Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 256
Offentligt
1248618_0001.png
1248618_0002.png
1248618_0003.png
1248618_0004.png
1248618_0005.png
1248618_0006.png
1248618_0007.png
1248618_0008.png
1248618_0009.png
1248618_0010.png
1248618_0011.png
1248618_0012.png
1248618_0013.png
1248618_0014.png
1248618_0015.png
1248618_0016.png
1248618_0017.png
1248618_0018.png
Folketingets Transportudvalg 11. aprilHøring om jernbanens fremtid
Hvordan får vi flere passagerer tiljernbanen?Susanne KrawackCONCITOMedlem af Trængselskommissionen
Hvad er begrundelse for at tiltrække flerepassagerer?Det er sjældent muligt at opnå det hele på en gangBedre forretning at drive togtrafik
Bedre mobilitet for de kollektivtrejsende
Overflytning af bilister til denkollektive trafik
Effekt af metroen i Havnesnittet 2002-2005Personture pr. hverdagsdøgnover havnesnittet300.000
250.000200.000150.000100.000
Metro
BusCykel
BusCykel
50.0000
Bil
Bil
2002Kilde:Københavns Kommune
2005
Trængselskommissions strategi
April 2013
August 2013
Hvor er trængslen?
At reducere trængselAt få færre biler til at køre lige i myldretidenKøre kollektivtKøre på cykelKøre sammen i bilKøre på et andet tidspunkt
Fokus også på miljø og styrke kollektiv trafik
Et par rejserSlagelse – Ballerup:Bil: 56 min+trængsel, 90 km, Pris?Kollektiv: 80 min, pris: 134 kr.Valby – Hillerød:Bil: 32 min+trængsel, 40 km, Pris?Kollektiv: 55 minutter, Pris: 96 kr., 47 kr., 28kr,
Prisudviklingen i de sidste 10 årKollektiv trafik som gennemsnit afbilletformerne: + 45%Biltrafik beregnet efter FDMs metode: +16%
Takster i den kollektive trafik20019018017016015014013012011010020002001200220032004200520062007200820092010KontantbilletKlippekort, 2 zonerPeriodekort, 2 zoner
Forskellige problemstillinger kræver forskellige løsningerIndre bydeleTæt bebyggelse
Kamp om pladsenGod kollektiv dækning – især med Metro CityringenYderligere udbygninger af banen bør udnytte potentialet for byudvikling
RingbyenRelativt tæt bebyggelseFå højklassede, kollektive løsninger på tværs – dog den nye letbaneFokus på knudepunkter og sammenhæng i den kollektive trafikFlere letbaner eller BRT?
IndfaldskorridorerneEn række større bycentre ellers mere spredt bebyggelseGod kollektiv dækning ind mod byen – vigtigt at der bygges stationsnært
For den rejsende er det afgørende, at der er sammenhæng på hele turen!
Tværgående trafikinformation og billetter
Næsten alle tog og busserer udstyret med GPSSender realtidsinformationtil bl.a. Rejseplanen, så kundenkan få tværgående trafikinformationRejseplanen arbejder på at udvikleapp’en, så kunden kan få tilsendt enny rejseplan, hvis der opstår forsinkelserundervejsMobilbilletter er en stor succes
Trængselskommissionens anbefalingerbliver nok af typen…Infrastrukturudenfor de centrale bydelei kombination med byudvikling
Sammenhæng i rejsenknudepunktertilbringersysteminformation, online
Priser og rabatterinvitere bilisterneincitamenter til at rejse udenfor den voldsommestemyldretid
Trængselskommissionens anbefalingerbliver nok af typen…OrganiseringSammenhæng frem for konkurrenceInkludere samkørsel og deleordningerFælles information, regler og taksterSamlet strategi på kort og lang sigtBedre viden om hvad passagererne efterspørgselKunden i centrum
Tak for opmærksomheden
Trængselskommissions strategi
Tiltag i relation til jernbanen– Kort sigtCykelparkering ved København HNye og styrkede trafikale knudepunkter
Koncepter for knudepunkter og park and ride-anlægPark and ride og Kys og KørMere attraktive stationer og busstoppestederFlere længere S-tog
Kapacitetsmæssige forbedringer for S-togVendespor ved Enghave St.Tværgående trafikinformation og billetterRealtidsinformation
Cykler i kombination med kollektiv trafikTakster og takststrukturer i den kollektive trafikHastighedsopgradering af Sydbanen og Ringsted-OdenseAnalyse af potentialet for mobility management
Tiltag i relation til jernbanen– Mellemlang sigtMetroafgrening til Ny Ellebjerg
Sammenhængende letbanenetS-tog til RoskildeS-tog til HelsingørNyt regionaltogskoncept (Ring Syd)
Forbedret togbetjening i ØresundsregionenHastighedsopgradering af Sydbanen og Ringsted – OdenseFlere længere regionaltogKapacitet på København HForbedring af lokalbanerneOrganisering af den kollektive trafikØget fokus på stationsnærhedsprincippet
Tiltag i relation til jernbanen– Lang sigtNy metro over havnesnittet(Indre By-Christianshavn)Metroafgrening Flintholm-RødovreNyt ”rør” gennem indre byS-tog langs Helsingørmotorvejen
Forlængelse af S-banen til FredensborgForlængelse af Farumbanen med tilslutning til HillerødbanenAutomatisering af S-tog