Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 269
Offentligt
Notat
Afrapportering Fjern- og Regionaltog, 1. kvartal 2013
1.
Antallet af rejser
I 1. kvartal 2013 blev der foretaget 12,3 mio. rejser med DSB's fjern- og regionaltoghvilket er en stigning på 0,1 mio. i forhold til 1. kvartal 2012.Rejsetallet blev påvirket negativt af den lukkede jernbanebro over Limfjorden.Figur 1:Antal rejser pr. kvartal i 2010 - 201320,018,016,014,0Mio. rejser12,010,08,06,04,02,00,0kvartakv l 20ar103.takv l 20a4. r ta 10kv l 201a01. r takv l 201a02. r talkv20a113. r takv l 20a4. r ta 11l2kv01a11. r talkv20ar11ta2.kv l 20a123. r takv l 20a4. r ta 12l2kv0a1. r ta 12kv l 20arta 12l2013
Koncernsekretariat &Jura
21. maj 2013
DSBSølvgade 40DK-1349 København K
2.
I bilag 1 sammenholdes oplysninger om antallet af kørte tog på de strækningsafsnit,der nævnes i kontrakten mellem Transportministeriet og DSB om fjern- og regio-naltog udført som offentlig servicetrafik i perioden 2005-2014, med trafikerings-planen.En række faktorer påvirkede trafikken i 1. kvartal 2013.Strækningen Aalborg – LindholmGrundet den lukkede jernbanebro over Limfjorden kørte begrænset togtrafik påstrækningen mellem Aalborg og Aalborg Vestby.Fredericia-KoldingEt afsporet godstog ved Kolding den 11. marts betød mange aflysninger ogerstatningsbuskørsel.København-YstadDa hurtigfærgen var på værft blev en række sene aftenafgange erstattet med bus forat sikre forbindelsen.
1.
Antallet af kørte tog på de i trafikkontraktens bilag 1 nævnte stræknings-afsnit i forhold til Trafikeringsplanens krav herom
2.
Side 2/8
3.
Erstatningskørsel med bus21. maj 2013
Erstatningskørsel med bus opdeles i driftsforstyrrelser og planlagte driftsændringer.I figur 2 og 3 er omfanget af erstatningskørsel vist for 2013.DSB har i 1. kvartal 2013 revideret opgørelsesmetoden for erstatningsbuskørselhvorfor der fra 2013 ikke er medtaget historik da tallene ikke kan sammenlignes.Omfanget af ikke-planlagt erstatningskørsel i 1. kvartal 2013 fremgår af figur 2nedenfor og udgjorde 2.161 timer. Omfanget af den planlagte buskørsel 10.861timer i 1. kvartal, hvoraf 10.512 timer skyldes erstatningsbefordring som konsekvensaf påsejlingen af jernbanebroen over Limfjorden.Figur 2:Buskørsel i 2013i forbindelse med driftsforstyrrelserIkke planlagt
Figur 3:Buskørsel i 2013i forbindelse med planlagte ændringerPlanlagt
1200010000800060004000200001. kvartal2. kvartal3. kvartal4. kvart al2013
1200010000800060004000200001. kvart al2. kvart al3. kvartal4. kvartal2013
4.
Regularitet
Regularitet er udtryk for, hvor stor en andel af den afviklede togtrafik, som ankommerrettidigt. Af figur 4 nedenfor fremgår det, at 94,6 pct. af togene i 1. kvartal 2013totalt set var rettidige inden for intervallet 0 - 5.59 minutter. Rettidigheden erberegnet på baggrund af 258.894 ankomster, hvoraf 14.056 var forsinkede.Fjern- og regionaltogs regularitetsmål er for 2013 aftalt til 90,5 % indenfor intervallet0 – 5:59 minutter, hvorfor målsætningen er opfyldt i 1. kvartal 2013.I 1. kvt. 2012 var rettidigheden 95,2 pct. hvilket ligeledes var væsentligt overtrafikkontraktens mål.Inden for intervallet 0 - 4.59 minutter var 93,4 pct. af togene rettidige jf. figur 5. I 1.kvt. 2012 var rettidigheden 94,1 pct.
Side 3/8
Figur 4:Regularitet hele landet4. kvartal 2012, 0-5.59 minutterF or si nk e d ea n k o m st e r5,4%
Figur 5:Regularitet hele landet4. kvartal 2012, 0-4.59 minutterF o r si n k e d ea nk o m st e r6,6%
21. maj 2013
Re t t i di gea n k om st e r94,6%
R e t t i di g ea n k o m st e r93,4%
I tabel 2 nedenfor fremgår regulariteten opdelt på forskellige dele af landet.Regulariteten i Vesttrafikken var bedst med 97 pct.Tabel 2:Regularitet 1. kvartal 2013 (rettidige tog = 0 - 5,59 min)
Hele landetFjerntrafikØstVest
Antal ankomster258.894128.93188.29247.993
Heraf forsinkede14.05610.1133.4971.441
Regularitet94,6%92,2%96,0%97,0%
5.
