Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 228
Offentligt
Statusrapport for IC4
Status pr. 28. februar 2013
Rapportperiode: februar 2013
Indhold1.Program overordnet ..........................................................................................................................................31.1.Aktiviteter i perioden .......................................................................................................................................31.2.Overordnet status IC4 og IC2 ...........................................................................................................................42.Status på opfølgning på Atkins og DTU anbefalinger.......................................................................................42.1.Arbejde med Aktins anbefalinger .....................................................................................................................42.2.Arbejde med DTUs anbefalinger ......................................................................................................................53.Samarbejde med AnsaldoBreda ........................................................................................................................74.Leverance...........................................................................................................................................................74.1.Leverance IC4 MPTO ........................................................................................................................................74.2.Leverancesituationen på reservedele og omløbsdele......................................................................................74.3.Leverance IC2 ...................................................................................................................................................75.Engineering ........................................................................................................................................................85.1.Engineering IC4 .................................................................................................................................................85.2.Engineering IC2 .................................................................................................................................................86.Produktion .........................................................................................................................................................96.1.Produktion IC4- opgradering af MPTO togsæt med pakke 2 ..........................................................................96.2.Produktion IC4 - opgraderede NT togsæt........................................................................................................96.3.Produktion IC2..................................................................................................................................................97.TCMS IC4 ..........................................................................................................................................................107.1.Udvikling af pakker.........................................................................................................................................108.Driftssimulering ...............................................................................................................................................108.1.Driftssimulering IC4 ........................................................................................................................................108.2.Driftssimulering IC2 ........................................................................................................................................109.Drift og Vedligehold.........................................................................................................................................119.1.Vedligeholdelse af IC4/IC2..............................................................................................................................119.2.Drift IC4 ..........................................................................................................................................................119.3.Drift IC2 ..........................................................................................................................................................12
Side 2 af 13
1.1.1.
Program overordnetAktiviteter i periodenArbejdet i DSB med at integrere den indgåede aftale med AnsaldoBreda skrider fremIC4 organisationen er nu lagt fast, og nye kompetenceprofiler er i færd med at bive ansat.Fortsat udestående rapport fra Havarikommissionens vanskeliggør Bremsesagen DSB/DTUDSB har afholdt møde med Power Pack leverandøren i Italien og samarbejde er initialiseret
ƒƒƒƒ
IC4ƒƒƒƒƒ
AnsaldoBreda har I alt leveret 71 ud af 83 IC4 togsætAnsaldoBreda har ikke øget den månedlige frekvens af togleverancerOmlægning af værkstedskapacitet er afsluttet og opgraderingsarbejdet er nu genetableretI januar har IC4 med passagerer kørt med en gennemsnitlig rettidighed på 97 % og en pålidelighed på 98 %.Driftsstabilitet udvikler sig langsomt, med fortsatte tekniske udfordringer.
IC2ƒƒƒƒƒ
I alt leveret 11 ud af 23 IC2 togsætI februar har IC2 med kunder kørt med en gennemsnitlig rettidighed på 98 % og en pålidelighed på 99 %.IC2 indsat i regionaltrafik i Jylland siden november 2012Personale og kunder har udtrykt tilfredshed med IC2Tekniske udfordringer i driften
TCMSƒStatiske test pågår planmæssigt Fredericia under ledelse af AnsaldoBreda med overvågning af DSBƒƒ
De første DSB specialistressourcer er identificeret og ansat. Forventet opstart 1. april3 togsæt er stillet til rådighed for AnsaldoBreda for softwareudviklingstest i Fredericia
Multibel 3ƒ
DSB har gennemført test i Storebælt i uge 8. Få tekniske ændringer på togsættene er nødvendige.
Side 3 af 13
1.2.
Overordnet status IC4 og IC2LeveretABI alt14571182I DSBprocesI alt1417637Driftsklar (produktionspakker monteret)Produktion2327Driftsimulering17210På vej117220I alt040545Pk. A--55Pk. 2D-15-15Pk. 2-25-25OStilling*-13-13UdestårI alt0121224I altI alt146923106
TypeIC4 NTIC4 MPTOIC2I alt
I nedenstående figur vises aktuel status for 83 IC4 og 23 IC3 togsæt fra levering til ibrugtagning:* 0-stillinger, det vil sige enkeltvise opgraderinger, foretages på togsæt, som allerede har pakker indbygget. Detafgørende for, at togsæt er driftsklare er, at de har fået indbygget pakker. Kolonnen med O-stillinger indgår derforikke i summerne.
