Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 235
Offentligt
1240029_0001.png
1240029_0002.png
1240029_0003.png
1240029_0004.png
1240029_0005.png
1240029_0006.png
1240029_0007.png
1240029_0008.png
Foretræde for Transportudvalgetden 25. april 2013 kl. 10.30
Vi har behov for en trafik-ehovløsning forSorø KommunesorSorøerhvervsområde Pedersborgved E 20/Vestmotorvejen
ResuméEn god trafikløsning kan bidrage til at skabe vækst og arbejdspladser ierhvervsområdet Pedersborg Øst i Sorø Kommune.Fremkommelighed er altafgørende for virksomhederne i erhvervsom-rådet Pedersborg Øst i Sorø Kommune. Erhvervsområdets beliggen-hed lige ved afkørsel 37 på E20 gør området attraktivt, men frem-kommenligheden til selve området er i dag barriere for væksten i om-rådet.Sorø Kommune har afsat budgetmidler til kommunal medfinansieringaf en trafikløsning for området. En 4-benet rundkørsel vil være denoptimale løsning, og vil foruden at styrke erhvervsområdet også gav-ne trafikafviklingen fra Kalundborgvej og Elmebjergvej, som især imorgenspidstimen er præget af trængsel.Sorø Kommune er klar med 3,8 mio. kroner til etablering af rundkør-sel og håber, Transportudvalget vil være med til at styrke væksten ogskabe arbejdspladser i erhvervsområdet Pedersborg Øst gennem enmedfinansiering på i alt 2,8 mio. kroner. Sorø Kommune ser det somen mulighed at midlerne tages fra den pulje på 100 mio. kroner tilmedfinansiering af kommunale projekter i tilknytning til statsvejnet-tet, som blev afsat i forbindelse med Transportforliget af den 21.marts 2013.
Strategisk fokus på gode trafikale forbindelserGode trafikale forbindelser har højeste prioritet hos erhvervslivet iSorø Kommune og i kommunens erhvervsudviklingsstrategi. Belig-genheden er i top – men fremkommeligheden skal styrkes.Sorø Kommunes erhvervsudviklingsstrategi er formuleret af det lokaleErhvervsudviklingsråd, som består af repræsentanter for erhvervsliveti kommunen. Strategien er vedtaget i Byrådet.Gode trafikale forbindelser har højeste prioritet, og strategien nævnerspecifikt behovet for etablering af en rundkørsel ved krydset El-mebjergvej/Kalundborgvej.En rundkørsel vil give såvel virksomhederne som kommunen mulig-hed for at få det fulde udbytte af erhvervsområdets attraktive belig-genhed klos op ad Vestmotorvejen/E20.Infrastruktur og transportUdviklingen i de eksisterende virksomheder i kommunen samt udlægning afyderligere 20 ha. erhvervsjord ved E45 Pedersborg Øst området, gør at deter af stor betydning at der for de nuværende såvel som de fremtidige virk-somheder er nemt at komme på motorvej E20 ved afkørsel 37.Derfor skal der arbejdes for at sikre at området opfylder de krav der er tilkørsel med modulvogntog som beskrevet i Bekendtgørelse fra Transportmi-nisteriet af 17. november 2009.Etableringen af en ny rundkørsel ved T-krydset Elmebjergvej/Kalundborgvejvil også være medvirkende til at forbedre forholdene for erhvervslivet i om-rådet, ikke kun for godstransporten men også for de mange medarbejdereder arbejder på virksomheder i området.Kilde: Sorø Kommunes Erhvervsudviklingsstrategi. Vedtaget af byrådet den28. marts 2012Stærkt ønske fra erhvervslivetMultiLine er en virksomhed med en lang historik for vækst, og viforventer også at vokse fremadrettet. Derfor har vi sikret osudbygningsmuligheder i forbindelse med vores distributionscen-ter i Sorø. Det skal også fremhæves at vi i 2011 valgte at lukkevores distributionscenter i Randers og samle al distribution iSorø. Det betød en forøgelse af aktivitetsniveauet i Sorø med ca.40 procent. I dag har ca. 125 af vores 190 medarbejdere deresfaste arbejdsplads på distributionscentret i Sorø, og dagligt an-kommer der ca. 75 lastbiler til vores adresse.Trafikafviklingen ind og ud af vores område er, især i morgenti-merne og eftermiddagstimerne, præget af flaskehalse og farligesituationer, og der er desværre et stort sammenfald mellem detidspunkter, hvor mange lastbiler skal ind og ud af området, oghvor mange medarbejdere skal til eller fra arbejde.Ved at etablere rundkørslen Elmebjergvej-Kalundborgvej vil vi fåen både bedre og mere sikker trafikafvikling.Citat: Søren Holmbom, adm. direktør i MultiLine.