Pålidelighed
Pålideligheden er udtryk for forholdet mellem den planlagte trafik og antallet af aflys-ninger. Pålideligheden i 1. kvartal 2013 var på 98,9 pct. hvilket er på niveau med 1.kvartal 2012. Målet i trafikkontrakten er i 2013 på 99,3 %, hvorfor målsætningen ikkeer opfyldt.Tabel 3:Pålidelighed 1. kvartal 2013
Planlagte ankomsterUdførte ankomsterAflyste ankomster i altRettidige aflysningerUrettidige aflysningerPålidelighed
295.249291.8283.4213033.11898,9%
6.
Andele af forsinkelser
I figur 6 herunder vises forsinkelserne i 1. kvartal 2013 opdelt efter, hvorvidt de erforårsaget af DSB, BaneDanmark eller eksterne forhold.I 1. kvartal 2013 forårsagede DSB 36 pct. af forsinkelserne i hele landet hvilket er enstigning på 2,9 procent point ift. 1. kvartal 2012. DSB’s andel af forsinkelserne varnogenlunde jævnt geografisk fordelt med en lille overvægt i den fynsk/jyskeegionaltogstrafik. DSB forårsagede 32,7 pct. i fjerntrafikken, 36,8 pct. i densjællandske regionaltrafik og 47,7 pct. i den fynsk/jyske regionaltrafik.
Side 4/8
DSB’s væsentligste forsinkelsesårsager var materielfejl mens Banedanmarksvæsentligste forsinkelsesårsag var fejl på signalanlæg og hastighedsnedsættelser.Figur 6:Andele af forsinkelser i 1. kvartal 2013100%90%80%70%60%Ekster ne f or hol d50%40%30%20%10%0%Banedanmar kDSB
21. maj 2013
7.
DSB’s og Banedanmarks andele af forsinkelser i forhold til regulariteten ogopgjort efter stationsankomster 0 - 5.59 min.
I figur 7 herunder vises udviklingen i forsinkelsesandele for DSB, BaneDanmark ogeksterne forhold.Det fremgår at der er en nogenlunde stabil fordeling af forsinkelser, og at DSB havdeansvaret for 1,8 procent point af det samlede forsinkelser på 5,4 pct. i 1. kvartal 2013.Figur 7:DSB og Banedanmarks andele i forsinkelser i forhold til regulariteten opgjortefter stationsankomster 0 - 5.59 min.4,0
3,5
3,0
2,5
1. kvart al 20122. kvart al 2012
2,0
3. kvart al 20124. kvart al 2012
1,5
1. kvart al 2013
1,0
0,5
0,0DSBBanedanmarkEkst er ne f orhold
Side 5/8
8.
Belægningsprocent21. maj 2013
DSB tilrettelægger togproduktionen således, at alle passagerer kan få siddeplads(belægning < 100 pct.) ved 90 pct. af togafgangene i myldretiden og i 95 pct. af deøvrige togafgange i det omfang, at materielbeholdningen tillader det.DSB har indsat det til rådighed værende materiel.I bilag 2a er andelen af togafgange i og uden for myldretiden på defineredestrækningsafsnit med en belægningsprocent over 100 pct. fremhævet. Endviderevises andelen af tog med en belægningsprocent over 100 på henholdsvis DSB 1’,standard og på strækninger hvor både DSB 1´ og standard var overbelagt.Der er tilføget en separat opgørelse, bilag 2b af antallet af overbelagte tog på desamme strækninger med de samme kriterier.Det fremgår af bilag 2 at de væsentligste problemer med belægningen var påstrækningen mellem København og Århus, hvilket skyldes passagerudviklingen samtDSB’s generelle materielsituation.Mellem Århus H og Hornslet har den anstrengte materielsituation gjort detnødvendigt at nedformere et antal myldretidstog. Der er udarbejdet nødplaner medbuskørsel i forbindelse med aflysninger og nedformeringer ved akut materielmangel,således at de værste gener afbødes.
Side 6/8
Bilag 1:Antallet af kørte tog pr. strækningsafsnit.