2.2.1.
Status på opfølgning på Atkins og DTU anbefalingerArbejde med Aktins anbefalinger
Den af Transportministeriets bestilte Atkins rapport, offentliggjort i oktober 2011 konkluderer, at de basalekomponenter og systemer i IC4 togsættene fundamentalt er sunde, og at toget gennem forbedringer med tiden kanindsættes i landsdelstrafikken som oprindeligt planlagt. Nedenfor vises status for DSB’s arbejde med Atkinsanbefalinger:AnbefalingOptimering af koblings-funktionalitetenStatusÅbenHandlingOpgaven er af en sådan art at EU-udbud erpåkrævet. Tilbudsgiverne har afgivet tilbud ogderes prototypergennemfører i øjeblikkettestkørsler. Evalueringen af tilbud og testkørslergennemføres og slutforhandlingen starter primomarts med samtlige tre tilbudsgivere. Samtligetilbudsgivere har mangler, som de skal forholdesig til i processen. Det forventes, at hele martsskal benyttes til forhandling.Oprettelse afpålidelighedsteam (RIT) forat forbedre driftsstabilitetenLukketOrganisationen oprettet.Der er per 1.september 2012 opstartet opfølgningpå fokusområder i forhold til tekniskeindmeldinger fra drift kontra værkstedernesreparationsudførelser for at kvalitetsløftereparationer.Ressourcer til RIT:Der er aftalt assistance fra Programmet der iforbindelse med det forsatte arbejde med IC4/2skal finde den optimale arbejdsform.Optimering af klimaanlæg(HVAC)Atkinsanbefaling :lukketOptimering af klimaanlægget (varme/køling) erudført i pakke 0, 1, 2D og 2. Pga. grounding vardet ikke muligt at verificere varmeanlæggetseffekt i vinteren 2011/2112. De ændringer der erKvalitetlodninger :foretaget er Hardware såvel som Software.Fortsat fokus på varmekomfort nu da vinterenEn montagefejl på powerpacken erfundet og rettet, hvilket forventes athave positiv effekt på varme imellemvognene. RIT team arbejderfortsat på at finde den periodiske fejl,som indebærer, at der er periodiske fejlƒƒƒ
Planƒ
Februar 2013:Test af prototyperMarts 2013:DSB’s evaluering af prototyper færdig1. kvartal 2013:
Kontrakt underskrevet1. kvartal 2014:Indbygning færdig (ved 2 togsæt -indbygninger pr. uge)Vejen mod fuldt RIT er delvis afsluttet.Udpegede medarbejdere fra Programmeter overført til RIT organisation i IC4 driftEnkelte fagområder udestår fortsat..
Side 4 af 13
åben
2013 afdækker yderligere udfordringer.Juridisk vurdering er ikke færdiggjort.
på varmeanlægget.
Optimering afbremsesystemet
åben
Atkins pegede på et mindre forhold relateret tilbremsefølere. Forholdet varetages i DSB’s arbejdemed DTU’s anbefalinger.
se pkt. 2.2
Optimering af dør-/skydetrin
Lukket/Åben
En væsentlig ændring af dørenes funktionalitet erindarbejdet i opgraderingspakke 2. Der er fortsatfokus på individfejl på døre i Drift og Vedligehold.
Løbende opfølgningNy software og HW opdatering forestår.
2.2.
Arbejde med DTUs anbefalinger
Med baggrund i Havarikommissionens undersøgelse i forbindelse med hændelsen ved Marslev i november 2011 harDSB indført midlertidige tiltag på IC4s bremsesystem i form af krav udover EU-normkrav. DB Minden har foretagettest af bremseelementerne af det berørte togsæt på deres testbænk, som en DSB-repræsentant har deltaget i somobservatør. DSB afventer fortsat rapportering af resultater som del af den endelige rapportering fraHavarikommissionen. DSB ønsker at inddrage evt anbefalinger fra Havarikommissionen i den endelige løsninghvorfor det afsluttende arbejde med de tekniske ændringer afventer.Trafikstyrelsen har indgået kontrakt med DTU. Arbejdet pågår og der er afholdes løbende statusmøder hvorBanedanmark, DSB og Trafikstyrelsen er repræsenteret. DTU arbejder bla med dataindsamling fra hhv. IC3 og IC4 ogforventes at afdække områder på givne strækninger, hvor lav adhæsion kan forekomme. Gennem det planlagteudenlandsstudie vil et møde med deltagelse af specialister fra andre steder i Europa, hvor der arbejdes med begrebetlav adhæsion, finde sted.Det forventes, at DTU afrapporterer sidst på foråret.For at fjerne de bagvedliggende årsager til begrænsningerne i ibrugtagningstilladelsen er DSB i gang medimplementering af nedenstående anbefalinger givet af DTU samt egne observationer. Havarikommissionens endeligerapport kan ændre på disse forudsætninger og afgrænsningen af det valgte løsningsrum.
