Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 251
Offentligt
1246853_0001.png
1246853_0002.png
1246853_0003.png
1246853_0004.png
1246853_0005.png
Edvard Thomsens Vej 142300 København STelefon +45 41 78 03 62Fax 7221 8888[email protected]www.trafikstyrelsen.dk
NotatDato 18. februar 2013
Supplerende grund- og nærhedsnotat om Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning om ændring af forordning (EU) nr.912/2010 om oprettelse af Det Europæiske GNSS-agenturKOM(2013) 40Notatet er fremsendt parallelt til Folketingets Europaudvalg og Folke-tingets Transportudvalg.1. ResuméFormålet med den europæiske politik for satellitnavigationssystemerer at forsyne den Europæiske Union med to satellitsystemer (Egnos ogGalileo), som begge omfatter satellitter og jordstationer.Kommissionens forslag om at ændre Europa-Parlamentet og Rådetsforordning (EU) nr. 912/2010 afspejler den omstændighed, at GNSS-agenturet med Kommissionens forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 683/2008 vil blive tildeltflere arbejdsopgaver, herunder især vedrørende driften af de to sy-stemer. Der kan i den forbindelse opstå interessekonflikter mellemagenturets sikkerhedsgodkendelsesaktiviteter og dets øvrige aktivite-ter. Ændringsforslaget skal derfor sikre, at agenturets sikkerhedsgod-kendelsesaktiviteter fortsat er uafhængige af især driftsaktiviteterne.2. BagrundDet er fastsat i Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 683/2008om den videre gennemførelse af de europæiske satellitbaserede navi-gationsprogrammer (Egnos og Galileo), at Kommissionen forvalter allespørgsmål vedrørende sikkerheden for de to systemer.Systemernes sikkerhed er imidlertid i sig selv genstand for en sikker-hedsgodkendelse, der består i at kontrollere systemernes overens-stemmelse med sikkerhedskravene og sikre deres overholdelse af derelevante sikkerhedsforskrifter. Sikkerhedsgodkendelsen af de to sa-tellitnavigationssystemer skal foretages uafhængigt, især i forhold tilalle de parter, der er involveret i design, konstruktion og drift.
Side 1 (5)
NotatDato 18. februar 2013
Efter forordning (EF) nr. 683/2008 og forordning (EU) nr. 912/2010har Det Europæiske GNSS-agentur ansvaret for denne godkendelses-virksomhed. Sidstnævnte fastsætter betingelserne for de sikkerheds-godkendelser, der er tildelt agenturet og fastsætter især, at beslut-ninger vedrørende sikkerhedsgodkendelse træffes uafhængigt afKommissionen og de parter, der er ansvarlige for gennemførelsen afprogrammerne.Den omstændighed, at GNSS-agenturet skal forvalte driften af de tosystemer efter 2013, medfører en risiko for interessekonflikter, da be-hovet for uafhængighed i forbindelse med beslutninger vedrørendesikkerhedsgodkendelse ikke er let foreneligt med den omstændighed,at disse beslutninger træffes i en organisation, der også har ansvar fordriften.For at sikre, at sikkerhedsgodkendelsesaktiviteterne blev varetagethelt uafhængigt af de andre opgaver i agenturet, vedtog Rådet i juni2012 en erklæring, hvori det blev tilkendegivet, at der senest den 1.januar 2014 bør gennemføres en effektiv strukturel opdeling af agen-turets aktiviteter, samt at formanden for Komitéen for Sikkerheds-godkendelse bør være den eneste i agenturet, der har ansvaret forsikkerhedsgodkendelsesaktiviteter.På baggrund af dette har Kommissionen den 6. februar 2013 fremsatforslag til ændring af forordning (EU) nr. 912/2009. Forslaget er frem-sat under henvisning til artikel 172 i Traktaten om Den EuropæiskeUnions Funktionsmåde og skal vedtages efter den almindelige lovgiv-ningsprocedure i Traktatens artikel 294. Forslaget forelå i dansk versi-on den 7. februar 2013.3. Formål og indholdFor at sikre uafhængigheden af systemgodkendelsesaktiviteterne ogstyrke adskillelsen mellem disse aktiviteter og andre aktiviteter i detEuropæiske GNSS-agentur, indsættes hovedsageligt bestemmelserom en styrkelse af Komitéen for Sikkerhedsgodkendelses og dets for-mands beføjelser ved at anbringe dem på linje med beføjelserne hoshenholdsvis Bestyrelsen og den Administrative Direktør.Forslaget fastsætter, at:Komitéen for Sikkerhedsgodkendelse forbereder og godkenderden del af agenturets arbejdsprogrammer, der er knyttet tilsikkerhedsgodkendelse samt den del af årsrapporten om agen-turets aktiviteter og fremtidsudsigter, der vedrører sikkerheds-godkendelse af systemerne.Komitéen udøver disciplinærmyndighed over for sin formand
Side 2 (5)
NotatDato 18. februar 2013
Formanden for Komitéen for Sikkerhedsgodkendelse tildeles enrolle i forbindelse med sikkerhedsgodkendelsesaktiviteter, derer sammenlignelig med den administrerende direktørs rolle iforbindelse med agenturets andre aktiviteter.Formanden forvalter sikkerhedsgodkendelsesaktiviteterne un-der ledelse af Komitéen for Sikkerhedsgodkendelse og sikrergennemførelsen af den del af agenturets arbejdsprogrammer,der vedrører godkendelse.Parlamentet og Rådet kan anmode formanden om at aflæggeberetning om sin embedsførelse og om at afgive en redegørel-se over for disse institutioner.
