Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 24
Offentligt
1169316_0001.png
1169316_0002.png
1169316_0003.png
1169316_0004.png
1169316_0005.png
1169316_0006.png
1169316_0007.png
1169316_0008.png
KATTEGAT-FORBINDELSENSAMMENFATNINGOKTOBER 2012
TRAFIKAL VURDERING AF
2
TRAFIKAL VURDERING AF KATTEGATFORBINDELSEN
FORORDMange spørgsmål skal afklares, før Folketinget kantage endelig stilling til en fast Kattegatforbindelse.Det er eksempelvis spørgsmål om, hvor meget tra-fik der vil være i tog og i bil via den faste Katte-gatforbindelse, og om billetindtægterne vil væretilstrækkelige til, at forbindelsen kan brugerbetales.I Kattegatkomitéen har vi bedt anerkendte kon-sulentfirmaer om hjælp til at besvare de vigtigstespørgsmål. Denne pjece er et sammendrag af enrapport, som Rambøll har udarbejdet. Rapportenredegør for rejsetid, trafikmængder og sparede in-frastrukturinvesteringer andre steder som følge afKattegatforbindelsen. Rapporten skal ses i sam-menhæng med beregninger fra KPMG, som viser til-bagebetalingstider ved forskellige forudsætninger.Tilsammen viser rapporterne, at der er god økono-mi i at bygge en fast Kattegatforbindelse. Resulta-terne stilles til rådighed for de strategiske analyserfor Østjylland, hvori en analyse af Kattegatforbin-delsen indgår.Du kan læse flere detaljer påwww.kattegatforbindelse.dk
Jens KampmannFormand for Kattegatkomitéen
En fast Kattegatforbindelse vil:Betyde et trafikspring på 6,3 millioner personrejser pr. år, svarende til 30 procentFlytte 43 procent af biltrafikken fra Storebæltsforbindelsen til Kattegatforbindelseni 2030Medføre en reduktion i de statslige investeringer på 44 mia. kroner frem mod 2050Reducere den samlede forsinkelse på vejnettet svarende til 7.300 fuldtidsstillingerpr. år i 2030 og dobbelt så meget i 2040Reducere rejsetiden mellem Aarhus/Horsens og København betydeligt – fra Aarhusafkortes rejsetiden med tog fra tre timer til én time og med bil bliver rejsetiden éntime kortereOgså gavne den sydlige del af Danmark på grund af bedre plads på motorvejenover Fyn og StorebæltSikre tilstrækkelig transportkapacitet på tværs af landet. Uden en Kattegatforbindelsevil kapaciteten på Storebæltsforbindelsen være opbrugt senest i 2050
SAMMENFATNING
3
FORVENTET FREMTIDIG TRAFIKI 2011 rejste knap 34 millioner mennesker via Store-bælt og Kattegat. Over Storebælt benyttede 67%sig af bilen og 24% sig af toget. 6% sejlede over Kat-tegat og resten fløj.
2011Storebælt, bilStorebælt, togKattegat, bilKattegat, togFly
2,0
1,1
8,2
FREM TIL 2030 FORVENTESPERSONTRAFIKKEN AT STIGEMED 55%Frem til år 2030 forventes persontrafikken at stigebetydeligt, uanset om der etableres en fast forbin-delse via Kattegat. Uden en Kattegatforbindelse vilantallet af personture stige til 46,4 mio. pr. år. Etab-leres forbindelsen vil antallet af personture i stedetvære 52,6 mio. pr. år. Forskellen skyldes, at en fastforbindelse via Kattegat vil medføre et trafikspring*.Årsdøgnstrafikken (ÅDT) via Storebælt og Kattegatforventes at stige som angivet i nedenstående ta-bel.
22,6
I alt 33,9 mio. personture2030 uden Kattegat-forbindelse8,83,01,2
33,4
I alt 46,4 mio. personture2030 med Kattegat-forbindelse5,80,9
43% AF BILTRAFIKKEN ERFLYTTET TIL KATTEGAT I 2030Med en Kattegatforbindelse vil flytrafikken udgøreen stadig mindre del af den samlede persontrafik,da toget bliver et konkurrencedygtigt alternativ.Togtrafikken stiger i 2030 fra 8,2 mio. personturepr. år til 11,6 mio. personture pr. år, svarende til enstigning på 40%.
18,6
21,45,8
I alt 52,6 mio. persontureAntal og fordeling af personture pr. år der forventes atkrydse Kattegat og Storebælt
År201220202030* Et trafikspring sker når ny infrastruktur med-fører at personer, der ellers ikke ville have rejst –heller ikke med andre transportmidler – gennem-fører en rejse.
Via Storebælt28.70034.20042.50052.80065.600
Med KattegatforbindelseStorebæltKattegat--24.20030.10037.400
22.20026.30032.700
20402050
Antal køretøjer i døgnet (ÅDT) der forventes at krydse Storebæltog Kattegat henholdsvis med og uden en Kattegatforbindelse
4
TRAFIKAL VURDERING AF KATTEGATFORBINDELSEN
REJSETID OG TRÆNGSELDEN SYDLIGE DEL AF DAN-MARK FÅR OGSÅ GAVN AFKATTEGATFORBINDELSENTrængslen på vejnettet og den deraf nedsatte rejse-hastighed betyder, at rejsetiden forlænges.Ved etablering af en Kattegatforbindelse vil alledele af landet, herunder også Sydjylland, Fyn ogSydsjælland, opleve en bedre fremkommelighed,mindre trængsel og derved tidsbesparelse ved rej-ser på tværs af Storebælt.Rejsetidsbesparelserne er størst mellem de byer,hvor Kattegatforbindelsen er det oplagte rutevalg.Men også for bilister, der fortsat benytter Storebælt,vil der være tale om rejsetidsbesparelser som følgeaf mindre trængsel på denne rute.Nedenstående kort viser de gennemsnitlige rejse-tidsbesparelser for en rejse mellem udvalgte byerpå hver side af Kattegat. I myldretiden, vil der væretale om væsentligt større tidsbesparelser end de vi-ste.
AalborgThisted1t
04
56min
min
42min
ViborgHerning
RandersAarhus1t
54
mi
n
55miHorsensn
29
m
57m
in
in
39min
21min
KalundborgKøbenhavn6min
Vejlenmi10
Odense
Aabenraa
Den gennemsnitlige besparelse i rejsetid i bil mellem udvalgte byer ved etablering af en Kattegatforbindelse
SAMMENFATNING
5
FREMKOMMELIGHED PÅ VEJNETTETkm/t20-3030-4040-5050-6060-7070-8080-9090-100100-110110-120120-130
Kattegatforbindelsen vil frigive en stor mængdeventetid, som ellers ville være gået tabt i trængsel.I 2030 vil den årlige besparelse i rejsetiden i de hår-dest belastede timer, som følge af en Kattegatfor-bindelse, svare til ca. 7.300 fuldtidsstillinger pr. år,heraf alene de 10% i Syddanmark. I 2040 vil bespa-relsen være på næsten det dobbelte.Med en Kattegatforbindelse reduceres rejsetidernetil et niveau uden en Kattegatforbindelse 12-15 årtidligere. Udvidelse af motorvejsnettet kan såledesudskydes i op til 15 år, hvis der etableres en Katte-gatforbindelse.

