Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 258
Offentligt
1249076_0001.png
BLINK SOM KAN REDDE LIV.Spøgelsesbilist, Geisterfahrer, wrongway driver,водитель привидения (russisk) erdesamme betegnelser for en virkelighed, som med statistisk uafvendelighed er blevet ettilbagevendende fænomen på motorveje overalt i verden..Der diskuteres mest, hvilke fysiske løsninger, som kan forhindre, at situationenoverhovedet opstår. Mit udgangspunkt er et andet, nemlig når situationen er opstået, ogder udsendes advarsler i radio. Mit forslag er, at bilister på den berørte strækning, somhører melding i radio, straks aktiverer højre afviserblink konstant, og samtidig fortsættermed jævn fart i højre vognbane med ekstra god afstand til forankørende biler.Hermed opnås, at køretøjer i højre spor signalerer ’fare for modkørende spøgelsesbilist’på en entydig måde. DET PRIMÆRE FORMÅL ER AT ADVARE UVIDENDE OMDENNE FARE, så alle har en chance for at trække ind i højre spor. Dermed kan denneenkle tegngivning få trafikken i det berørte område til at ’glide af’ indtil det lykkespolitiet at få stoppet spøgelsesbilisten.Det system, der via radioens RDS-funktion sender meddelelse ud om en spøgelsesbilist,er hurtigt om at reagere på henvendelser. Og min vinkel på problematikken er netop attage udgangspunkt i, hvad man som bilist kan gøre, når der meldes om en muligspøgelsesbilist på et vejstykke, hvor man selv kører? Men hvad med de bilister, som ikkehar bilradioen tændt, eller af anden årsag ikke opfanger den alvorlige information?De skal advares på anden vis. Her er der tale om enforce majeuresituation, som kræveren klar, tydelig og ikke mindst hurtig reaktion. Bilister på strækningen skulle gerne få enforståelse for, at den strækning de kører på, midlertidigt må opfattes som en landevej medmodkørende trafik.Højreblink i højre vognbane skaber ikke farlige situationer, selv når der passeresafkørsler. Desuden adskiller en konstant blinken til højre sig også ved at blive eksponeretimellem afkørsler og ved netop at være konstant.Men uanset om de relevante myndigheder vælger at gå aktivt ind i ovennævnteproblematik, er min idé et forsøg på at afværge alvorlige ulykker, og i sådanne tilfældekan det være i orden at handle lidt ved siden af visse regler. Desuden står der faktisk ifærdselslovens § 32, at ”Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge ellerafværge fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde henlede andretrafikanters opmærksomhed på faren”.Spøgelsesbilisme er som sagt også et kendt fænomen i udlandet. Mig bekendt har jegikke hørt om en lignende idé til - med et enkelt, næsten entydigt tegnsprog - at give alleen mulighed for at undgå at blive endnu et tragisk offer for en spøgelsesbilist. Min idékoster ikke ekstra, men vil alligevel have muligheder for at give Danmark positiv omtalei udlandet.Torben Victor Schmidt/okt. 2008