Øget trafik med modulvogntog lægger pres på en trafik-løsningDet er glædeligt, at Rute 57 tilpasses til modulvogntog. Det har læn-ge været et stærkt ønske hos erhvervslivet. Tilpasningen til modul-vogntog vil imidlertid skabe øget trafik, og dermed også øge beho-vet for en god trafikløsning i krydset Elmebjergvej/Kalundborgvej/Pedersborg Øst. Med en fælles investering vil vi kunne slå to fluermed et smæk.Sorø Kommune glæder sig over, at der i trafikforliget af 21. marts2013 afsættes puljemidler til forandringer på statsvejnettet, jf. ”Aftaleom pulje til modulvogntog.” Det betyder nemlig, at Sorø Kommuneserhvervsområde Pedersborg Øst snart vil kunne betjenes med modul-vogntog, hvilket længe har været et stærkt ønske.Beslutningen om, at hele Rute 57 mellem Sorø og Holbæk med videreforbindelse til Sjællands Odde skal tilpasses til modulvogntog vil na-turligvis understøtte, at virksomheder på denne strækning får en me-re økonomisk transportmulighed.Det må formodes, at transport fra Århus-Odden-Nordvest Sjælland tilSlagelse-Sorø-Ringsted vil benytte sig af Rute 57, hvilket betyder enreduktion i miljøbelastning, fremfor som i dagat skulle køre omvejenrundt om Køge-bugtmotorvejen.At Rute 57 bliver tilpasset modulvogntog må formodes at øge trafik-belastningen på ruten, og dermed øge behovet for en bedre trafikløs-ning i krydset Kalundborgvej/Elmebjergvej samt i forhold til erhvervs-området Pedersborg Vest.Sorø Kommune har allerede med beslutningen af budget 2013 afsatmidler til forandringer på kommunevejnettet.Det vil være hensigtsmæssigt at etablere i god trafikløsning i krydsetElmebjergvej/Kalundborgvej i forbindelse med at Rute 57 tilpasses til
modulvognstogskørsel. Se kortbilag ”Skitse af rundkørsel - Elmebjerg-vej-Kalundborgvej”.
Vækst skaber behov for trafikløsningHørkram er en stor fødevaregrossist med en omsætning på1.8 mia. kr. Al indgående og udgående varetransport foregårmed lastbiler. For Hørkram er det særdeles vigtigt, at vifremover kan modtage modulvogntog på adressen. Udoverat vi her fra adressen kører med omkring 85 egne lasbiler,modtager Hørkram dagligt mere end 150 fremmede lastbi-ler. Presset på muligheden for, at disse kan være modulvogn-tog er stort.Hørkram Foodservice har hvert år i de sidste år haft en tocif-ret vækstrate, og da graden af daglige leverancer i voressortiment øges, vil antallet af daglige transporter også vokseaf denne grund.Transporten i området og omkring virksomheden er somherover beskrevet vokset ganske betragteligt. Alene det, at vinu har mere end 400 medarbejdere, som dagligt skal bevæ-ge sig til og fra virksomheden, samtidig med at lastbiltrafik-ken skal afvikles, stiller væsentligt større krav til trafikløsnin-gen og trafiksikkerheden.Citat: Claus Bredvig, Centerdirektør i Hørkram
Øget trafik på både statsvej og kommunevejPå både den statslige Rute 57 (Elmebjergvej) og den kommunaleRute 219 (Kalundborgvej) er trafikintensiteten øget gennem de se-nere år. Begge retninger er omtrent lige trafikbelastede og bør der-for ligestilles i en fremadrettet løsning.I 2008-2009 foretog Vejdirektoratet en besigtigelse af krydset El-mebjergvej – Kalundborgvej med henblik på at foretage en vurderingaf om der var trængselsproblemer. I den forbindelse blev der foreta-get trafiktællinger som viste, at der på daværende tidspunkt var enårsdøgntrafik (ÅDT) på 7.100 køretøjer på Elmebjergvej N og mellem7.000 – 7.700 køretøjer på Kalundborgvej (opregnede totimers-tællinger).Sorø Kommune har i 2010 udført en trafikmåling som viser, at ÅDT var7.752 køretøjer.Ved Sorø Kommunes møde med Vejdirektoratet den17. januar blev det oplyst, at de seneste tællinger på Elmebjergvejnord for Kalundborgvej viser, at der kører ca. 7.500 køretøjer modHolbæk. Allerede i årene lige efter kommunalreformen var trafik-mængden på Kalundborgvej større end på statsvejen (rute 57).Med en trafikal løsning hvor adgangen til kommunens erhvervsområ-de Pedersborg Øst tilsluttes krydset Kalundborgvej/Elmebjergvej vur-deres det af Vejdirektoratet, at trafikken i morgenspidstimen vil blivesom anført i nedenstående figur.