ID
Anbefaling
Status
Handling
Plan
a)
Permanent indkobling afmagnetskinnebremsen, som kunnehave reduceret bremselængden vedMarslev.
Lukket
DSB har implementeret anbefalingen isikkerhedsinstruks SIN 128 for IC4 siden februar2012 og for IC2 i SIN 136.
Se pkt b)
b)
Tilpasning af lognings- ogbremsesystemet, såmagnetskinnebremsen aktiveresautomatisk ved høj ”slide”
Åben
DSB vil følge anbefalingen. P.t. udvikleskravspecifikation for den nødvendige udvikling iTCMS og i bremsecomputer BCU.1
Indarbejdes ikommende TCMS ogBCU ændring.
c)
Revideret kørepolitik (fx reducerethastighed)
Lukket
DSB har udviklet rev. kørepolitik godkendt afassessor, som indgår i ansøgning omibrugtagningsforlængelse efter 30. september.Trafikstyrelsen har sat generelhastighedsbegrænsning som betingelse i nytilladelse.
1
Faiveley har betinget sig, at ændringen kan foregå efter de standarder, som Bremsecomputeren er udviklet i henhold til - imodsætning til EN 50128.
Side 5 af 13
ID
Anbefaling
Status
Handling
Plan
d)
Ændring af infosystemet i forhold tilny køreinstruks
Lukket
DSB har udviklet ændret infosystem omfattendeen infokampagne om kørsel ved glatte skinner tillokoførere, brush-up uddannelse samt henvisningtil varslingssystemet under udvikling hosBanedanmark.Trafikstyrelsen har sat generelhastighedsbegrænsning som betingelse i nytilladelse.
e)
Ændring af rørføringsfejlen ibremsepanelet
Åben
Samtlige drifttog er ombygget. Ændringengennemføres nu i serieproduktionen. Der erkommunikation med Faiveley om levering af desidste stumper til lagerføring m.m.
Samtlige drifttog erombygget indenpassagertrafik.
f)
Identificering af årsag til, atretarderen ikke giver denkommanderede bremsekraft
Åben
DSB vil følge anbefalingen. DTU har indvilget i atdeltage i fastlæggelse af løsningsrummet.
Se bemærkningherunder
Se bemærkningherunder
Diskuteret med Faiveley på møde 9. november2012.DSB vil følge anbefalingen. DTU har indvilget i atdeltage i fastlæggelse af løsningsrummet.Se bemærkningherunder
g)
Bedre tilpasning af IC4 cross-blending (flytning af bremse-kraftmellem akslerne) til retarderen
Åben
Se bemærkningherunder
Samarbejde mellem Faiveley – KnorrBremse ogDSB er etableret. Koncept for ændretbremsestyring er udviklet og under diskussion. Sefodnote 1.
h)
Forbedring af reference-hastighed tilATCen, så den bliver mere robust ogpræcis
Åben
DSB overvejer mulige problemløsninger.Diskuteret med Faiveley på møde 9. november
Se bemærkningherunder
Se bemærkningherunder
2012. Løsningsrummet er nu klarlagt og deforskellige muligheder undersøges. Forbedringerfra de andre tiltag overvåges løbende.
i)
Tilpasning af Wheel Slide Protektiontil den nyeste standard
Åben
Toget er monteret med et anerkendt UIC WSPsystem. Større ændring herunder udskiftning tilnyere WSP systemet kræver omfattendegodkendelse og grundig teknisk og kommercielundersøgelse.DSB har kontaktet DB Minden for at høre om deresfindings ved de undersøgelser, som de udfører forHavarikommissionen af bremsecomputeren påMarslev togsættet.
