Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 248
Offentligt
Henvendelse til Folketingets Transportudvalg vedr. L123.Jeg har læst og set udskriften af Folketingets 2. behandling af lov 123.
4-5-2013
Jeg må som landinspektør og Aalborg-SF-politiker sige, at jeg ærgrer mig meget over, atdetforslag til tunnelløsning i Svenstrup, SF-Aalborg for nylig har indsendt,og som Jonas Dahl harviderebragt til udvalget og transportministeren, ikke er blevet taget til seriøs overvejelse.Dette ganske udmærkede forslag, der påingen tænkelig mådekan forsinke signalprogrammet ellertimeprogrammet, er druknet fuldstændigt i polemik med Enhedslisten omkring løsninger iSkørping.Kunne jeg bede Transportudvalget overveje, om man - uanset den snarlige 3. behandling - kunnebede Banedanmark vurdere denne løsning i Svenstrup ? Den er for det første langt bedre end denprojekterede bro, og for det andet 10 mill. kr. billigere end broløsningen i Svenstrup.Det er formentlig for sent at ændre noget i 3.behandlingen, men næppe umuligt at justere på L123indenfor den næste måneds tid.
Her følger en kort redegørelse :Der er en god, billig og realistisk mulighed for at kombinere en ny frakørsel ved Dall Møllevej meden god løsning for Banedanmark og en fair løsning for Svenstrups borgere :Løsningen tager naturligt udgangspunkt i, at den nuværende overkørsel i Svenstrup sløjfes, såsignalprogrammet ikke forsinkes.Løsningen tager desuden udgangspunkt i, at den i L123 foreslåede elevatorløsning på SvenstrupStation gennemføres uændret.I nærværende alternativ skal der ikke laves nogen ny bro. Derimod skalen eksisterende tunnelunder banen,ca. 950 m nord for den nuværende jernbaneoverskæring midt i byen,udvides.
På dette billede kan udvalget se hvordan :
Overkørslen nedlægges.Dall Møllevej afbrydes øst for baneoverskæringen, og forbindes til den eksisterende grusvej modnord, der udvides på en strækning af ca. 800 m (Vist med grønt på kortet). Herfra drejes underbanen i eksisterende trace via en udvidet tunnel, og ad eksisterende vej direkte op til et størreeksisterende kryds på Hobrovej, hvorfra man kan komme både til Aalborg City Syd og til andrestørre veje i Svenstrup.
Her ses den eksisterende tunnel :
Banedanmarks udgift vil være :--udgiften til udskiftning af den eksisterende betontunnel med en ny tunneltilslutningsvejen mod nord langs Guldbækken
Vi har kontaktet MTHøjgaard / Aarsleff-DanJORD, som undertegnede i andre projekter harsamarbejde med.Vi har kontaktet Perstrup tunneler, der har lavet en tilsvarende jernbaneløsning på Sjælland :
Budgettet for en tunnelløsning i Svenstrup er som følger :- Projektering og tilsyn : 5 mill. kr.- Ekspropriation af landbrugsjord til vejudvidelse øst for banen : 1 mill. kr.- 8.5 meter bred vejtunnel med 2 vejbaner, cykelkantmarkering og belægning. Tunnellængde 35meter (2 jernbanespor+baneskråninger uden ændring af banetracé).35m á 100.000 kr (pris Perstrup Tunneler A/S 2013) : 3,5 mill. kr.
- Skinner og ballast fjernes : 1 mill. kr.- Gammel tunnel nedbrydes og fjernes : 1 mill. kr.- Ny tunnel monteres : 2 mill. kr.- Ballast og skinner genetableres over ny tunnel. Jernbanesikkerhed afprøves. : 2 mill. kr.- Eksisterende vej vest for banen tilsluttes den nye tunnel : 0,5 mill. kr.-Eksisterende afgrening af Dall Møllevej øst for tunnelen (grusvej, vist med grønt påoversigtskortet) rettes ud, udvides til 8,5 m bred asfaltvej med cykelstriber og tilsluttes nytunnel og eksisterende Dall Møllevej (der er 8,5 m bred incl.cykelstriber) : 5,5 mill. kr.
- Vejbro over Guldbækken udskiftes med en 8 m bred betonbro (p.t. 3 m bred betonbro) : 6 mill. kr.- Cykelsti på Dall Møllevej tilsluttes fodgænger/cykelpassage ved stationen : 1 mill. kr.- Svenstrup Banevej tilsluttes Dall Møllevejs nye trace : 1 mill. kr.Anslået afspærringstid for togtrafik, hvis hele arbejdet udføres på een gang : 3 døgn, f.eks. over enweekend. Kilde : Perstrup, baseret på erfaringer fra andre anlæg i Danmark.Anlægspris ialt :29,5 mill. kr.Anlægspris ialt incl. 30% korrektionstillæg :38,4 mill. kr.Anlægspris for nuværende projekteret bro med tilslutningsveje (L123) :50,6 mill. kr.Altså en besparelse på mellem 12,2 og 21,1 mill. kr.I betragtning af, at der kan opnås en bedre og mere fremtidssikret løsning, og samtidig sparesadskillige millioner kr, vil jeg opfordre til, at dette yderst realiserbare forslag hurtigt undersøges oginddrages som en mulig løsning.Sluttelig vil jeg endnu engang understrege, at dette ændringsforslag IKKE forsinkersignalprogrammet.
Med venlig hilsenJens Toft-NielsenSF-AalborgDirektør, landinspektørToft-Nielsen A/SLandinspektør- og ingeniørfirma
A.C. Jacobsens Vej 299400 Nørresundbytlf. 98 17 94 85www.toft-nielsen-as.dk[email protected]