Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 256
Offentligt
1248615_0001.png
1248615_0002.png
1248615_0003.png
1248615_0004.png
1248615_0005.png
1248615_0006.png
1248615_0007.png
1248615_0008.png
1248615_0009.png
1248615_0010.png
Trafikplan for den statslige jernbane 2012-2027
samt elektrificering og timemodelIndsæt billede her8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt
Transportudvalgets åbne høring om Fremtidens Jernbane d. 11. april 2013Direktør Carsten Falk Hansen, Trafikstyrelsen
Trafikplan for den statslige jernbane 2012-2027Lov om trafikselskaber fra 2005:
-§ 8.Transportministeren udarbejder mindst hvert fjerde årefter høring af trafikselskaberne og kommunerne entrafikplan for den jernbanetrafik, der udføres som offentligservicetrafik på kontrakt med staten. I planen redegøres forstatens overvejelser, og statens prioriteringer fremlægges.Planen skal bl.a. indeholde oplysninger om politiske ogøkonomiske servicemålsætninger for den statslige offentligeservicetrafik samt en beskrivelse af besluttede statsligeprojekter og dispositioner, der berører kapaciteten påjernbanenettet og disses samspil med den eksisterendeoffentlige servicetrafik.
www.trafikstyrelsen.dk
Trafikplan for den statslige jernbane 2012-2027Lov om trafikselskaber fra 2005:
-§ 8.Transportministeren udarbejder mindst hvert fjerde årefter høring af trafikselskaberne og kommunerne entrafikplan for den jernbanetrafik, der udføres som offentligservicetrafik på kontrakt med staten.fælles vidensramme forVores mål er, at Trafikplanen udgør enI planen redegøres forplanlægning indenfor jernbanen og den øvrige kollektivestatens overvejelser, og statens prioriteringer fremlægges.trafik.Planen skal bl.a. indeholde oplysninger om politiske ogøkonomiske servicemålsætninger for den statslige offentligePlanens indehold:en beskrivelse af besluttede statsligeservicetrafik samtGennemgang af besluttede baneprojekter mv. jf. En grønprojekter og dispositioner, der berører kapaciteten påtransportpolitik fra 2009 og trafikaftalerne i de følgende år.jernbanenettet og disses samspil med den eksisterendeForventet passagerudvikling 2012-2027offentlige servicetrafik.pr. stationUdvikling i passagertalForslag til togbetjening / køreplaner i planårene 2017, 2022og 2027
www.trafikstyrelsen.dk
Mål og visioner- Den kollektive transport skalløfte det meste af fremtidensvækst i trafikken- Jernbanen er pålidelig,sikker og topmoderne- ”Timemodellen”- Transportens CO2 skalreduceres
- Elektrificering af større deleaf hovednettet
www.trafikstyrelsen.dk
Timemodellen – en gevinst for heleDanmark
www.trafikstyrelsen.dk
Togfonden DK: Realisering af Timemodellen
www.trafikstyrelsen.dk
Med togfonden DK:Fuld elektrificering afhovedstrækningerne- mere miljøvenligt,reducerer CO2-udledning- gennemprøvet materiel,mere stabilt og rettidigt- mulighed for bedretogbetjening til kunderne
www.trafikstyrelsen.dk
Baneprojekter

Store projekter:

- Timemodellen inkl.København-Ringsted- Elektrificering- Signalprogrammet- Femern Bælt

Mange lokale

forbedringer:

- Metrocityring- Letbaner- Forbedrede terminaler ogknudepunkterwww.trafikstyrelsen.dk
Materiel
www.trafikstyrelsen.dk
Den overordnede udvikling mod 2025- Jernbanen er af høj kvalitet, hovednettet er elektrificeret, og mednyt signalsystem- Timemodellen er rygraden i jernbanetrafikken- Jernbanegods er styrket med en opgraderet og elektrificeretFehmern Bælt-forbindelse
- Der er nyt togmateriel med øget kapacitet og bedre kvalitet- I mange byer er der etableret højklasset kollektiv trafik, såsomMetro, Letbaner og opgraderede busløsninger.- Der er etableret en mere sammenhængende kollektiv trafik medforbedret tilgængelighed, nye knudepunkter, øget kundefokus
www.trafikstyrelsen.dk