2012 UDEN KATTEGATFORBINDELSE

Beregninger af rejsehastigheder på baggrund af de taltetrafikmængder. Allerede i dag er der strækninger, hvor ha-stigheden er faldet til under 90 km/t.
KATTEGATFORBINDELSEN VILI 2030 REDUCERE DEN SAM-LEDE FORSINKELSE PÅ VEJ-NETTET SVARENDE TIL 7.300FULDTIDSSTILLINGER PR. ÅR
km/t20-3030-4040-5050-6060-7070-8080-9090-100100-110110-120120-130
km/t20-3030-4040-5050-6060-7070-8080-9090-100100-110110-120120-130

2030 UDEN KATTEGATFORBINDELSE

I 2030 er trafikken i myldretiden brudt sammen på densydlige del af Køge Bugt Motorvejen. På store dele afstrækningen mellem Aarhus og København opstår flaske-halse med væsentlig reduktion af hastigheden til følge. Påstrækningerne mellem Aarhus og Vejle og på Fyn er ha-stigheden under 40 km/t.

2030 MED KATTEGATFORBINDELSE

En Kattegatforbindelse medfører, at en del af flaskehals-problemerne forsvinder. Særligt over Lillebælt, mellemSkanderborg og Vejle samt på tværs af Sjælland er rejse-hastighederne væsentlig forbedrede. Via Kattegat afviklestrafikken uden problemer. Flaskehalsene mellem Aarhusog Odense er reduceret til en trafiksituation ca. 15 år tid-ligere.
6
TRAFIKAL VURDERING AF KATTEGATFORBINDELSEN
km/t20-3030-4040-5050-6060-7070-8080-9090-100100-110110-120120-130
km/t20-3030-4040-5050-6060-7070-8080-9090-100100-110110-120120-130

2040 UDEN KATTEGATFORBINDELSE

I 2040 vil trafikken i myldretiden være brudt sammen på25% af vejnettet, såfremt der ikke foretages yderligere in-vesteringer. Derudover er hastigheden på strækningerne:Randers - Aarhus, Middelfart - Nørre Åby samt Slagelse -Korsør nu også under 90 km/t.

2040 MED KATTEGATFORBINDELSE

En Kattegatforbindelse vil i 2040 aflaste motorvejene iJylland, over Fyn og på Vestsjælland. Trafikken på KøgeBugt Motorvejen vil også med en Kattegatforbindelsevære brudt sammen i 2040. På Kattegat- og Storebælts-forbindelserne afvikles trafikken uden problemer.
km/t20-3030-4040-5050-6060-7070-8080-9090-100100-110110-120120-130
km/t20-3030-4040-5050-6060-7070-8080-9090-100100-110110-120120-130

2050 UDEN KATTEGATFORBINDELSE

I 2050 er trafikken i myldretiden stort set brudt sammenpå hele strækningen fra Randers til København samt mel-lem Kolding og Fredericia, hvis der ikke foretages yder-ligere investeringer. På Storebæltsbroen er hastighedenomkring 50 km/t, hvilket er under det acceptable i forholdtil sikkerheden på broen.