Forslaget vil herudover indsætte ændringer, så forordningen bliverbragt i overensstemmelse med principperne i den fælles tilgang til dedecentrale agenturer vedtaget af Parlamentet, Rådet og Kommissio-nen og godkendt af Kommissionen i juni 2012.Forslaget fastsætter ændrede bestemmelser vedrørende:Bestyrelsens beslutningstagningVarighed af mandatperioden for medlemmerne af Bestyrelsen,Komitéen for Sikkerhedsgodkendelse og disses formændEksistensen af et flerårigt arbejdsprogramBestyrelsens beføjelser i personalespørgsmålEvaluering og revision af reglementetForebyggelse af interessekonflikterBehandling af følsomme, ikke-klassificerede oplysninger
Endelig vil forslaget ændre finansieringsoversigten knyttet til forord-ning (EU) nr. 912/2010 idet tildeling af arbejdsopgaver til GNSS-agenturet vedrørende driften af systemerne vil have stor indflydelsepå agenturets personalebehov og dermed også dets fremtidige bud-get.4. Europa-Parlamentets udtalelserParlamentets holdning foreligger endnu ikke.5. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.6. Gældende dansk ret
Side 3 (5)
NotatDato 18. februar 2013
Forslaget vil ved dets ikrafttræden have umiddelbar retsvirkning iDanmark, således som det gælder for Parlamentets og Rådets forord-ning (EF) nr. 683/2008 og Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.912/2010.7. KonsekvenserEn vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekven-ser.Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrativekonsekvenser udover et udvidet personalebehov i forbindelse medagenturets tildelte arbejdsopgaver såsom driften af de europæiskeGNSS-systemer. De nødvendige beløb er allerede inkluderet i Kom-missionens forslag for den kommende finansielle ramme for 2014-2020.De øgede personaleudgifter finansieres ved en omfordeling af midler-ne under GNSS-programmerne og opvejes delvist af en reduktion på30 stillinger i Kommissionens personale i samme periode for 2014 til2020.Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske kon-sekvenser.Forslaget medfører ingen administrative konsekvenser for erhvervsli-vet.En vedtagelse af forslaget berører ikke beskyttelsesniveauet i Dan-mark.8. HøringForslaget er sendt i høring hos medlemmer af EU-specialudvalget fortransport den 18. februar med frist den 12. marts 2013.Følgende høringssvar er modtagetDansk Erhverv:”Adgang til pålidelig satellitnavigation og kommunikation er helt cen-tral for erhvervslivet. Dansk Erhverv kan derfor støtte tanken om enuafhængig europæisk myndighed på området. I forhold til de alterna-tiver, som opstilles i forslaget til forordningsændring, er Dansk Er-hverv dog ikke på foreliggende grundlag i stand til at vurdere, hvor-vidt den foreslåede løsningsmodel i fuldt omfang vil sikre uafhængig-heden af sikkerhedsgodkendelsen.Vi skal derfor udtrykke for umiddelbar enighed i grundlaget for forsla-get men understrege et forbehold i forhold til den konkrete løsnings-model.”
Side 4 (5)
NotatDato 18. februar 2013
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES):”Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker formuligheden forat deltage i emne høring.ES har ingen bemærkninger til forslaget.”9. Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget blev præsenteret på Rådets arbejdsgruppemøde den 15.april 2013, hvor en række lande lagde vægt på at tydeliggøre adskil-lelsen mellem GNSS-agenturets administration af programmerne ogsikkerhedsakkrediteringen, som også vil være placeret i agenturet, forat undgå eventuelle interessekonflikter.Desuden lagde en række lande vægt på at sørge for et tæt samarbej-de mellem GNSS-agenturet og Det Europæiske Rumagentur, ESA.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen finder det væsentligt, at uafhængigheden af sikkerheds-godkendelsesaktiviteter sikres ved en styrket adskillelse af disse ogagenturets øvrige aktiviteter, så der ikke opstår interessekonflikter iagenturet, når GNSS-agenturet får delegeret driften af de to syste-mer. Regeringen er derfor umiddelbart positivt indstillet over for for-slaget.12. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 5 (5)