Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 256
Offentligt
1248614_0001.png
1248614_0002.png
1248614_0003.png
1248614_0004.png
1248614_0005.png
1248614_0006.png
1248614_0007.png
Fremtidens jernbane og OPP-organisering
11. april 2013
Pensionspenge i jernbaner – IHvorfor investerer pensionskasser iinfrastruktur?› Lave renter => behov for alternativeinvesteringer
› OK med lange illikvide investeringer, hvis:› Risiko og forrentning er rimelig› Cash-flows er attraktive og stabile
2
Pensionspenge i jernbaner – II› Hvorfor vil regeringer gerne havepensionskasser på banen?› Offentlige budgetter under pres (Finanspagt osv.)› OPP giver bedre totaløkonomi (lavere udgifter forskatteyderne)
3
OPP-organisering – potentielle fordele› Partnerskab med professionelle private aktørerAdgang til stordriftsfordeleSamtænkning af drift, anlæg og vedligeholdelse i designfasenKontraktmæssig sikring af kvalitetHøjere kvalitet af anlæg og bedre vedligeholdelseVedligeholdelse fjernes fra politiske budgetforhandlinger
› Evaluering af danske OPP-projekterAndel af projekter med positive resultater for ordregivende myndighedTotaløkonomisk optimeringHøjere kvalitet i byggeriet69 pct.75 pct.
Gennemført til aftalt pris”Projektet var en succes”Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (2012).
88 pct.100 pct.
4
Det er i grænsefladerne, problemerne opstårSamling af ansvaret i én projektorganisation mindsker risikoen for fejlOffentlig bygherre
OPP-organisering
D
P
A
D&V
D
P
A
D&V
Offentligbestiller
Offentligbestiller
Grænseflader med risiko forfejlkommunikation ogmanglende ansvar
DPAD&V
DesignProjekteringAnlægDrift og vedligehold
5
Forudsætninger for, at OPP-organisering er velegnet› Driftsudgifter udgør relativt betydelige beløb i forhold tilanlægssummens størrelseGrundlag for totaløkonomisk optimering› Stort element af gentagelseErfaringer kan sikre optimering af efterfølgende projekter› Eventuelt en vis brugerbetalingsandelMulighed for optimering af efterspørgslen
6
Tak for opmærksomheden
Adm. direktør Torben Möger Pedersen