2050 MED KATTEGATFORBINDELSE

Med en Kattegatforbindelse vil trafikken være brudt sam-men på 25% af vejnettet. Trafikken via Kattegat- og Store-bæltsforbindelsen afvikles stort set uden problemer.
SAMMENFATNING
7
FREMKOMMELIGHEDEN PÅ BANENETTETREJSETIDEN I TOG MELLEM AARHUS OG KØBENHAVNREDUCERES FRA 3 TIMER TIL 1 TIMEMed Trafikstyrelsens oplæg til en køreplan via Kat-tegat vil strækningen Aarhus – København kunnekøres på én time. Etableres en forbindelsesbanemellem Kattegat og Horsens vil også Vejle og densydlige del af Jylland opnå flere direkte forbindelsermed markant kortere rejsetider end i dag.Forbindelsen til Horsens er derfor af stor vigtighedfor den kollektive trafik. Derved forbedres rejsetidenog fleksibiliteten i Trafikstyrelsens driftsoplæg, idetKattegatforbindelsen kan udnyttes bedre.For banetrafikken er de store tidsbesparelser kon-centreret langs hovedbanelinjen omkring Aarhusog mod nord. På strækningen fra Aarhus mod norder tidsbesparelsen med toget dobbelt så stor somtidsbesparelsen med bil. Det forventes derfor, aten del bilister med start eller mål i dette område vilvælge tog i stedet for bil eller fly.For den sydlige del af Jylland er tidsbesparelsenmellem bil og bane mere lige, og der forventes der-for ikke en tilsvarende markant overflytning i detteområde.
EN FORBINDELSE FRA KATTEGAT TIL HORSENS ER VIGTIG FORFLEKSIBILITETEN OG UDNYTTELSEN AF KATTEGATFORBINDELSEN
2011København - AarhusKøbenhavn - AalborgKøbenhavn - HorsensKøbenhavn - HerningKøbenhavn - Esbjerg3 t 00 min4 t 30 min2 t 30 min3 t 30 min3 t 00 min
20301 t 00 min2 t 00 min1 t 00 min2 t 30 min2 t 30 min
Tidsbesparelse2 t 00 min2 t 30 min1 t 30 min1 t 00 min0 t 30 min
Rejsetider mellem København og udvalgte destinationer i Jylland som følge af en jernbaneforbindelse via Kattegat.
8
TRAFIKAL VURDERING AF KATTEGATFORBINDELSEN
ANLÆGSINVESTERINGER120
100
Investering i mia. kr.
80
60
40
20
0
2015
2020
2025
2030
2035
2040
2045
2050
Statslige investeringer uden Kattegat
Statslige investeringer med Kattegat
Etablering af en Kattegatforbindelse i 2030 eller en ny Storebæltsforbindelse i 2045 er ikke medregnes, da de forudsættesat være brugerfinansierede, og derfor tilbagebetales over tid.
EN KATTEGATFORBINDELSE VIL MEDFØRE BESPARELSER PÅ44 MIA. KR.200Hvis der ikke etableres en Kattegatforbindelse, vi-ser beregninger, at det samlede investeringsbehov160frem mod 2050 vil være 91 mia. kr., til udbygningaf infrastrukturen enten i form af flere spor på ek-sisterende motorveje eller til nyanlæg af vej, bane140og broer i nye tracéer. Anlægsudgiften til sideudvi-delse af den eksisterende motorvej er omtrent den120samme som anlæg af en ny linjeføring. Sidstnævntevil udover at give en højere samlet kapacitet ogsågive en større robusthed og fleksibilitet i landets100samlede mobilitet.180
Investering i mia. kr.
Under forudsætning af, at en Kattegatforbindelseog en ny Storebæltsforbindelse bliver brugerfinan-sierede bliver forskellen alene i de statslige udgifterfrem til 2050 på 44 mia. kr. Disse sparede investe-ringer kan bruges til udbygning af den øvrige infra-struktur for eksempel i Sydjylland og på Sjælland.Af de statslige besparelser vil jernbanenettet tegnesig for en besparelse på ca. 18 mia. kr. til udbygningmellem Storebælt og Aarhus. Selv uden en Katte-gatforbindelse er det fortsat nødvendigt at vurderekapaciteten på Aarhus Banegård samt investere inye tog for at øge passagerkapaciteten.Læs mere om Kattegatforbindelsen og find bag-grundsrapporten på:www.kattegatforbindelse.dk
Ved80etablering af en Kattegatforbindelse er detsamlede investeringsbehov til vejanlæg og jernba-ne på strækningen Aarhus – København frem mod602050 beregnet til 47 mia. kr. Dertil kommer en inve-stering til Kattegatforbindelsen inkl. landanlæg på100 mia. kr. der dog forudsættes brugerfinansieret40og derfor ikke indregnet som en del af de statsligeinvesteringer.