Rapport fraHavarikommissionenafventes
Bemærkning:Trafikstyrelsen kræver, at DSB forholder sig til DTU's anbefaling. For at skabe fuld klarhed og transparens i løsningenomkring at leve op til dette har DSB aftalt med DTU, at de følger og kommenterer DSB's løsningsforslag, således atovenstående anbefalinger fra og med f) til h) i vægtet indsats bidrager med den bedst mulige løsning. I DSB's dialogmed AnsaldoBredas bremseleverandør Faiveley ydes der fuld opbakning, og de såvel som DSB ønsker at foretage deforbedrende tiltag i bremsesoftwaren der skal til for at optimere bremsesystemet under meget glatte forhold. Derrapporteres nu tillige løbende til Trafikstyrelsen om fremdriften for at sikre konsensus om i hvilket omfang deforventer tiltagene gennemført.Det forventes, at der ligger en af DTU vurderet optimal løsning sidst på foråret. Dette afhænger dog af, hvornårHavarikommissionen frigiver sin rapport.
Side 6 af 13
Trafikstyrelsen vil sideløbende blive orienteret/inddraget.
3.
Samarbejde med AnsaldoBreda
DSB og AnsaldoBredas aftale af december 2012 indebærer bl.a., at:ƒ
ƒƒƒƒƒ
DSB får annulleringsret for de togsæt, der ikke er leveret til en bestemt dato (ultimo september 2013 for IC4og ultimo oktober 2013 for IC2)AnsaldoBreda anerkender DSB’s kompensationstilgodehavende på 550 mio. kr. for de forsinkede togsætDSB sikrer aftale om overdragelse af computersoftware mv.Rabataftalen på 500 mio. kr. (hvoraf ca. 200 mio. kr. er udnyttet) forlænges til ultimo september 2013.DSB afgiver ordre på en række vitale reservedele og opgradering af togcomputersoftware. (mod sikkerhed)Aftalen afklarer en række væsentlige usikkerheder og stridspunkter
DSB's bestyrelse gav tilslutning til at indgå aftale den 18. december 2012.
4.4.1.
LeveranceLeverance IC4 MPTO
AB har leveret 71 MPTO togsæt og derudestår 12 togsæt som jf ovenstående skalvære leveret inden ultm september 2013.AnsaldoBreda's plan for leverancerne viser, atde fremover planlægger at levere knap 1,5(dvs. typisk 1 eller 2) MPTO-togsæt pr.måned.De resterende togsæt er alle underbearbejdning/produktion i Italien, undtagen ettogsæt, som stadig befindersig i Libyen.
4.2.
Leverancesituationen på reservedele og omløbsdele
Leverancer af reservedele er i stigende grad en kritisk faktor. DSB har pt. store problemer med at fremskaffebrændeoliedysser fra leverandøren, selv om der arbejdes fokuseret. Der er betydelig risiko for, at dette vil kostetogsæt ude af drift, hvis ikke der snart kommer en løsning på leverance problemet.Det er nu efter en ihærdig indsats lykkedes DSB at komme i konstruktiv dialog med motorleverandøren.
4.3.
Leverance IC2
Der er p.t. leveret 11 IC2 togsæt til DSB og der udestår herefter 12 togsæt, som jf. ovenstående skal være leveretinden ultimo oktober 2013.
Side 7 af 13
5.5.1.
EngineeringEngineering IC4
I forbindelse med forliget med AnsaldoBreda i 2009 har DSB overtaget ansvaret for opgradering af togsættene udover den med AnsaldoBreda aftalte leveringsstandard. Dette er frem mod 2012 foregået som ændringer samlet i"pakker", hvor hver ændring har rekonfigureret togsættene til et højere niveau.Udvikling af arbejdspakkerAlle ændringer til og med pakke 2 er prioriteret således, at 1. prioritet har været sikkerhedsforbedrende tiltag, 2.prioritet har været nødvendige ændringer og 3. prioritet kundeforbedrende tiltag.ƒ
Pakker i udvikling
Ændringer på IC4, der indføres efter 1. juli 2012 sikkerhedsbehandles efter den nye EU-bekendtgørelse 1030, hvilkethar åbnet mulighed for en enkeltvis opgradering understøttet af en revideret sikkerhedsproces. Som tillæg til Pakke 2er ca 15 væsentlige ændringer designet, og disse monteres nu løbende.Overgangen til 1030 kræver ændringer til sikkerhedsledelsessystemet. Disse er indarbejdet successivt i DSB og IC4ssikkerhedsledelsessystem. I forbindelse med den nye bekendtgørelse 1030 har Trafikstyrelsen krævet, at DSB skalhave 3. parts certifikat på, at DSB har en produktionsproces, der kan producere serietog magen til typetoget. Assessorskal således udstede verifikationsattester for at opnå ibrugtagningstilladelser efter den 1. januar 2013. Dette erunderplanlægning i takt med Produktionen starter op igen.Trafikstyrelsen har den 28. november 2012 godkendt en sagkyndig fra Scanpower til certificering afproduktionsprocesserne fra 1. januar 2013. Scanpower og DSB er nu i aktiv dialog om opgaven, der forventestilendebragt med audit i uge 12.Aftalen i december 2012 mellem DSB og AnsaldoBreda indebærer øget aktivitetsniveau. 1. trin mod styrkelse afTCMS området er taget med nye specialister indenfor programmering.Til udvidelse af DSB's aktiviteter, der understøtter arbejdet med at driftsforbedre togsættene, er de første skridttaget.
