Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 24
Offentligt
Den 22. oktober 2012
Pressemeddelelse
Kattegatforbindelse sparer 44 milliarderEn fast forbindelse over Kattegat vil give betydelig kortere rejsetid mellemJylland og Sjælland, gøre det muligt at udskyde milliardinvesteringer i motor-vejsnettet og give bedre plads på vejene – endda selv om trafikmængdenstiger betydeligt.Det viser en ny rapport, som Kattegatkomitéen har fået udarbejdet af konsulentfirmaetRambøll. Rapporten er tænkt som en del af baggrundsmaterialet for de strategiskeanalyser af trafikken mellem landsdelene, som staten i øjeblikket arbejder på, og somskal være færdige i efteråret 2013.Her er det meningen, at en fast Kattegatforbindelse skal undersøges grundigt medhenblik på, at Folketinget kan træffe en principbeslutning om forbindelsen.Eftersom det er tanken at lade brugerne betale for en fast Kattegatforbindelse, ermængden af trafik på den afgørende.Derfor lægger rapporten stor vægt på at beregne den kommende trafik mellem Øst- ogVestdanmark – både med og uden en fast Kattegatforbindelse.I dag passerer 28.700 biler dagligt Storebælt. Med en fast Kattegatforbindelse vil antalleti 2030 være steget til 46.400, som vil fordele sig nogenlunde ligeligt mellemStorebælt og Kattegat.44 milliarder sparetHvis der ikke bygges en Kattegatforbindelse, vil der indtil 2050 være behov for at investe-re 91 mia. kroner i nye veje og jernbaner mellem København og Aarhus. ByggesKattegatforbindelsen, vil dette beløb kun være 47 mia. kroner. Der spares altså 44mia. kroner på udbygning af infrastrukturen, fordi Kattegatforbindelsen skal brugerfinan-sieres.Rapporten peger desuden på, at det uden en Kattegatforbindelse vil værenødvendigt at bygge en ny Storebæltsforbindelse i 2045.Formanden for Kattegatkomitéen, tidligere trafikminister Jens Kampmann, siger:”Denne nye rapport viser entydigt, at Kattegatforbindelsen er nødvendig for at kunneklare fremtidens trafik mellem Øst- og Vestdanmark. Uden en Kattegatforbindelse vildet være nødvendigt med en massiv udbygning af motorvej og jernbane ned gennemØstjylland og hen over Fyn og Sjælland”.”Det er min klare overbevisning, at de projekter, som selv har finansieringen med sig,også er de projekter, der først vil blive realiseret. Bygger vi en Kattegatforbindelse, vilen dyr udbygning af den nuværende forbindelse mellem København og Aarhus kunneudskydes i mange år. Det må da tælle i en tid, hvor der ikke er mange statslige midlerat rutte med. Så bliver der måske endda råd til at udbygge den øvrige infrastruktur,for eksempel i Sydjylland og på Sjælland”.Kortere rejsetidI bil kan spares op mod halvanden time på en rejse mellem Jylland og Sjælland. Også
Kattegatkomitéen
~ Skottenborg 26 ~ 8800 Viborg ~ Telefon 7841 1816 ~ [email protected] ~ www.kattegatforbindelse.dk
for rejser fra det sydlige Jylland og Fyn vil der være tid at hente, fordi Kattegatforbindel-sen vil tage sin del af øst-vest-trafikken og medføre mindre trængsel på vejene henover Fyn og Sjælland.Den virkelig store tidsbesparelse opnås ved at rejse med tog. Fra Aalborg bliver rejsetidentil København to og en halv time kortere, fra Horsens halvanden time kortere ogfra Esbjerg en halv time kortere.Eventuelle spørgsmål kan rettes til Kattegatkomitéens formand Jens Kampmann på tlf.3879 0149eller Kattegatkomitéens sekretariat på tlf. 7841 1816Hvis det drejer sig om beregningerne bag rapporten, kontakt Projektchef og ingeniør StigSøbjærg, Rambøll, på tlf. 5161 7760Se enkort udgaveaf ”Trafikal vurdering af Kattegatforbindelsen”Se Kattegatforbindelsenshjemmeside