Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 236
Offentligt
1240045_0001.png
1240045_0002.png
1240045_0003.png
1240045_0004.png
Etablering af nationale transport-korridorer for vindmølletransporterTil stede:Carsten Kissmeyer, borgmester, Ikast-BrandeJohnny Søtrup, borgmester, EsbjergJan Petersen, borgmester, NorddjursMette Heileskov Bülow, chief specialist, Vestas A/SJan Hylleberg, adm. direktør, Vindmølleindustrien
Behov for forbedringer af vejnettet

Målsætning

Skabe smidigere rammer for vindmølletransport og samtidigvære med til at højne trafiksikkerheden og mindske generne forde øvrige trafikanter og beboere langs vejene.

Baggrund

Den danske vindindustri er verdens mest globale og eksportenaf vindmøller og komponenter er høj.Mere end 25.000 er beskæftiget (2011) og 45 pct. harproduktion som deres jobfunktion.En stor del af denne produktion er placeret i Jylland og enrække jyske kommuner og de tre jyske regioner erinitiativtagere til denne rapport. Samarbejdet blev igangsat i2011.

Logistikanalyse

Som grundlag for anbefalingerne har MAKEConsulting lavet en bred analyse, med følgendekonklusioner og iagttagelser:4 primære udskibningshavne10 nøgleproduktionssteder
Målt i GW forventes eksporten fra Danmark at stigefra 2015 til 2020 i forhold til 2012Særligt stiger eksport af vinger, naceller og nav,mens eksporten af tårne forventes at falde, grundetforventet lokal produktion.Udfordringen for vejnettet er, at transporternesstyktal forventes at stige frem mod 2020, ligesomstørrelserne på de enkelte transporter forventes atstige (længere, højere, bredere og tungere).Størstedelen af transporterne forventes køre fraproduktionsstederne i Midt- og Vestjylland til Esbjergefterfulgt af Aarhus, Aabenraa og Grenå.
Konkrete anbefalinger og udgifterDe foreslåede forbedringer vil koste ca. 50 mio. kr. på de kommunaleveje og ca. 45 mio. kr. på statsvejnettet. Dette er eks. evt.broforstærkninger. Den totale udgift vil være under 130 mio. kr.Der anbefales en samlet plan for udbygningen, hvor arbejdet på stats-og kommunevejnettet samtænkes, og hvor staten tager initiativ til atløfte denne samarbejdsopgave.Transportforliget er ”et første skridt på vejen, men ikke hele vejen”!