MyndighedsbehandlingTypegodkendelse af pakke 2 konfigurationen er modtaget fra Trafikstyrelsen den 20. juni 2012.Af driftmæssige årsager har det været prioriteret at driftsforbedre togsættene, før der ansøges om sammenkobling aftre togsæt. Arbejdet med at verificere funktion og sikkerhed med 3 koblede togsæt er nær afslutning. Kørsel itunnelen er således gennemført uden overraskelser. Erfaringerne er under bearbejdning og forventes lukket i 1.kvartal 2013. Næste skridt er egentlig driftssimulering med 3 i multipel, ansøgning om dette samt arbejdet mod denendelige ansøgning om passagertrafik er for nuværende under udarbejdning.Trafikstyrelsen har oplyst, hvordan sagsgangen vedrørende sikkerhedsdokumentation skal være.
5.2.
Engineering IC2
Engineering har prioriteret 45 ændringsforslag for IC2 togsættene (pakke A), som skal forbedre driftsstabiliteten ivinterperioden. De gennemføres iht. den nye EU-bekendtgørelse 1030 om godkendelse af jernbanemateriel. Ingen afdisse ændringer er signifikante.
Side 8 af 13
6.6.1.
ProduktionProduktion IC4- opgradering af MPTO togsæt med pakke 2
Der er p.t. 51 togsæt opgraderet med pakke 2D/2. Produktionsplanen følges og forbrug af tid og økonomi følgerbudgettet. 15 yderligere ændringer til IC4 (del af pakke 3) er blevet godkendt, og indbygningen er igangsat.For bedst muligt at supportere leverance af materiel til K13, er det besluttet at den fremtidige produktion af IC4 ogIC2 togsæt flytter til Randers, så Aarhus bliver rent driftsværksted og Randers produktionsværksted. Produktionen erflyttet til Randers i uge 9.
6.2.
Produktion IC4 - opgraderede NT togsæt
Aftalen i december 2012 indebærer, at DSB uden AnsaldoBredas indblanding skal foretage opgradering fra NT tilMPTO.I NT-MPTO produktionen er alle resterende NT-togsæt nu i Randers for indsyn og funktionstest forud forombygningsopstart, og alle omløbsdele er returneret til AnsaldoBreda rettidigtReservedelssituationen hos NT-opgraderingen i Randers er stadig kritisk. Materialerne modtages fra AB ucyklisk og itilfældig rækkefølge, hvilket gør produktionsplanlægningen vanskelig. Produktionen beskæftiges derudover medreparationer fundet ved indsyn og adskillelse af togsæt, der afventer direkte NT-produktion.Bl.a. pga. af de manglende leverancer af hovedkomponenter indtil nu, er NT-leverancer forsinket, men der foretageskorrigerende handlinger ved at sprede produktionen over flere togsæt. Der er afsat en ressource til en tæt opfølgningpå AB vedrørende materielleverancer, og der er udarbejdet alternative produktionsplaner, som tager højde for AB'sustabile/manglende leverancer af kit eller dele deraf.De sidste togsæt i produktionsforløbet er i en meget dårlig stand. De har været hensat i en længere periode, og demangler en del hovedkomponenter, hvilket vil påvirke leverancen. Funktionstest samt gennemgribende inspektionforetages for at kende togets konfiguration inden start og tage højde for manglende komponenter med langeleveringstider. DSB og AnsaldoBreda er i dialog om bestilling/levering af manglende reservedele.Da NT-leverancen er en del af aftalen i december 2012, er der efter indgåelse af forliget udarbejdet en revideret planfor leverancer af reservedels kits fra AB. Indgåelse af aftalen resulterer i en ændret leveranceplan. Der foretagesløbende tæt opfølgning på disse leverancer.Auditering af NT produktionen forventes gennemført i uge 12.
