillerødAlle stræk. ekskl. Ringb. og HillerødKøge, Hillerød, farumAlle stræk. ekskl. Ringb.
1381791381074126146202136
Alle stræk. ekskl. Ringb. og KøgeAlle stræk. ekskl. Ringb. og HillerødAlle stræk. ekskl. Ringb., Hillerød og Høje TAlle stræk. ekskl. Ringb.Høje Taastrup, Hillerød og KlampenborgAlle stræk. ekskl. Ringb.Køge, Farum og HillerødAlle stræk. ekskl. Ringb.
6.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger. Som det fremgår af tabel 2 var pålideligheden 97,6 i 1. kvartal 2013, hvilketopfylder kontraktkravet for pålidelighed i 2013 på 97,5 %.Pålideligheden i 1. kvt. 2012 var 97,3 pct.Det bemærkes at rettidigt varslede aflysninger for DSB S-tog ofte er små i forhold tilde urettidigt varslede aflysninger. Dette skyldes at planlagte stationsankomsterløbende korrigeres som følge af planlagte infrastrukturarbejder.Tabel 2:Pålidelighed på S-banen 1. kvartal 2012
1. kvartal 2013ÅTD
Planlagtestationsankomster2.170.7712.170.771
Rettidigtvarsledeaflysninger00
Urettidigtvarsledeaflysninger52.16152.161
Pålidelighed97,697,6
7.
DSB S-tog og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold til regularitetenopgjort efter stationsankomster
I figur 6, hvor fordelingen af irregulariteten er vist, fremgår det, at DSB S-tog i 1.kvartal 2013 var ansvarlig for 0,9 pct. af forsinkelserne af den afviklede trafik.Figur 6:DSB S-tog a/s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold tilregulariteten opgjort efter stationsankomster 0 - 2.29 min.
3,02,52,01,51,00,50,0DSBBanedanmarkUdefra1. kvt 20122. kvt 20123. kvt 20124. kvt 20121. kvt 2013
8.
Belægning
Belægningsopgørelsen er vedlagt som bilag 3.I 2013 er opgørelsen suppleret med en standardafvigelse for belægningsprocenterne.Standardafvigelsen er et udtryk for hvor stor spredning der er omkring middelværdien.Jo mindre standardafvigelse, des tættere ligger størstedelen af de observeredebelægningsprocenter på middelværdien.Middelværdien er gennemsnit af belægningsprocent pr. dato for hverdageLigeledes er det udarbejdet en supplerende tabel (bilag 3b) som viser antallet afpersoner der benytter de tog som kører på den pågældende strækning i detpågældende interval”, og ”antallet af sæder som er udbudt i de tog som kører på denpågældende strækning i det pågældende interval”.Der er tale om gennemsnitstal for hverdage.Den ændrede opgørelse har gjort bilag 3 for stor til at tage med i rapporten, hvorforden alene fremsendes som bilag i Excel.