1. kvartal 2013StrækningKøbenhavn H - Kbh LufthavnKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - PadborgTrafikkontraktRealiseretRealiseretift. plan
21. maj 2013
5.78728.6555.0965.0965.0965.6743.96621.06321.0056.2016.2016.2011.54410.32210.29613.91210.88414.41910.3796.4418.1139.1964.1044.1046.6433.0926.9213.9141.9512.0983.4104.0203.8988.9245.4755.6133.3883.388551389360180
5.69328.5685.0335.0375.0425.6563.96220.95620.8726.1756.1726.1681.53510.31610.31013.84410.81114.21410.2196.4308.0831.7084.0224.0266.2963.0796.7183.9141.8622.0903.4093.9883.8428.7985.4125.5953.3843.352507391359177
98,4%99,7%98,8%98,8%98,9%99,7%99,9%99,5%99,4%99,6%99,5%99,5%99,4%99,9%100,1%99,5%99,3%98,6%98,5%99,8%99,6%18,6%98,0%98,1%94,8%99,6%97,1%100,0%95,4%99,6%100,0%99,2%98,6%98,6%98,8%99,7%99,9%98,9%92,0%100,5%99,7%98,3%
Side 7/8
Bilag 2a:Belægningsprocent i 1. kvartal 2013 (andel tog med belægning > 100)Myldretid man-fre 7-9 og 15-18
Øvrig21. maj 2013tid1'0,10%1,80%0,00%0,00%0,00%0,00%0,10%2,10%2,10%0,10%0,10%0,10%0,30%3,40%3,50%2,40%2,70%1,90%3,90%0,10%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%1,70%0,50%0,10%0,00%0,20%0,40%0,10%0,10%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%Std0,10%5,10%0,30%0,20%0,20%0,50%0,00%5,20%5,20%3,00%0,90%0,90%2,80%7,50%6,10%2,10%2,30%3,40%5,20%2,30%1,00%0,20%0,20%0,00%0,60%2,00%0,70%1,40%0,10%0,60%3,70%0,60%0,00%0,40%1,10%6,90%0,50%0,50%0,00%1,00%0,00%0,00%1' + Std0,10%3,50%0,30%0,20%0,20%0,30%0,00%3,80%3,80%1,60%0,50%0,50%1,70%5,90%4,80%1,50%1,50%2,40%3,80%1,40%0,60%0,20%0,20%0,00%0,40%1,50%0,60%0,70%0,00%0,50%2,60%0,40%0,00%0,40%1,00%6,90%0,50%0,50%0,00%0,30%0,00%0,00%
Strækning
København H - KastrupKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FærgeRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - Padborg
1'0,20%7,70%0,00%0,00%0,00%0,10%0,00%12,10%12,10%0,20%0,00%0,00%0,00%28,60%26,20%12,80%15,90%10,30%11,50%0,10%0,10%0,00%0,00%0,00%0,10%0,30%0,20%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
Std0,00%19,00%4,60%2,60%2,60%5,20%0,10%14,00%14,00%7,60%1,60%1,60%3,00%20,50%15,20%6,00%3,90%4,70%9,90%8,10%4,90%0,40%1,00%1,70%3,00%6,10%2,30%2,80%0,00%1,00%7,90%1,70%0,00%2,00%3,20%27,10%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
1' + Std0,00%16,20%4,50%2,60%2,60%4,00%0,00%12,70%12,70%3,90%0,90%0,90%0,70%20,60%15,50%5,30%3,70%4,40%8,70%4,30%2,70%0,40%1,00%1,70%1,70%4,00%1,00%2,30%0,00%1,00%5,20%1,00%0,00%2,00%3,20%27,10%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
Bilag 2b:Belægningsprocent i 1. kvartal 2013 (andel tog med belægning > 100)Myldertid **Antal tog overbelagtAlletog010485431316106226225411112449368144761492369852616182627151705351003638330000000942647811941200120015127874889488913961273127330421832370273720663412272222741895167116721072150267214387463034896711022776181012021217611611600120611'641000002343343744428229927023620432983110245275031022000000000
Side 8/8
Øvrig tid21. majAntal tog overbelagt2013
Alletog
Strækning
København H - KastrupKøbenhavn H - RoskildeRoskilde - KøgeKøge - HaslevHaslev - NæstvedRoskilde - HolbækHolbæk - KalundborgRoskilde - BorupBorup - RingstedRingsted - NæstvedNæstved - VordingborgVordingborg - Nykøbing FNykøbing F - Rødby FærgeRingsted - SlagelseSlagelse - OdenseOdense - MiddelfartMiddelfart - FredericiaFredericia - VejleVejle - Århus HÅrhus H - SkørpingSkørping - AalborgAalborg - LindholmLindholm - HjørringHjørring - FrederikshavnFredericia - KoldingMiddelfart - KoldingKolding - EsbjergKolding - TinglevTinglev - SønderborgTinglev - PadborgVejle - HerningHerning - HolstebroHolstebro - StruerOdense - RingeRinge - SvendborgÅrhus H - HornsletHornslet - RyomgårdRyomgård - GrenaaKøbenhavn H - YstadÅrhus H - StruerStruer - ThistedKøbenhavn - Padborg
1'250200010592592300062562035132935231421000123000000000000000
Std01234553131791684684106202094473611638116026918493717184541332105531703638330000000
1' + Std
Std4114610772218428421414646356215212371973674411596088030524048111102170254530314140400
1' + Std37801077110611611782626214934061671332633179439770193933230971130254430314140100
4749222713827383138314137317516238162384773489348931233831984961129887541081484186897620740524119296447982590552733491559178127412972307269834204437927762776447393237242