6.3.
Produktion IC2
IC2 opgraderingen starter med en ”vinterpakke”, som indeholder et minimum af ændringer, som skal sikre, attogsættene bedst muligt kan driftes i vintervejr. Produktionen har indbygget vinterpakken på de første 7 togsæt og erved at serieombygge de resterende modtagne IC2 togsæt. Og produktionen er opstartet igen i Randers primo februar2013.
Side 9 af 13
7.7.1.
TCMS IC4Udvikling af pakker
En decideret videreudvikling af TCMS software har de facto været standset pga. uenighed med AB om prissætning afyderligere optioner i TCMS kontrakten, ligesom grounding af flåden har resulteret i, at DSB ikke har kunnet foretagetest på kørende togsæt. Med aftalen i december 2012 og kravspecifikationer til de ændringer, der ønskes gennemført,er grundlaget nu tilstede for den videre udvikling.Funktionalitetsudvidelserne omfatter følgende:Pakke 2.1, 2.2.a og 2.2, som primært er driftsforbedringer, IC4 sammenkobling af 4 togsæt, tilpasning til det nyesignalsystem ERTMS samt IC2 porting, dvs. overførsel af forbedringer fra IC4 til IC2.Internt i DSB er der arbejdet med specifikationer af mere komplekse punkter i Release 2.2, så de bliver klar til viderebearbejdelse af AB. Specifikationerne er blevet sendt til AB.Indgåelse af aftalen indebærer en øgning i TCMS udviklingsaktiviteter.Der er fundet kapacitet til et TCMS testcenter i Fredericia, og alle aftaler omkring brug af spor til test er på plads.Aktiviteterne er opstartet fra uge 50 2012. Til de senere dynamiske test er ansøgninger til Trafikstyrelsen underudarbejdelse. Dialog med Trafikstyrelsen herom foregår.Følgeeffekten af aftalen med AnsaldoBreda analyseres nu. Ressourcebehovet er klarlagt og arbejdet med at finde denødvendige ressourcer pågår. Første skridt er taget med ansættelse af personale, der kan bidrage til, at viden omTCMS programmering kan overføres til DSB. Videre analyseres aftalens indhold for at fastsætte det eksakte antaltogsæt, der skal anvendes til TCMS test. Disse togsæt vil i givet fald ikke være til rådighed for drift.Aktiviteter er opstartet iht aftalen, og 3 togsæt gennemgår under Ansaldobredas ledelse indledende test i Fredericia.IDUDa førerens informationsskærm IDU i IC4 giver en række udfordringer i driftssituationen, er der startet etundersøgelsesarbejde for at identificere den bagvedliggende årsag til disse fejl, således at de kan håndteres. DSB hardrøftet problemerne med AnsaldoBreda’s teknikere ved flere møde. Et antal fejlscenarier er afdækket på hvilkeAnsaldoBreda og DSB arbejder på udbedring og undersøgelse. Der skal foretages en yderligere fejlsøgning for atkunne foretage en komplet fejlanalyse. En ny IDU release vil kunne fjerne dele af problemet, ligesom korrektplacerede stelkabler vil udbedre dele af problemet.AnsaldoBreda står lige for at foretage deponering af de første software licenser og kildekoder i ESCROW, der er et"deponeringshus" hvor DSB til enhver tid har adgang til at kontrollere de deponerede effekter. Ordningen giver DSBsikkerhed for den videre proces, i fald AnsaldoBreda ikke lever op til deres forpligtelser i aftalen fra december 2012.
8.8.1.
DriftssimuleringDriftssimulering IC4
Driftssimuleringen er genstartet i januar måned 2013 og pt. er 8 IC4 togsæt under driftssimulering.Det forventes, at disse 8 togsæt tilendebringer driftssimuleringen i uge 15. De første 4 vil være færdige i uge 13.
8.2.Driftssimulering IC2DSB har driftssimuleretet første togsæt i uge 11. Planen for det næste togsæt er ved at blive udarbejdet.
