Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 241
Offentligt
1243885_0001.png
1243885_0002.png
1243885_0003.png
Aalborg HavnFormand Henning G. JensenLangerak 19 – P.O.Box 85309220 AalborgRosenørns Allé 9, 5DK-1970 Frederiksberg CTel: +45 3373 0330[email protected]www.windpower.org
Analyse af nationale transportkorridorerfor vindmølletransporterKære Henning G. Jensen og Claus HolsteinJeg er orienteret om jeres brev af 29. april 2013 til Folketingets Transport-udvalg og Transportminister Henrik Dam Kristensen. Jeg er overrasket overbrevets indhold og tone - ikke mindst når I er vidende om, at jeresfremstilling af rapportens og Vindmølleindustriens anbefalinger ikke erkorrekte og fyldestgørende.Kort om rapporten, så er de bagvedliggende analyser primært baseret påproduktions- og transportoplysninger fra Siemens Wind Power og Vestas,men også øvrige virksomheder i sektoren.Hverken rapporten eller Vindmølleindustrien som forening ”prioriterer” defire identificerede udskibningshavne. Identifikationen af de fire pågældendehavne er baseret på en baggrundsanalyse, udført af MAKE Consulting, somidentificerer behovet for transport af mølledele og komponenter fraproduktionsstederne (virksomhederne) til havnene. Havnene er såledesidentificeret ud fra havnenes relevans for virksomhederne i vindindustrien.Den historiske baggrundsanalyse er efterfølgende kombineret med enanalyse udført af COWI, der kortlægger de nødvendige vejforbedringer.Dette er sammenholdt med den viden, som de forskellige aktører har omden umiddelbare fremtids transportbehov i forhold til størrelse, vægt m.m.Alle involverede aktører, herunder i særdeleshed Vindmølleindustrien, ervidende om, at der foregår en betydelig produktion af særligt vinger ogfundamenter i Aalborg Havn. Herunder, at en stor del af disse udskibesdirekte fra havnen. Af rapporten fremgår Aalborg derfor også somproduktionssted.
Dato: 01-05-2013
1
At Aalborg ikke fremgår som udskibningshavn i analysen skyldes alene, atder kun er identificeret udskibning af mølledele, der er produceret i havnen.Rapporten beskæftiger sig som bekendt med transportudfordringer påvejnettet til de anvendte udskibningshavne, der er benyttet af virk-somhederne. Da analysen har identificeret transport af mølledeleproduceret i Aalborg til en eller flere af de øvrige fire havne, indgårvejnettet fra Aalborg også i analyserne.Det er derfor ikke korrekt, når I anfører, at Aalborg er valgt fra ikommissoriet og har absolut intet med Bladt Industries A/S manglendemedlemskab af Vindmølleindustrien at gøre. Det er derfor også forkert, atder ikke er taget højde for produktionen som foregår i Aalborg.Det er derimod korrekt, at der hverken i rapporten eller af Vindmølle-industriens efterfølgende er formuleret anbefalinger, der foreslår særligeinvesteringer i Aalborg havn, ligesom der heller ikke anbefales det for deøvrige havne. Derimod er det vigtigt for Vindmølleindustrien ogvindindustrien i Danmark, at de enkelte havne selv varetager deinvesteringer, der er nødvendige for at havnene kan servicere devirksomheder, der ønsker at benytte de pågældende havne.Det som rapporten og de gennemførte analyser alene fokuserer på, er detransportudfordringer, der er på det kommunale og statslige vejnet fra deidentificerede produktionssteder og frem til havene og ikke evt.investeringer i havnenes egen infrastruktur. Det er derfor igen forkert, nårI anfører, at de gennemførte analyser og anbefalinger har til formål attiltrække statsmidler til enkelte havne. Tværtimod har rapporten til hensigt,at beskrive nødvendige investeringer i vejnettet (kommunalt og statsligt),således at havene på lige fod kan konkurrere om virksomhedernesudskibning af komponenter og mølledele.Dette synspunkt blev meget klart fremført på mødet med FolketingetsTransportudvalg. Samtidig understregede delegationen ved mødetvigtigheden af, at staten varetager koordinationen mellem parterne sådan,at der ikke visse steder gennemføres de nødvendige investeringer, mensdette ikke foretages investeringer på øvrige dele af det nødvendige vejnet.Det vil selvsagt være dårlig udnyttelse af samfundets penge.På spørgsmål fra Transportudvalget blev det oplyst, at der så sandelig skeren stor udskibning i Aalborg af produktionen fra virksomhederne i havnenog at hverken virksomheder eller havn derfor ikke er glemt i analyserne.Som det også er jer bekendt, er Vindmølleindustrien meget optaget af atsikre industrien og dets mange virksomheder de bedst mulige vilkår,
2
herunder en fair og lige adgang til konkurrencedygtige havne. Det er etsynspunkt, jeg på sektorens vegne understregede på mødet medTransportudvalget.
Med venlig hilsen
Jan HyllebergVindmølleindustrien
Brevet er sendt som kopi til Aalborg Kommune, FolketingetsTransportudvalg og Transportministeriet.
3