Bilag 1
Hverdag
S-tog pr. 20. min. - hverdageTRMDet centrale afsnitValby-DybbølsbroDybbølsbro-KøbenhavnHKøbenhavn H-ØsterportØsterport-SvanemøllenSvanemøllen-HellerupKøge-strækningenKøge-Solrød StrandSolrød Strand-HundigeHundige-DybbølsbroHøje Taastrup-strækningenHøje Taastrup-GlostrupGlostrup-ValbyFrederikssund-strækninenFrederikssund-BallerupBallerup-ValbyFarum-strækningenSvanenøllen-BuddingeBuddinge-FarumHillerød-strækningenHellerup-LyngbyLyngby-HolteHolte-HillerødKlampenborg-strækningenHellerup-KlampenborgRingbanenHellerup-FlintholmFlintholm-Ny Ellebjerg
Grundbetjening1. kvartal 2013ÅTDPlan FaktiskPlan Faktisk
TRM
Supplement1. kvartal 2013ÅTDPlan FaktiskPlan Faktisk
TRM
Ekstra kørsel1. kvartal 2013ÅTDPlan FaktiskPlan Faktisk
3,05,05,04,03,01,01,02,0
3,05,05,04,03,01,01,02,0
2,94,94,93,92,91,01,02,0
3,05,05,04,03,01,01,02,0
2,94,94,93,92,91,01,02,0
2,04,04,04,03,01,02,02,0
2,04,04,04,03,01,02,02,0
2,03,83,83,82,90,91,81,8
2,04,04,04,03,01,02,02,0
2,03,83,83,82,90,91,81,8
1,01,01,01,0
1,01,01,01,0
0,90,90,91,0
1,01,01,01,0
0,90,90,91,0
1,01,01,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,01,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,01,01,91,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,01,02,01,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,01,01,91,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,01,01,01,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,01,01,01,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,01,01,00,90,91,91,90,91,01,91,9
1,01,01,01,01,01,02,02,01,01,02,02,0
1,01,01,01,00,90,91,91,90,91,01,91,9
1,01,0
1,01,0
0,90,9
1,01,0
0,90,9
1,01,0
1,01,0
1,01,0
1,01,0
1,01,0
Bilag 2Lørdag
SøndagSupplement1. kvartal2013ÅTDPlan FaktiskPlan FaktiskGrundbetjening1. kvartal 2013Plan FaktiskÅTDPlan Faktisk
S-tog pr. 20. min. - lørdagTRMDet centrale afsnitValby-DybbølsbroDybbølsbro-KøbenhavnHKøbenhavn H-ØsterportØsterport-SvanemøllenSvanemøllen-HellerupKøge-strækningenKøge-Solrød StrandSolrød Strand-HundigeHundige-DybbølsbroHøje Taastrup-strækningenHøje Taastrup-GlostrupGlostrup-ValbyFrederikssund-strækninenFrederikssund-BallerupBallerup-ValbyFarum-strækningenSvanemøllen-BuddingeBuddinge-FarumHillerød-strækningenHellerup-LyngbyLyngby-HolteHolte-HillerødKlampenborg-strækningenHellerup-KlampenborgRingbanenHellerup-FlintholmFlintholm-Ny Ellebjerg
Grundbetjening1. kvartal2013ÅTDPlan FaktiskPlan Faktisk
TRM
TRM
2,03,03,03,02,01,01,01,0
2,03,03,03,02,01,01,01,0
2,03,03,03,02,01,01,01,0
2,03,03,03,02,01,01,01,0
2,03,03,03,02,01,01,01,0
2,03,03,03,02,01,02,02,0
2,03,03,03,02,01,01,01,0
2,03,03,03,02,01,01,01,0
2,03,03,03,02,01,01,01,0
2,03,03,03,02,01,01,01,0
2,03,03,03,02,01,01,01,0
1,82,82,82,91,91,01,01,0
1,82,82,82,91,91,01,01,0
1,82,82,82,91,91,01,01,0
1,82,82,82,91,91,01,01,0
1,01,01,01,01,01,01,01,01,01,02,02,0
1,01,01,01,01,01,01,01,01,01,02,02,0
1,01,01,01,01,01,01,01,01,01,02,02,0
1,01,01,01,01,01,01,01,01,01,02,02,0
1,01,01,01,01,01,01,01,01,01,02,02,0
1,01,01,01,01,01,01,01,01,01,0
1,01,01,01,11,01,01,01,01,01,0
1,01,01,01,11,01,01,01,01,01,0
1,01,01,01,11,01,01,01,01,01,0
1,01,01,01,11,01,01,01,01,01,0
1,01,01,01,01,01,01,01,01,01,02,02,0
1,01,01,01,11,01,01,01,01,00,92,02,0
1,01,01,01,11,01,01,01,01,00,92,02,0
1,01,01,01,11,01,01,01,01,00,92,02,0
1,01,01,01,11,01,01,01,01,00,92,02,0