Transportudvalget 2012-13
TRU Alm.del Bilag 222
Offentligt
1234612_0001.png
Transportminister Henrik Dam Kristensen[email protected]
cc. Transportudvalget viahttp://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegationer_kommissioner/Udvalg/Trafikudvalget/TRU_kontakt.aspx
7. april 2013Direkte og hurtigere togforbindelser mellem stationer på Langå-Struer banen og Aarhus.
Rejsetiden med tog mellem stationer på Langå-Struer banen og Aarhus kan og bør reduceres væsentligt. PåLangå-Struer banen er Viborg den station med det største passagertal, og derfor bruger vi denne someksempel. Den lange rejsetid mellem Viborg og Aarhus skyldes primært to forhold:Skift af kørselsretning i Langå, hvilket forlænger passagernes samlede rejsetid med over 10%. Detteundlader Trafikstyrelsens Trafikplan helt at tage hensyn til, idet rejsetiden alene beregnes somsummen af rejsetiden på de to delstrækninger Viborg-Langå og Langå-Aarhus.Togene venter på hinanden ved passage på den enkeltsporede bane. Det skyldes banens få, og isærkorte, krydsningsmuligheder.
Når der på landsplan stræbes efter en rejsetid Aarhus-København på 2 timer, hvilket vi bifalder, kan detikke være rigtigt, at rejsetiden mellem Viborg og Aarhus fortsat skal være over 5 kvarter. Ved rejser mellemlandsdelene tilkommer endvidere mindst et kvarters ventetid i Aarhus pga. togskifte.Etablering af gennemkørsel i Langå (eller helt udenom Langå), samt længere krydsningsspor flere steder, vilefter vores opfattelse kunne give en væsentlig reduktion i passagerenes samlede rejsetid på strækningenViborg-Aarhus. Dette vil gøre toget til en attraktiv transportform.Direkte og hurtigere forbindelser mellem Viborg og Aarhus må anses som en forudsætning for at flere vilbenytte toget i denne del af landet, både i forbindelse med transport til Aarhus, men også ved rejsermellem landsdelene.
Med venlig hilsen
Jens Petersen – rejsende på strækningen Viborg-KøbenhavnJim Rasmussen – pt. orlov fra Aarhus Universitet, fra august 2013 pendler fra Viborg til Aarhus