Side 10 af 13
9.9.1.
Drift og VedligeholdVedligeholdelse af IC4/IC2
Vedligehold har været udfordret på leverance af materiel. Dette skyldes generelt, at sporressourcer i KAC og Århus erbegrænsede, men der er fortaget omdisponeringer af opgaver mellem værkstederne for at kunne frigive spor til renvedligeholdelse. Dette har øget mulighederne for at kunne levere togsæt til driften.Reservedelssituationen forsinker løbende vedligeholdet og giver togsæt ude af drift. Dette problem vil blive mereudtalt efterhånden som kilometerproduktionen stiger. Dette vil udgøre en flaskehals i fejludbedringerne et stykke tidfrem i 2013.
ƒStatus på ibrugtagningerIbrugtagne togsætTidligere årIbrugtaget 2012Jan 2013Febr 2013AkkumuleretIC431323066IC2091010
9.2.
Drift IC4
ƒIndsættelsesplanI forbindelse med K13 med start 9. december 2012 er IC4 blevet indsat i landsdelstrafikken. DSB arbejder hen imod atindsætte dobbeltkoblede togsæt i landsdelstrafikken.
ƒDriftsstabilitet IC4Februar
Planlagt produktion (km.)Faktisk produktion (km.)Rettidighed (pct.)Pålidelighed (pct.)Km./hændelserKm./nedbrudKomfort:Klimaanlæg i driftKøleskabe i driftKaffemaskiner i driftToiletter i drift97,7pct.95,9 pct.94,5 pct.97,6 pct.97,8 pct.95,1 pct.95,0 pct.97,6 pct.229.911214.37196,997,6405160.771År til dato
479.991436.09095,496,5374840.287
De største fejltyper har været dør/skydetrin, IDU skærm og HVAC (varmefejl) samt bremser. IC4 værkstedet harfortsat stor fokus på udredning af problemerne og har i december implementeret yderligere forbedringer vedr. HVACsystemet.
Side 11 af 13
ƒUdvikling i rettidighed og pålidelighedMåltalRegularitetPålidelighedKm/pct.92,598,8Jul-129797Aug 129799Sept 129792Okt 129391Nov 129393,3Dec129492Jan 139496Febr 139798
ƒLeverancer af IC4
Grafen beskriver leverance af IC4 togsæt kl 8.00 hver morgen ift. måltal på 23 togsæt9.3.Drift IC2
ƒIndsættelsesplanIC2 indsættelsen er opstartet med indsættelse af op til to togsæt i regionaltogssystemet Vejle-Fredericia-KoldingFordelen ved dette system er, at det kun kræver to togsæt.Den 2. april 2013 forventes det, at der indsættes 2 sæt yderligere. Indsættelsen af disse yderligere togsæt vurderes iøjeblikket for bedst mulig anvendelse. Fordelen ved at vælge mindre togsystemer er, at der vil være tale om småisolerede systemer, hvor eventuelle driftsproblemer i opstarten kun vil have begrænsede konsekvenser for andrestørre togsystemer.I 2013 forventes det, at der kan indsættes op til 6 IC2 togsæt i kommerciel drift. I lighed med IC4 planlæggesindsættelse at ske med mindst mulig kommerciel og trafikal risiko.Ligesom for IC4 vil IC2 materiellets performance blive vurderet løbende med mulighedfor at tilpasse indsættelsestakten.
ƒDriftsstabilitetFebruar
Planlagt produktion (km.)Faktisk produktion (km.)Rettidighed (pct.)Pålidelighed (pct.)Km./nedbrudKm./hændelser15.17620.41798,398,9Ingen nedbrud10.802År til dato
31.97835.26797,298,5176343.527
Fejltyperne er problemer med dør- /skydetrin, Klima/varmefejl (HAVAC) Power Pack og IDU skærm.Den faktiske produktion indeholder 10 materielkørsel om ugen mellem Aarhus og Vejle/Fredericia.
Side 12 af 13
Hvilket er årsagen til at den faktiske produktion er højere end den planlagte som kun indeholder passagerkørsel.
ƒUdvikling i rettidighed og pålidelighedMåltal IC2RegularitetPålidelighedKm/pct.92,598,8Dec129698Jan 139698Febr 139899
ƒLeverancer af IC2
Grafen beskriver leverance af IC2 togsæt kl 8.00 hver morgen ift. måltal på 3 togsæt.
Side 13 af 13