”Pedersborg øst”
Fremtidigt kryds – Kalundborgvej/Elmebjergvej/”Pedersborg øst”MorgenspidstimenKilde: Vejdirektoratet
Tallene viser, at der på trafikstrømmen imorgenspidstimenmellemKalundborgvej og Elmebjergvej Syd vil være ca. 712 køretøjer. Påstrækningen Elmebjergvej Nord og Elmebjerg Syd vil der være ca. 698køretøjer.Sorø Kommune finder det derfor væsentligt, at begge retninger priori-teres sideordnet, og at der arbejdes på en løsning som understøtterdette forhold.
Et område i udviklingSorø Kommunes erhvervsområde Pedersborg Øst (lokalplanerne: 28,42 og SK 12) er med lokalplan SK 12 fra december 2007 fuldt ud plaplan-lagt, og der er i 2011 foretaget byggemodning af første etape.rsteDer er desuden udarbejdet lokalplan for nyt erhvervsområde vest forElmebjergvej og nord for Kalundborgvej (lokalplan SK 99).En god trafikløsning i krydset Elmebjergvej/Kalundborgvej er såledesen investering der foruden at gavne virksomhederne i Pedersborg Østogså vil styrke den fremtidige udvikling af området.
Vi er klar til at investereSorø Kommune er klar med sin del af investeringen. En del af mid-lerne er allerede frigivet, resten afventer Statens medvirken.Bedre trafikale forhold for erhvervslivet har høj prioritet i Sorø Kom-mune. Derfor har Byrådet i forbindelse med budget 2013 afsat midlertil dels at tilpasse vejforholdene i erhvervsområdet Pedersborg Nordtil modulvogntog, og dels at løfte kommunens andel af etableringenaf en rundkørsel i krydset Kalundborgvej/Elmebjergvej.Midlerne til modulvogntogsforberedelsen blev frigivet i januar 2013.Frigivelsen af de øvrige midler afventer den statslige medfinansiering.Bosætning og erhvervFra dele af erhvervslivet er fremkommet ønsker om ændringaf vejføringerne i erhvervsområdet Pedersborg Øst, således atområdet får mulighed for at trafikbetjene modulvogntog. Tildette formål afsættes 0,4 mio. kr.Etablering af rundkørsel i krydsningen mellem statsvej – El-mebjergvej – og kommunevej – Kalundborgvej skal udføres,når der foreligger en bindende aftale med Vejdirektoratet omderes deltagelse i projektet. Det er ikke og skal ikke være enkommunal opgave alene at stå for anlægsprojekter, hvor denstatslige aktør er forpligtet på at deltage i finansieringen afprojektet. Vi afventer derfor en tilbagemelding fra Vejdirekto-ratet for, hvornår vi kan sætte opgaven i gang, og vi deltagernaturligvis med vores andel af anlægsudgiften.Kilde: Beslutning vedrørende infrastruktur i forbindelse med 2.behandling af Sorø Kommunes budget 2013 den 10. oktober2012, punkt 508.
Beskeden investering med stor effektSorø Kommune lægger op til en 50/50 fordeling af omkostninger tiletablering af rundkørselen. Sorø Kommune afholder selv udgiften tilrundkørslens fjerde ben. Statens andel omfatter således i alt 2,8mio. kroner.Vejdirektoratet har vurderet, at en rundkørselsløsning med fire ben vilkoste ca. kr. 5,6 mio. Hertil kommer den omkostning som Sorø Kom-mune vil have i forbindelse med etablering af det 4. ben (PedersborgØst). Sorø Kommune skønner, at udgiften til denne del af krydsløsnin-gen vil være ca. kr. 1,0 mio.Den samlede anlægsinvestering vil derfor være på ca. kr. 6,6 mio.En alternativ løsning vil være et signalreguleretfire-benet kryds. Hervil den samlede udgift beløbe sig til ca. kr. 9,4 mio. (inkl. kr. 1,0 mio. tildet fjerde ben).Det er Sorø Kommunes oplæg, at omkostningerne til en ombygning afkrydset Elmebjergvej/Kalundborgvej kan deles 50/50 mellem Statenog kommunen.Sorø Kommune afholder den fulde udgift til ”det fjerde ben”, som skalvære adgang til kommunens erhvervsområde.Det betyder, at Staten skal bidrage med kr. 2,8 mio. ved en løsningmed rundkørsel eller kr. 4,2 mio. ved en løsning med et signalregule-ret fire-benet kryds.
Kortbilag: Skitse af rundkørsel - Elmebjergvej-Kalundborgvej